Mulla ainakin Samarasta hajosi öljypumppu,en enää muista mitä suodattimia tuli käytettyä.Saatto olla M-filtteriäkin seassa, yleensä mikä vaan, jos näytti olevan ladaan tehty.kenzy kirjoitti:Sehän pitää paineen järjestelmässä, ilman takaiskua kun öljypumpussa tulee imu-tahti, suodatin räkäsee ittensä tyhjäks paineesta takas järjestelmään, öljy ei kierrä niinkun pitää ja pumppu saattaa yskästä... näin ainakin tojotissa, ladan pumppua en ole kuullut kenenkään vielä rikkoneen
mikä öljyn suodatin on paras? huhuuuuu :P
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
oli miten oli, takaiskuton suodatin päästää paineet putoomaan järjestelmästä ja tällä tavalla heikentää, pahimmassa tapauksessa jopa lopettaa, öljyn kiertoa ja öljy luonnollisesti pääsee reippaasti kuumenemaan, kaipa se pumppua ahistaa siinä vaiheessa, kun pumpattavana on parikymmentä astetta kuumempaa öljyä kun pitäisi olla.
No suodatinhan on sitä parempi, mitä vähemmän ahistaa öljyn kiertoa, koska voideltavat kohteet on vasta suodattimen jälkeen.kenzy kirjoitti:oli miten oli, takaiskuton suodatin päästää paineet putoomaan järjestelmästä ja tällä tavalla heikentää, pahimmassa tapauksessa jopa lopettaa, öljyn kiertoa ja öljy luonnollisesti pääsee reippaasti kuumenemaan, kaipa se pumppua ahistaa siinä vaiheessa, kun pumpattavana on parikymmentä astetta kuumempaa öljyä kun pitäisi olla.
Takaiskuton suodatin päästää kanavat valumaan tyhjäksi koneen sammuttamisen jälkeen ja seuraavassa käynnistyksessä kestää pidempään ennen kuin öljyä on kannessa asti.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Oikeastaan nyt suorastaan hitsit että miten tällaista paskaa kirjoitetaan tänne, tai ylipäätään mihinkään!!!kenzy kirjoitti:oli miten oli, takaiskuton suodatin päästää paineet putoomaan järjestelmästä ja tällä tavalla heikentää, pahimmassa tapauksessa jopa lopettaa, öljyn kiertoa ja öljy luonnollisesti pääsee reippaasti kuumenemaan, kaipa se pumppua ahistaa siinä vaiheessa, kun pumpattavana on parikymmentä astetta kuumempaa öljyä kun pitäisi olla.
Takaiskuventtiilin ainoa funktio on se, että kun moottori sammutetaan, öljykanavan sisältö ei valu tyhjäksi öljypumpun välysten kautta!!! Missään nimessä se ei pidä mitään painetta yllä yhtään missään.
Se onko tai tarvitseeko takaiskuventtiiliä, näkee siitä, että miten nopeasti öljyvalo sammuu startatessa tai startin jälkeen!
Eihän Kenzu nyt puhunut öljypumpun ylipaineventtiilistä?
Biltemalaisista suodattimista usein puuttunut kuulemma se takaiskuventtiili. Mun käsittääkseni se on sellainen levy, joka on niiden suodattimen uloimpien reikien takana, eli jos rei-istä näkyy suoraan suodattimen uumeniin, se puuttuu.
Fiaam suodatin tuntui laadukkaimmalta, mitä olen itse käyttänyt, ja toi Ford 2.0 OHC mallinen suodatin tuntuu olevan yleinen ja hyvin saatavilla, ja tosiaan usein suurempi mitä samaan paikkaan sopiva alkuperäinen suodatin. Itse olen käyttänyt niin Ladassa kuin Fiatissakin.
Viimeksi muokannut NesteHukka, 8.9.2005 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Tuota Fordin OHC koneisiin käypästä suodatinta oli yhdessä romuliikkeessä myynnissä Wärtsilä Dieselin alkuperäisessä varaosapakkauksessa 5 mk kpl. Ostin niitä "kourallisen" ja hyvin ne pelasi niin Fordissa kuin Ladassakin. Minua varoiteltiin "Esson Baarissa" ettei kierre passaa, mutta kyllä se tuntui sopivan. Alkuperäisvalmistaja oli MAN, tyyppiä en muista.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
tää on kyl kauheeta pelottelua tää öljynsuodatin keskustelu. itellä on aina ollut noita halpoja millon mitäkin. yhtään konetta tai pumppua ei ole vielä hajonnut, muutenkin ladan koneet kestää käyttöä ja niihin usein käytetään halvimpia osia. olisko nyt niin että varmin valinta on "aito ja oikea tarkastettu Konela varaosa".

Ihan samoilla linjoilla Jussin kanssa,lada kestää hyvin halvemmankin suodattimen.Lada-Jussi kirjoitti:tää on kyl kauheeta pelottelua tää öljynsuodatin keskustelu. itellä on aina ollut noita halpoja millon mitäkin. yhtään konetta tai pumppua ei ole vielä hajonnut, muutenkin ladan koneet kestää käyttöä ja niihin usein käytetään halvimpia osia. olisko nyt niin että varmin valinta on "aito ja oikea tarkastettu Konela varaosa".


FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Takaiskuttomuudesta ei ole haittaa jos auton käyttö on päivittäistä ja öljy viskositeetiltään oikeaa. Uskon mä.Lada-Jussi kirjoitti:tää on kyl kauheeta pelottelua tää öljynsuodatin keskustelu. itellä on aina ollut noita halpoja millon mitäkin. yhtään konetta tai pumppua ei ole vielä hajonnut, muutenkin ladan koneet kestää käyttöä ja niihin usein käytetään halvimpia osia. olisko nyt niin että varmin valinta on "aito ja oikea tarkastettu Konela varaosa".
,_,/ukka
Autoton on huoleton
HOH..
Takaiskuventtiili suodattimessa päästää siinä vaiheessa öljyn kiertään suodatinelementin ohi,jos sen päästää niin paskaseks ettei siitä enää pääse öljy läpi.Eli jos suodatin menee tukkoon,venttiilin kautta paskanen öljy pääsee kiertään.Ja se aukee suodatinkohtaisesti jossain tietyssä paineessa.Ja se taas riippuu siitä mihin autoon kyseinen suodatin on tarkoitettu.
Joissain autoissa on öljynpaineet niin kovat ettei kyseistä venttiiliä tarvita.Ja toisissa taas päinvastoin.Eli hyvilläkin suodatinmerkeillä tämä venttiili ei kuulu kaikkiin malleihin.Ja Jotkut bilteman ym. suodattimet ei tätä venttiiliä tunne laisinkaan

Takaiskuventtiili suodattimessa päästää siinä vaiheessa öljyn kiertään suodatinelementin ohi,jos sen päästää niin paskaseks ettei siitä enää pääse öljy läpi.Eli jos suodatin menee tukkoon,venttiilin kautta paskanen öljy pääsee kiertään.Ja se aukee suodatinkohtaisesti jossain tietyssä paineessa.Ja se taas riippuu siitä mihin autoon kyseinen suodatin on tarkoitettu.
Joissain autoissa on öljynpaineet niin kovat ettei kyseistä venttiiliä tarvita.Ja toisissa taas päinvastoin.Eli hyvilläkin suodatinmerkeillä tämä venttiili ei kuulu kaikkiin malleihin.Ja Jotkut bilteman ym. suodattimet ei tätä venttiiliä tunne laisinkaan



No HOH joo totta tosiaan
Onpas filttereitä, kun niissä tuntuu noita ominaisuuksia olevan.
Mielenkiinnolla odotan, että mitähän ihmeellistä se seuraavaksi tekeekään kun on jo tarjottu jos jonkinlaista paineensäätöä ja varoventtiiliä?
Siis TAKAISKUVENTTIILI! Paino sanalla TAKAISKU!. Mikä tässä on niin merkillistä?

Onpas filttereitä, kun niissä tuntuu noita ominaisuuksia olevan.

Mielenkiinnolla odotan, että mitähän ihmeellistä se seuraavaksi tekeekään kun on jo tarjottu jos jonkinlaista paineensäätöä ja varoventtiiliä?

Siis TAKAISKUVENTTIILI! Paino sanalla TAKAISKU!. Mikä tässä on niin merkillistä?
Kuvailit juuri tuon varoventtiilin. Takaiskuventtiili estää öljyn kierron väärin päin.LENNY kirjoitti:HOH..
Takaiskuventtiili suodattimessa päästää siinä vaiheessa öljyn kiertään suodatinelementin ohi,jos sen päästää niin paskaseks ettei siitä enää pääse öljy läpi.Eli jos suodatin menee tukkoon,venttiilin kautta paskanen öljy pääsee kiertään.Ja se aukee suodatinkohtaisesti jossain tietyssä paineessa.Ja se taas riippuu siitä mihin autoon kyseinen suodatin on tarkoitettu.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Joissain autoissa on öljynpaineet niin kovat ettei kyseistä venttiiliä tarvita.Ja toisissa taas päinvastoin.Eli hyvilläkin suodatinmerkeillä tämä venttiili ei kuulu kaikkiin malleihin.Ja Jotkut bilteman ym. suodattimet ei tätä venttiiliä tunne laisinkaan
[/quote]
Itse asiassa joka moottorissa tuo ohivirtausventtiili on, mutta se sijaitsee sitten öljypumpun yhteydessä. Jos suodattimessa ei ole ohivirtausventtiiliä
tai takaiskuventtiilä, sitä EI OLE tarkoitettu moottoriin jonka suodattimessa jompaa kumpaa tai molempia vaaditaan. Joissakin suodattimissa ne saattavat löytyä vaikka niitä ei moottori tarvitsikaan. Suodatinvalmistajilla saattaa joku suodatin kattaa vaikka 10 automallia ja jollain toisella kaikkiin 10 löytyy oma suodatin. Erot syntyvät suodatinpaperin materiaalieroista ja suodattimen ulkoisista mitoista. Ulkomitoiltään pienellä suodattimella jossa käytetään "tiukkaa" paperia, voidaan kattaa useita isompia suodattimia tietysti edellytyksellä että ohivirtausventtiilin paine on oikea.
Olen 15 vuotta hankkinut leipäni autojen varaosamyynnissä ja tutustunut erimerkkisiin suodattimiin sekä vertaillut niiden soveltuvuuksia.
Jos käytetään tunnetun valmistajan ko. moottoriin takoitettua suodatinta sekä vaatimukset täyttävää moottoriöljyä ja maksimissaan autonvalmistajan ilmoittamia vaihtovälejä niin eipä ole ongelmia moottorin keston suhteen (tai sitten suodatinvalmistajan pussia kaivellaan...)



Itse asiassa joka moottorissa tuo ohivirtausventtiili on, mutta se sijaitsee sitten öljypumpun yhteydessä. Jos suodattimessa ei ole ohivirtausventtiiliä
tai takaiskuventtiilä, sitä EI OLE tarkoitettu moottoriin jonka suodattimessa jompaa kumpaa tai molempia vaaditaan. Joissakin suodattimissa ne saattavat löytyä vaikka niitä ei moottori tarvitsikaan. Suodatinvalmistajilla saattaa joku suodatin kattaa vaikka 10 automallia ja jollain toisella kaikkiin 10 löytyy oma suodatin. Erot syntyvät suodatinpaperin materiaalieroista ja suodattimen ulkoisista mitoista. Ulkomitoiltään pienellä suodattimella jossa käytetään "tiukkaa" paperia, voidaan kattaa useita isompia suodattimia tietysti edellytyksellä että ohivirtausventtiilin paine on oikea.
Olen 15 vuotta hankkinut leipäni autojen varaosamyynnissä ja tutustunut erimerkkisiin suodattimiin sekä vertaillut niiden soveltuvuuksia.
Jos käytetään tunnetun valmistajan ko. moottoriin takoitettua suodatinta sekä vaatimukset täyttävää moottoriöljyä ja maksimissaan autonvalmistajan ilmoittamia vaihtovälejä niin eipä ole ongelmia moottorin keston suhteen (tai sitten suodatinvalmistajan pussia kaivellaan...)
Jeps,juuri näinhän se menee selvinpäin.Kyse on varo-/ohivirtausventtiilistä.,_,/ukka kirjoitti:Kuvailit juuri tuon varoventtiilin. Takaiskuventtiili estää öljyn kierron väärin päin.LENNY kirjoitti:HOH..
Takaiskuventtiili suodattimessa päästää siinä vaiheessa öljyn kiertään suodatinelementin ohi,jos sen päästää niin paskaseks ettei siitä enää pääse öljy läpi.Eli jos suodatin menee tukkoon,venttiilin kautta paskanen öljy pääsee kiertään.Ja se aukee suodatinkohtaisesti jossain tietyssä paineessa.Ja se taas riippuu siitä mihin autoon kyseinen suodatin on tarkoitettu.
,_,/ukka
Löysinpä mielenkiintoisen linkin kymmenen vuotta vanhasta Tuulilasin tekemästä öljynsuodatintestistä. Testin mukaan ainoastaan yksi suodatin päästi öljyt ulos ja paljon palstatilaa saanut biltemankin suodin on pärjännyt testissä mukavasti.
http://www.smartcar-owner.co.uk/oil_filter.htm
http://www.smartcar-owner.co.uk/oil_filter.htm
Ostin Biltemasta niitä isompia ja ihan hiljattain pienempiä suodattimia Ladaan ja niissä on kaiketikin molemmissa malleissa takaiskuventtiili - olettaen että se on se jousikuormitteinen pellinpala siellä rei´ässä. Vanhan suodattimen olen tyhjentänyt siten että olen ruuvarilla painanut peltiä sisäänpäin ja suodatin päästää öljyt ranteille. Sama pellinpala/jousiviritys oli noissa mainitsemissani Wärtsilän ja FDordin suodattimissakin.