1200L takajarrujen toimivuus

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
D e m o
Viestit: 13
Liittynyt: 3.11.2022 12:20
Paikkakunta: Muonio/Tornio/Siikainen

1200L takajarrujen toimivuus

Viesti Kirjoittaja D e m o »

Noh pari päivää sitten rupesin miettimään kun jarrupoljin painuu vähän liikaakin pohjaan ja tuhahtaa. Käytin kuitenkin katsastuksessa. Ja voipi arvata ettei takajarruissa ei mitään tapahtumaa ekalla polkaisulla ollut. Täsä näin nyt miettiny et auttaako pelkkä ilmaus vai onko jarrujärjestelmässä jotain muuta vialla esim paineensäädin, jarrutehostin tai pääsylinteri.
Ei kuitenkaan vuoda jarrunestettä mistään...
Avatar
pressa
Viestit: 10420
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L takajarrujen toimivuus

Viesti Kirjoittaja pressa »

Pääsylinteri vuotaa takareunasta tehostimeen päin, eli vuoto ei vielä näy. Kokeile painaa jarrua kovaa pohjaan vajoaako poljin sen jälkeen kun tuntuma on tullut? Silloin neste tihkuu tiivisteen ohi. Toki jos auto on ollut käyttämättä niin silloin voi olla että mäntä on juuttunut ns. työ asentoon eikä palauta silloin vain etupiiri tekee työtä. Sylinterin voi purkaa ja puhdistaa sekä voidella tiivisteet.
Kuva
D e m o
Viestit: 13
Liittynyt: 3.11.2022 12:20
Paikkakunta: Muonio/Tornio/Siikainen

Re: 1200L takajarrujen toimivuus

Viesti Kirjoittaja D e m o »

pressa kirjoitti: 29.6.2023 21:33 Pääsylinteri vuotaa takareunasta tehostimeen päin, eli vuoto ei vielä näy. Kokeile painaa jarrua kovaa pohjaan vajoaako poljin sen jälkeen kun tuntuma on tullut? Silloin neste tihkuu tiivisteen ohi. Toki jos auto on ollut käyttämättä niin silloin voi olla että mäntä on juuttunut ns. työ asentoon eikä palauta silloin vain etupiiri tekee työtä. Sylinterin voi purkaa ja puhdistaa sekä voidella tiivisteet.

Pitääpä kokeilla huomenna
D e m o
Viestit: 13
Liittynyt: 3.11.2022 12:20
Paikkakunta: Muonio/Tornio/Siikainen

Re: 1200L takajarrujen toimivuus

Viesti Kirjoittaja D e m o »

pressa kirjoitti: 29.6.2023 21:33 Pääsylinteri vuotaa takareunasta tehostimeen päin, eli vuoto ei vielä näy. Kokeile painaa jarrua kovaa pohjaan vajoaako poljin sen jälkeen kun tuntuma on tullut? Silloin neste tihkuu tiivisteen ohi. Toki jos auto on ollut käyttämättä niin silloin voi olla että mäntä on juuttunut ns. työ asentoon eikä palauta silloin vain etupiiri tekee työtä. Sylinterin voi purkaa ja puhdistaa sekä voidella tiivisteet.
Kuva
Näyttäisi olevan selvä vuoto pääsylinterin alla ainakin kun katsoin ku iso väriero tehostimen pinnassa
ilra
Viestit: 22
Liittynyt: 12.8.2019 9:02

Re: 1200L takajarrujen toimivuus

Viesti Kirjoittaja ilra »

Samaa vaivaa eli poljin meni pohjaan ja selvä vuoto pääsylinterin ja tehostimen välistä

=> vaihdoin uuden pääsylinterin ja kaadoin sinne nestettä niin ettei männät liikkuisi ainakaan kovin kuivana mutta sama peli jatkuu.

Mikähän tuossa mahtaa se oikea vika nyt olla kun ei kai tehostin voi olla rikki tai siis siellähän ei ole nestettä vaan kaikki tulee pääsylinteristä? Toisaalta eipä tuo tehostinkaan kovin paljon maksa mutta kestää taas hetken ennenkuin sen saa ja ehtii vaihtamaan.
Jokainen päivä on mahdollisuus oppia jotain uutta...
jarkoc
Viestit: 49
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: 1200L takajarrujen toimivuus

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

Ilmasitko jarrut myös pääsylinterin vaihdon jäkeen?
Tehostimesta kannattaa katsoa onko sen päässä oleva tangon pää tarpeeksi näkyvillä. Eli tehostimen ja pääsylinterin välissä.
Tarkka mitta 1,25mm näkyvillä sisään painettuna.
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
Lada 2103 1300s -81
ilra
Viestit: 22
Liittynyt: 12.8.2019 9:02

Re: 1200L takajarrujen toimivuus

Viesti Kirjoittaja ilra »

Nimenomaan ilmatessa huomasin, että nestettä tihkuu välistä. Otin pääsylinterin uudestaan irti ja voi olla että se neste tulee tehostimen puolelta eli sitä on varmaan mennyt sinne vanhasta vuotavasta pääsylinteristä.

Tapin pää on noin 17mm sieltä pohjasta ja ehkä juuri tuon 1,25mm tehostimen ulkopinnan tasosta eli silmämääräisesti vähän näkyvillä. Tapissa oleva boori on juuri sen muovin tasalla.

Jatkan ilmaamista ja katsotaan alkaako jossain vaiheessa tulemaan tuntoa vai valuuko neste pois väärästä paikasta
Jokainen päivä on mahdollisuus oppia jotain uutta...
Vastaa Viestiin