Semmosen jekun teki tuo käyttöautona ollut samara että ei lähde tämmösellä 30 pakkasella ilman lohkolämmitintä enään käyntiin
Yskii ja kakii ja yrittää mutta ei
Tulpat on viime vuonna vaihettu joten en usko että niissä vikaa mutta oliskohan siinä puolassa vikaa kun tuntuu kauhean heikolta se kipinä ja joskus on välillä pientä käyntihäiriötäkin ollut.
01 samara 1.5i käynnistyvyys
Re: 01 samara 1.5i käynnistyvyys
Ilman muita tietoja epäilisin akun kuntoa. Startatessa jännite laskee jonkin verran ja siksi kipinä heikompi. Mutta sitten kysymystä että onko tulpan johdot koskaan vaihdettu? Hiilijohtojen vastus on saattanut vuosien aika nousta suuremmaksi ja sekin heikentää kipinää.
Miksi pitää käynnistää ilman lämmitystä?
Miksi pitää käynnistää ilman lämmitystä?
-
Kalmiston Veikko
Akku on kyllä kunnossa ja tulpanjohtoja ei ole vaihettu ikinä
Ja syy lämmityksen puutteeseen on se että lohkolämmitin on sönde
Mutta pittääpi varmaan uusia tulpanjohtoja alkaa miettimään sitten
Ja syy lämmityksen puutteeseen on se että lohkolämmitin on sönde
Mutta pittääpi varmaan uusia tulpanjohtoja alkaa miettimään sitten
- Lada-Jussi
tämä on ominaisuus 2000-2004 käytetyssä Bosch MP7.0 ruiskussa, itsellä jäi 2001 Samara parkkiin -13 asteessa, virtaa riittää vaikka kuinka pitkään sahata ja saattaa vähän rykästä mutta ei lähde. Samoja kokemuksia itsellä aiemmin, mun youtube kanavalta löytyy kylmäkäynnistys video -24 astetta siellä mun 2000 vuoden Samara vain kerran yskäisee ja sen jälkeen pyörii vaan moottori iloisesti yön yli seisonnan jälkeen (samassa videossa viikon seissyt 1200L lähtee kuin palmun alta vaikka startti pyörittää moottoria hitaammin). Äidillä oli uusi Samara 2001 ja se piti olla kovemmilla pakkasilla aina esilämmityksessä, muuten ei lähtenyt. Sekin auto oli siis silloin uusi ja huollatettu säännöllisesti, mun 2000 oli perushuollot tehty, tämä nykyinen ollut vähän heikommalla pidolla, mutta esim. syksyllä vaihdettu uudet tulpat. Joku on joskus sanonut saaneensa tuollaisen pakkasella käyntiin, mutta ei siitä ole todisteita. Myös venäläisissä lähteissä riemuittiin 2004 kun tuli uusi M7.9 ruiskun ohjain Ladoihin, että sen kylmäkäynnistysominaisuudet on paremmat kuin aiemmassa, eli jotain häikkää noissa on jo lähtökohtaisesti.
Moottorin esilämmitys on hyvä lisä, mutta aina sitä ei ole saatavilla, eikä autoa suunnitellessa ajatella, että sitä käyttääkseen siihen pitää hankkia jotain lisävarusteita että se olisi käyttökelpoinen. Itsellä ei ole ollut lohkolämmittimen käyttö mahdollista. Aikanaan 90-luvun GM ruiskuisilla Samaroilla menin työmatkaa ja jopa -30 asteessa lähti käyntiin, koskaan ei pakkasen takia jäänyt lähtemättä ja ilman lohkolämmitintä tai nuotiota auton alla.
Olisi kiva jos joku keksii tähän jonkin oikean ratkaisun, voiko esim. tulpan mallia vaihtamalla saada varmemman kipinän, luulen että se on kuitenkin tuosta kipinästä kiinni, koska starttausyritysten jälkeen kyllä on bensiinin tuoksi ilmassa, joten sitä on täytynyt tulla. Itse olen varmistanut että nykyisessä autossa on valmistajaa lukuunottamatta täysin alkuperäisen mallinen tulppa. Auto on vasta 65 tkm ajettu, onko tarpeen vaihtaa tulpanjohtoja noilla kilometreillä? Koska moottorin esilämmitys auttaa niin varmaan lämpötilalla on joku merkitys, mutta sehän koskee vain jäähdyttinen nesteeen lämpöä, mikä on sen merkitys kylmäkäynnistyksessä sytytykseen?
Moottorin esilämmitys on hyvä lisä, mutta aina sitä ei ole saatavilla, eikä autoa suunnitellessa ajatella, että sitä käyttääkseen siihen pitää hankkia jotain lisävarusteita että se olisi käyttökelpoinen. Itsellä ei ole ollut lohkolämmittimen käyttö mahdollista. Aikanaan 90-luvun GM ruiskuisilla Samaroilla menin työmatkaa ja jopa -30 asteessa lähti käyntiin, koskaan ei pakkasen takia jäänyt lähtemättä ja ilman lohkolämmitintä tai nuotiota auton alla.
Olisi kiva jos joku keksii tähän jonkin oikean ratkaisun, voiko esim. tulpan mallia vaihtamalla saada varmemman kipinän, luulen että se on kuitenkin tuosta kipinästä kiinni, koska starttausyritysten jälkeen kyllä on bensiinin tuoksi ilmassa, joten sitä on täytynyt tulla. Itse olen varmistanut että nykyisessä autossa on valmistajaa lukuunottamatta täysin alkuperäisen mallinen tulppa. Auto on vasta 65 tkm ajettu, onko tarpeen vaihtaa tulpanjohtoja noilla kilometreillä? Koska moottorin esilämmitys auttaa niin varmaan lämpötilalla on joku merkitys, mutta sehän koskee vain jäähdyttinen nesteeen lämpöä, mikä on sen merkitys kylmäkäynnistyksessä sytytykseen?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)-
Kalmiston Veikko
On tuo oma lähtenyt käyntiin hyvin tämmösillä pakkasilla ennen mutta tänä talvena vain yskii mutta ei tarpeeksi kovaa käynnistyäkseen
Vähän päälle 140tkm on tullut mittariin ja aina ennen on toiminut ja jättänyt vain kerran vesipumpun vaurion takia kun vasta olin ostanut nuorena junnuna ja en huoltokirjaa sen kummemmin lukenut
Olisi kiva että pakkaset vähä lauhtuisi niin pääsisi työkalujen tykö autoa korjaan
Vähän päälle 140tkm on tullut mittariin ja aina ennen on toiminut ja jättänyt vain kerran vesipumpun vaurion takia kun vasta olin ostanut nuorena junnuna ja en huoltokirjaa sen kummemmin lukenut
Olisi kiva että pakkaset vähä lauhtuisi niin pääsisi työkalujen tykö autoa korjaan
ÖÖ mutta eikös sama ohjain ole 2000 mallin satakympissä? Sellainen minulla oli toistakymmentä vuotta eikä koskaan mitään käynnistys ongelmaa. Pääsääntöisesti toki lämmityksessä kun kotoa lähdin, mutta on se pakkasilla muualta kylmästäkin käyntiin laitettu useita kertoja. Itse olen aina käyttänyt noita boschin nelikärkitulppia ja kipinä ongelmia ei niillä ainakaan ole ollut. (pois lukien yksi puolarikko neljä vuotta sitten, kuumetessaan kipinä katosi ja kun jäähtyi niin taas pelasi)