Hitsausgurut tänne..(kuvia)

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

pressa kirjoitti:itse olen käyttänyt moottorista ottamaani jäteöljyä
nyt kun kaikki huutaa kuorossa että on rikkiä yms. syövyttävää kakkaa niin kysyn montako puhki ruostunutta öljypohjaa olette nähnyt
ja vastauksesksi ei kelpaa ne etuveto foortien öljypohjat joita kivisuihku ohentaa
kaverini kanssa olemme tehneet lähes tieteellisen testin jäte- vastaan uusiöljy
testi tehtiin kaksisiipisen kyntöauran siivillä jotaka syksyllä kyntämisen jälkeen olivat peili kirkkaat
toiseen siipeen ruiskutettiin jäteöljy ja toiseen uusi
aurat olivat talven pihalla sään armoilla ja keväällä tarkistettiin tulos
uusiöljy oli valunut suurelta osin pois ja auran siipi ruosteessa
jäteöljy pysynyt ja pyyhkäisemällä paljastui peilikirkas pinta
eli kun jäteöljystä on ajettu enimmät kitkaa alentavat ominaisuudet pois niin sen tartuntakyky paranee
ja kuitenkin tuo sähköinen korroosio jota rikki aiheuttaa on pienempi mitä tavallinen korroosio
ja öljyäminen kun tehdään koteloihin joka vuosi niin kerrospaksuus pysyy riittävänä
ylimääräisethän valuu vedenpoisto reikien kautta pois
Kumassakaan tapauksessa(öljypohjassa ja kyntöaurassa) olosuhteet eivät ole samat kuin auton koteloissa. Öljypohjasta puuttuu kosteus ja vesi, jotka yhdistettynä öljyn rikkiin muodostavat syövyttävää rikkihappoa. Kyntöauran terä on myös suurimman osan vuodesta kuiva, toisin kuin umpinaiset auton kotelot. Jäteöljy pehmentää lisäksi maalin koteloiden sisältä.
Itselläni on yksi kokemus jäteöljyn käytöstä ruostesuojauksessa. Autona vm.81 corolla. Keväällä renkaan ja öljyn vaihdon yhteydessä huomasin etusuojan kaaren alareunassa muutamia ruoste pilkkuja. Levittelin koko suojan kaaren mitalle rätillä jäteöljyä. Kuukauden parin päästä ajattelin pestä öljyn pois ja paikkamaalata ruosteiset kohdat. Öljyn mukana lähti kaikki pintamaalit ja pelti oli ruskeana ruosteesta. Siihen loppui mun jäteöljy kokeilut.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Jokari_ kirjoitti:
Kaikkia ruostetäpliä en tietenkään saa pois hiomalla koska ne ovat jo hieman pintaa syvemmällä, joten täytynee sitten vaan koittaa hioa ne mahdollisimman puhtaaksi.Mustaa mönjää päälle ja luulis nyt ainakin pari vuotta kestävän :roll: Ainakin ohjeen mukaan sen pitäisi jarrutella ruostumista, saa ny nähdä miten äijän käy...
Ohenna pieni määrä tuota ferreksiä oikeen ohueksi, jotain 1/3osa maalia 2/3 osaa ohennetta ja maalaa sillä ensimmäinen kerros. Imeytyy paremmin ruosteen sisään kuin suoraan purkista otettu maali.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

,_,/ukka kirjoitti:
Jokari_ kirjoitti:
Kaikkia ruostetäpliä en tietenkään saa pois hiomalla koska ne ovat jo hieman pintaa syvemmällä, joten täytynee sitten vaan koittaa hioa ne mahdollisimman puhtaaksi.Mustaa mönjää päälle ja luulis nyt ainakin pari vuotta kestävän :roll: Ainakin ohjeen mukaan sen pitäisi jarrutella ruostumista, saa ny nähdä miten äijän käy...
Ohenna pieni määrä tuota ferreksiä oikeen ohueksi, jotain 1/3osa maalia 2/3 osaa ohennetta ja maalaa sillä ensimmäinen kerros. Imeytyy paremmin ruosteen sisään kuin suoraan purkista otettu maali.

,_,/ukka
Kelpaakos tohon ohentamiseen tärpätti vai pitääkö olla tinneriä? :roll:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Jokari_ kirjoitti:
,_,/ukka kirjoitti:
Jokari_ kirjoitti:
Kaikkia ruostetäpliä en tietenkään saa pois hiomalla koska ne ovat jo hieman pintaa syvemmällä, joten täytynee sitten vaan koittaa hioa ne mahdollisimman puhtaaksi.Mustaa mönjää päälle ja luulis nyt ainakin pari vuotta kestävän :roll: Ainakin ohjeen mukaan sen pitäisi jarrutella ruostumista, saa ny nähdä miten äijän käy...
Ohenna pieni määrä tuota ferreksiä oikeen ohueksi, jotain 1/3osa maalia 2/3 osaa ohennetta ja maalaa sillä ensimmäinen kerros. Imeytyy paremmin ruosteen sisään kuin suoraan purkista otettu maali.

,_,/ukka
Kelpaakos tohon ohentamiseen tärpätti vai pitääkö olla tinneriä? :roll:
Parasta olisi jos käyttäisi sitä ainetta mitä purkissa suositellaan, muuten on vähän tuurin kauppaa. Joskus olen ohentanut normaali bensalla tuota ferreksiä, paremman puuttessa, hyvin pysyi, mutta siitä on jo aikaa, varmaan ferreksin ja bensan koostumus on noista ajoista muuttunut. Nykyään olen suosinut sitten super rostexia ja jotain "mitälienee mistälienee" teollisuus tinneriä.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

,_,/ukka kirjoitti:
Jokari_ kirjoitti:
,_,/ukka kirjoitti: Ohenna pieni määrä tuota ferreksiä oikeen ohueksi, jotain 1/3osa maalia 2/3 osaa ohennetta ja maalaa sillä ensimmäinen kerros. Imeytyy paremmin ruosteen sisään kuin suoraan purkista otettu maali.

,_,/ukka
Kelpaakos tohon ohentamiseen tärpätti vai pitääkö olla tinneriä? :roll:
Parasta olisi jos käyttäisi sitä ainetta mitä purkissa suositellaan, muuten on vähän tuurin kauppaa. Joskus olen ohentanut normaali bensalla tuota ferreksiä, paremman puuttessa, hyvin pysyi, mutta siitä on jo aikaa, varmaan ferreksin ja bensan koostumus on noista ajoista muuttunut. Nykyään olen suosinut sitten super rostexia ja jotain "mitälienee mistälienee" teollisuus tinneriä.

,_,/ukka
Olin joskus kattovinaan että toi ohennusaine on melko tyyristä verrattuna noihin "tavallisiin" ohenteisiin :roll:

Kaikesta vaan rahat pois näköjään :evil:

Tossa tuoteselostetta ko.litkusta, taitaa vaan olla tinneriä eri purkissa.Noh täytynee käydä sitten sitäkin ostamassa :roll:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Jokari_ kirjoitti: Olin joskus kattovinaan että toi ohennusaine on melko tyyristä verrattuna noihin "tavallisiin" ohenteisiin :roll:

Kaikesta vaan rahat pois näköjään :evil:

Tossa tuoteselostetta ko.litkusta, taitaa vaan olla tinneriä eri purkissa.Noh täytynee käydä sitten sitäkin ostamassa :roll:
No, tuossa ohenteessa on maaliin verrattuna se hyvä puoli että ei vanhen yhtä nopeasti, voi säästää tulevia paikkamaalauksia varten. _Mun mielestä_ tuota voisi kyllä ohentaa mittaribensallakin, vaikkakaan se ei ainakaan pidennä maalin käsittelyaikaa. Kuivuu yhtä nopeasti, jollei nopeamminkin kuin ohentamaton maali.
Ja tuo 1/3 oli ehkä vähän liiottelua, puolet ja puolet vois olla parempi.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
jyrkinieminen

Viesti Kirjoittaja jyrkinieminen »

kotelosuoja-aine on öljyä parempaa (ei tarvi niin usein uusia suojausta ja kotelo aine pysyy paremmin koteloitten seinillä) happo maali pysäyttää pienen alkaneen ruostumisen ja on parenpaa ku bilteman mömmöt.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

jyrkinieminen kirjoitti:kotelosuoja-aine on öljyä parempaa (ei tarvi niin usein uusia suojausta ja kotelo aine pysyy paremmin koteloitten seinillä) happo maali pysäyttää pienen alkaneen ruostumisen ja on parenpaa ku bilteman mömmöt.
Juu, toi öljy ei mulle mikään vaihtoehto ollutkaan.Tohon oikeanpuoleiseen helmaan upotin puoli purkkia Mastonin kotelosuojaa.Samalla tuli suihkittua purkillinen Dinitrolin ML:ää pohjaan, kun sitä jossain kehuttiin hyväksi aineeksi myöskin pohjaan, vaikka se onkin kotelosuojaa.Mukavasti se ainakin pehmensi vanhan massan, joten kaitpa siintä jotain apua on :roll: Kannattaiskohan pohjaan vetää vielä kevyesti alustamassaa, kun se nyt on pehmennyt vähän? Vai jätänkö tollaseksi sen? Takalokasuojan sisukset meinaan vielä puhdistaa jollain liuotinpesuaineella ja vetää sinne alustamassaa, joko spraytä tai öljyllä jatkettua siveltävää massaa.

Samalla Dinitrolilla ML:llä kyllästin myös vararenkaan kotelon saumat ja pohjan sisäpuolelta.Tulihan sitä suihkittua moneen paikkaan jossa näin koritulppia.

Ladan helmat ja kynnykset maalasin siis mustalla ferrexillä.Alkuun ei ollut tarkoitus maalata noita kynnyksiä, mutta kun huomasin niissä pieniä ruostetäpliä, niin putsasin ne ja maalia päälle.Eihän toi nyt enää mikään komea auto ole, mutta kestävyys on nyt etusijalla :roll:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Peeveli

No huh huh

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

En jaksanu lukee tätä keskustelua loppun että tuliko tähän keskustelun järki...

Älkää ny kautta profeetan parran mitään mineraali öljyjä ruvekko sotkeen sinne auton pohjaan.sanokoon joku vanhempi vaikka mitä tai isänne neuvoo mutta mitäs porukat veikkaatte noista nykyisistä pohjamassoista ja kotelonsuoja-aineista??? olisko niitä vaan niinku pullotettu vamaa tavaraa kun moottori oljy??? elämme vuotta 2005 ja ihmiinen on saavuttanu kaikenlaista hienoa jo...

A. Moottoriöljyn tehtävä on voidella eli se on liukasta. Liukas on yhtä kun ei pysy pinnalla. Eli pitää sekoittaa mukaan vaseliinit ja tervat.

B. Vanhoissa öljyissä on mukana pakokaasuista kaikenmailmantöfnää myös syövyttäviä aineiita. Niin kemisti en ole että törkkään jollekkin vastauksen että kuinka nopeasti syövyttää.

C. Öljy pehmittää surimpiaa osaa autoista käytettyjä tehtaan massoja. Paras esimerkki mb 123 korisen pohja. Massa on kovaa ja öljy pehmittää sen. tulee kivenisku ja reikä. Tällläisestä reikäkohasta massa irtoaa pellistä ja muodostuu pussi joka kerää vettä. Ja hups kohta on pohja puuhki.

D. Nykyiset alusta ja kotelomassat ovat koostumukseltaan sellaisia että ne kuivuessaan tarraavat kiinni, eivät syövytä , eivät pehmitä ja kestävät samanlaista ainetta päällensä ( uudelleen massaus).
Hinta ero öljypullolla ja massalla on hyvin pieni. Paitsi jos haet sen jostain Prismasta,Anttilasta tai Cittarista...

Kaikki poppakonstit ja teese itse hommat ei ainatoimi. Muutaman euron takia ei kannnata mennä perse edellä puuhun.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Re: No huh huh

Viesti Kirjoittaja destor »

A. Moottoriöljyn tehtävä on voidella eli se on liukasta. Liukas on yhtä kun ei pysy pinnalla. Eli pitää sekoittaa mukaan vaseliinit ja tervat.
Voiteluöljyn tehtävänä on juurikin muodostaa osien pinnalle kalvo, joka kestää tarpeeksi pintapainetta jolloin toisiaan vasten liikkuvat osat eivät käytännössä osu toisiinsa vaan ovat muutaman molekyylin paksuisen öljykerroksen kautta yhteydessä toisiin. Käytetyssä öljyssä tämä(kin) ominaisuus heikkenee ja myös pohjassa pysyvyys siten huononee. Kalvon muodostuminen estää kosteuden ja hapen pääsyn metallipinnalle, jolloin ruostumista ei tapahdu.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tjooh, kävimpähän tänää viemämässä rojektia vähän eteenpäin.Suihkuttelin kummatkin helmat kiveniskumassalla.Kottero näyttää nykyään sitten tältä

Helmoista tuli kummastakin tämännäköset. Jälki on kyllä ihan tekijänsä näköistä :) Ärsyttää vaan tuo kärryn älytön etunoja, perä osoittaa kohti taivasta (*klik*).Perä on varovaisesti arvioiden ainakin 3-4 senttiä korkeammalla kuin normiladassa.Ilmeisesti kotteroon on joku joskus laittanut kombin pitemmät jouset :roll: Iskaritkaan eivät meinaa riittää, varsi näkyy kummallakin puolella paljaana.Mitähän tolle sitte keksisi...

Samalla tuli vielä vaihdettua Ladaan peräöljyt, kun ei ollut niistäkään mitään tietoa.Öljynä Teboil Hypoid 80W-90.
Öljyä oli kyllä aika vaikea lörötellä pullon korkkiin kiinnitetyllä puutarhaletkun pätkällä, mutta kyllä siitä sitten selvittiin.Öljyä meni joku 1,5 litraa, kunnes alkoi tulla yli.

Vanha peräöljy oli ilmeisesti moottoriöljyä, ainakin haju ja väri täsmäävät paksista löytyvään venäläiseen 10W-30 mineraaliöljyyn.Ehkä oli jo aikakin vaihtaa öljyt, eipä taida perä hirveän pitkään kestää moottoriöljyllä täytettynä :roll:

Milläs vehkeillä muuten olette laitelleet vaihelaatikkoon öljyä? Tulppa kun on pirun ahtaassa paikassa...onnistuiskohan tällaisella vehkeellä?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Jokari_ kirjoitti:Milläs vehkeillä muuten olette laitelleet vaihelaatikkoon öljyä? Tulppa kun on pirun ahtaassa paikassa...onnistuiskohan tällaisella vehkeellä?
just tollasella vehkeellä mä olen laittanut ja taitaa olla ihan bilteman tuotekin
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
kettu

Viesti Kirjoittaja kettu »

Suppilon päähän laittaa noin metrin pitusen puutarhaletkun pätkän ja ujuttaa letkun moottoritilan kautta vaihteiston öljyntäyttöreikään. Koko matkalle tulee kaatoa ja ei tarvi pumpata minkään pullon kanssa. Samaa patenttia voi käyttää peräöljyn vaihdossa, kun laittaa suppilon pyöränkoteloon ja siitä letku täyttöreikään ( öljypurkin kanssa voi tulla ahdasta, mutta onnistuu).
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Lada-Jussi kirjoitti:
Jokari_ kirjoitti:Milläs vehkeillä muuten olette laitelleet vaihelaatikkoon öljyä? Tulppa kun on pirun ahtaassa paikassa...onnistuiskohan tällaisella vehkeellä?
just tollasella vehkeellä mä olen laittanut ja taitaa olla ihan bilteman tuotekin
Toi on hyvä laite, JOS TOIMII. Biltemalainen on niin väljä jo uudesta alkaen että ainakin Nivan öljyjenvaihdon yhteydessä menee hermot useemman kerran, sitä öljyä kun menee kaikenkaikkiaan yli 5 litraa laatikoihin ja periin.
Toi laite kun rupee kuseen ni sinne ei saa imastua öljyä kuin n.2 desiä kerralla - jos sitäkään. Hätäapu, joka auttaa aina yhden öljynvaihtokerran, on purkaa laitos ja pyörittää putkimiehen erkkaa useempi kieppi siihen kumin päälle jonka PITÄISI pitää se säiliö tiiviinä tai sit näkee enempi vaivaa ja ettii siihen sopivan o-renkaan jonka sit taiteilee pysyyn siinä kumilla, toki helpommalla pääsis kun ostais taas kerran kunnollisen, toimivan vaihtimen.
Kuva
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Itse "porasin" puukolla pyörittäen teboilin litrasen öljypullon korkkiin jonkun 10mm letkun menevän reiän, siten että letku menee hyvin tiukasti pulloon ja ylettyy pullossa lähes pohjaan asti joten pullo ei tarvitse olla ylösalaisin sillon kun haluaa letkusta öljyä tulevan. Tällä laitteella olikin helppo pulloa puristamalla laittaa laatikkoon ja perään uudet öljyt.
Vastaa Viestiin