Lada päiväkirja
päivä 1. Ilman ongelmia... Eiku hitto, takaisin talliin.
-Mono-
Juu oli menny ja vaihdoin öljyt.Siis eilen samalla kun olin saanu auton toimimaan suht hyvin. Olisko sitä sitten ollu bensaa kampikammio täynnä? Tietty ajattelin et tulee kaikki ulos kun pohjaropun avaa? Nyt näyttäis tyhjäkäynti olevan jopa hiukkan liian suurellakin 1500 joten tarvii säätää se tuonne tonnin pintaan.virtain kirjoitti:Tarkista, ettei ole mennyt bensaa öljyn sekaan, jos on kerran saanut reilusti liikaa bensaa, ennen kohon säätöä.....
Juu, lienee männänrenkaat jumissa kun noin perinteisesti uittaa läpi? Tuo tosin seisoi 20v. Ennen ajoon ottamista. Tarvii varmaan laittaa fortet koneeseen jos vaikka auttais asiaan ja vaihtaa öljyt viel kertaalleen.virtain kirjoitti:Kyllä sen huomaa/haistaa, jos öljyn seassa on reilusti bensaa.....Tulee ne kaikki öljypropun kautta, kunhan antaa vaan rauhassa valua...
Kiitos, tuo tarviikin tarkastaa. Pumppu on alkuperäinen mut vaihdoin siihen uudet sisuskalut vanhojen tilalle. Voi hyvin olla että siinä kävi joku fiba?pressa kirjoitti:Tarkista ettei bensapumppu ole tarvikemalli? Nehän usein vuotaa bensat öljyn joukkoon, toki orkkiskin voi sen tehdä jos "juorureikä" tukossa tai tukittu. (siis vanha kalvo kun käy kuivana ja sitten liikutellaan niin yleensä alkaa vuotamaan)
pressa kirjoitti:ja bensapumpun korjaus sarjankin laitoin. Sliksiä on taas ostettu lisää eli kai sen parisataa kilometriä tai enemmän saa rataa kierrettyä?
pressa kirjoitti:Bensapumpun korjaus-sarjan kaikki osat eivät kestäneetkään bensaa. Onneksi Ilmajoelta sain haettua vanhan pumpun josta koeponnistettut osat tilalle. Ratapäivän alkaessa oli vielä yli litra bensaa öljyn joukossa, varovaisesti mottoria lämmitellen sen sai sieltä pois höyrystettyä.
Jarrut tuli vaihdettua kaikki uusiin ja kytkimen sylinterit kans. Tuosta seisomaan jäämisestä ei ole tietoa ainoo oli et 60000 km. Huolto oli tehty 450km. Ennen kun oli jääny seisomaan. Tämä vuonne -89. Tietty oli ollut jollain vanhalla mummolla joka ajeli sillä vaan sunnuntaisin... Tarvii varmaan tilata viel uus bensapumppu Manselta kun ei se nyt enää tässä juurikaan suurta lovea tee kukkaroon.Nivaismi kirjoitti:Myös polttoainetankkin itse vaihtaisin suosiolla uuteen nuonkin pitkään seisoneessa autossa. Pian on käyntiongelmia uudenkin kaasuttimen kanssa kun ruoste/moskat lähtevät tankista liikkeelle. Vähintään suorattimet pitää olla kunnossa ja "sylyllinen" uusia mukana. Iso riski on myös että tankki vuotaa kun sen täyteen tankkaa.
Jos polttoainepumppu vuotaa kampikammioon, niin sitten polttoainetta löytyykin helposti paljon enemmän öljyn seasta kuin kaasuttimen säätämisen aikana voi jumittuneiden männänrenkaiden ohi mennä. Jos ei sitten sammuksissa vanha tai uusi kaasutin lorotellut bensat jotenkin männän päälle, jos vaikka autoa on joskus käytetty kaasuttimen yläpuolella olleesta kanisterista.
Muita tyypillisiä mitä itse olen joutunut vaihtamaan pitkään seisoneissa autoissa on kytkimen pää- ja työsylinterit sekä jarrujen pääsylinterit. Luultavasti myös työsylinterit jos katsastaa meinaa. Normaalien huoltojen lisäksi autossa on varmaan joku syy minkä takia se on jäänyt seisomaan. Usein ruostevauriot.
Kokemusta on tuosta nykyisestä käyttiksestä kun oli seissyt jotain 6 vuotta niin oli tankissa ruostemujua ja myöskin tankin imuputki ruostunut melkein umpeen. Tukki melko nopeasti suodattimen kun lähti liikkeelle tuo moska. Välttämättä tankkia ei tarvitse vaihtaa mutta kunnollinen puhdistus esim. oksaalihapolla voisi olla paikallaan. Löytyy samalla ne vuodot jos niitä on.Nivaismi kirjoitti:Myös polttoainetankkin itse vaihtaisin suosiolla uuteen nuonkin pitkään seisoneessa autossa. Pian on käyntiongelmia uudenkin kaasuttimen kanssa kun ruoste/moskat lähtevät tankista liikkeelle. Vähintään suorattimet pitää olla kunnossa ja "sylyllinen" uusia mukana. Iso riski on myös että tankki vuotaa kun sen täyteen tankkaa.
Nivoissa on vissiin noita ollut mutta takavetoisissa ei egr-venttiiliä ole ollut kuin axteceissa.Ana kirjoitti:Mulla on 87 niva otsonilla ja siinä on pakosarjassa alipaineella toimiva juttu mikä sitten lieneekään? Valve recirculating 21011-1213010pressa kirjoitti:-85 ei ole egr-venttiiliä kun ei ole axtec. Ihmettelen jos tyhjäkäynti on hyvä kylmänä vai onko se hyvä vain ryyppy päällä? Ettei olisi ykköspiiri tukossa? Joskus noissa uusissa kaasuttimissa ollut työstömöhnää sisällä.
vuoden 1986 lopulta lähtien on Suomeen tuoduissa Nivoissa ollut EGR-venttiili ja kaasutin 2107-1107010-30, joka vain muunnos perus OzonistaAna kirjoitti:Mulla on 87 niva otsonilla ja siinä on pakosarjassa alipaineella toimiva juttu mikä sitten lieneekään? Valve recirculating 21011-1213010pressa kirjoitti:-85 ei ole egr-venttiiliä kun ei ole axtec. Ihmettelen jos tyhjäkäynti on hyvä kylmänä vai onko se hyvä vain ryyppy päällä? Ettei olisi ykköspiiri tukossa? Joskus noissa uusissa kaasuttimissa ollut työstömöhnää sisällä.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)