[Kuntoon tuli] Sytytyspuola / HAL-anturi ...

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
cassu

[Kuntoon tuli] Sytytyspuola / HAL-anturi ...

Viesti Kirjoittaja cassu »

Kävi niin ikävästi että uskollinen Laaduskani kyrvähti liikennevaloihin työmatkalla. Kipinä pääsi karkuun, ja syypäänä on joko puola, HAL-anturi tai sytytyksen ohjausyksikkö.

Auto tyssäsi valoihin pysähtyessäni, eikä kipinää ole sen koommin saatu. Virranjakajan kansi ja pyörijä on tyssäämisen jälkeen vaihdettu. Puolan kunto on hieman epävarma, se kun on alkuperäinen, 10 vuotta vanha ja rumassa kunnossa. Virta tulee puolalle kun pistää virrat päälle, mutta puolalta näyttäs tulevan jakajalle onnettomat 2.8 volttia... Tuntuisi siis väsyneeltä. Sytytyksen ohjainyksikkö on mallia tarvike, sen on edellinen omistaja vaihtanut. Itse katselin tilalle uutta Motonjetistä - haen sen pikimmiten.

Mites toi puola, siellä kun on motonjetissä vaan kärjellisille puola varaosalistalla. Käykös se tohon kärjettömään - vai mimmonen sen pitäs olla???

...Ja jos vika on HAL-anturissa - ompi aika tyyris osa (käykö tuo 2107-anturi edes joka on motonjetin listalla?), joten toimivaa axteekin virranjakajaa saa kaupata tähän suuntaan, pitäs saada auto kondikseen niinkuin välittömästi.

Ja vielä ikään kuin loppukumarrukseksi hieman krediittiä:

Tuhannet ja taas tuhannet kiitokset RTJN65 hinausavusta ja auton vuokraamisesta jotta pääsee töihin ja osaostoksille!!! Mihin sitä Ladisti joutuisikaan ilman asialleen uskoutuneita Ladakerholaisia... :mrgreen:

Samoin määrin kiitoksia Juhis--, apusi oli tarpeen :)

EDIT: Pikkusen tarkennusta...
Viimeksi muokannut cassu, 20.10.2005 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Stefa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kärjettömän ja kärjelisen puolissa on erona ensiökäämin resistanssi, joka on kärjettömässä pienempi. Koska kärjettömässä "kärjet" eivät voi jäädä "kiinni" niin ei pääse syntymään sitä oikosulkua joka kärjellisessä polttaisi kärjettömän puolan. Tämän takia kärjellisen kanssa käytetään etuvastuksellista puolaa. Resistanssien arvoja on nyt varmaksi muista. Taisivat olla kärjettömälle alle pari ohmia ja suurinpiirtein tuplat kärjelliselle, voin muistaa väärinkin.

Eli kärjellisen puolaa voit käyttää, mutta menetät kipinätehoa. Löytyy noita ainakin bilteman valikoimista, ja oudolta tuntuisi etteikö motonetkin myisi.

Puolan kunnon voit testata kytkemällä puolalle virran, laittamalla sytytystulpan siihen jakajalle normaalisti menevälle johdolle, ja tulppa tietysti runkoon kiinni. Sitten kun raapaiset puolan maajohdolla runkoa niin kipinän pitäisi hypätä.

Edit: typot
Edit Edit: oleellinen pilkku lisätty "..virran, laittamalla.."
Viimeksi muokannut Stefa, 19.10.2005 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vauhdin tae - alamäki
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Koska hall-jännite ohjaa sytytysyksikköä antamaan suurjännitteen virranjakajalle niin ainakin hall-anturin johdot (3kpl)kannattaa katsoa että ne ovat kunnossa.Anturin johto voi katketa vanhasta autosta kun itse anturi kiertyy virranjakajan mukana ja itse johtoliitokset ovat kiinteät.Johtoja voi nykiä...olisko ne poikki.Tinaamallakin ne saa kuntoon kuten olen kerran tehnyt.
cassu

Stefa kirjoitti:Eli kärjellisen puolaa voit käyttää, mutta menetät kipinätehoa. Löytyy noita ainakin bilteman valikoimista, ja oudolta tuntuisi etteikö motonetkin myisi.
Kyllä motonjetistä varmaan löytynee sopiva, mutta pitää vaan mennä varaosatiskille sitte sönköttämään että puola laaporiin, mutta kärjettömään. Toivottavasti osaavat sitten kaivaa oikeanlaisen.
Stefa kirjoitti: Puolan kunnon voit testata kytkemällä puolalle virran laittamalla sytytystulpan siihen jakajalle normaalisti menevälle johdolle, ja tulppa tietysti runkoon kiinni. Sitten kun raapaiset puolan maajohdolla runkoa niin kipinän pitäisi hypätä.
Kiitos tästä vinkistä, pitänee kokkeilla ennen uuden puolan hankkimista :)
cassu

Jaska HKI kirjoitti:Koska hall-jännite ohjaa sytytysyksikköä antamaan suurjännitteen virranjakajalle niin ainakin hall-anturin johdot (3kpl)kannattaa katsoa että ne ovat kunnossa.Anturin johto voi katketa vanhasta autosta kun itse anturi kiertyy virranjakajan mukana ja itse johtoliitokset ovat kiinteät.Johtoja voi nykiä...olisko ne poikki.Tinaamallakin ne saa kuntoon kuten olen kerran tehnyt.
Kiitos vinkeistä! :)

On noita johtoja tullu jo jonkun verran pälyiltyä, eikä niistä äkkiseltään vikaa löytynyt. Pitänee tehdä vielä yksi uusi kierros niiden saralla.

Mitenhän se muuten on, käykö tuo "2107 Hall-anturi" joka motonetistä löytyy (hintaan 39,90) tohon 2105:n axtecciin?
cassu

Sytkäboksihan se oli kaput... Nyt on uus sytkän ohjainyksikkö, ja hyvin toimii taas :-)
Vastaa Viestiin