Kumassakaan tapauksessa(öljypohjassa ja kyntöaurassa) olosuhteet eivät ole samat kuin auton koteloissa. Öljypohjasta puuttuu kosteus ja vesi, jotka yhdistettynä öljyn rikkiin muodostavat syövyttävää rikkihappoa. Kyntöauran terä on myös suurimman osan vuodesta kuiva, toisin kuin umpinaiset auton kotelot. Jäteöljy pehmentää lisäksi maalin koteloiden sisältä.pressa kirjoitti:itse olen käyttänyt moottorista ottamaani jäteöljyä
nyt kun kaikki huutaa kuorossa että on rikkiä yms. syövyttävää kakkaa niin kysyn montako puhki ruostunutta öljypohjaa olette nähnyt
ja vastauksesksi ei kelpaa ne etuveto foortien öljypohjat joita kivisuihku ohentaa
kaverini kanssa olemme tehneet lähes tieteellisen testin jäte- vastaan uusiöljy
testi tehtiin kaksisiipisen kyntöauran siivillä jotaka syksyllä kyntämisen jälkeen olivat peili kirkkaat
toiseen siipeen ruiskutettiin jäteöljy ja toiseen uusi
aurat olivat talven pihalla sään armoilla ja keväällä tarkistettiin tulos
uusiöljy oli valunut suurelta osin pois ja auran siipi ruosteessa
jäteöljy pysynyt ja pyyhkäisemällä paljastui peilikirkas pinta
eli kun jäteöljystä on ajettu enimmät kitkaa alentavat ominaisuudet pois niin sen tartuntakyky paranee
ja kuitenkin tuo sähköinen korroosio jota rikki aiheuttaa on pienempi mitä tavallinen korroosio
ja öljyäminen kun tehdään koteloihin joka vuosi niin kerrospaksuus pysyy riittävänä
ylimääräisethän valuu vedenpoisto reikien kautta pois
Itselläni on yksi kokemus jäteöljyn käytöstä ruostesuojauksessa. Autona vm.81 corolla. Keväällä renkaan ja öljyn vaihdon yhteydessä huomasin etusuojan kaaren alareunassa muutamia ruoste pilkkuja. Levittelin koko suojan kaaren mitalle rätillä jäteöljyä. Kuukauden parin päästä ajattelin pestä öljyn pois ja paikkamaalata ruosteiset kohdat. Öljyn mukana lähti kaikki pintamaalit ja pelti oli ruskeana ruosteesta. Siihen loppui mun jäteöljy kokeilut.
,_,/ukka