No sehän oli ensin solenoidi, sitten hiilet! :)

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Mikäs siinä apureleessä on niin ihmeellistä että pitää jostain tilata? :shock:
Eikös siihen sovi ihan tavan sulkeva rele? Maksaa muutaman euron missä tahansa tarvikeliikkeessä. Kysehän on solenoidin herätevirrasta, joten kyse ei ole mistään mahdottomista virroista.
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

jusu kirjoitti:Mikäs siinä apureleessä on niin ihmeellistä että pitää jostain tilata? :shock:
Eikös siihen sovi ihan tavan sulkeva rele? Maksaa muutaman euron missä tahansa tarvikeliikkeessä. Kysehän on solenoidin herätevirrasta, joten kyse ei ole mistään mahdottomista virroista.
No siis tilattu ja tilattu ... Pöhön pitäs semmonen tuoda muiden roippeiden seassa samalla...
Viimeksi muokannut cassu, 30.6.2005 12:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Starttivika jatkuu, pitänee viikonloppuna pistää taas atomeiksi ja käydä kaikki perusteellisesti läpi.

Ja nythän on syytä juhlaan, koska:

VUOSIKATSASTUS SUORITETTU!

Leima tuli, ja oli todella asiallista palvelua (Tikkurilan A-Katsastus).

Katsastusinsinööri oikein kehui hitsisaumoja - vaikka mun mielestä meni "vähän sinne päin"...

Mutta *huoh* kaiken tämän stressin jälkeen VIHDOIN leimattu :)

Tarjoutui vielä työntämään että saatiin vehe käymään - eikä muuten nauranu yhtään, vaan harmitteli ettei noita ladoja muka enää paljon ole.
8)
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

jusu kirjoitti:Mikäs siinä apureleessä on niin ihmeellistä että pitää jostain tilata? :shock:
Eikös siihen sovi ihan tavan sulkeva rele? Maksaa muutaman euron missä tahansa tarvikeliikkeessä. Kysehän on solenoidin herätevirrasta, joten kyse ei ole mistään mahdottomista virroista.
Kevyt kenttäkorjaus näikkäästi:

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 8&start=15

otetaan auto käyntiin joko kärkkäreillä liittimestä tahi ajovalojen releellä. Sitten vaan ajovalojen rele omalle paikalleen ja kovaa ajoa.

Onnea vaan tuoreelle leimalle! kyllä se on joksus työssäkäyvällä niin, että ei aina kerkiä kaikkiin erikoisliikkeisiin, niin joutuu vaivaamaan kavereita. Hyvä että rele kuitenkin on tulossa.
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Noniin, sain vikaa hieman rajattua.

Starttailee vaihtelevasti, eli sillon tällön lähtee omin voimin (tosin toi 1200L:n startti pyörii vaivasesti ku vanha mummo. Kielii ettei sais kunnolla virtaa).

Uusi rele ei auta, se on nyt testattu.

- Rele = kunnossa
- Startti = kunnossa
- Solenoidi = kunnossa

Mahdolliset vikapesäkkeet:
- Kaapeloinnit
- Akku

Pitänee siis vielä pistää kaapelit uusiksi, jos ei auta niin sitten akkua vaihtoon. Nuo kaapelit kun meinasin joka tapauksessa uusia. Maakaapeli on jo uusittu.

--EDIT--:

Kaapeloinnit uusittu, ja nyt tosiaan täytyy myöntää että akku on kuollut. Jännite on päivä päivältä ollut heikompi, ja nyt ei tosiaan enää riitä akussa potku startin pyörittämiseen. Startti toimii hienosti kun auto on käynnissä ja hieman kierroksia koneessa.
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Nyt ei kyllä tän jätkän ymmärrys riitä.

Uutta on:
- Kaapelit (Maa, plus)
- Startti (käytetty, mutta täysin toimiva)
- Solenoidi
- Akku
- Startin apurele

...Eikä woihan wanha wihtahousu vieläkään toimi!

Kun ei starttaa niin ei starttaa. Sillon tällön (yleensä viileään aamuaikaan) starttaa nätisti, sitten muuten ei taas millään. Kaikki liitokset on läpikäyty ja putsattu, johtojen jännitteet mitattu (avain starttiasennossa ja normaaliasennossa)... Ideat alkaa olla vähissä.

Startti toimii suoraan akusta irrallaan kuin unelma, kun pukkaa kiinni ei yleensä tee mitään. Tietysti ongelmana saattaisi olla koneen ja rungon välinen maajohto, vaikka sitäkin on räplätty ja räplätty huonoin tuloksin. Myöskään suoraan akusta starttiin maadottamalla (startin ollessa koneessa kiinni) ei ole muutosta tilanteeseen saatu.

Mikä helv... tossa nyt mättää, prkl...

p.s: Startti toimii kuin unelma noin 1500 rpm kierroksilla moottorin ollessa käynnissä. Sillon tuuppaa rutinan kera kyllä startin ratasta vauhtipyörään.
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Jospa siinä on sittenkin hiilet jumissa/kuluneet. Minullla on ollut lukematon määrä temppuilevia ja asennostaan nuukia sähkövehkeitä mm. yksi pölynimuri, joka toimi kyvin kyljellään, mutta ei vatsallaan. Eipä tuossa ole enää muuta kuin ne hiilet tai sitten virtalukonpohja. Jospa auto oli alunperin "monivammainen". Virtalukonpohjan voisi eliminoida starttailemalla suoraan apureleellä konehuoneesta esimerkiksi väliaikaisella palautuvalla vipukytkimellä, jolla vedättää startin apurele. Startin hiilet taas tuolla edelläkuvaamallani kärkkäristarttauksella apureleen pohjaliittimeltä.
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Noniin ... Nyt on kunnossa! :)

Yhteenvetona siis ekan startin solenoidi kyrvähti ja kun siihen ei uutta noin vaan olisi löytynyt hommasin tilalle tuon käytetyn startin. Uuteen käytettyyn starttiin vaihdettiin uusi solenoidi, mutta ei sitten tullut katsottua niitä hiiliä ... :roll:

Tänään otin sitten hiilet esiin ja sieltähän paljastuikin mukava näky. Kaikki hiilet totaalisesti loppu, ja yksi oli jopa sulanut (!?) melkoiseksi möykyksi. Piti kaivella ruuvarilla irti pieninä palasina. Vanhaan starttiin oli ilmeisesti hiljattain vaihdettu hiilet, koska olivat aivan kuin uudet - kiiltävät ja täydessä mitassa.

Vaihdoin sitten vanhasta startista hiilet tuohon uuteen, ja nyt toimii taas loistavasti :)

Hooray! Se toimii sittenkin :mrgreen:
Vastaa Viestiin