VAZ-2101 - 1972 - Kestotesti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

VAZ-2101 - 1972 - Kestotesti

Viesti Kirjoittaja AI »

Erotin nyt tämän auton erilleen tuolta "neljä mustakilpistä Ladaa"-aiheesta kun tällä nyt on tarkoitus vakituiseen ajaa niin kauan kuin se kasassa pysyy.

Sama stoori suunnilleen mutta enemmillä ja paremmilla kuvilla varustettuna löytyy:
https://lada1970.1g.fi/oy.html

Kuva

Kuva
Tästä on hyvä aloittaa!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Viesti Kirjoittaja AI »

Tämän Ladan ostin jo keväällä 2010 ja kesän aikana sillä jonkin verran ajoin, kävin mm. Nordkapissa. Sen jälkeen Lada jäi lähes kuudeksi vuodeksi ajamatta talliin odottamaan tulevaa käyttöä. Viime keväänä, siis 2016 päätin että otan tämän käyttöön seuraavana keväänä ja käytin tämän katsastuksessa sekä korjasin ja korjautin joitakin vikoja ja puutteita siihen malliin että sen saa nyt tallista suoraan ajoon. Ja ongelmittahan se sieltä ajoon lähti. Alunperin tämä Lada oli oudon ja ruman värinen, vihertävän harmaa, lähinnä rään värinen. Kun maalipintaa joutui jokatapauksessa korjailemaan niin tuollaista värisävyä on vaikea mistään ainakaan suoraan hyllystä saada joten päätin maalata Ladan valkoiseksi. Onpahan nyt helppo keväisin kun pitää ruosteet piiloon maalailla, ostaa halvin mahdollinen valkoinen maalipurkki. Ja maalipinta on vedettu ronskisti pensselillä, eihän tämän kanssa ruvettu ruiskujen kanssa hienostelemaan. Nyt siis Ladalla on tarkoitus aloittaa "kestotesti" eli ajaa sillä kesät talvet niin kauan kuin se kasassa pysyy. Saa nähdä kestääkö kymmentä vuotta, täällä kun ei ikävä kyllä mitään Kalifornian ilmastoa ole.

01.05.2017

Lada tuli otettua ajoon vappupäivänä, alun perin piti ottaa jo huhtikuussa pääsiäiseen mennessä mutta talvisien olosuhteiden takia ei sitten suuremmin kiinnostanutkaan alkaa rassaamaan sitä tuossa pihalla räntäsateessa. Perjantaina 28.4. sitten kaivelin sen tallista esiin ja ajoin pihalle. Kaikki tuntui suunnilleen toimivan paitsi että oikea etujarru hieman jumitti. Takakaiuttimien, Pioneerin 10-tuumaisien asennuksen suoritin loppuun. Viime kesänä nakersin pistosahalla reiät hattuhyllyn alle valmiiksi ja vanerista tein uuden hattuhyllyn johon myös nakersin reiät. Siinä se Lada sitten pihassa nökötti viikonlopun ja sen aikana iskeneen takatalven ajan.

Vappupäivänä asensin etukaiuttimet, Pioneerin pinta-asennettavat paikoilleen sekä Alpine-merkkisen soittimen. Renkaat vaihdoin paremmat alle. Taakse tuli aivan uudet kiinanrenkaat, Goodridet. Sellaiset ostin valmiiksi jo eteenkin mutta sitten päätin kuitenkin laittaa käytetyt renkaat jos vaikka ohjauskulmissa on jotain sanomista ettei mene uudet renkaat pilalle. En kyllä muista että olisi kesällä 2010 jolloin tällä viimeksi ajoin eturenkaita kuluttanut. Eturenkaiksi tuli Hankookit jotka auton mukana silloin tulivat kun sen ostin. Eivät mitkään ikivanhat kuitenkaan ole vaan vuodelta 2003. Oikea etupyöräkin pyöri käsin pyörittämällä eli en sitten alkanut siitä jarrua herkistelemään. Kun totesin Ladan toimivaksi uskaltauduin lähteä sillä vappuajelulle. Vajaan kymmenen kilometrin ajon jälkeen kokeilin lämpeneekö etuvanne ja kylmähän se oli. Jonkun 80 km ajoin ja kaikki toimi niin kuin pitääkin.

03.05.2017
Kun Lada kerta toimi kuten pitääkin poistin talviauton liikenteestä ja lähdin tällä sitten työreissulle kello kaksi aamulla. Ongelmaton reissu suunnilleen oli. Töissä kun ajoin varastolle sisään laitoin sanomalehden mottorin alle kun muistin etupään stefan hieman viime kesänä vuotaneen ja muutaman tipanhan se siihen päästikin. Uusi stefa on hankittuna ja joku päivä sen meinasin vaihtaakin. Hieman oudolta tämä ajossa tuntui kun koko talven tuolla 1974:llä on ajanut. Kytkin toimii hieman eri lailla, kaasutin toimii erilailla yms. Mutta eiköhän tämä suunnilleen kahden viikon päästä taas omalle tunnu. Vilkku alkoi hieman oikuttelemaan. Välillä se palaa koko ajan eikä vilku, myös ulkona olevat vilkkulamput palavat silloin koko ajan, ei pelkkä merkkivalo mittarissa. Lieneekö releessä jotain hämminkiä? Täytyy seurata josko vika itsestään korjaantuisi vai joutuuko sille jotain ehkä tekemäänkin. Nuo sähköviat kun joskus on sellaisia että kun autoa ei ole pitkään aikaan käytetty niitä ilmenee ja häviävät käytön myötä. Jotain hapettumaa tms.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tässä on sitä oikean Ladamiehen asennetta eikä turhia piipertelyjä, Lada on tehty alunperin ajettavaksi eikä tallissa hifisteltäväksi. Luovana harrastuksena voi ottaa sitten pakolliset korjaukset paikasta riippumatta tilanteen mukaan, mitä ehkä väistämättömästi voi eteen harvoin tulla maineikkaasta lujasta laadustakin huolimatta.

Myöhemmin voidaan varmaan palata ajassa 45v. takaisin ja vertailla tämän kestotestin tuloksia siihen, mitä Moottoriviesti julkaisi kestotestissään v. 1972 teemalla
"Lada - laatuauto vai?"

https://lada1970.1g.fi/lehti_1972_moott ... ti_03.html
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen lauantaina työreissussa kuten myös tänäänkin vilkku toimi moitteetta. Eli toivottavasti oli vain tilapäinen toimintahäiriö.

Perjantaina maadoitin tilapäisesti takapuskurin sähköjohdolla katsastusta varten joka on tiistaina 9. päivä. Viime kesänä maalausta varten irrotin takapuskurin ja kun sen paikoilleen laitoin niin ei rekisterikilven valot toimineet. Johdolla kokeilin maadoittaa niin heti toimi. Outo juttu vaikka puskuri on korissa neljällä pultilla kiinni niin niiden kautta ei enää maadoittunut. En jaksanut alkaa puskuria uudelleen irrottamaan ja ihmettelemään vaan tein tuollaisen tilapäisen "haista paska patentin" jolla rekisterikilven valo ainakin katsastuksen ajan toimii. Täytyy paremmalla ajalla joskus ihmetellä kuinka tuon puskurin saa kunnolla maadoitettua.

Muutama aamuhämärässä otettu kuva
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään käytin Ladan katsastuksessa Lahdessa Rock Katsastuksessa ja moitteetta kelpasi. Kaupungissa liikennevaloissa edellä nukkuvalle mersukuskille meinasin töötätä valojen vaihduttua vihreäksi mutta tööttipä ei sitten toiminutkaan. Kotimatkalla laitoin musiikit soimaan mutta eipä soitin käynnistynytkään. Asensin soittimen siten että virtalukon tilalla on kytkin josta soittimen saa päälle. Manasin jo mielessäni että johan paskan kytkimen Motonetissa myivät kun vain viikon toimi. Sitten jonkin ajan päästä hoksasin että tööttihän ei toiminut, että olisiko saman sulakkeen perässä ja sulake palanut tms. Kotipihalla sitten kurkistin sulakkeita, katsastusmies oli konepeltiä avatessa kaiuttimen raosta kahvaa etsiessään tönäissyt sulakkeen pois paikoiltaan. Sen kun paikoilleen laitoin niin alkoi töötti ja soitin taas toimia.

Kuva katsastustodistuksesta
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Viesti Kirjoittaja AI »

Bensankulutukseksi totesin noin 10,5 litraa sadalla joka on aika lailla yläkanttiin. Tutkin ettei ryyppy varmasti jää päälle ja käänsin kaasuttimen ilmaruuvia puoli kierrosta aukipäin. Ainakin tyhjäkäynti pieneni selvästi. Tankkasin piripintaan ja seuraan tilannetta ja jos vielä yli kymmennen litran sadalla kuluttaa niin säädän lisää. Ilmansuodattimen olinkin tähän vaihtanut ennen ajoon ottoa eli se ei ainakaan tukossa ole.

Bensapumpun vaihdoin venäläiseen. Tässä oli edellisen omistajan jäljiltä italialainen tarvikepumppu joka muuten kyllä toimi mutta muutaman tunnin sammuksissa ollessaan valutti bensat letkusta pois. Kun sitten käynnisti niin hörähti käymään ja sammui samantien, sitten piti vähintään viisi sekuntia startilla sahata ennen kuin lähti uudestaan käymään. Pumpun olinkin jo ostanut aikoja sitten valmiiksi mutta minkäänlaista tiivistettä ei mukana tullut joten piti sitten laittaa vanha tiiviste takaisin. Bensaputkelta pumpulle tuleva vajaan puolen metrin bensaletku oli alkuperäisen näköinen kangaspintainen ja arvelin sen hajoavan käsiin kun siihen vähänkin koskee ja oikeassa olin, kun sitä vedin irti niin heti kastui käsi bensasta ja pätkinähän se irti lähti. Onneksi tähän osasin varautua ja varaosaliikkeestä olin hakenut Gatesin letkua.

Uutuuttaan kiiltävä venäläinen bensapumppu.

Vilkku on nyt lakannut sitten kokonaan vilkkumasta. Palaa vaan koko ajan. Vielä en siihen ole kerennyt syventyä. Motonetissa uusi rele maksaisi huimat 2,90 €.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tuossahan oli miltei jo se legendaarinen - missä on vikä kun moottori pätkii, mutta vilkku palaa suorana? :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Viesti Kirjoittaja AI »

Vaihdoin vilkkujen releen. Ensin pihassa lojuvasta 1700i:n raadosta sitä katselin ja kuten muistelinkin, siellä ei samannäköistä alumiinista pilleripurkkia mittarin takana ollut joten sen "lainasin" 1987 1200 L:stä. Eihän tuo Motonetin hintakaan hirvittänyt mutta kun se on siellä Motonetin hyllyssä 30 kilometrin päässä enkä sen takia viitsinyt erikseen sinne lähteä. Täytyy kai sellainen varastoon hommata jos joskus tarvitsee. Vaikkakin kolmekymmentä vuotta ladailua olen harrastanut ei ole koskaan vilkun releen kanssa ongelmia ollut. No, etukaiutin irti, sulakerasia irti ja mittari irti niin pääsi relettä irrottamaan. Alkuperäinen on länsimaista valmistetta, 1200 L:stä lainattu taas neuvostoliittolainen ja merkinnät olivat todella heikot. Ensin kytkin johdot sen mukaan kuin ne tuon kiinnityskorvan mukaan menee mutta eihän se toiminut vaan vilkut paloivat kaikki koko ajan molempiin suuntiin. Sitten vähän aikaa mietittyäni hoksasin että länsimaisen releen + tulee neuvostoliittolaisen loogisesti sinisellä täplällä merkittyyn ja L ja P punaisilla merkittyihin nastoihin. Nyt pätkii muukin kuin kuskin ajatus!

"Uusi" rele paikoillaan, 1
"Uusi" rele paikoillaan, 2
Alkuperäinen rele
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Viesti Kirjoittaja AI »

Vilkku on nyt toiminut. Tiktak-ääni vaan on aivan erilainen kuin alkuperäisessä, omituinen kaikuva lonksaus. Kaipa tuohon joskus tottuu. Myös vilkkumisen aloituksessa on hienoinen viive kun alkuperäinen alkoi vilkkumaan heti kun viiksestä käänsi.

Bensapumpun vaihto vivulliseen ei auttanut tuohon kylmäkäynnistysongelmaan. Aivan samalla lailla kun käynnistää niin lähtee välittömästi käymään ja sammuu samantien. Sen jälkeen saa taas viitisen sekuntia sahata startilla että lähtee käymään. Pitääkö sen bensapumpun nyt sitten olla aito Lada-merkkinen pumppu että toimisi kuten pitää? Tuo oli jokin punaisessa laatikossa oleva tarvikepumppu, made in Russia kuitenkin.

Kaasuttimen säätö meni mönkään. Nyt se kulutti 12 litraa sadalla. Tämähän alkaa nyt olla kuin Niva! Kotona sitten ihmettelin korjaamokäsikirjaa ja sen mukaan tuota ruuvia pitääkin kääntää kiinni päin että seos muuttuu laihemmaksi, ja minä kun käänsin sitä auki päin. Outo juttu vaan jos seos rikastuu niin tyhjäkäyntikierrokset pienenee. Nyt sitten käänsin ruuvia kierroksen kiinni päin eli puoli kierrosta alkuperäisestä ja kävin tankkaamassa tankin piripintaan. Saas nähdä mitä se nyt kuluttaa.

Eilen työreissussa kurotin takapenkiltä tavaraa ja repäisin rystysen verille. Kauhukahvassa oleva vaateripustin on jossain vaiheessa katkennut ja se oli terävä. Tänään sahasin koko ripustimen pois etten uudestaan siihen itseäni telo. Kylmemmillä ilmoilla hupparin huppu on usein noihin ripustimiin tarttunut kiinni joten sahasin toiselta puolelta ehjänkin ripustimen pois.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Viesti Kirjoittaja AI »

Tuohon bensapumppuongelmaan vielä lisäys:
Vivusta jos pumppaa ennen käynnistystä niin silloin kyllä käynnistyy heti ja jää käymään mutta en minä nyt joka kylmäkäynnistyksellä viitsisi konepellin alla nuohota!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Viesti Kirjoittaja AI »

Katselin tuota bensapumpun laatikkoa ja siihen on merkitty että se olisi Samaran bensapumppu. Varastojen kätköistä löysin samanlaisen laatikon johon on merkitty pumpun olevan takavedon/Nivan pumppu. Tuostakohan tuo ongelma että bensat karkaa pumpun ja kaasuttimen väliltä johtuu? Eikös ne sitten Samarasta karkaa? Tällaiset ovat siis laatikot:
Ladan "tarvikepumput"
Ja tuo pumppu näkyy olevan Daazin valmiste kuten myös alkuperäinen Lada-merkkinen pumppukin:
Ladan orkkispumppu
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Viesti Kirjoittaja samarai »

Eikös tuollainen viittaa siihen, että pumpun venttiiili vuotaa? Tosin siitä on jo yli kaksikymmentä vuotta, kun olen viimeksi kaasarivehkeiden kanssa touhunnut.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Samza
Viestit: 264
Liittynyt: 17.9.2007 1:00
Paikkakunta: Sodankylä & Jyväskylä

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Viesti Kirjoittaja Samza »

AI kirjoitti:Vilkku on nyt toiminut. Tiktak-ääni vaan on aivan erilainen kuin alkuperäisessä, omituinen kaikuva lonksaus. Kaipa tuohon joskus tottuu. Myös vilkkumisen aloituksessa on hienoinen viive kun alkuperäinen alkoi vilkkumaan heti kun viiksestä käänsi.
Joo, hiukan olin kateellinen huopahattuiselle kaverille, kun hänen nykyisessä mustakilpisessä ladassaan nätisti tikittää se vilkku, kun taas 1700iivari 2107kassani jonka pitäisi olla "modernimpaa teknologiaa (peräti 1996 vuoden malli) " klonkkasee kuin jumissa oleva ovikello. Kylläpä siihen sitten tottuu, mutta joskus hiljasimpina hetkinä (Onko niitä muka näissä?) siihen kiinnittää huomiota. :)
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96


"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Viesti Kirjoittaja AI »

Toi pumppu jonka laitoin on siis uusi. Mutta eihän tämä ensimmäinen kerta ole kun tuolta rajan takaa paskaa tulee. Mutta kiinnostaisi tietää mitä eroa on Samaran ja takavedon pumpuilla. Ulkoisesti näyttää ihan samalta.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
degen
Viestit: 1314
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Viesti Kirjoittaja degen »

Niinhän ne näyttävät, mutta takaveto ei toimi samaran pumpulla. Kerran erehdyksessä asensin samaran pumpun eikä käynnistynyt, saati edes hörähtänyt.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin