2107 Hylkynä katsastuksessa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Laaada90

2107 Hylkynä katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Laaada90 »

Käytiin kokeilemassa saisko Terijoen porchee pitkän leiman, yksi paikka hitsattava ja takajarruissa liikaa eroa. Ei oo paljoa kokemusta noista rumpujarruista, milläs konstilla niitä herkistellään vai onko mitä ehdotuksia mikä aiheuttaa jarrujen eron. CRC,tä männälle ja mäntää painamalla sisään ja polkimella painamalla ulos? Muutama viikko sitte availin jarruja eikä niissä ainakaan sillon mitään poikkeavaa näkynyt. Ehdotuksia?
Avatar
pressa
Viestit: 10527
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2107 Hylkynä katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jarrukumit turpoavat öljystä, eli sillä saat jarrut varmasti epäkuntoon (vaikka hetkellisesti auttaisikin). uusimalla molemmat takajarrusylinterit ja nesteet vaihtamalla pääset nopeiten hyvään lopputulokseen. Sylinterit eivät paljoa maksa: http://www.mansemotors.fi/jarrusylinter ... 2112-k2056
Warre 1000
Viestit: 102
Liittynyt: 20.8.2015 19:55

Re: 2107 Hylkynä katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 »

Jos huomaat itse eron takajarruissa ja olet varovainen rahojen kanssa, niin voisit kokeilla vaihtaa jarrurumpujen paikat. Minulle kävi näin Fiat Unon kanssa, kun en muuta keksinyt. Meni läpi katsastuksen uusilla jarrrurumpuilla.

Muistaakseni vain yksi jarrruputki menee takajarruihin (kuten Nivassa). Jos kahdet piirit menee eri takapyörille saattaa oli kumiletkua tukossa. Kumiletku oli pojan 2107:n etujarruissa ongelmaa.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: 2107 Hylkynä katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Säätää sen jarrurummun lähemmäksi jossa pitoa ei ole tarpeeksi jos mahdollista?
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10527
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2107 Hylkynä katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Warre 1000 kirjoitti:Jos huomaat itse eron takajarruissa ja olet varovainen rahojen kanssa...
Mikäli kolmenkympin osat: kaksi uutta sylinteriä ja nesteet ovat liian suuri uhraus auton korjaukseen niin ehkä auto ei ole silloin oikea liikkumisväline, polkupyörään saa sillä hintaa jo uudet renkaat tai halpahallista uudet lenkkitossut.
Lattarauta kirjoitti:Säätää sen jarrurummun lähemmäksi jossa pitoa ei ole tarpeeksi jos mahdollista?
2105 mallin sylinterissä on automaattisäätö eli itse ei voi kenkien etäisyyttä säätää kuten 2101 mallissa vielä oli mahdollista.

Itse olen vieläkin sitä mieltä että jarrujen kannataa olla kunnosaa koska niiden pettäessä on ihmisten henki vaarassa (eli ilmeisesti olen jo vanha, kun tälläisiäkin ajattelen...).


ps. tässä kuva pyöräsylinteristä: http://www.autoprospect.ru/vaz/2105-zhi ... s/6-20.jpg
ja tässä miltä rummun sisällä näyttää: http://www.autoprospect.ru/vaz/2105-zhi ... /6-15s.jpg
Laaada90

Re: 2107 Hylkynä katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Laaada90 »

Taidan suosiolla laittaa uuden sylinterin. Vai laitanko molemmille puolillle uudet?
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: 2107 Hylkynä katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja degen »

Vika voi olla vain toisessa, mutta itse uusisin molemmat saman tien jo niiden edullisuuden vuoksi. Toiseksi viallisen sylinterin diagnosointiin menevä vaiva ei ole uuden sylinterin arvon väärti. Kannattaa myös tarkistaa, ovatko jarrukenkien kitkapinnat kuluneet epätasaisesti eri puolilla ja sama koskee rumpuja. Toki automaattisäädön pitäisi poistaa käsittääkseni tuollaiset erot.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
pressa
Viestit: 10527
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2107 Hylkynä katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Toki tässä vielä varoituksen sana. Kun tuo vuosimalli ilmeisesti (auton tai omistajan) -90 niin varaudu siihen ettei ne jarruputkien ruuvit aukea pelkäällä taiwanilaisella kiintoavaimella ja myös siihen että jarruputket katkeavat eli voit joutua uusimaan jarruputket ainakin siihen t-haaraan saakka siinä takasillan päällä, ja voihan sekin murentua kun siitä putkia irrotat. Ostos lista voi siis pidentyä, kunnollinen kuumentaminen helpottaa putken irrottamista sylinteristä ja vältä taivuttamista.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2107 Hylkynä katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja jta »

Paljon helpottaa putken avaamista kun hommaa sen oikean jarruputkiavaimen.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2037
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2107 Hylkynä katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Venäjällä näin tämäntyyppisiä avaimia, toimiikohan käytännössä.
https://detali.zp.ua/uploads/photo/3d/8317/0001.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Näilläeväillämennään
Viestit: 163
Liittynyt: 9.12.2014 7:58
Paikkakunta: Itäinen Pohjoinen

Re: 2107 Hylkynä katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Näilläeväillämennään »

Voisi kuvitella, että toimisi hyvin, tuollainen Flaimanin esittämä jarruputkiavain. Yleensähän ongelmana lienee ainakin halvoissa avaimissa ja myös vähän kalliimmissakin avaimen leukojen myötääminen. Tuolla pulttiratkaisulla tuo leukojen myötääminen on eliminoitu. Tiedä sitten miten työläs tuollainen avain on käyttää, koska tuo pultti pitää jokaikinen kerta avata kokonaan pois kun avain pitää saada paikoilleen tai pois jarruputkesta. Ahtaissapaikoissa ainakin lienee hankala. Käytettävyyttä saattaisi parantaa huomattavasti tuonhon varren kiinnityspisteeseen lisätty nivel ja vielä jos se olisi lukittavaa tyyppiä eli avain olisi nivel lukittuna jäykkä ja lukitus auki "taipuisa".

Oliko muuten kallis avain, muistatko Flaiman yhtään?
Toisin, jotenkin muutoin olisi paremmin, mutta - Näilläeväillämennään
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2037
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2107 Hylkynä katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Netistä katsoin jälkikäteen niin jotain neljä euroa hinnat.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: 2107 Hylkynä katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja samarai »

Eiköhän se hinta ole kuitenkin lähempänä euroa kuin neljää?
https://pilotra.ru/catalog/instrument/k ... ?PAGEN_1=1

Ostin jokunen vuosi sitten Tartossa kyseisiä avaimia, tulikohan niitä kolme vai neljä kpl erilaisia kokoja, taisi olla täällä jotain pari euroa kappale.

Näyttäisi olevan "Vazile" tuollainenkin avain:
https://pilotra.ru/catalog/instrument/klyuchi/109331/
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Laaada90

Re: 2107 Hylkynä katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Laaada90 »

Joo elikkäs sylinterihän se siellä oli sökö. Ei tohtinu jarruputken mutteria kääntää tai olis pääsy uusimaan putkistoa. Siltä vaivalta säästyi kun avas ensin sylinterin kiinnityspultit ja pyöritteli sylinteriä jolloin mutteri pyöri auki. Ja uusi paikalleen päinvastaisessa järjestyksessä. Mutta ompahan nyt pitkä leima!
Warre 1000
Viestit: 102
Liittynyt: 20.8.2015 19:55

Re: 2107 Hylkynä katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 »

Hyvä että löisit vian ja autoasi tuli katsastetuksi!

Olet ruuvannut ennestään, kuin väänsit sylinteria eikä mutteria. Sitä minä olen tuskallisen kokemuksen kautta oppinut.
Vastaa Viestiin