Lada ensiautoksi?
Lada ensiautoksi?
Olen pian 18-vuotias poika ja ensiauto on vielä hakusessa ja hieman on ladat alkanut kiinnostaa. Olisiko siinä mitään järkeä ostaa (takapotku) ladaa ensiautoksi? Autolla tulisi jatkuvasti ajeltua melko paljon todennäköisesti. Kiinnostaisi kuulla risuja ja ruusuja näistä. Ja onko joitain moottorityyppejä yms mitä kannattaisi sitten mahdollisesti välttää?
Re: Lada ensiautoksi?
Kyllähän takavetoinen lada on hyvä valinta, koska minullakin on ollut sellainen ensiautona 9 vuotta sitten ja takavetolada on vieläkin alla. 1500-, 1600- ja 1700 -koneelliset ovat tietenkin tehokkaimpia ja niissä on paras varustus. Tosiasia on se, että tuoreinkin takavetolada on 21-vuotias. Onko sinulla automekaanikon vikaa yhtään? Todennnäköisesti miä tahansa ostamaasi takavetoiseen ladaan joutuu tekemään ennemmin tai myöhemmin jonkinlaista remppaa esim. jarruihin tai alustaan. Myös ruostevaurioita esiintyy yleisesti tällä iällä. Aika varmasti ladoja on toki rempattu aikaisemminkin, joten tuurilla voi osua hyväänkin yksilöön. Mutta jos tarjolla on juuri katsastettu takavetolada järkihinnalla, on tämä kyllä aika hyvä valinta. Itse suosittelisin 1500- ja 1600-koneellisia kaasutinladoja. Edullisin malli lienee isolohkoista 1500S, pikkulohkoista 1200- 1300-koneellisista 1200S. Varsinkin 1500S vuosilta 1992-1996 on hyvä valinta. Niissä on hyvä ja luotettava kärjetön sytytys, ne kuluttavat bensiiniä vähemmän kuin vanhemmat mallit ja lisäksi niiden tekninen kunto on edelleenki aika hyvä noin keskimäärin ja niitä on saatavilla aika hyvin. Toki 1600-mallejakin löytyy samasta ikähaarukasta edelleenkin.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Lada ensiautoksi?
Ja yleensä tuota mallia on "rempattu" huonommaksi ja osaamattomasti useimmiten. Usein myydään uudelle harrastajalle ja kehutaan kuinka on kaasutin vaihdettu ja sitten ei katsastus onnistukkaan...degen kirjoitti: Aika varmasti ladoja on toki rempattu aikaisemminkin... Varsinkin 1500S vuosilta 1992-1996 on hyvä valinta...
Suosittelen käyttöautoksi satakymppi sarjaa.
Re: Lada ensiautoksi?
Automekaanikon vikaa on sen verran, että mopoja on tullut rukattua ja opiskelen metallialaa, niin kyllä työkalut pysyy kädessä. Onko jotain mitä kannattaisi pitää mielessä kun lähtee tälläistä katsomaan?
Re: Lada ensiautoksi?
Jos ei ole erikoissäätäjän vikaa, niin Axtec -sähköohjatuilla kaasareilla varustettuja malleja 90-luvun vaihteesta kannattanee välttää. Jakopäätä voi kuunnella että rallattaako aivan hirveästi. Jakopään ketju saattaa näissä vaatia huomiota joskus. Ruostetilanteen kun aluksi tutkii, testaa iskareiden kunnon ja kokeilee että vaihteet menee vauhdista rusahtelematta päälle. Kannattaa ajella myös kovempaa että selviää, onko ihmeempiä tärinöitä tai ylimääräistä jollotusta laakereista, vaihdelootasta tai perästä. Jonkinlaiset mekaaniset äänet kuuluukin asiaan, mutta korvien ei pitäisi särkyä. En kylläkään tiedä takavetomalleista kummemmin kun itsellä vaan samara. Positiivista(kin) huomiota nämä herättää jo enemmän kuin harmaavarpusmaiset Samara ja 110, jos sillä on merkitystä.
-
- Viestit: 163
- Liittynyt: 9.12.2014 7:58
- Paikkakunta: Itäinen Pohjoinen
Re: Lada ensiautoksi?
Noissa 93-96 malleissa tapaa olla juurikin tuo Axtec-kaasutin tai sitte esim. 97 1700 yksipisteruisku.
Tuo Axtec ei ole mahdoton rasti, hyvät ohjeet löytyy Ladatikulta tai täältä foorumilta. Axtec:n kanssa saa kyllä valmistautua siihen, että jokin edellisistä omistajista uskoo hallitsevansa tuon kaasuttimen paremmin kuin Lada tehtaan insinööri ja alkaa sitä virittelemään ja muuttelemaan letkuja yms. Ja sitten ihmetellään.... miksi ei käy tai päästöt on mitä sattuu.
Ruoste kyllä voi olla väkisinnainut jo uudempiakin Ladoja, varsinkin eteläsuomen suolakurassa ryvetettyjä.
Ajoltaan ihan ok, joskaan ei yllä nykyautojen tasolle. Tämä pitää vaan muistaa koko ajan kun on liikenteessä. Ns. hätäväistö voi olla se viimeinen väistö ellei ajurina ole todellinen rattimies. Tähän pätee vanha sanonta: Taitava kuljettaja selviää tilanteesta johon hyvä kuljettaja ei edes joudu.
Ainakin vanhempien Ladojen kohdalla kolariturvallisuudesta puhuminen tuntuu jotenkin humoristiselta.
Töitä joutuu tekemään yksilöstä riippuen enemmän tai vähemmän. Täysin huoleton auto Lada ei ole. Toisaalta mikään muukaan auto ei ilman säännöllistä huoltoa ja ylläpitoa pysy kunnossa.
Osat ovat suhteellisen edullisia.
Totuuden nimissä voisi jopa väittää, että joitakin muita tusina-autoja voisi saada edullisemmin ja ehkäpä niihin saattaisi joutua uhraamaan vähemmän aikaa ja rahaa ylläpitoon. Käytetyt autot ovat joka tapauksessa aina yksilöitä.
Tuossa jotakin ajatuksia päätösten tueksi.
Tuo Axtec ei ole mahdoton rasti, hyvät ohjeet löytyy Ladatikulta tai täältä foorumilta. Axtec:n kanssa saa kyllä valmistautua siihen, että jokin edellisistä omistajista uskoo hallitsevansa tuon kaasuttimen paremmin kuin Lada tehtaan insinööri ja alkaa sitä virittelemään ja muuttelemaan letkuja yms. Ja sitten ihmetellään.... miksi ei käy tai päästöt on mitä sattuu.
Ruoste kyllä voi olla väkisinnainut jo uudempiakin Ladoja, varsinkin eteläsuomen suolakurassa ryvetettyjä.
Ajoltaan ihan ok, joskaan ei yllä nykyautojen tasolle. Tämä pitää vaan muistaa koko ajan kun on liikenteessä. Ns. hätäväistö voi olla se viimeinen väistö ellei ajurina ole todellinen rattimies. Tähän pätee vanha sanonta: Taitava kuljettaja selviää tilanteesta johon hyvä kuljettaja ei edes joudu.
Ainakin vanhempien Ladojen kohdalla kolariturvallisuudesta puhuminen tuntuu jotenkin humoristiselta.
Töitä joutuu tekemään yksilöstä riippuen enemmän tai vähemmän. Täysin huoleton auto Lada ei ole. Toisaalta mikään muukaan auto ei ilman säännöllistä huoltoa ja ylläpitoa pysy kunnossa.
Osat ovat suhteellisen edullisia.
Totuuden nimissä voisi jopa väittää, että joitakin muita tusina-autoja voisi saada edullisemmin ja ehkäpä niihin saattaisi joutua uhraamaan vähemmän aikaa ja rahaa ylläpitoon. Käytetyt autot ovat joka tapauksessa aina yksilöitä.
Tuossa jotakin ajatuksia päätösten tueksi.
Toisin, jotenkin muutoin olisi paremmin, mutta - Näilläeväillämennään
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Lada ensiautoksi?
no miksei ensi autoksi ja vaikka pitemäksi aikaakin, vaati kuulema boheemi sielun.. noo sitten on vakka löytänä ainakin ihtellä kantesa. emänyys alotteli ajo uran zertorilla mie belaruksella, siittä siirryttiin ladoihin joitten kautta yhteen törmätiinkin.. nykyset perheen käyttökulkineen 2106 lada ja volga 24 maatalous belaruksilla.
no jos ei muuta niin kommarin maine taattu vaikkei punakantista puolue kirjaa oliskaan. liekkö ei vaan osaa sitten ikääntyä ja ostaa sitä "järki " autoa noo tosin vuosien kulumisen huomaa parraite jälkikasvusta.
ja asentajan hommia kun koko ikä tehty niin kyä mie mieluumin viilaan ne käret kun oottelen sormi nenässä hinuria
no jos ei muuta niin kommarin maine taattu vaikkei punakantista puolue kirjaa oliskaan. liekkö ei vaan osaa sitten ikääntyä ja ostaa sitä "järki " autoa noo tosin vuosien kulumisen huomaa parraite jälkikasvusta.
ja asentajan hommia kun koko ikä tehty niin kyä mie mieluumin viilaan ne käret kun oottelen sormi nenässä hinuria
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Re: Lada ensiautoksi?
Kiitos mietteistä ja vinkeistä. Ajatus ladasta kyllä polttelee kovasti. Jos ei nyt suoraan käyttikseksi niin vielä jonain päivänä harrasteeksi.
-
- Viestit: 3624
- Liittynyt: 3.7.2010 22:09
Re: Lada ensiautoksi?
No sitähän minäki.Tomppa kirjoitti:Kiitos mietteistä ja vinkeistä. Ajatus ladasta kyllä polttelee kovasti. Jos ei nyt suoraan käyttikseksi niin vielä jonain päivänä harrasteeksi.
Takaveto käyttiksenä vaatii jo vähän erikoisemman luonteen.
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
-
- Viestit: 163
- Liittynyt: 9.12.2014 7:58
- Paikkakunta: Itäinen Pohjoinen
Re: Lada ensiautoksi?
Lattarauta. Täällä sitten vissiin on se erikoisempi luonne. Tuo nykyinen, 2105 -93 Axtec, on jokapäiväisessä käytössä, yli 30tkm/vuosi.
Ehkä sitä vähän erikoinen pitää olla. Saattaa olla jopa jotenkin eriytyvä persoonallisuus kyseessä.
Ehkä sitä vähän erikoinen pitää olla. Saattaa olla jopa jotenkin eriytyvä persoonallisuus kyseessä.
Toisin, jotenkin muutoin olisi paremmin, mutta - Näilläeväillämennään
Re: Lada ensiautoksi?
Miten niin? Olen ajanut vuodesta 1984 vuoteen 2004 takavetoisilla. Eikä minun luonteessani ole mitään erikoista.Lattarauta kirjoitti: Takaveto käyttiksenä vaatii jo vähän erikoisemman luonteen.
-
- Viestit: 3624
- Liittynyt: 3.7.2010 22:09
Re: Lada ensiautoksi?
No mutta tarkoitinkin tätä päivää. Mikä puoltaa nykyään hankkimaan takaveto Ladan pääasialliseksi liikkumisvälineeksi?KSE 1995 kirjoitti: Miten niin? Olen ajanut vuodesta 1984 vuoteen 2004 takavetoisilla. Eikä minun luonteessani ole mitään erikoista.
Ihan mielenkiinnosta vaan..
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Re: Lada ensiautoksi?
OK. Myönnetään, että kyllä 110 / Priora ovat mukavampia. Mutta vaikka naapureiden kiusaksi voisin takaveto-Ladan hankkia. Kun pojan ensimmäinen auto oli 1,7i, olin oikeastaan ylpeä.Lattarauta kirjoitti: Ihan mielenkiinnosta vaan..
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Lada ensiautoksi?
mutta entä jos käännetään kysymys toisinpäin, miksei?Lattarauta kirjoitti:No mutta tarkoitinkin tätä päivää. Mikä puoltaa nykyään hankkimaan takaveto Ladan pääasialliseksi liikkumisvälineeksi?KSE 1995 kirjoitti: Miten niin? Olen ajanut vuodesta 1984 vuoteen 2004 takavetoisilla. Eikä minun luonteessani ole mitään erikoista.
Ihan mielenkiinnosta vaan..
noin alkuun koetin sitä perustella miksi työt belaruksella, jos sanoit että et ole kommari ei uskota, jos sanot että olet niin ei sekkään kelvannu.. edukas hankkia, edukaat osat, helppo huoltaa ja sitkeä moottori eivät myöskään käyneet perusteiksi niin nykyisin olenkin vain udellut että miksei?
no toki kun on virallinen huolto ja varaosapiste keski suomessa niin menishä siitäkin touhusta uskottavuus jos jollain muulla
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Re: Lada ensiautoksi?
Kevennys. Legendan mukaan Olkkolan sahalla Jämsässä piti aikoinaan aina olla kolme Belarusta. Miksi? Koska kaksi oli aina remontissa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»