TERHI perämoottorit

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
liero

TERHI perämoottorit

Viesti Kirjoittaja liero »

laitetaan asialle oma topikki niin ei sekaannuta....
nyt kiinostaakin onko porukoilla ko. kojeita omistuksessa paljonkin??
ja onko kellään tietoa mistä saisi osia niihin?
kertokaa toki vanhat legendatkin :D ,niitä riittänee
mulla löytyy 2 kpl. terhi merkkisiä ,molemmat vihreitä (ei tarkoita EKO) 5 ja 23 heppaset, molemmissa tosin osan tarvista 5 hp malliin tarvisi vesipumpun rattaan ja 23:sessa on potkuri hiukka mutkalla ,ajaan pystyy ja kulkee mutta kampeaa pirusti ...

toinen vesistöön liittyvä kymysys.
löytyisikö keltään wanhan kunnon VESIMÄKÄRÄN piirustuksia ? tekniikanmaailmassahan ne joskus oli , aikanaan mulla olikin mäkärä missä 20hp valkoinen terhi ja hauskaa oli ajella, vene mätäni vaan alta :(
tekisi mieleni väsätä uusi...
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

minulta löytyy 15hv terhi missä on musta koppa kultaisella mercury tekstillä

myin hiljattain valkokoppaisen 20hv terhin lähes sadalla eurolla
toki yritin ensin myydä viidelläkympillä eikä ketään kiinostanut joten pistin keltaiseen pyynniksi 150e niin heti rupesi puhelin soimaan

eli ei sitä halpaa halua kukaan
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Eikös Terhit ole siitä kuuluisia, että kuivalla maalla pelaa, mutta avovedessä ei? Kaksi tapausta on tullut tutuksi. Toinen vei aina vesille, mutta n.1km rannasta sammui, eikä millään käyntiin. Pari kertaa kaveri tuli soutamalla moottorin kans rantaan, kolmannella kerralla ilman Terhiä :-)

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Turbiini

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

,_,/ukka kirjoitti:Eikös Terhit ole siitä kuuluisia, että kuivalla maalla pelaa, mutta avovedessä ei? Kaksi tapausta on tullut tutuksi. Toinen vei aina vesille, mutta n.1km rannasta sammui, eikä millään käyntiin. Pari kertaa kaveri tuli soutamalla moottorin kans rantaan, kolmannella kerralla ilman Terhiä :-)

,_,/ukka
Pitää paikkansa ainakin isommissa versioissa.
Omassa muistissani on tapaus jossa iso 3syl olisko joku 100hv? malli ei käyny koskaan kuin 1sylinterisenä jos ankkuri oli nostettuna, paitsi kerran kun keskellä järveä sammui se viimeinenkin (melaa ei tietysti ollu mukana) 15min käynistely yritysten tulppien vaihdon ja muiden noitatemppujen jälkeen kun jo toivosta oli luovuttu niin se hörähti heti käyntiin kun avaimeen sattui. Meinasi vaan tulla pieni tilanne kun oli ratti linkussa ja kaasukahva täysillä, venepyöri hetken melkein paikallaan vinhaa vauhtia g-voimista kertoo jotain se että sisäkaarteen puoleinen laita oli noin 10cm vesirajan alapuolella mutta vesi ei silti tullu sisälle. Kun tuosta kuljettaja pääsi ratin taakse niin kaasua ei kertaakaan hellitetty ja ajettiin suoraan rantaan eikä enää menty kyseisellä moottorilla ikinä vesille.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
pressa

terhissähän neuvottiin käyttämään 3,5% seosta ja se oli syynä karstoittumiseen pienillä kierroksilla
eli jos halusi uistella niin kaksiosainen tankki johon toiseen 3,5% seos ja toiseen 1,75% seos uisteluun ja muutyen hitaaseen ajoon
tuolla vähäöljyisellä pysyy tyhjäkäynniläkin maailaman tappiin asti
kun öljyisemmällä sammuu alta puolen tunnin
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

,_,/ukka kirjoitti:Eikös Terhit ole siitä kuuluisia, että kuivalla maalla pelaa, mutta avovedessä ei? Kaksi tapausta on tullut tutuksi. Toinen vei aina vesille, mutta n.1km rannasta sammui, eikä millään käyntiin. Pari kertaa kaveri tuli soutamalla moottorin kans rantaan, kolmannella kerralla ilman Terhiä :-)

,_,/ukka
Homeliten moottorisahasta pyöri myös aikoinaan sellainen legenda, ettei se lähde metsässä käyntiin. :lol:

Onko kellään kerholaisella muuten venäläistä perämoottoria? Itsellä on sellainen 8hv:n Veterok (Bemepok). Käyntiääni korvia hivelevä IC-saundi. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
tahko

Viesti Kirjoittaja tahko »

On venäläinen 12 V sähköperämoottori, johon piti pykäillä tehonsäätö, koska se vei liian kovaa pikkuvenettä uistimen vedossa. Siinä koneessa kun oli valmiina vain on/off asennot. Yksi jo edesmennyt kaveri viilasi omaansa varapotkurista hitaamman ja toinen laittoi omaansa etuvastuksen. Minä kompastuen näppäryyteeni rakentelin elektronisen tehonsäädön (ns. PWM-tekniikalla) , jolla pääsi aina kyllä keskiselälle ja soutaen takaisin. Ensin se kone meni hienosti ja tehoa pystyi säätämään. Sitten se pamahti täydelle teholle ja käänsin visusti ennakoiden kohti kotirantaa, mutta hetken kuluttua koko kone mykistyi. Kolmen koeajon jälkeen ajelin sitten jonkun vuoden ilman säätäjää. Nyt on kone (toimintakuntoisena) varastoitu.
pressa

tahkon ongelmaan on helppo ratkaisu
akkuliikkeestä sellainen akku josta yksi kenno pimeänä
10v kulkee juuri sopivaa nopeutta
kinnkisa

Viesti Kirjoittaja kinnkisa »

,_,/ukka
Tuo on nimenomaan Terhin alkuperäinen toimintatapa, koskee myös pieniä Terhejä. Kyllä Terhillä aina vesille on päässyt mutta rantaan ei päässyt jos joutui sammuttamaan koneen. Muutama vuosi sitten Terhi kyllä teki ihme tempun jota se ei ole koskaan ennen tehnyt, olin suorittamassa perinteistä "kerran vuodessa" ajelua - olin päässyt n. 1 km päähän rannasta kun sammutin koneen, en muistanut että olin Terhillä, siinä noiduin aikani hölmöyttäni, päätin kuitenkin kokeilla josko sittenkin saisin sen vielä käyntiin - rivakka nykäisy - käynnistinnaru katkesi - ihme ja kumma Terhi käynnistyi...

Tuohon Terhin ominaisuuteen ettei sitä saa lämpimänä käyntiin lienee vaikka mitä "velhonkonsteja", viimeisin minkä minä olen kuullut on porata n. 4-5 mm reikä "pakoputkeen" vesirajan yläpuolelle. Kuulemma reikä tehostaa kaasujen vaihtoa - tiedä häntä, en ole kokeillut mutta toisaalta saattaisi toimia - kylmänä pakoputki on tyhjä jolloin siellä ei ole painetta, lämpimänä varsinkin jos konetta ei nosteta vedestä sinne jää pakokaasua jolloin uusi palamaton seos ei pääse virtaamaan kunnolla - kertokoon hän joka kokeillut on...
pressa

itse olen aina ihmetellyt noita terhi legendoja
minulla on ollut nuo 15 ja 20 heppaiset ja molemmat ovat aina lähteneet käyntiin kylmänä ja lämpöisenä
ainoastaan tuo pitkään hiljaa esim. uistellessa nokeaa tulpat
siihen taas tuo vähärasvaisempi seos auttaa
toki olen itse aina veneillyt joella eli rannat on ollut aina lähellä mutta koskien väli 10km jota olen ajellut on taittunut aina ongelmitta
toki moottorit olen huoltanut asiaan kuuluvasti eli puolat tarkistettu ja sytytys johtimet sekä se mikrokytkin joka tuplaa jännitteet käynnistettäessäon säädetty niin että varmasti toimii
oli toisesta moottorista pois kun ostin ja siksi ei ollut tahtonut käynnistyä
ja kärjet pitää olla kunnossa niin kipinä on taattu
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jos olette käymässä Porvoossa niin sieltä löytyy perämoottorimuseo jostakin rannasta.Kun ehdotin siellä käymistä vaimolle niin hän sanoi "Ei voisi vähempää kiinnostaa!" :cry: :cry: :cry:
Patu925

Viesti Kirjoittaja Patu925 »

Kylillä kertoivat että Terhi perämoottorin omistajan tunnistaa siitä että toinen käsi on 10cm pitempi kuin toinen, pitääkö juttu paikkaansa?
Vastaa Viestiin