Kävin sitten tänään koeajamassa KIA Picanton ja Fiat Pandan. Ihan noin huvin vuoks kun ois ollu parempaakin tekemistä.
Fiat on hiukan KIAn perusmuotoa kalliimpi, mutta kun KIAan ottaa radiot, ilmastoinnin, kiekkamittarin, korinväriset puskurit ja ohjaustehostimen niin siitä tulee smaan hintainen ku Pandasta jossa nuo suunilleen kaikki ovat.
Panda on KIAa hiukan isompi ja tilavampi. Siinä on myös 1.2 litranen moottori ja KIAssa vain 1.0 litranen, joskin molemmissa on yhtä paljon hevosvoimia.
KIA on ylivoimaisesti parempi auto. Siis ainakin tekniikaltaan. Se on parempi ja mukavampi ajaa, siinä on parempi ja laadukkaampi ajotuntuma ja se on tosi jämäkkä. Siinä on semmosta ison auton tuntua -joka on outoa, koska se on Fiiua pienempi -hiukan.
Jarrutkin ovat paremmat ja sisustus on laadukkaamman oloista. Picantossa on levyjarrut takana, kun taas Fiiatissa on semmoset nuuskapurkin kokoiset rummut.
Fiiatti on taas tilavampi ja siinä on parempi varustelu, sähköikkunaa ja peiliä yms ja paremmat säädöt penkissä. Fiiun laatuvaikutelma oli kyllä aika surkea.
Fiiatissa oli ehkä hitusen tehokkaamman oloinen moottori, muttei mitenkään hirveesti. Molemmat olivat kyllä aika mopoja laatikkoladan jälkeen. Molemmissa oli ohut vääntö joka ei hurjalla polkemisellakaan lisääntynyt.
Näistä kahdesta Picanto vei kyllä minun kirjoissani voiton ihan ylivoimaisesti. Kumpikaan ei taida olla mikään moottoritiehirmu, mutta Picanto olisi kyllä alustansa puolesta sellainen, tehoja vaan ei kauheasti ole. KIA yllätti erittäin positiivisesti ja ennakkoluulot karisivat aika nopeasti pois. Fiiatti oli taas päinvastoin, juuri semmoinen kuin oletin, ehkä jopa hiukan huonopikin.
Molemmat ovat kyllä niin kalliita (n 14000 €), etten taida ostaa.
*edit*
Oisin ajanu Ladaakin mutta esittelyauto oli just myyty pois ja uus oli tulossa 2 viikon päästä -joka on kyllä vähän outoa toimintaa.
*edit*
KIA on muuten Saksassa käytettynä just sen hintainen ku mitä mä kaverille sanoin että sen pitäis olla, että tekis mieli ostaa -nimittäin n 7000€
KIA Picanton ja Fiat Pandan koeajo
KIA Picanton ja Fiat Pandan koeajo
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Re: KIA Picanton ja Fiat Pandan koeajo
ei kannata lähteä merta edemmäs kalaanMisha kirjoitti:
KIA on muuten Saksassa käytettynä just sen hintainen ku mitä mä kaverille sanoin että sen pitäis olla, että tekis mieli ostaa -nimittäin n 7000€

http://www.kia.ee/andmed.php?mud_id=873&menu=pricelist
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Mulla oli tuollainen Panda viikon ajossa kun Kia oli jälleen yllättäen korjaamolla. Mut kuitenkin. Se ei kyllä bensaa paljon vienyt. Ajotietokoneen mukaan viikon kulutus oli muistaakseni 5.6 ja en kyllä mitään säästöajoa ajanut sillä. Ahdas tunnelma siellä kyllä oli. Minä kun istuin kuskin penkille niin polvet oli melkein suussa, olkapää otti ikkunaan kiinni ja kun appari tuli viereen niin melkein apparin olkapää otti taas muhun kiinni.
Mut se oli meielenkiintoista että Panda ei nykinyt yhtään ilmastointi päällä. Kiahan nyki aika paljonkin kun ilmastointi oli päällä. Se kuului huollon mukaan asiaan. Kuten ne kaikki muutkin viat Kiassa
Mut se oli meielenkiintoista että Panda ei nykinyt yhtään ilmastointi päällä. Kiahan nyki aika paljonkin kun ilmastointi oli päällä. Se kuului huollon mukaan asiaan. Kuten ne kaikki muutkin viat Kiassa

- Niva jatkaa siitä mihin normaali Lada jää -