1200 -79 Pyörii kahdella

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
turskale

1200 -79 Pyörii kahdella

Viesti Kirjoittaja turskale »

Auto alkuperäiskunnossa tekniikaltaan että ei oo omia virityksiä tehty ja orkkis kaasari ja virranjakaja yms.
Ruosteita kävin karistelemassa jääradalla ja oireet alko että veto alko käännellessä häviämään mutta suoraan ajaessa tuli takas. (Bensaa on varmasti tarpeeksi.) Sit alko pyörimään kahdella että rantaan jakso just ja just vetää.

1 ja 3 pytyt on pimeänä. Ottaa pyöriessä tulpan johdon irti niin ei vaikuta ollenkaan. Kipinä tulee kuitenkii ja tulppa on märkä. 2 ja 3 tulpan johdon sekä tulpan vaihdoin päikseen eikä muuttunut asia miksikään.

Virranjakajan kannen ja pyörijän vaihoin. Ei muutosta.

Autoo oon pyörittäny yhteensä n.puoli tuntia sen jälkeen ja testaillessa mutta mikään ei muuta käyntiä miksikään paitsi jos ottaa tulpan johdon 2 tai 4 pytystä niin sammuu.

Pakokaasu haisee erikoisen pahalle.

Kiitoksia jo etukäteen osallistumisesta ja vaivannäöstä!
Avatar
pressa
Viestit: 10420
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200 -79 Pyörii kahdella

Viesti Kirjoittaja pressa »

Mittaa puristukset, voipi olla venttiili palanut. Koskahan on viimeksi venttiilivälykset katsottu? Toki joskus jollakin oireili muutama päivä venttiilien säädön jälkeen, kun oli säätö jäänyt löyhälle ja välys suureni niin paljon ettei venttiili auennut.
ApuApustaja

Re: 1200 -79 Pyörii kahdella

Viesti Kirjoittaja ApuApustaja »

Sinun tilanteessa kattoisin sylinterin puristuspaineet ainakin. Kuten tossa ylempänä sanottu, niin venttiilivika voi olla todennäköinen.
turskale

Re: 1200 -79 Pyörii kahdella

Viesti Kirjoittaja turskale »

n.10v siitä ku säädin ne mut kilometrejä ei lie oo tullu ku 5000km. Huonolla mittarilla puristuksia kokeilinkii jo aiemmin mitata mutta ei tullu selvyyttä. 1 näytti n.30psi ja 2. n.60psi. Minusta toimivallekkii pytylle aika vähä vai onko lada noin matala puristeinen?

Minkäslainen operaatio ois eessä mikäli venttiiliremppaa? Nykyajan autoista tiiän etten ruppeis ite tekemään mutta ladan kohalla asia hieman eri.
virtain
Viestit: 1133
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: 1200 -79 Pyörii kahdella

Viesti Kirjoittaja virtain »

Venttiiliremontti ei ole paha rasti Ladaan....Sylinterikansi otettava pois, ja imu/pakosarjat irti kannesta....sekä nokka-akseli kehtoineen pois....sen jälkeen pääsee irrottelemaan venttiileitä.....Jakopää on myös sen verran purettava, että saa otettua nokka-akselin päästä rattaan irti,jakoketjun kiristin löysälle siitämoottorin etukulmasta.
Jotakuinkin noin se menee pääpiirteissään.
ApuApustaja

Re: 1200 -79 Pyörii kahdella

Viesti Kirjoittaja ApuApustaja »

Semmonen normi puristus on luokkaa väh.10-11 kgs/cm2 eli väh.155 psi. Venaremppaa jos ryhdyt tekemään niin kyllä siinä jonkun verran hommaa on. Pitää ottaa kaasaria sun muuta pois sylinterikannen päältä ja sitten itse sylinterikansi irti. Riippuen siitä että: mikä siellä on vikana niin vaihdat tarvittavat venat uusiin, kansipahvi uuteen ja tarvittaessa jotain muuta kansiremonttia mm. öljynpoistokumit voisi olla ihan hyvä vaihtaa.
turskale

Re: 1200 -79 Pyörii kahdella

Viesti Kirjoittaja turskale »

Kierteillä olevalla mittarilla puristukset 1. 25 2.130. 3.20 4.130 psi.

Pitää se rueta tutustumaan tarkemmin projektiin nyt ku ei tuossa taida olla vaihtoehtoja ku kansi jokatapauksessa pois jne.

Vinkkejä otan kiitollisuudella vastaan edelleen.

Vaiheittain ku ohjeita jossain määrin tarvii nii onko netti vai ihan fyysinen korjausopas parempi tämmösessä?
turskale

Re: 1200 -79 Pyörii kahdella

Viesti Kirjoittaja turskale »

Mistä osat kannattaa nykyään tilata?
ApuApustaja

Re: 1200 -79 Pyörii kahdella

Viesti Kirjoittaja ApuApustaja »

Kyllä se fyysinen on hyvä olla, mutta molemmat siis hyvät tiedon hankkimiseen. Täältä Ladaboardiltakin löytyy hyvin tarvittavaa tietoa, pitää vaan etsiä. Varaosia voi tilata Mansemotorsilta (Kotimaa) tai Ladashopilta (Hollanti).
Avatar
pressa
Viestit: 10420
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200 -79 Pyörii kahdella

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ensin kuitenkin venttiilikoppa pois ja tarkistaa välykset.
virtain
Viestit: 1133
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: 1200 -79 Pyörii kahdella

Viesti Kirjoittaja virtain »

ApuApustaja kirjoitti: 1.3.2023 17:53 öljynpoistokumit voisi olla ihan hyvä vaihtaa.
Mitä nää on??? :shock: ..En ole koskaan kuullutkaan, vaikka autojen kanssa pelannut noin 35 vuotta :roll:
Avatar
pressa
Viestit: 10420
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200 -79 Pyörii kahdella

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tarkoittaa venttiilivarren kumeja, samoin kun asiaa ymmärtämättömät puhuu virrasta vaikka jännitettä mittaavat (siis Voltteja).
ApuApustaja

Re: 1200 -79 Pyörii kahdella

Viesti Kirjoittaja ApuApustaja »

virtain kirjoitti: 1.3.2023 23:37
ApuApustaja kirjoitti: 1.3.2023 17:53 öljynpoistokumit voisi olla ihan hyvä vaihtaa.
Mitä nää on??? :shock: ..En ole koskaan kuullutkaan, vaikka autojen kanssa pelannut noin 35 vuotta :roll:
Juu tosijjaan väärä termi tuli, tarkoitin venttiilivarren kumeja 8)
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2696
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 1200 -79 Pyörii kahdella

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

turskale kirjoitti: 1.3.2023 18:33
Vaiheittain ku ohjeita jossain määrin tarvii nii onko netti vai ihan fyysinen korjausopas parempi tämmösessä?
https://www.ladakerho.fi/kauppa/korjausmuistitikku/

Tuosta löytyy kaikki tarvittava kansiremontin tekoon ja moneen muuhunkin remonttiin
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
turskale

Re: 1200 -79 Pyörii kahdella

Viesti Kirjoittaja turskale »

Kaks lukkomutteria ilmeisesti auennu. 2 keinua irti vai mitä onkaa ja 3 niitten jousta. Varmaan irtaallaan oleva yhestä irrottanu ku viereinen.

Ei näyttäs että ois mitään hajonnu nii liekköhän vaa voi laittaa nuo paikoilleen ja säätää venttiilit? Mikähän on voinu 10v jälkeen KAKSI lukkomutteria avata?
Liitteet
IMG_20230304_145344.jpg
Vastaa Viestiin