Lada nykii ja empii kiihdyttäessä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
LadaTohtori
Viestit: 2
Liittynyt: 6.5.2025 15:50

Lada nykii ja empii kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja LadaTohtori »

Kyseessä siis Vaz 2105 -93 vuotinen katalysaattori mallinen.
Oon tutkinut kaasarin ja puhdistanut kaikki suuttimet ja tutkinut solenoidi suuttimenkin. Olisiko vika sytytyksen ohjaus moduulissa? Muuten auto toimii normaalisti mutta kiihdyttäessä empii ja ei lähde täysillä röpöttää vaan. Tyhjäkäyntikin vähän epätasaista.
Kiitos jo etukäteen.
Avatar
pressa
Viestit: 10440
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada nykii ja empii kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko kiihdytys-pumppun kalvo ehjä ja tuleeko kiihdytyspumpun suuttimesta kunnolla bensaa kun poljinta painaa?
LadaTohtori
Viestit: 2
Liittynyt: 6.5.2025 15:50

Re: Lada nykii ja empii kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja LadaTohtori »

On ehjä ja tulee bensaa.
Partner_r420
Viestit: 91
Liittynyt: 22.9.2021 9:36
Paikkakunta: kiuruvesi

Re: Lada nykii ja empii kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Partner_r420 »

minulla oli samantyylistä nykimistä ja räpättämistä ja jopa porailin suuttimetkin 150/170 kokoon ja ihmettelin miten vieläkin on bensanpuutteen tuntua.
sitten ostin uuden bensapumpun ja kaasuttimen korjaussarjan jossa tuli oikeat suuttimetkin.
puhdistin kaasuttimen ensin kunnolla,seosputket(eli ne pitkät suuttinputket mihin jengataan ilmasuutin kiinni) olivat muurautuneet lähes umpeen jostakin sonnasta. lähtivät irti kun ruuvasi puuruuvin sisään ja nykäisemällä.
sitten kasasasin osat ja pumpun niin TADAAA!!!! käy kun sveitsiläinen kello ja vakio kokoisilla suuttimilla.
viisaat kertokoot onko atztek kaasuttimessa erillaiset hilut joita puhdistella?
Avatar
degen
Viestit: 1308
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Lada nykii ja empii kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja degen »

LadaTohtori kirjoitti: 7.5.2025 6:40 On ehjä ja tulee bensaa.
Kiihdytyspumpussa ei saa olla myöskään pientäkään välystä vivustossa. Bensaa pitää tulla välittömästi purkausputkesta, kun vähän hipaiseekin kaasua kääntämällä kaasuvivustosta. Se ei riitä, että bensaa näyttää tulevan reilusti, kun kääntää kaasun auki. Purkaussuutin kannattaa koeponnistaa esim. jarrukliinerillä ampumalla sen läpi, jolloin molemmista putkista pitää tulla katkeamaton terävä suihku. Lisäksi sen o-rengas pitää olla ehjä ja kimmoisa. Lisäksi sytytyksen ajoitus ja virranjakajan kunto on syytä tarkistaa. Viisi astetta ennakkoa on hyvä asetus. Monasti se on pielessä ja jakajakaan ei ole enää parhaassa iskussa. Lähinnä keskipakosäätimen puntit saattavat liikkua miten sattuu. Jarrutehostimen alipaineletku voi aiheuttaa myös kaikenlaista epämääräistä. Se saattaa olla päälle päin ehjän näköinen, mutta silti vuotaa. Tämä pätee, jos se on alkuperäinen kangaspäällysteinen. Väärin säädetty tyhjäkäyntikin osaltaan vaikuttaa empimiseen. Tyhjäkäynti pitäisi säätää kosketuskulmamittarin kanssa 50 prosenttiin suuttimen aukiolosta. Jos impulssisuhde on liian suuri, alkaa se näkyä nykimisenä.
Tuo Partnerin kaasutin on eri, mutta sama pätee axtekkiin. Puhtaus on puoli ruokaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin