Venttiilinsuoja-aineen käyttö

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2930
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Venttiilinsuoja-aineen käyttö

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Onko suositeltavaa käyttää -88 1200L:ssä venttiilinsuoja-ainetta? Onko kokemuksia käytöstä / käyttämättömyydestä?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2706
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Enpä ole omassa -87 nappiksessa käyttänyt ja hyvin on pelittänyt.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Saahan sitä käyttää, jos haluaa. Mutta ei se sitä tartte. Hyvin hönkii ilmankin.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Kylmä-Mika

Viesti Kirjoittaja Kylmä-Mika »

Onhan se jo ylellisyys semmoinen suoja-aine lattaraan... Tosin teboilin bensassa se taitaa olla jo mukana itsessään...

Tiiä sitten oma 1200 S vm. 90 toimii ysivitosella moitteetta ilman mitään lisäaineita
Avatar
Hellraiser
Viestit: 381
Liittynyt: 12.11.2004 7:13
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hellraiser »

ite oon miettiny ihan samaa et toimiiko se OIKEASTI vai onko se näitä "tv-shop"-tuotteita, eli enemmän tekstiä kun tekoa...?
olis ihan jees noita kaikenmaailman suoja-/lisäaineita käyttää ehkä tossa tc koneessakin myös... suojais vähä paremmin(?) :roll:
Omia lada kuvia
Hei hei, relaa ota pami.
Rotan ansiosta stadi,
on sassii ku dami!
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Noin yleissääntönä, alukantiset eivät moisia tarvitse.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Hellraiser
Viestit: 381
Liittynyt: 12.11.2004 7:13
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hellraiser »

ai...en o kuullluukkaa
Omia lada kuvia
Hei hei, relaa ota pami.
Rotan ansiosta stadi,
on sassii ku dami!
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Stefa kirjoitti:Noin yleissääntönä, alukantiset eivät moisia tarvitse.
Ootko nyt ihan varma?
Mä taas olen ymmärtänyt, että jos on valurautaiset venttiilinohjurit, niin tarvii sen lisäaineen, ja niitä kyllä löytyy alukansistakin.

Tietääkö kukaan, että mitä eroa on seetimateriaalissa niissä jotka kestää lyijytöntä ilman lisäaineita?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Ei se venttiilin ohjuri sitä lyijyä tartte vaan seeti. Valurauta kannet jotka omaavat erilliset seetit toimivat ilman suoja ainetta, mutta ne joihin on suoraan kanteen koneistettu seeti pinnat niin olisi suotavaa käyttää lisäainetta tai sitten säädellä venttiileitä hiukan useimmin. Ei se irto seetirenkaan asennus koneistamoille mikään suuri operaatio ole sittenkään ku ensimmäiset venttiilit on uponnu kanteen.

Itonaiset seetit on ilmeisesti hieman kovempaa materiaalia kuin perus valurauta.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Turbiini kirjoitti:Ei se venttiilin ohjuri sitä lyijyä tartte vaan seeti. Valurauta kannet jotka omaavat erilliset seetit toimivat ilman suoja ainetta, mutta ne joihin on suoraan kanteen koneistettu seeti pinnat niin olisi suotavaa käyttää lisäainetta tai sitten säädellä venttiileitä hiukan useimmin. Ei se irto seetirenkaan asennus koneistamoille mikään suuri operaatio ole sittenkään ku ensimmäiset venttiilit on uponnu kanteen.

Itonaiset seetit on ilmeisesti hieman kovempaa materiaalia kuin perus valurauta.
Tuo olis periaatteessa huojentavaa, jos pitää paikkansa.
On toisaalta sellaisia esimerkkejä, niinkuin 80 ja 90 lukujen vaihteessa Kawasakilla oli nämä kuuluisat venttiiliongelmat, joita kesti pari vuotta. Sen jälkeen seetirenkaiden materiaalit kai saatiin kohdalleen. Ongelma oli venttiilien uppoaminen seetirenkaisiin.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Kyllähän se on istukkarenkaan materiaali, joka ratkaisee bensiinityypin lisäaineen suhteen.Muistelisin, että pallografiittivaluistukka ei tarvii lisäaineistusta(???).Kun markkinoille tuli lyijytön vaihtoehto, jotkut autot vaativat lyijyllistä vain esim. joka kolmanteen tankkaukseen.Lyijyn ominaisuus kuitenkin oli, että se säilyi istukan pinnassa useamman tankkauksen ajan.Näistä lisäaineista täytyy muistaa, että niitä on käytettävä jatkuvasti niissä moottoreissa joihin sitä vaaditaan.Lyijyähän ei enään polttoaineissa ole.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Takatuuppari-Skodassahan on valurautainen kansi ja siinä olenkin käyttänyt suoja-ainetta. Kuulemma kovin helposti se kaivaa venttiilinsä kannen sisään.

On monta kertaa pitänyt ostaa lentobensiiniä (Avgas 100LL), mutta ikinä ei ole kentällä käydessä kannu mukana. Siinähän on lyijyä aivan valtavan paljon. Lentobensiiniin lyijyä lisättiin ennestään 1950 luvulla kun Convairien moottorit vaativat sitä tolkuttoman määrän eikä sen määrää ole juurikaan tuosta laskettu, koska lentomoottorin varma toiminta koetaan tärkeämmäksi kuin ympäristövaikutukset. Lentobensiiniä ei autoon laitettaessa tarvitse täyteen tankattaessa lorauttaa kuin litra joukkoon. Liiallinen määrä aiheuttaa moottorin karstoittumisen; Näin tapahtuu jopa lentomoottoreilla. Esimerkiksi peruspienkone Cessnan tulpat ovat väliin niin lyijyiset, että ennen lentoa suoritettavassa koekäytössä nominaalipyörintänopeudella 1700 RPM se toisella magneetolla saattaa antaa selvästi suuremmat pudotukset kuin on sallittu (125 RPM both-asennosta tai oikean ja vasemman max erotus 50 RPM) ja käynti on epätasaista. Tämä on kuitenkin helposti korjattavissa lisäämällä kierroksia ja säätämällä laihennusvivusta moottori todella laihalle. Hetken aikaa moottori ryskyy ja paukkuu, mutta sitten käynti tasaantuu.
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

NesteHukka kirjoitti: On toisaalta sellaisia esimerkkejä, niinkuin 80 ja 90 lukujen vaihteessa Kawasakilla oli nämä kuuluisat venttiiliongelmat, joita kesti pari vuotta. Sen jälkeen seetirenkaiden materiaalit kai saatiin kohdalleen. Ongelma oli venttiilien uppoaminen seetirenkaisiin.
Ongelmakawoissa pikemminkin seetirenkaat uppoaa venttiileihin eikä venttiilit seetirenkaisiin. Ilmeisesti venttiileiden materiaali on pehmeätä ja/tai karkaisu huono ja lisäksi seetit sen verran kapeat että venttiileistä tulee tuon näköisiä:

http://groups.msn.com/KAWASAKIZZR1100/p ... PhotoID=56

Ja tuossa vielä vertailun vuoksi ehjä venttiili:

http://groups.msn.com/KAWASAKIZZR1100/p ... PhotoID=57

Nämä venttiilit ovat vuosimallia 1997 :shock:
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jotakuinkin samassa käsityksessä olen ollut mitä tässä nyt on käsitelty. Eli erillissä seedeillä ei tarvitse. Toki suosituksia on autotehtailla erisuuntaan, mutta nämä laittaisin oman selustan turvaamisen piikkiin.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin