Kardaani(risti)n vaihto

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Cerre

Kardaani(risti)n vaihto

Viesti Kirjoittaja Cerre »

Todennäköisesti on kardaani mennyt. Auton takaosasta kuuluu aika ajoin tolkutonta kolinaa (vaikka usein se käykin kiitettävän hiljaisena), ja kun katsottiin tänään koulukaverin kanssa niin kardaanin edessä on selvästi jotain väljyyttä.
Mikä siis neuvoksi? Onko kardaanin vaihtaminen isokin projekti? Löytyykö halukkaita auttamaan jostain Turun-Rauman väliltä? Varaosat hommaan itse.
Mosse-Aksu

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Ei ole paha homma. Kardaani on takapäästä kiinni neljällä pultilla perässä. Pultit pois ja sen jälkeen se lähtee taaksepäin vetämällä pois.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Mosse-Aksu kirjoitti:Ei ole paha homma. Kardaani on takapäästä kiinni neljällä pultilla perässä. Pultit pois ja sen jälkeen se lähtee taaksepäin vetämällä pois.
teoriassa menee noin helposti mutta käytännössä :roll:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Mosse-Aksu

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Lada-Jussi kirjoitti:
Mosse-Aksu kirjoitti:Ei ole paha homma. Kardaani on takapäästä kiinni neljällä pultilla perässä. Pultit pois ja sen jälkeen se lähtee taaksepäin vetämällä pois.
teoriassa menee noin helposti mutta käytännössä :roll:
Joo, on ne pultit vähän huonossa paikassa vääntämisen kannalta varsinkin, jos kulmat on pyöristyneet.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
foma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

6-kolo avain vaa.. sil lähtee.. ei mee edes pultin kannan pyöriäksi
Cerre

Viesti Kirjoittaja Cerre »

[quote="Mosse-Aksu"]Ei ole paha homma. Kardaani on takapäästä kiinni neljällä pultilla perässä. Pultit pois ja sen jälkeen se lähtee taaksepäin vetämällä pois.[/quote]

Okkei, siis se kardaanin risti on nyt tässä edessäni. Täytyy sanoa että vaikka olen tekniikan alalla kouluttautunut, niin en oikein ymmärrä miten tällainen osa liittyy voimansiirtoon akselista toiseen. Vielä vähemmän välähtää kun yritän miettiä miten tällainen risti voi aiheuttaa sellaista väljyyttä kardaaniakselissa mitä näin kun sen koulukaverin kanssa katsottiin.
Muttamutta. Meidän koulussa on myös autoasentajalinja. Voin vaikka viedä auton sinne, ja vaikka korjaisinkin sen itse niin sieltä löytyy kaikki tarvittavat työkalut ja laitteet siihen. 4 pulttia vaikka sisäkutosella auki, kardaani pois, niin eiköhän sitten selviä miten homma jatkuu.
Yogi
Ylläpito

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Omassa nappiksessani perässä paukkuu aina kun vaihdan vaihdetta ja kytken voimansiirron eli päästän kytkimen. Taitaa olla minulla myös ristinivel väljä? Ei kuitenkaan täristä erikoisemmin maantievauhdeissa eli voisiko vika olla jossain muussakin?
jta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Yogi kirjoitti:Omassa nappiksessani perässä paukkuu aina kun vaihdan vaihdetta ja kytken voimansiirron eli päästän kytkimen. Taitaa olla minulla myös ristinivel väljä? Ei kuitenkaan täristä erikoisemmin maantievauhdeissa eli voisiko vika olla jossain muussakin?
Todennäkösin on että on tuo ristinivel väljä. Oli samat oireet itellä tuossa mutta vaan pahempana ku alko oleen jo sen verran väljä että tärisi koko auto liikkelle lähdössä.
Vastaa Viestiin