TOVERI NIVA kirjoitti:Kuten ylempänä oli mainittu:
CIH-koneen kannessa kanavat samalla puolen,OHC:n kansi läpipuhaltava.
CIH -kansi vaurautaa ja OHC -kansi alumiinia
Ei. OHC:ssä nokka-akseli on kannen yläpuolella. CIH:ssä kannen sisällä. CIH on ikäänkuin OHV:n (työntötankokoneen) ja OHC:n välimuoto. Jos olen ymmärtänyt oikein, ei CIH:ssä nokka-akseli ei voi suoraan painella paininkuppeja vaan vaatii jonkinlaiset keinuvivut. Läpipuhaltavuudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Ladankin kone on OHC, vaikka imu- ja pakosarja ovatkin samalla puolen.
yhteenvetona olisko nämä kaksi keskenään sama-asia, mutta eri termillä ilmaistuna, opelin tapauksessa halutaan eritellä eri moottori sukupolvet eri nimikkeellä. Eikös Ladan moottorikin jota OHC:ksi kutsutaan omaa keinuvivut, samaran moottori ei... pitäisikö takavedon koneen siis olla CIH ja Samaran OHC
Lada-Jussi kirjoitti:yhteenvetona olisko nämä kaksi keskenään sama-asia, mutta eri termillä ilmaistuna, opelin tapauksessa halutaan eritellä eri moottori sukupolvet eri nimikkeellä. Eikös Ladan moottorikin jota OHC:ksi kutsutaan omaa keinuvivut, samaran moottori ei... pitäisikö takavedon koneen siis olla CIH ja Samaran OHC
Ei ei, Ladan koneet on kaikki OHC:tä, niissä on kaikissa nokka-akseli kannen yläpuolella nokkakehdossaan. Sen sijaan CIH:ssä on nokka-akseli kannen sisällä (vähän kuten OHV:ssä on nokka-akseli lohkon sisällä).
Lada-Jussi kirjoitti:yhteenvetona olisko nämä kaksi keskenään sama-asia, mutta eri termillä ilmaistuna, opelin tapauksessa halutaan eritellä eri moottori sukupolvet eri nimikkeellä. Eikös Ladan moottorikin jota OHC:ksi kutsutaan omaa keinuvivut, samaran moottori ei... pitäisikö takavedon koneen siis olla CIH ja Samaran OHC
Ei ei, Ladan koneet on kaikki OHC:tä, niissä on kaikissa nokka-akseli kannen yläpuolella nokkakehdossaan. Sen sijaan CIH:ssä on nokka-akseli kannen sisällä (vähän kuten OHV:ssä on nokka-akseli lohkon sisällä).
ok, nyt alkaa tajuumaan, mut on varmaan hupaisalaite, tarttis ihan nähdä tollanen joskus.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Yksinkertaisin moottori koostuu sylinteristä (johon ilma/polttoaineseos imetään) ja männästä. Tällaistä moottoria kutsutaan luonnollisesti yksisylinteriseksi. Sylinterien määrän lisääntyessä tulevat nimitykset kaksi-, kolme-, nelisylinteriset jne. Monisylinterisen moottorin tarkemman nimityksen määrää sylinterien sijainti toisiinsa nähden. Mikäli ne ovat rinnakkain (tai peräkkäin) kyseessä on rivimoottori. Moottoria, jossa sylinterit ovat kampiakselin vastakkaisilla puolilla, kutsutaan vastaiskumoottoriksi (bokserimoottori), Tavallaan näiden kahden rakenteen välimuoto on sellainen, jossa sylinterit ovat kahdessa rivissä vierekkäin. Tälläistä moottoria kutsutaan V-moottoriksi. moottoreista, joiden sylinteriluku on sama, rivimoottori on muodoltaan pisin ja vastaiskumoottori littein.
Imu- ja pakokaasujen kulkua säätelevät venttiilit näyttelevät tärkeää osaa nelitahtimoottorin toiminnassa. Venttiilien avautumisen ja sulkeutumisen tarkkuus vaikuttaa moottorin suorituskykyyn. Venttiilien toimintaa ohjataan nokka-akselilla, jonka nokat avaavat venttiilit painamalla suljinjousia kasaan. Moottori, jossa sylinterien vieressä oleva nokka-akseli avaa venttiilit pitkien tankojen (työtötankojen) avulla, on tyypiltään OHV (engl. Overhead Valve). Nimitys kertoo, että vain venttiilit sijaitsevat sylinterinkannessa.
Moottoria, jossa myös nokka-akseli sijaitsee sylinterinkannessa, kutsutaan OHC-tyyppiseksi (engl. Overhead Camshaft). Mikäli tällaisessa moottorissa on oma nokka-akselinsa imuventtiileille ja toinen pakoventiileille, moottoria kutsutaan DOCH-moottoriksi (engl. Double Overhead Camshaft). Samasta asiasta käytetään myös nimitystä Twin-Cam. Nykyiset 16 venttiiliset koneet ovat suurin osa DOHC -tyyppisiä, koska se mahdollistaa sylinterinkannen palotilojen vapaamman muotoilun.
Tekniikan Maailma 2/1988. Takatoshi Shimozato, Pekka Ruonakangas
Magnum2300 kirjoitti:Ei ei, Ladan koneet on kaikki OHC:tä, niissä on kaikissa nokka-akseli kannen yläpuolella nokkakehdossaan. Sen sijaan CIH:ssä on nokka-akseli kannen sisällä (vähän kuten OHV:ssä on nokka-akseli lohkon sisällä).
ok, nyt alkaa tajuumaan, mut on varmaan hupaisalaite, tarttis ihan nähdä tollanen joskus.
CIH-koneitahan on maailma puolillaan, ei muuta kuin peltiä auki jostain takaveto-Opelista. Ainakin Rekordeissa, Asconoissa, Kadetteissa, Mantoissa, Omegoissa ja Fronteroissa sekä Vauxhall Cavalierissa ja Carltonissa on tuollaisia (pienimmät koneet OHV:tä). Niitä on ainakin 1,5-, 1,6-, 1,7-, 1,9-, 2,0-, 2,2- ja 2,4-litraisina. Ja vielä dieselit päälle...
Magnum2300 kirjoitti:Niitä on ainakin 1,5-, 1,6-, 1,7-, 1,9-, 2,0-, 2,2- ja 2,4-litraisina. Ja vielä dieselit päälle...
Jep ja sitten vielä noi kutoskoneet 2.5-,2.6-,2.8-,3.0-,3.6-,3.9-litraiset, ensimmäinen CIH-konehan esiteltiin jo 1964 2.8-litrasena kutoskoneena ja eka nelari tuli 1966 B-mallin Rekordiin, siis kun puhutaan Opelin CIH-koneista. Neloskoneista suurin on muuten 2.7-litranen mutta hiukka harvinainen johtuen sanasta Mantzel.
Magnum2300 kirjoitti:Niitä on ainakin 1,5-, 1,6-, 1,7-, 1,9-, 2,0-, 2,2- ja 2,4-litraisina. Ja vielä dieselit päälle...
Jep ja sitten vielä noi kutoskoneet 2.5-,2.6-,2.8-,3.0-,3.6-,3.9-litraiset, ensimmäinen CIH-konehan esiteltiin jo 1964 2.8-litrasena kutoskoneena ja eka nelari tuli 1966 B-mallin Rekordiin, siis kun puhutaan Opelin CIH-koneista. Neloskoneista suurin on muuten 2.7-litranen mutta hiukka harvinainen johtuen sanasta Mantzel.
Kutosia taitaa olla vielä 2,2-litraisenakin. Taitaa taas vähän alkaa karkaamaan alkuperäisestä aiheesta...
larppa kirjoitti: Mutta luulis ladan jo poistuvan,kun 2l kaasari cih:ssa on muistaakseni 105hv, ruiskussa enemmän ja ohc:ssa 122 tai 115hv..ja onhan niistä aika kovia tehoja revitty molemmista pineelä kutittelulla..
Eikös ladan 1600 saa jo aika helpolla ton 105hv ja varmaan konekin painaa vähemmän ja lisäks saa leimaan ongelmitta.
Tietysti vääntöä ei varmastikkaan ole yhtä paljoo eikä omaperäisyyttä
kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. kuva CIH kannesta oli hyvä
eikös ihan aloittelevakin tuunaaja saa Ladan omasta koneesta ton 105 hv ei tarvii miettiä muiden moottoreiden sovittamista?
ei ehkä ihan porailemalla 2,3:ksi, tarvii iskuakin pidentää ja taitaa toi 2,3 olla ihan teoreettinen maksimi jonka Neuvostoinsinöörit ovat joskus laskeneet.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
se opelin kone oli ihan paska, kävi ilmi että vakio lada 2107 1600 SL oli jättäny sen kiihytyksessä, eli ei kovin hyvä kone.
ei ladan koneesta kyllä taida kovin edulisesti saada yli 100 heppaa, täytyis kai ainakin tuplakaasuttimet hommata ja ne on aivan liian kalliita. ja sit täytyis tietysti saada se 1600 konekin jostain, sellasta ei satu tallista löytymään, kaikkia muita kyllä löytyy...
moottorista on kehitetty versiot 1,2 litrasta 2,0 litraan asti
,mutta periaatteessa vielä varaa pitäisi riittää peräti 2,3 litraan asti.
tarkistakaa LADA info sivulta tekniikka,korjaus ja huolto sitten moottorit:Ladan klassiset moottorit
sieltä pitäisi löytyä ylimpien rivien tieto
Pari pointtia taas väliin, älkää sitten sotkeko vastaisku- (boxer) ja 180 -asteen V-moottoria keskenään. Eroahan on sylinterien työjärjestyken osalta. Toisekseen kyllä ladan 1600 koneesta saa sen reilun sata aika pienellä budjetilla. Tuplat eivät ole todellakaan tarpeen noissa tehoissa, ehkä yli 140 tulevat kyseeseen.
kertokaa ihmeessä edullisimmat ja kannattavimmat virityskonstit!!
nyt ois hyvää aikaa tehdä mullistavia virityksiä ku vaihan jääautoni koria, ostin pyöreälamppusen korin turvakaarilla. saakos 1300 remmikonetta ja jonkin koon ketjukonetta yhdistelemällä jotain kivaa aikaan?
ladaan istuu ainakin ascona b:n kone hyvinkin nätisti.. jopa laatikko käy paremmin ladaan kuin opelixiin..
leimaamisen kanssa ei pitäisi tulla ongelmia..
tossa yks semmonen lada tulossa..