1200L ei lähde käyntiin

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
vmp

1200L ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja vmp »

Elikkäs aamulla tuossa olin lähössä liikenteeseen 1200L mallin ladalla autohan hörähti käyntiin niinkuin pitikin ja annoin sen siinä käydä hetken että lämpeää. Sitten että lähdetäämpäs liikenteeseen ja pistin valot päälle autosta niin sammu kuin seinään. Eikä sen jälkeen mitään eloa. Virtalukon lähellä oleva rele vain napsuttaa mutta muuta ei tee. Sen jälkeen virtalukolta lähti vielä kaksi johtoa irti eli vaaleansininen ja ruskea ja ne menevät virtalukolta releeseen eli tuleeko ne kumminpäin sinne virtalukkoon kiinni? ja mikä muu siinä voi olla kun ei lähtenyt käyntiin? kiitoksia avusta näin etukäteen
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Samaa vikaa..

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Mulla oli oman 1200L kanssa samaa vikaa että se sammui kun pisti valot päälle tai painoi jarrua :shock: Tarkasta akulta lähtevä johto,laturiinkohan se oli. N.2,5 mm2 johto missä on abikoliitos välissä melko lähellä akkua. Mulla oli se liitos hapettunut niin se aiheutti pätkimisen..
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Samaa vikaa..

Viesti Kirjoittaja AI »

aropupu kirjoitti:Tarkasta akulta lähtevä johto,laturiinkohan se oli. N.2,5 mm2 johto missä on abikoliitos välissä melko lähellä akkua.
Akulta laturiin menee kyllä johto suoraan ilman liitintä. Se liitin akun vieressä punaisessa johdossa on startin herätejohdossa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
vmp

Viesti Kirjoittaja vmp »

vika selvis jo ei saa oikein kontaktia akun navasta mutta asia hoitu vähän vasaralla ku koputteli. turhaa taas vain hätiköin.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Älkää muuten hakatko vasaralla yhtään akun napoja, akku hajoaa siitä aika helposti.. Eräs jo onneksi vaihtoiässä oleva akku rikkoontui tällä tavalla taannoin.
vmp

Viesti Kirjoittaja vmp »

destor kirjoitti:Älkää muuten hakatko vasaralla yhtään akun napoja, akku hajoaa siitä aika helposti.. Eräs jo onneksi vaihtoiässä oleva akku rikkoontui tällä tavalla taannoin.
lueppas tarkemmin. naputtelee ei tarkoita hakkaamista.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Tavallinen auton akku ei siedä minkäänlaisia nopeita tärähdyksiä, joten vasara on joka tapauksessa väärä työkalu akun kanssa puuhatessa. Oikein varovasti jos sitä naputtaa niin se ei välttämättä hajoa, mutta riski on suuri kun sitä rupeaa koputtelemaan.Työkoneisiin tarkoitetut tärinänkestävät akut ovat sitten eri asia.
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Yleensä pienet kopsuttelut ja naputtelut ovat ensiapuja että päästään vaikka kotitallille huoltohommiin. Irroita akun kengät puhdista navat sekä kengät rasvasta, hio kontakti-pinnat kirkkaiksi (on olemassa akkunapa-kenkäharja-työkalukin) pärjää hiomapaperillakin. Akkukengät napoihin, kohtuullinen kiristys, eivät pyöri käsivoimin. Napojen ja kenkien rasvaus, voi käsitellä kotelosuoja-aineellakin, estää hyvin happettumisen ja suojaa napoja kosteuden ja lian aiheuttamilta haitoilta. eikä tarvi naputella. :wink:
Kyllä lähtee..!
Vastaa Viestiin