Happitunnistin
Happitunnistin
Vastaus tähän voisi löytyä haualla tai Lada infosta mutta nyt on kiire.Pitäisi hommata Samaraan happitunnistin. Auto on vuosimalliltaan 1995. Eroaako happitunnistimet esimerkiksi vuosimallien 1995 ja 2000 välillä. Eli käykö vm 2000 tunnistin vm 1995 olevaan Samaraan? Autoissa on tietysti erilaiset ruiskut. En ole vaihtanut vieläkään tunnistinta vaikka se olisi pitänyt vaihtaa 90 000 km:n kohdalla. Nyt on mittarissa 98 000 km.
Happitunnistin
Vahinko ehti jo tapahtua. Kävin ostamassa vm 2000 olevan happitunnistimen kun halvalla sain. Sopivuus jää nähtäväksi.
Koska 2000 mallin auto on Boschin ruiskulla(todennäköisesti) ei se lambda sovi suoraan. Vanhemmassa on AC merkkinen lambda ja uudemmassa tietysti Bosch.
Uudemmasta lambdasta(Bosch) menee molemmat signaalijohdot boxille.
95 mallissa(AC) myös, mutta signaalin maa on myös fyysisesti maissa, mitä uudempi ei ole.
Mittaa vanhasta lambdasta mikä johto menee suoraan maihin, siis anturin runkoon ja tee uuteen sama koplaus.
Pitäisi toimia
Uudemmasta lambdasta(Bosch) menee molemmat signaalijohdot boxille.
95 mallissa(AC) myös, mutta signaalin maa on myös fyysisesti maissa, mitä uudempi ei ole.
Mittaa vanhasta lambdasta mikä johto menee suoraan maihin, siis anturin runkoon ja tee uuteen sama koplaus.
Pitäisi toimia
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
eikös samaraan tullut vasta 2001 vuonna Bosch ruisku, silloin kun tuli Euro-3 normi voimaan? tuollaisen samaran versio on 210xx S20 130esses kirjoitti:Koska 2000 mallin auto on Boschin ruiskulla(todennäköisesti)

- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
osaakkos muuten sano mikä ero on US83 ja Euro-2 normilla, milloin vaihtui ja onko niissä mitään eroa rajoituksien suhteen?esses kirjoitti:Kyllä Samaraa on Euro kakkosenakin, ja siinä on Bosch. Mutta se anturin merkki ratkaisee, onko Bosch vai AC

Tavallisen autonomistajan kannalta ei ole mitään eroa us-83:n ja Euro kakkosen välillä. Katsastuksen päästörajat on samat.
Tuo us-83 on vanha USA:lainen normi ja kait tuo Euro sitten viittaa tähän EU:hun siirtymiseen.
Ajoneuvon tyypityksessä on euro-2 tiukempi kaikennäköisten kokonaispäästöjen ja kylmäpäästöjen kannalta. Käsittääkseni myös mittaustapa on erilainen.
En tiedä ihan varmaan, mutta kai se siinä 2000 taitteessa muuttui, koska Ladakin vaihtoi GM:stä Boshiin.
Tuo us-83 on vanha USA:lainen normi ja kait tuo Euro sitten viittaa tähän EU:hun siirtymiseen.
Ajoneuvon tyypityksessä on euro-2 tiukempi kaikennäköisten kokonaispäästöjen ja kylmäpäästöjen kannalta. Käsittääkseni myös mittaustapa on erilainen.
En tiedä ihan varmaan, mutta kai se siinä 2000 taitteessa muuttui, koska Ladakin vaihtoi GM:stä Boshiin.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
en ole koskaan tavannut Bosch ruiskusta Euro-2 samaraa, siksi kiinnostaa ihan näin historian tutkimuksen kannalta. 110:ssä oli alkuun noita GM ruiskuisiakin versioita mutta nehän korvailtiin Boschilla aika pian, juurikin tuolloin 2000 aikoihin, nyt täytyy taas alkaa tutkimaan tyyppikilpiäesses kirjoitti:Tavallisen autonomistajan kannalta ei ole mitään eroa us-83:n ja Euro kakkosen välillä. Katsastuksen päästörajat on samat.
Tuo us-83 on vanha USA:lainen normi ja kait tuo Euro sitten viittaa tähän EU:hun siirtymiseen.
Ajoneuvon tyypityksessä on euro-2 tiukempi kaikennäköisten kokonaispäästöjen ja kylmäpäästöjen kannalta. Käsittääkseni myös mittaustapa on erilainen.
En tiedä ihan varmaan, mutta kai se siinä 2000 taitteessa muuttui, koska Ladakin vaihtoi GM:stä Boshiin.


Happianturi
Kurkkasin viikonloppuna auton alle Samarani happianturia. Tosiaan on niin että uudessa anturissa maadoitusjohto menee sisälle anturiin. Anturin liitin ja koko ovat tässä vm. 2000 samanlaiset kuin vm. 1995. En vielä vaihtanut anturia mutta heräsi kysymys että onko se maadoitusjohto tosiaan siirrettävä (uudemmassa anturissa) siihen kuoreen. Eikös se maadoitus voisi toimia sellaisenaan? Hieman vaiketa on näet selvittää mikä johto on uudemassa anturissa se maadoitusjohto. Molemmissa antureissa on neljä johtoa. Uudessa anturissa on merkintä"LSH25" ja jokin numerokoodi sekä "Germany". Olisi mielenkiintoista tietää onko Lada 110 malleissa samanlainen happianturi? Kun kurkkasin Samaran alle huomasin että pakoputki vuotaa hieman etuputken ja katalysaattorin liitoskohdasta. Taitaa tarkoittaa samaa että pakokaasupäästöt eivät ole tällähetkellä kunnossa.esses kirjoitti:Koska 2000 mallin auto on Boschin ruiskulla(todennäköisesti) ei se lambda sovi suoraan. Vanhemmassa on AC merkkinen lambda ja uudemmassa tietysti Bosch.
Uudemmasta lambdasta(Bosch) menee molemmat signaalijohdot boxille.
95 mallissa(AC) myös, mutta signaalin maa on myös fyysisesti maissa, mitä uudempi ei ole.
Mittaa vanhasta lambdasta mikä johto menee suoraan maihin, siis anturin runkoon ja tee uuteen sama koplaus.
Pitäisi toimia
Happianturi
Muistaakseni ne johtojen värit olivat juuri nuo. Kyllä näillä neuvoilla jo se madoitusjohto löytyy. Kiitos vaan neuvoista. Taas huomataan että täältä kerhon sivustoilta löytyy sitä oikeaa asiantuntemusta. Jos lähtisi nyt ostamaan happianturia Delta-autosta tohon vanhaan Samaraani, uusi anturi maksaa siellä jotain 110-120 euroa. Tulihan säästettyä rahaa. 

- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
se voi olla sitten totta tosiaan, itselle ei ole koskaan osunut eteen vaikka vaihtoautohalleissa käyn tyyppikilpiä kyttäilemässä. olisiko muuten versio oo 20 eikä nolla 20, noissa bosch ruiskusissa kun yleensä ruisku version mukaan on kahden numeron edessä kirjain P, R, S eli O voisi olla luonnollinen jatko tuohon sarjaan, variant numero kun yleensä on vain kaksi numeroinen.esses kirjoitti:No niin, koska Lada-Jussi kyseli tuota euro-II Samaraa, niin nyt sellanen on bongattu.
Rekisteröity 23.3.2000. Ruiskuna Bosch ja euro II.
Tyyppilkilvessä versio 020 110
