110:n lämppäri
110:n lämppäri
Osaako kukaan kertoa 110:n lämppärin sielunelämästä?
Lämpöä kyllä riittää ja puhallusteho on riittävä tuulilasiin ja keskelle, mutta sivu- ja jalkatilan suuttimista tulee sellanen lehmänhenkäys joka ei riitä pitämään edes sivuikkunoita huurteettomina.
Olen tarkistanut säätimen takana olevan läpän jolla ilmaa ohjataan tuulilasiin, se kyllä toimii. Minne se ilma karkaa?
Samoin ihmetyttää se, että jos valitsee asennoksi sen jossa ilmaa pitäisi tulla keskeltä ja sivuilta, niin keskeltä tulee tosihyvin esim. kasvoille mutta sivupuhaltimista ei tule mitään ja tuulilasiin puhaltaa kylmää...?
Lämpöä kyllä riittää ja puhallusteho on riittävä tuulilasiin ja keskelle, mutta sivu- ja jalkatilan suuttimista tulee sellanen lehmänhenkäys joka ei riitä pitämään edes sivuikkunoita huurteettomina.
Olen tarkistanut säätimen takana olevan läpän jolla ilmaa ohjataan tuulilasiin, se kyllä toimii. Minne se ilma karkaa?
Samoin ihmetyttää se, että jos valitsee asennoksi sen jossa ilmaa pitäisi tulla keskeltä ja sivuilta, niin keskeltä tulee tosihyvin esim. kasvoille mutta sivupuhaltimista ei tule mitään ja tuulilasiin puhaltaa kylmää...?
Omaa alaani ovat enemmän kyllä nämä kantti * klöntti ladat, mutta virtausmekaniikkahan toimii samaan malliin kun KR I virtalaki. Eli jos laitat lampun palamaan patterin avulla niin se palaa, mutta jos laitat lampun rinalle oikosulun niin se sammuu. Tämä siis siksi että virta menee aina helpoimmasta paikasta (oikosulku). Sama on myös ilmavirroissa, eli jos joku iso rööri on auki heti puhaltimen jälkeen, niin silloin muille sen jälkeen tuleville rööreille ei ilma vain riitä... Voisiko olla että 110 puhaltimen teho ei vain riitä...
Jos joku tietää paremmin, niin kertokaa. Ei oo kiva ajella ikkunat huurus, mäki peruutin eilen jonku Range Roverin Romun päälle, ku oli vähä ruudut tukos. Onneksi molemmat autot oli "rautaisi", niin ei tullu klommoja.

Jos joku tietää paremmin, niin kertokaa. Ei oo kiva ajella ikkunat huurus, mäki peruutin eilen jonku Range Roverin Romun päälle, ku oli vähä ruudut tukos. Onneksi molemmat autot oli "rautaisi", niin ei tullu klommoja.

21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Joo.On kyllä lämppärit huonontuneet ,nappiksessa ja samarassa riitti lämpö paremmin.Mutta kyllä mulla kuitenkin ikkunat pysyy auki nytkin.Paljon ei kyllä mullakaan tule sivulle ja alas lämmintä.Alhaalla on varmaan osa syyllinen huono sovitus ritilän ja tuloputken välillä.Ilma karkaa keskitunneliin.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
110:ssä kannattaa ilmanohjaus laittaa jaloille, jolloin auto lämpiää tasaisesti lattiasta kattoon ja myöskin automaattiasento hoitaa hommansa oikein näin tehtynä (lämmin ilma nousee ylöspäin). Itse olen tehnyt noin tai vastaavasti laittanut sen asentovivun jalkatila- ja tuulilasiasennon välimaastoon, jolloin joka tuutista tulee hieman ilmaa. Lattiamatot kannattaa pitää kuivana sekä tarkistaa, ettei auton oma kankainen matto ole kovin märkä.
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Yksi syy huurtumiseen vanhemmissa malleissa on sisäilman kierrätys eli lasit huurtuu, jos lämmitysilma otetaan sisältä. Tämä mahdollisuus lienee vain vanhemmissa 99 - 2001/2? Uudemmissa tätä sisäilman kierrätystä ei ole. Se painike siinä lämmönsäätimen vasemmalla puolella ylhäällä ohjaa lämmittimen tuloilmanottoa. Varsinainen läpän ohjaus toimii imusarjan alipaineella.
Lämmityslaitteen teho lienee 2004 jälkeisissä malleissa myös parempi ja lämpiäminen nopeampaa uuden termostaattirakenteen ansiosta?
Hyvä keino tasaisen lämmön saamiseksi - kuten usein todettu, suunnata kaikki lämmistystehot alas.
Yksi keino parantaa sivusuulakkeiden tehoa on laittaa sinne putket:
http://www.zr.ru/show_arch.pl?ida=43662
Täältä löytyy muutama kuva yhdestä parannuksesta, joka on helppo kokeilla:
http://www.e1.ru/fun/photo/view_album.php?id=26492
Lämmityslaitteen teho lienee 2004 jälkeisissä malleissa myös parempi ja lämpiäminen nopeampaa uuden termostaattirakenteen ansiosta?
Hyvä keino tasaisen lämmön saamiseksi - kuten usein todettu, suunnata kaikki lämmistystehot alas.
Yksi keino parantaa sivusuulakkeiden tehoa on laittaa sinne putket:
http://www.zr.ru/show_arch.pl?ida=43662
Täältä löytyy muutama kuva yhdestä parannuksesta, joka on helppo kokeilla:
http://www.e1.ru/fun/photo/view_album.php?id=26492
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Meidän 110:in termostaattirakenne taitaa olla takapotkusta,mam kirjoitti:Yksi syy huurtumiseen vanhemmissa malleissa on sisäilman kierrätys eli lasit huurtuu, jos lämmitysilma otetaan sisältä. Tämä mahdollisuus lienee vain vanhemmissa 99 - 2001/2? Uudemmissa tätä sisäilman kierrätystä ei ole. Se painike siinä lämmönsäätimen vasemmalla puolella ylhäällä ohjaa lämmittimen tuloilmanottoa. Varsinainen läpän ohjaus toimii imusarjan alipaineella.
Lämmityslaitteen teho lienee 2004 jälkeisissä malleissa myös parempi ja lämpiäminen nopeampaa uuden termostaattirakenteen ansiosta?
Hyvä keino tasaisen lämmön saamiseksi - kuten usein todettu, suunnata kaikki lämmistystehot alas.
Yksi keino parantaa sivusuulakkeiden tehoa on laittaa sinne putket:
http://www.zr.ru/show_arch.pl?ida=43662
Täältä löytyy muutama kuva yhdestä parannuksesta, joka on helppo kokeilla:
http://www.e1.ru/fun/photo/view_album.php?id=26492
alkuperäinen se ei ainakaan ole. Yksi letkulähtö on tulpattu.

- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Tein näin meidän 110 kympissä, jotta etujalkatilaan puhaltaisi enemmän. Tuhkakupin alta lähtee kanjoni joka johdattaa lämmintä ilmaa takajalkatilaan. Tämä kanjonin suun peitin peltipalasella. Työnsin pellin keskikonsolin etuosasta väliin, sauman kohdalta. Näin estin lämpimän ilman taka jalkatilaan. Muistaakseni purin ensin tuhkakupin pois ja siinä alhaalla sivusuojat pois, jotta osasin tehdä oikean kokoisen pellin.
Sen pahvin tarkoitus selviää, kun poistat suulakkeet ja katsot miten ilman kulkua ohjataan läpillä.
Tosin se putkitus olisi paras ratkaisu, koska siinä ilma pakotetaan kulkemaan sinne minne pitää. Nythän hanskalokero lämpiää ja mittariston alta tulee lämmintä ilmaa. Kaikki lämpöhän kuitenkin tulee ohjaamoon mutta ei niitä reittejä muöten kuin pitäisi!
Tosin se putkitus olisi paras ratkaisu, koska siinä ilma pakotetaan kulkemaan sinne minne pitää. Nythän hanskalokero lämpiää ja mittariston alta tulee lämmintä ilmaa. Kaikki lämpöhän kuitenkin tulee ohjaamoon mutta ei niitä reittejä muöten kuin pitäisi!