Kattilakivestä?
Kattilakivestä?
Venttiili aukee, lämmöt nousee hyvin, lämppärin kennon ulkoisesta puhdistuksesta ei oo pitkä aika, mutta silti joku volvo työntää kuumempaa ilmaa ku lada. Oisko nyt mahollista että sinne kennoon on kerääntyny kattilakivee ja muuta tavaraa sisälle, että se ei sen takia luovuta kunnolla sitä lämpöä? Mikä on paras ja tehokkain keino saada ne kaikki ylimääräset sieltä pois?
Kattilakivestä on keskusteltu aiemmin tähän sävyyn:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... etiskiaine
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... etiskiaine
-
- Viestit: 475
- Liittynyt: 26.9.2003 8:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
- Viesti:
konetiskiaine
silti se on tuo konetiskiaine tai vaihtoehtoisesti, jopa parempana etikka tai sitruunahappo.
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
Osuipa silmään kirjasta Höyryveturit ja Niiden Hoito, Mikko Ivalo, 3p., WSOY 1953 seuraavaa. Ainakin veturikattiloissa ei saa kattilakiveä päästää kuivamaan, sillä silloin se on huomattavasti hankalampaa irroittaa. Veturikattiloissa tosin irroittaminen tapahtui raavinraudoilla. Sama varmaan pätee myös jäähdyttäjiin. Eli jos se syystä tai toisesta irroitetaan autosta (puhdistusta varten), olettaisin että se olisi heti sitten puhdistettava ennenkuin kattilakivi kuivaa. Ehkäpä autoissa tämä ei sitten ole niin nuukaa, mutta vetureissa oli kai suoranaista mutaa kattiloissa.