Aloitin eko-Niva-projektin lambda-anturin asennuksella. Ekan koeajolenkin perusteella vaikuttaa siltä, että kaasari toimii oikeen hienosti. Kysymys kuuluu:
Onko mitään estettä pitää lambda-anturin lämmitystä päällä jatkuvasti (sytytysvirran kanssa), vai pitääkö kehittää joku systeemi siihenki?
Projektin lopullinen tavoite on tietokoneohjattu superkaasari, joka mahdollistaa ajon kahdessa moodissa, "Ekonomy" ja "Sport" (tietenkin venäjäksi).
Eko-Niva ja lambda-anturi
Eko-Niva ja lambda-anturi
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
Re: Eko-Niva ja lambda-anturi
En tiedä vastausta kysymykseesi, mutta ehdotan ja kysyn: Eikös se olisi sama asentaa ruisku tuohon kaasarin paikalle?tolstoi kirjoitti:Aloitin eko-Niva-projektin lambda-anturin asennuksella. Ekan koeajolenkin perusteella vaikuttaa siltä, että kaasari toimii oikeen hienosti. Kysymys kuuluu:
Onko mitään estettä pitää lambda-anturin lämmitystä päällä jatkuvasti (sytytysvirran kanssa), vai pitääkö kehittää joku systeemi siihenki?
Projektin lopullinen tavoite on tietokoneohjattu superkaasari, joka mahdollistaa ajon kahdessa moodissa, "Ekonomy" ja "Sport" (tietenkin venäjäksi).
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Onhan se tietty mahollista sekin, pitäis vaan haalia osia ja tietämystä. Ajattelin kuitenkin lähteä lambdaohjatulla kaasarilla liikkeelle, sellasia on tiettävästi asennettu ihan tehtaalla Jenkkeihin vietyihin Nivoihin. Jotenkin sitä tykkää enemmän tosta kaasarista.
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
Re: Eko-Niva ja lambda-anturi
tolstoi kirjoitti:
Onko mitään estettä pitää lambda-anturin lämmitystä päällä jatkuvasti (sytytysvirran kanssa), vai pitääkö kehittää joku systeemi siihenki?
Kyllä sen lämmityksen voi pitää päällä jatkuvasti. Kun anturin lämpötila nousee niin lämmitysvastuksen resistanssi nousee ja virta pienenee eikä anturi ylikuumene. Näin ainakin mulle on kerrottu.
Kiitoksia tiedosta! Heitetäämpä ilmoille toinenkin kyssäri:
Onko järkevää säätää systeemit niin, että kun tehoa ei tarvita mihinkään, vaan körötellään vaan tasasella, niin seos menee tosi laihalle/lambda ylös, vai kannaattaako lambda pitää aina ykkösessä?
Onko järkevää säätää systeemit niin, että kun tehoa ei tarvita mihinkään, vaan körötellään vaan tasasella, niin seos menee tosi laihalle/lambda ylös, vai kannaattaako lambda pitää aina ykkösessä?
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
Kattia ei tainnut olla? Sehän pitäisi sitten erikseen huomioida seosten kanssa pelatessa.
Paras teho saavutetaan kun seossuhde on noin 12.6:1 jolloin Lambda 0.86 ja anturin jännite noin 800-900mV ja paras taloudellisuus noin 15.4:1 seossuhteella jolloin Lambda 1.05 ja anturin jännite noin 200mV. Nämä siis tavalliselle anturille, ei "laajakaistalle".
Reitillä matalaan kulutukseen on sitten monia muitakin teitä: puristuksia ylös, virtauksien optimointia, häviöiden minimoinnit. Siinä tärkeimpiä.
Paras teho saavutetaan kun seossuhde on noin 12.6:1 jolloin Lambda 0.86 ja anturin jännite noin 800-900mV ja paras taloudellisuus noin 15.4:1 seossuhteella jolloin Lambda 1.05 ja anturin jännite noin 200mV. Nämä siis tavalliselle anturille, ei "laajakaistalle".
Reitillä matalaan kulutukseen on sitten monia muitakin teitä: puristuksia ylös, virtauksien optimointia, häviöiden minimoinnit. Siinä tärkeimpiä.
Vauhdin tae - alamäki