vauhtipyörä..

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Joskus laskettiin noita asioita eli vaihtipyörän jne pyörivien kappaleiden painoja ja moottorin vääntöä milläkin alueella mutta ajan hammas on nakertanut muistikampaa sen verran ettei nyt asia palaudu kirkkaana mieleen. Kannatta siis kaivaa fysiikan kirja ja kunnon taulukkokirja esiin. Niillä pääsee alkuun kyllä.
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

kapa kirjoitti:Ei se vauhtipyörän massa vaikuta moottorin tehoon/vääntöön. Vaan siihen millä kierroksilla nämä on käytössä missäkin suuruudessa.
Suoraa lainausta Volgan testikuljettajalta; Moottoria on melkein mahdoton saada vahingossa sammumaan, ei kylläkään voi kierros-herkäksi sanoa. Moottorissa on käytetty niin raskasta vauhtipyörää kuin vaan on mahdollista.Eli vääntö oli aika rankkaa tavaraa.. :wink: polttoaineen kulutus oli kohdillaan, n. 12 litraa satasella, auto painoi tyhjä-painona n.1500 kg, siis aika taloudellinen peli aikanaan.
Kyllä lähtee..!
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Huomionarvoista

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Kun tein kajakin konetta tiukemmaksi, niin kierrosherkkyyttä tuli lisättyä vaihtamalla niitä osia, jotka vaihtavat 180 astetta suuntaa auton käydessä.

Männät, kiertokanget, duralumiininen venttiilikoneisto jne.

Auton moottorin kevennyskeskustelussa unohtuvat usein nämä tilpehöörit.

Jyrki-boy
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Suurella vauhtipyoralla se ei vahingossa sammu niin herkasti jos kytkinta kasittelee huolimattomasti liikkeellelahdossa, koska suuri massa ei pysahdy niin helposti kuin pienempi, mutta ei se mitaan alakierrosvaantoa kasvata. Sanoohan sen jo jarkikin.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Ei sammu

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Jos on tapana sammuttaa mootoria vahingossa, niin pyöräytäppä tyhjäkäynniksi 2500 kierrosta, niin ei sammu.

Jyrki-boy
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

Re: Ei sammu

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Jyrki-boy kirjoitti:Jos on tapana sammuttaa mootoria vahingossa, niin pyöräytäppä tyhjäkäynniksi 2500 kierrosta, niin ei sammu.

Jyrki-boy
Kannattaako se saataa ennemmin siita tyhjakayntiruuvista vai kaasuvivustosta? Varmaan bensankulutuskin laskis kun vois ajella vitosella jo kaupunkinopeuksissa. Valilla ehka tarvis aina vahan liirailla kytkinta jos menee liian kovaa.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

tollanen kevennetty vauhti pyörä ois varmaa hyvä jäärata ladaani :shock:
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Vastaa Viestiin