samaran jakohihnan kiristin

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
zahmuli

samaran jakohihnan kiristin

Viesti Kirjoittaja zahmuli »

Mikä kiristin tulee 96 samaraan. Motonet tarjosi 95- jälkeen jotain epäkeskoa. Paikallisen varaosa puljun luettelo kaikki 88- Jälkeen samoja. Delta autossa sano että kumpivaan (riippuu onko vladimirin, sergein vai igorin kasaama). Ad varaosissa Sanottiin että vaihtuu 97.
Itte kattelin että pultti ei ainakaan ole keskellä kiristintä (epäkesko?).
Osta nyt sitten kiristin. Niin ja joku opus väitti että kaikissa on sama hihna toiset taas ei. Ja uudemman mallisia kiristimiä ei vissiin saa oikeen kuin delta autosta 60 juuroo.
Avatar
pressa
Viestit: 10543
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

näin on moni varaosa kirja sanoo samaraan vain yhdenmallin kiristäjää ja hihnaa mutta delttaautossa on kaksi mallia uusi ja vanha
uusi malli on yleensä kun on ruisku ja satakymppiladoissa on aina
uuden mallin keskiössä on kiinteä epäkesko ja hammashihnan hammas kulmikas
vahhassamallissa taas epäkesko on kiinni lohkossa ja vain laakerikehä vaihtuu ja hammashihna on pyöreillä hampailla
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

useimmat varaosakirjat ovatkin samaran osalta jostain nakkisodan ajalta näin ollen osan muutos ei näy, minulle sanottiin tampereen motonetissa että 95 vaihtui en ole tarkastanut kumpi omassa on, nettimanuaalista puuttuu muutos sivut eli siitäkään ei ole apua, mutta sieltä voisi päätellä että toisessa on 2105 mallinen ja toisessa 2108 mallinen kirisitin rulla, muutos aikaa ei selviä. summailemalla kuvia ja kirjoja yhteen on vanhemmissa ollut 2105 osa eli sama rulla kuin takavetoisen hihnakoneessa. jos vaihtaa mallista toiseen joutuu vaihtamaan kiinnitys osia ja prikkoja uuden toisen mallin mukaiseksi

osat (vanha takavetomalli):
2105-1006124 rulla
2108-1006130 kohdistus levy?
2108-1006129 kiristimen kierretappi
2108-1006127 kiristin rullan akseli (pultti)


osat (uusi samara tyyppinen):
2108-1006120 rulla
2108-1006130-10 kohdistin levy?
2108-1006129-10 kiristimen kierretappi


uudessa mallissa rulla tulee vain tuosta kierretapista, vanhassa mallissa on keskellä rullaa isoreikä johon kiinnitetään tapilla sellain akseliosa. molemmat on siis rakenteeltaan epäkeskoja, mutta vanhassa mallissa akselissa tehdään epäkeskoisuus, uudessa se tehdään suoraa kiristinrullassa!!

tiedot on poimittu täältä (110 vastaava moottori):
http://www.autodealer.ru/acat-online/?s ... %3D38_1341


mikä on muuten Samarasi varaosanumero, tyyppikilvessä kohta No for spares, tai venäjäksi "nomer sapsastej" siitä voisi olla apua asiaa selvittäessä.

Mutta jos 110:ssä on tehty sama muutos niin ei vuosi 95 voi pitää paikkaansa, 110:n valmistus alkoi varsinaisesti joskus 1996 ei koe kappaleiden osamuutokset pitäisi näkyä luetteloissa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

lisäyksenä/varmistuksena edelliseen, vapaasti suomennettuna VAZ-2108-09 korjausoppaasta (Trettii Rim, 2002):

vuodesta 1995 voi olla asennettu muovinen kiristin rulla, joka on asennettu ilman akselia (kts edellä 2108-1006127).

Rullat on korvattavissa keskenään jos vain vaihdetaan muutkin osat mitkä mainitsin edellä. mutta nähtävästi kumpi rulla autossa on ihan siitä kiinni kumpia on satuttu sinä päivänä tehtaalla koneeseen laittamaan.

hihnoista sen verran että vuodesta 1989 on asennettu uudenlaista hihnaa, tällöin on hihnapyörän hammastus muuttunut.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
zahmuli

Viesti Kirjoittaja zahmuli »

Raotin jakopäänkoppaa. kiristimen kehä oli metallin värinen sen sisällä musta kuusikulmainen möntti jossa oli pultti epäkeskeisesti. uudempi malli?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

minusta siis vanhempi malli
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
zahmuli

Viesti Kirjoittaja zahmuli »

Pitkästä aikaa raottelin samaran jakopäänkoppaa. hihna siinä oli ainakin hampailtaan kulmikas eikä pyöreä niiku uudessa jonka ostin motonetistä :x .Siitä kiristäjästä ei oo vieläkään tietoo . Korjauskirjasta kattelin että vanhemman räjäytyskuvassa oli kiinni kierretapilla&mutskulla omassa pultilla? mutta eihän toi siihen kiristimeen vaikuta. Pitää kai ottaa kuva jos joku suuri guru siitä osais sanoa.
Avatar
pressa
Viestit: 10543
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

minun mielestäni jos hammas on kulmikas niin silloin on uudempi jakopää eli kiristimessä on epäkesko eikä sovi motonet osat

jos hammastus on pyöreä niin silloin on vanhempi kiristäjä

tämä on niinkuin nyrkkisääntö mutta poikkeukset vahvistaa
Avatar
Hellraiser
Viestit: 381
Liittynyt: 12.11.2004 7:13
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hellraiser »

se on kato toi ryssän maa ku mikää ei o nii justiisa...
Se on jompikumpi emmää ny just muista kumman kiristimen mää sielä tehtaalla sinne tökkäsin... saatto olla uus...tai vanha...
Omia lada kuvia
Hei hei, relaa ota pami.
Rotan ansiosta stadi,
on sassii ku dami!
zahmuli

Viesti Kirjoittaja zahmuli »

Kun otti oikeen silmän käteen ja kattoo räjäytyskuvia niin vanhahan se siellä oli. onneks.
Vastaa Viestiin