Valoista asiaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Bregade
Viestit: 170
Liittynyt: 1.10.2003 8:09
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Valoista asiaa

Viesti Kirjoittaja Bregade »

Kysymyksiä heräsi tässä muutamakin heti alkuun:

1. Saako lain mukaan sivuvilkut vaihtaa kirkkaiksi?
2. Entä etuvilkut?
3. Onko noissa 2107-umpioissa sisällä tosiaan erillinen oranssi "vilkunlasi", vai näyttääkö se vain siltä kun umpiota käsissään kääntelee. Onko paha homma ottaa irti?
4. Ketä pitää kumartaa ja mitä tehdä, että Ladaan saa vaihtaa eriväriset takavalot (tummennus/kirkastus/kokopunaiset esim.)?
Matti / Ladidos Tampere
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
Avatar
uZu
Viestit: 192
Liittynyt: 26.9.2003 16:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja uZu »

1. Tietääkseni saa jos vilkun valkoinen lasi on hyväksytty(joku e-merkintä??). Polttimot nyt ainakin sitten keltaiset....

2. Luultavasti sama kun edellisessä.

Tosin noita kumpaakaan tuskin kukaan jaksaa kauheasti tarkistella, kunhan ne tarpeeksi keltaisena vilkkuvat.
:)

4. Tummennus ainakin on kielletty(itse tehtynä). Mitä kirkastus tarkoittaa tossa yhteydessä? Sitten kun vielä kerrot kuinka toi kokopunainen toteutetaan...
:shock:
1500S -91 / 740 -87 / Cooper S -05 / Mondeo -99 / 900 -88 / 156 -99 / RX-8 -04
Avatar
Bregade
Viestit: 170
Liittynyt: 1.10.2003 8:09
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bregade »

GTi-Magazinen heebelisivuilla oli kirkkaita 3-ledisiä suorakaiteemuotoisia sivuvilkkuja. Sellaisia ajattelin, mutta toisaalta ne oli kyllä aika rumat :)

Takavalojen kokopunaistaminen.. Hmm.. No otetaan jostain ylimääräiset umpiot, lyödään keskeltä halki uudet ja vanhat, ja lyödään kakkosumpioista yläosa vanhan alaosan tilalle :twisted:

Toimii vain 2107 mallin valoissa tosin, joissa koko ylärivistö on jo punainen.. Tai siis "toimii".. kuka kehtaa kokeilla? :roll:

En tiedä, kirkastamisella meinasin tuollaisia "Lexus-valoja". Eli kirkas umpion lasi niinkuin etuvaloissakin. En tiedä toteutuksesta kyllä vielä mitään, kun ensin sais selville onko edes laillisia mitenkään.

Ja juu tummennukset on itsetehtynä laittomat, mutta entä jos teettää jossain puljussa? Tai siis nyt etsin sitä ratkaisua, että millä konstilla tuon voisi tehdä/teettää laillisesti. Joku keino vaikka absurdikin käy.

Etuvalojen avaus on vielä kysymysmerkki, onko kukaan foorumilainen kurkannut sinne umpion sisään, vai pääseekö sieltä joku Stalinin henki karkuun kun sen avaa? ;) Tuossa tylsänä päivänä Photoshoppailin Ladani kuvaa ja mietin että täyskirkkaat etuvalot tois kyllä piristävää muutosta ulkonäköön, olematta kuitenkaan kovin radikaali veto. Toisi leveyttä valoihin.
Matti / Ladidos Tampere
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
Avatar
Jome
Viestit: 128
Liittynyt: 2.10.2003 10:35
Paikkakunta: Nokia

Re: Valoista asiaa

Viesti Kirjoittaja Jome »

Bregade kirjoitti:Kysymyksiä heräsi tässä muutamakin heti alkuun:

1. Saako lain mukaan sivuvilkut vaihtaa kirkkaiksi?
2. Entä etuvilkut?
3. Onko noissa 2107-umpioissa sisällä tosiaan erillinen oranssi "vilkunlasi", vai näyttääkö se vain siltä kun umpiota käsissään kääntelee. Onko paha homma ottaa irti?
4. Ketä pitää kumartaa ja mitä tehdä, että Ladaan saa vaihtaa eriväriset takavalot (tummennus/kirkastus/kokopunaiset esim.)?
Saa vaihtaa kun on vaan E-Hyväksytty
Cadillac Deville Concours -95
Lada 2105 -94
Avatar
uZu
Viestit: 192
Liittynyt: 26.9.2003 16:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja uZu »

Kokopunanen tuskin on laillinen, tosin tolla tavalla tehtynä ihan toimiva. Vilkun kai saattaisi joku katsastusmies hyväksyä jenkkityyliin punaisena, mutta peruutusvaloa ei varmasti. Erillinen peruutusvalo voisi ehkä auttaa.

Kirkkaan tekeminen on varmasti vaikeaa, lailliseksi tekeminen vielä vaikeampaa.

Tummennukset ei sen laillisemmiks muutu vaikka jossain teettäisikin..
1500S -91 / 740 -87 / Cooper S -05 / Mondeo -99 / 900 -88 / 156 -99 / RX-8 -04
Avatar
Jome
Viestit: 128
Liittynyt: 2.10.2003 10:35
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Jome »

Jos joku firma on tehny kokopunaset tai kirkkaat valot ja ne on E-Hyväksytty niin ne saa laillisesti laittaa. (Ladaan ei ole tehty) Itse tehtyihin ei saa E-Hyväksyntää eli ne ei ole laillisia... :(
Cadillac Deville Concours -95
Lada 2105 -94
RussianRacing

Viesti Kirjoittaja RussianRacing »

Nappisilmään on kokopunaiset takavalot helpompi tehdä. Tarvitaan vain kaksi punaista keskiosaa ja vähän viilaa...

Lain mukaan (taka)vilkkujen pitää näyttää ruskean-keltaista tai punaista valoa, alkuperäisyydestä ei puhuta paitsi kaikkien valojen pitää olla E-hyväksyttyjä.

Etu vilkuilla ei vilkun kuoren värin suhteen ole väliä, kunhan vilkun väri on tuo sallittu ruskean-keltainen.
setmo

vilkuista

Viesti Kirjoittaja setmo »

Ainakin minun vm.73 2101:ssa on edessä valkeaa valoa näyttävät. Etuvilkut on parkkivalojen kanssa samassa kotelossa siinä ajovalojen alla. Myös pienet sivuvilkut ovat valkeaa valoa näyttävät. Ne ovat tehtaan alkuperäiset asennukset. Eli ei ongelmia katsastuksessa vaikka niissä ei ole muistaakseni edes E-merkkiä .
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: vilkuista

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

setmo kirjoitti:Ainakin minun vm.73 2101:ssa on edessä valkeaa valoa näyttävät. Etuvilkut on parkkivalojen kanssa samassa kotelossa siinä ajovalojen alla. Myös pienet sivuvilkut ovat valkeaa valoa näyttävät. Ne ovat tehtaan alkuperäiset asennukset. Eli ei ongelmia katsastuksessa vaikka niissä ei ole muistaakseni edes E-merkkiä .
Jeps, vuonna -74 21011 mallin myötä suomen 2101 mallit sai alkuperäisistä poiketen uuden mallin sähköt, joissa parkit siirtyi ajovaloumpioon ja vilkut jäi alapuolelle keltaisen kuvun alle. Olisiko silloin jo tullut pakolliseksi tuo kelta-ruskea väri vai miksi tuollaiseen muutokseen on Suomi-autojen osalta ryhdytty? Venäjällä vasta 80-luvun alkupuolella tuli 2102 malliin 21011 etusähköt!
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

E-merkintää katsellaan katsastuksissa harvemmin. Poikkeuksen tekevät tuontiautot. Jenkkiautoihin joutuu lähes poikkeuksetta vaihtamaan valot tai sitten pitää todistaa paperilla jenkkiläisen standardin yhteensopivuudesta E-merkinnän kanssa.

Idän ihmeistä ostamassani Mossen takavalon lasissa on E-merkintä, mutta autossa kiinni olevissa valoissa niitä ei ole. Ovat siis lisänneet Venäjällä merkinnän valumuotteihin jälkeenpäin.
Vastaa Viestiin