2107 1300 sammu eikä lähde käyntiin?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
latuskapower
Lada kerhon jäsen
Viestit: 161
Liittynyt: 9.11.2005 14:17
Paikkakunta: Janakkala

2107 1300 sammu eikä lähde käyntiin?

Viesti Kirjoittaja latuskapower »

eli siis kyseinen lada sammui eilen yhtäkkiä eikä lähtenyt enää käyntiin. käynnistin pyörii kyllä mutta tulppiin ei tule kipinää eli oisko vika puola tai virranjakajassa vai oisko kaasari ongelmia?
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Vika löytyy sytytysjärjestelmästä. Tutki ensin pienjännite piiri (kärjet, säädä kärjet) tuleeko kipinä kärjille säätämisen jälkeen. Jos kipinää on niin pienjännitevirtapiiri on kunnossa. Kondensaattorissa voi olla vikaa,tutki sitten suurjännite puoli. Puolan johto irti jakajan kannesta, vie johdon paljas pää n.5mm etäisyydelle moottorin (puhtaalle) metallipinnalle. Avaa kärkiä sormin, virta pitää olla kytkettynä, johdon ja moottorin välillä pitäis näkyy selvä kipinä, jos niin puola ja johto on kunnossa. Puolanjohdon tilalla voi käyttää testauksessa tulpanjohtoa jos ei sitä kipinää tullu. Sullahan siis on ollu pyörijä irti testatessasi puolaa ja johtoa.Jos oli hyvä kipinä niin sitte pyörijä paikoilleen ja taas 5mm päähän puolanjohto pyörijän keskellä olevaan metalliliuskaan, avaat kärjet, jos kipinää tulee niin vika on pyörijässä eli syt.virta maadoittuu pyörijän kautta.Huomaat että paljon on tarkastettavaa, kaikki sytytyspuolen johtoliitokset, jakajan kansi tulpan johdot/ kokeilitko kaikki..aloitapa tuosta, tulia jos saat tulpille niin pitäis hörähtää, ei viittais jäätymiseen eikä sopan saamiseen, etenkään kun kipinät oli karussa. Toivottavasti jo kone käy!
Kyllä lähtee..!
latuskapower
Lada kerhon jäsen
Viestit: 161
Liittynyt: 9.11.2005 14:17
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja latuskapower »

kiitos erittäin paljon :) nyt heti pajalle ja pakko saada kuntoon tiistaiksi että pääsen ekaan miittiini hesaan :)
latuskapower
Lada kerhon jäsen
Viestit: 161
Liittynyt: 9.11.2005 14:17
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja latuskapower »

yks juttu vielä miten ne kärjet niinku sit säädetään?
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

latuskapower kirjoitti:yks juttu vielä miten ne kärjet niinku sit säädetään?
Elikkä jakajan kansi pois, nosta pyörijä pois, kierrä moottoria käsin niin että jokin jakajan akselin nokista avaa kärjet. Yleisin rakomitta on 0,4mm/kirjasta löytyy, työnnä rakomitta väliin, saattaa olla kuluneet paikat ja tulkki ei mene väliin tai on liian tiukka. Jos mittaliuska liikkuu tahkeasti kärkien välissä suurentamatta rakoa niin säätö on kohillaan.Säädön tarvetta jos esiintyy, niin löysää kärkien kiinnitysruuvia vain senverran että voit "alasinosaa" liikuttaaa meisselillä, siten säädät välin ja tiukkaat kiinnityksen. Jos kärjissä on piikkiä niin tasaa se kärkiviilalla(Ladassa muistaakseni on sellainen siinä harmaassa pienessä työkalukotelossa) käy siihen hino hiomapaperikin. Sytytystä säädettäessä lampun kanssa saadaan kärkien kosketuskulmakin säädettyä. Tippa öljyä akselin päässä olevaan huopaan ja hiukan rasvaa siihen bakeliitti tai muovi lipukkaan joka avaa kärkiä nokkia vasten, ehkäisee kulumista ja pitää kärkivälin pidempään kohdillaan. Vain hiukan sitä rasvaa ja oikeaan paikkaan ei kosketuspintojen väliin. Jossain uusissa kärjissä tulee se rasvatippa mukana pakkauslaatikossa. Moi!
Kyllä lähtee..!
latuskapower
Lada kerhon jäsen
Viestit: 161
Liittynyt: 9.11.2005 14:17
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja latuskapower »

no vika taitaa ollaki vähän isompi et virranjakaja ei pyöri eli varmaa nokkaakselinketju menny poikki :(
Vastaa Viestiin