Kardaani(risti)n vaihto
Kardaani(risti)n vaihto
Todennäköisesti on kardaani mennyt. Auton takaosasta kuuluu aika ajoin tolkutonta kolinaa (vaikka usein se käykin kiitettävän hiljaisena), ja kun katsottiin tänään koulukaverin kanssa niin kardaanin edessä on selvästi jotain väljyyttä.
Mikä siis neuvoksi? Onko kardaanin vaihtaminen isokin projekti? Löytyykö halukkaita auttamaan jostain Turun-Rauman väliltä? Varaosat hommaan itse.
Mikä siis neuvoksi? Onko kardaanin vaihtaminen isokin projekti? Löytyykö halukkaita auttamaan jostain Turun-Rauman väliltä? Varaosat hommaan itse.
- Mosse-Aksu
- Lada-Jussi
teoriassa menee noin helposti mutta käytännössäMosse-Aksu kirjoitti:Ei ole paha homma. Kardaani on takapäästä kiinni neljällä pultilla perässä. Pultit pois ja sen jälkeen se lähtee taaksepäin vetämällä pois.

- Mosse-Aksu
Joo, on ne pultit vähän huonossa paikassa vääntämisen kannalta varsinkin, jos kulmat on pyöristyneet.Lada-Jussi kirjoitti:teoriassa menee noin helposti mutta käytännössäMosse-Aksu kirjoitti:Ei ole paha homma. Kardaani on takapäästä kiinni neljällä pultilla perässä. Pultit pois ja sen jälkeen se lähtee taaksepäin vetämällä pois.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
[quote="Mosse-Aksu"]Ei ole paha homma. Kardaani on takapäästä kiinni neljällä pultilla perässä. Pultit pois ja sen jälkeen se lähtee taaksepäin vetämällä pois.[/quote]
Okkei, siis se kardaanin risti on nyt tässä edessäni. Täytyy sanoa että vaikka olen tekniikan alalla kouluttautunut, niin en oikein ymmärrä miten tällainen osa liittyy voimansiirtoon akselista toiseen. Vielä vähemmän välähtää kun yritän miettiä miten tällainen risti voi aiheuttaa sellaista väljyyttä kardaaniakselissa mitä näin kun sen koulukaverin kanssa katsottiin.
Muttamutta. Meidän koulussa on myös autoasentajalinja. Voin vaikka viedä auton sinne, ja vaikka korjaisinkin sen itse niin sieltä löytyy kaikki tarvittavat työkalut ja laitteet siihen. 4 pulttia vaikka sisäkutosella auki, kardaani pois, niin eiköhän sitten selviä miten homma jatkuu.
Okkei, siis se kardaanin risti on nyt tässä edessäni. Täytyy sanoa että vaikka olen tekniikan alalla kouluttautunut, niin en oikein ymmärrä miten tällainen osa liittyy voimansiirtoon akselista toiseen. Vielä vähemmän välähtää kun yritän miettiä miten tällainen risti voi aiheuttaa sellaista väljyyttä kardaaniakselissa mitä näin kun sen koulukaverin kanssa katsottiin.
Muttamutta. Meidän koulussa on myös autoasentajalinja. Voin vaikka viedä auton sinne, ja vaikka korjaisinkin sen itse niin sieltä löytyy kaikki tarvittavat työkalut ja laitteet siihen. 4 pulttia vaikka sisäkutosella auki, kardaani pois, niin eiköhän sitten selviä miten homma jatkuu.
Todennäkösin on että on tuo ristinivel väljä. Oli samat oireet itellä tuossa mutta vaan pahempana ku alko oleen jo sen verran väljä että tärisi koko auto liikkelle lähdössä.Yogi kirjoitti:Omassa nappiksessani perässä paukkuu aina kun vaihdan vaihdetta ja kytken voimansiirron eli päästän kytkimen. Taitaa olla minulla myös ristinivel väljä? Ei kuitenkaan täristä erikoisemmin maantievauhdeissa eli voisiko vika olla jossain muussakin?
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05