Audi A6 vs. Lada

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Audi A6 vs. Lada

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

No niin nyt on noin vuosi ja 42 000 km takana Audilla.
Autohan tuli hankittua kun oli tarvis dieseliä ja olin oikeaan aikaan liikkeellä tarjoamassa 110 farmaria vaihtoon. Silloin olivat juuri uusien 110 mallien hinnat tippuneet; Audin kauppaaja ei asiasta ollut vielä tietoinen :lol:

Kannattavuuslaskelmat tein aikoinani ajatuksella, että alla on joko max 120 000 ajettu lada tai sitten yksi ja sama auto 10 vuotta.
Lopputulos oli silloin se, että kymmenen vuoden tarkastelujaksolla; kun laski auton kokonaiskuluja yhteen, tuli DIESEL vehje meidän kilometreillä halvemmaksi.

No Audinhan ylläpito ei aina ole kovin "edullista"; nokkahihnan vaihto osineen noin 650 € :( ; vaihtohomma 120 000 km välein kuitenkin. Perushuolto hommia kuten suodattimet tai jarrupalat vaihtelee VAG konsernin vehkeessä tosi helposti.
Dieselin kulutus maantiellä on ollut alkaen 5,5 l/100km. Dieseliä menee samanverran kuin 110 vie bensiiniä. Moottori on kuitenkin 2,5l 150 hv.

No mitä saa huomattavasti suuremmalla rahasummalla verrattuna summaan mitä sijoittaisi Ladaan. Suurin ero Ladoihin on auton laadussa; varsinkin kun istuu kuskin paikalla ja ottaa vipstaakeista kiinni. Kaikki osat ovat tukevia ja eivät ole "heppoisia"; esim valokatkaisin on jykevä kytkin. Auto ei nitise eikä natise oikeastaan mistään. Yksilömme on tuotu Saksasta ja on varsin hyvin varusteltu; ainoastaan automaatti sopisi moottorinluonteeseen paremmin kuin manuaali; eteenpäin on kuusi vaihdetta, jotta dieselin varsin kapeaa vääntöaluetta voidaan käyttää hyvin. Kuutosella ei tee mitään ennen 80 km/h nopeutta.

Ohjaus ei A6 mallissa ole mielestäni kovin onnistunut; Samarassakin on parempi ohjaustuntuma. 205 renkaat eivät ole paras ratkaisu Suomen melko uraisilla teillä.

Vuoden aikana ainoa vika on ollut lämmityslaitteen moottorin sirinä, minkä sain itse voideltua ja muutamana kovana pakkaspäivänä airbag varoitusvalo vilkkui "turhaan".

No miten Ladaa ja Audia voi verrata oikeasti? Filosofia auton valmistamisvaiheessa on "vähän" erilainen; perusidea on tosin sama liikkua paikasta toiseen. Molemmissa merkeissä on oma tunnelmansa; mikä puuttuu monesta automallista; nykyisin monet vehkeet ovat varsin mauttomia.

Tässähän tätä off topic juttua olikin ihan riittävästi; palataan asiaan taas vuoden kuluttua uuden väliraportin kera.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mites toi kustannuspuoli onko diesel kannattava jo noilla ajomäärillä 42tkm vuodessa on kyllä jo aika paljon, mutta eikös diesel verokin ole tuollaisessa isossa henkilöautossa aika ruhtinaallinen. itellä on just tollanen 30tkm vuodessa kestotesti menossa samaralla, saa nähä kestääkö kuinka pitkään.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Laskin autoilun kokonaiskustannukset; siis kaiken 10 vuodeksi uudehko lada vs. dieselvehje.

Polttoainekulut 10 vuodessa tekivät eroa tuhansia euroja dieselin eduksi. Se että valinta osui Audiin oli osin sattumaa ja mukavaa vaihtohyvitystä Ladasta. Siis laskentamallissa oli vertailuna, että ajelisin ladalla noin 120 000 - 150 000 ja sen jälkeen vaihto eli Uusi Lada noin kolmen vuoden välein.

Nyt kun käytettyjen autojen hinnat ovat tippuneet, on ainoa kannattava malli nykytilanteessa ajaa Audi ns. loppuun asti; hyvin kun pitää ja huoltaa kuvittelisin perusmoottorilla painelevan ainakin 600 000 km. Ruosteesta ei Audin kanssa tarvitse olla kovin huolissaan....
Juhako

Viesti Kirjoittaja Juhako »

eteenpäin on kuusi vaihdetta, jotta dieselin varsin kapeaa vääntöaluetta voidaan käyttää hyvin.

Pisti vaan silmään toi kohta. Siis kaikenmaailman testejä testejä oon lueskellut, ja dieseleissähän juuri on laaja tuo vääntöalue. Et jaksaa vääntää isommallakin vaihteella. Senhän takia niillä on mukava ajaa ja ehkä vetää jotain vaunua tms..ku vääntö ei lopu pienilläkään kierroksilla.



-Juha
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Moni ei ole varmaan viimevuonna dieseliä hankkiessaan ennakoinut,että dieselin hinta nousee vuodessa 30%.Sillä totuushan on se että kyllä valtio verotuksella huolen pitää siitä että lisääntyvä diselkanta maksaa osuutensa valtion kassaan.Mielestäni Audia ja Ladaa on vähän vaikea verrata toisiinsa,niin eri segmenteissä ne ovat.Audissa tietenkin mukana tulee automaattisesti turvallisuus,luotettavuus ja status.Lada on muutenkin ristiriitainen auto,koska sen luotettavuus näyttää kavavan kun vuosia tulee lisää.Ladan brändi on hieman erikoinen,varsinkin jos se on varustettu näkyvästi kerhotarrallla :lol:
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Kyllä tuo dieselin ja bensanhinnan ero on pysynyt jo muutaman vuoden ihan samana... prosentuaalinen ero on pienentynyt mutta euroissa ero on sama.
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Juhako kirjoitti:eteenpäin on kuusi vaihdetta, jotta dieselin varsin kapeaa vääntöaluetta voidaan käyttää hyvin.

Pisti vaan silmään toi kohta. Siis kaikenmaailman testejä testejä oon lueskellut, ja dieseleissähän juuri on laaja tuo vääntöalue. Et jaksaa vääntää isommallakin vaihteella. Senhän takia niillä on mukava ajaa ja ehkä vetää jotain vaunua tms..ku vääntö ei lopu pienilläkään kierroksilla.



-Juha
Mutta ei sita vaantoa kuitenkaan kovin korkeille kierroksille asti riita vaikka se alhaalta alkaakin, eli on hyva vaihtaa ajoissa isommalle vaihteelle.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Vääntöalue osuu välille 1500-vähän yli 4000. Jos kierrokset ovat alle 1500, ei niin sanotusti tapahdu mitään; heti yli 1500 on tarjolla vääntöä 310 nm aina kunnes rajoitin katkaisee menon 4000 jälkeen.
Kuutosella 80 vauhdissa kierrokset ovat 1500; taajamassa suurin käyttökelpoinen vaihde on nelonen. Välityksillä haetaan käyttökelpoisuutta autobahnoille ja taajamiin. Dieselin käyttömukavuus on nykyisin hyvässä väännössä; bensakoneessa samaan vääntöön ei niin vaan päästä...

Vielä itsestäänselvyys: ei missään jengissä selviä hengissä; ei ole merkittävää millä loppujenlopuksi rullailee; on vain ominaisuksia mistä joutuu maksamaan enemmän tai vähemmän. Kuluneen vuoden perusteella sijoitetulle rahalle on jäänyt jotain "katetta"; olisihan se tyhmää jos maksaa itsensä kipeäksi eikä homma tuntuisi hyvältä
:lol:

Dieselistä ja laskelmista: laskelmat voi aina vain tehdä silloisen tietämyksen perusteella. Lopputulos selviää myöhemmin...
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

näinhän tää oikeasti menee:

"(VÄSTANFJÄRD) Vanha kansanviisaus isoista autoista “peniksenjatkeina” saattaa olla virheellinen, kertoo tuore suomalaistutkimus. Jyväskylän yliopiston kehäpäätelmätutkimuksen laitoksen tekemän selvityksen mukaan iso auto ei kompensoikaan sukuelinten pienuutta, vaan se todellisuudessa kasvattaa peniksen kokoa. Kasvun määräksi arvioitiin noin 0,4-1,7 senttimetriä riippuen automerkistä sekä keskinopeudesta.

“Mittaustemme perusteella suurin kasvu saatiin BMW:n 5-sarjalaisilla, Mercedeksen S-malleilla sekä Jaguarin ja Maseratin tapaisilla urheiluautoilla. Mutta myös eräillä Saabeilla ja Audeilla positiivinen muutos oli selkeästi havaittavissa", kertoo laitoksen edustaja G.T.I. Wankel.

Muutos peniksen koossa on kuitenkin Wankelin mukaan selvästi riippuvainen ajonopeudesta. Pysyviä venymisiä saatiin aikaan vain yli 150 km/h keskinopeuksilla. Myös korityypillä oli merkitystä; tehokkaimmiksi pidentäjiksi huomattiin avoautot sekä coupet. Tuloksia pidettin täysin yhteensopivina yleisen suhteellisuusteorian kanssa.

“Vastaavasti hyvin pienillä autoilla, kuten Fiatilla, ajaminen lyhentää sukuelintä keskimäärin 0,5 cm verran", huomauttaa Wankel.

Tutkimuksen tekijät muistuttavat, että peniksen pitenemisellä on pääasiassa vain positiivisia sosioekonomisia vaikutuksia. He viittaavat viime heinäkuussa niinikään Jyväskylässä julkaistuun tutkimukseen, jonka tuloksena oli, että iso penis takaa pitkän ja hyvän elämän. Lehti uutisoi myös kyseisen selvityksen 7.7.2004 numerossaan.

Ainoana haittapuolena Wankelin tutkimuksessa havaittiin, että paisuvaiskudoksen määrän suurenemisesta seurasi virtsarakon pieneneminen. Tämä johtaa puolestaan siihen, että isolla autolla ajavilla ureaa kertyy myös muihin osiin ruumista, useimmiten päähän."




:D :D
Avatar
pressa
Viestit: 10468
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

kyllä tuo tutkimus on oikeassa
joudun usein työn puolesta ajamaan mainituilla merkeillä ( jaguar, gadillag, mersedes, audi, bmw )
joudun nimittäin käymään huomattavasti useammin tyhjentämässä rakkoa
ps. joko jokot on hiljentyneet
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

pressa kirjoitti: ps. joko jokot on hiljentyneet
joo jo on jokot hiljentyneet ...
valopete

urean vaikutuksia

Viesti Kirjoittaja valopete »

Vanha tutkimus jostain 70-luvulta osoitti että mikäli munuaiset toimii väärinpäin elikkä pumpaavat kusta päähän niin se saa ihmismielen sekaisin ja unohtamaan auton käyttötarkoituksen joka on päästä liikkumaan paikasta toiseen säältä suojassa, mielestäni lada tehtaan tuotteet hoitavat tämän asian mainiosti.
Avatar
maurichia
Viestit: 708
Liittynyt: 21.1.2005 14:11
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja maurichia »

kyl mä mielummin takapotku ladalla kuin mersulla :lol:
kulkineet:
Lada 2104 1200cc '90
Yamaha yz 80cc '01
Derbi senda x-race 80cc Malossi MHR Racing '05
mopoauto aixam 500 480cc '03 ''thyyning''
Vastaa Viestiin