Takapyörän laakeri

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Takapyörän laakerin vaihto edessä, onko joku joutunut vaihtaan elikä onko kokemusta kuinka pahasti se siellä on kiinni ja millä helposti irrotettavissa???

Mulla vaan huonoja kokemuksia noista rullalaakereista mut takatuuppariin/nelivetoon en o joutunut ikinä vaihtaan.

Takapyörän laakerin kiristysmomentti, onko tiedossa???????
(Ettei lähe koko rengas jarruineen irti kesken matkan niinku joskus aikanaan foortin kanssa)
Kuva
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja arpati »

TOVERI NIVA kirjoitti:Takapyörän laakerin vaihto edessä, onko joku joutunut vaihtaan elikä onko kokemusta kuinka pahasti se siellä on kiinni ja millä helposti irrotettavissa???

Mulla vaan huonoja kokemuksia noista rullalaakereista mut takatuuppariin/nelivetoon en o joutunut ikinä vaihtaan.

Takapyörän laakerin kiristysmomentti, onko tiedossa???????
(Ettei lähe koko rengas jarruineen irti kesken matkan niinku joskus aikanaan foortin kanssa)
Nivaanko? Ei ol nivasta kokemusta mutta oletan ettei siellä mitään erillisjousitusta ole takana niin luulis takavetoisen opeilla irtoovan...

Vetari pihalle ja rällikällä vinosti viiltoo laakeriin ja siihen renkaaseen mikä siin on päällä, taltalla lopuksi halki ettei tule akseliin jälkee ja uudet hilut paikalleen jollain sopivalla putkella lyömällä ja se lukitus (?) rengas kandee varmaan lämmittää ennen asennusta niin menee helposti päälle, laakeriakin voi hieman mutta kun noi on kertavoideltuja niin ei kauheesti...
124/2101 practical beauty
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

akseleitten irrottelusta yleensä! eikös niissä tarvii jotain liukuvasaroita tai jotain muuta erikoisempaa? joku on kyllä joskus sanonut että vetarit irtoo ihan käsin nyppäämälläkin... :roll:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Ertzu
Viestit: 192
Liittynyt: 10.8.2004 8:56
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Ertzu »

Lada-Jussi kirjoitti:akseleitten irrottelusta yleensä! eikös niissä tarvii jotain liukuvasaroita tai jotain muuta erikoisempaa? joku on kyllä joskus sanonut että vetarit irtoo ihan käsin nyppäämälläkin... :roll:
Tahtoo yleensä olla aika tiukoissa paketeissa nuo vetarit kiinni, joten vaskitsaa on tarvittu yhtenä jos toisenakin kertana. Mutta kyllä niitä on käsivoiminkin irti revitty... :lol:
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mush »

Tuohon omaan takavetoon kun vaihdoin niin muuten ihan näiden oppien mukaan, mutta laakerin ja sen lukitusrenkaan lämmitin 90-asteisessa ruokaöljyssä. Ruokaöljyssä sen takia että sitä kehtasi lämmittää mikroaaltouunissa sopivaan lämpöön :P Näppärästi sai asennettua hilut "ulkokylmään" vetoakseliin, vaikka se sovite lievästi sanoen oli tiukka.

Tuossa yksilössä vetoakseli irtosi perästä ihan yhdellä kädellä vetämällä.

Laiskana ihmisenä päivitin samantien laakerin takia ulosvuotaneen peräöljyn määrän vetarin reiästä, kai se oikeaan osoitteeseen päätyy. :roll:
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Joo siis sama taka-aksulahan nivassa on ku tuupparissa ilmeisesti vetarit vaan vahvemmat.
Eli siis rälläkällä pääsee sinne sohimaan jos ei muulla irtoo.

Onko siitä kiristysmomentista tietoo ku se ois tässä kohtaa aika tärkee ku noi aksulat nyt kumminkin on aika kovalla rasituksella!
Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

TOVERI NIVA kirjoitti:Eli siis rälläkällä pääsee sinne sohimaan jos ei muulla irtoo.
HÖHLÄ!
Hitto ku ei oikein aivot toimi ku on viime aikoina tehny vaan noita koritöitä.
Räjäytyskuvaa ku katoin ni se laakerihan tulee sen vetarin mukana tietty ku se lukkorengas jne.

Kiristysmomentti?????
Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4447
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Onkokaan siellä mitään mitä pitäis momenttiin kiristää takapyöränlaakerissa?
Vastaa Viestiin