Autohan tuli hankittua kun oli tarvis dieseliä ja olin oikeaan aikaan liikkeellä tarjoamassa 110 farmaria vaihtoon. Silloin olivat juuri uusien 110 mallien hinnat tippuneet; Audin kauppaaja ei asiasta ollut vielä tietoinen

Kannattavuuslaskelmat tein aikoinani ajatuksella, että alla on joko max 120 000 ajettu lada tai sitten yksi ja sama auto 10 vuotta.
Lopputulos oli silloin se, että kymmenen vuoden tarkastelujaksolla; kun laski auton kokonaiskuluja yhteen, tuli DIESEL vehje meidän kilometreillä halvemmaksi.
No Audinhan ylläpito ei aina ole kovin "edullista"; nokkahihnan vaihto osineen noin 650 €

Dieselin kulutus maantiellä on ollut alkaen 5,5 l/100km. Dieseliä menee samanverran kuin 110 vie bensiiniä. Moottori on kuitenkin 2,5l 150 hv.
No mitä saa huomattavasti suuremmalla rahasummalla verrattuna summaan mitä sijoittaisi Ladaan. Suurin ero Ladoihin on auton laadussa; varsinkin kun istuu kuskin paikalla ja ottaa vipstaakeista kiinni. Kaikki osat ovat tukevia ja eivät ole "heppoisia"; esim valokatkaisin on jykevä kytkin. Auto ei nitise eikä natise oikeastaan mistään. Yksilömme on tuotu Saksasta ja on varsin hyvin varusteltu; ainoastaan automaatti sopisi moottorinluonteeseen paremmin kuin manuaali; eteenpäin on kuusi vaihdetta, jotta dieselin varsin kapeaa vääntöaluetta voidaan käyttää hyvin. Kuutosella ei tee mitään ennen 80 km/h nopeutta.
Ohjaus ei A6 mallissa ole mielestäni kovin onnistunut; Samarassakin on parempi ohjaustuntuma. 205 renkaat eivät ole paras ratkaisu Suomen melko uraisilla teillä.
Vuoden aikana ainoa vika on ollut lämmityslaitteen moottorin sirinä, minkä sain itse voideltua ja muutamana kovana pakkaspäivänä airbag varoitusvalo vilkkui "turhaan".
No miten Ladaa ja Audia voi verrata oikeasti? Filosofia auton valmistamisvaiheessa on "vähän" erilainen; perusidea on tosin sama liikkua paikasta toiseen. Molemmissa merkeissä on oma tunnelmansa; mikä puuttuu monesta automallista; nykyisin monet vehkeet ovat varsin mauttomia.
Tässähän tätä off topic juttua olikin ihan riittävästi; palataan asiaan taas vuoden kuluttua uuden väliraportin kera.