Samaran nokkahihnan vaihto
Samaran nokkahihnan vaihto
Tollanen homma pitäs suorittaa eka kerran ja kylmiltään. Eikä ole ohjekirjaa. Mites hiomma tehdään ja mitä pitä ottaa huomioon??.
Eli apuva tarvitaan, enepi tietoa, taitoa kun jo onpi.
Eli apuva tarvitaan, enepi tietoa, taitoa kun jo onpi.
Lada rules
Ensiksi valitse oikea hihna, ota huomioon, että Samaraa on kahdella eri jakopäällä- pyöreähampainen/hihna vuoteen 88, vuodesta 89 kantikashampainen.
Nämä ohjeet perustuvat noin 2:n vuoden takaisiin muistikuviin (1500i):
Työ on paras aloittaa tunkkaamalla oikea etupyörä ilmaan irroittamalla se ja moottorin pohjapelti tältä puolelta. Tämä jo siksi että sitä kautta näkee alhaalta jakomerkit kunnolla.
Irroitetaan jakopään koppa. Irroitetaan laturin hihna ja kampuran laturin kiilahihnapyörä (vaatii muistaakseni 34mm).
Irroitetaan/löysätään kiristäjä. Vaihdetaan hihna/(kiristäjä) Jakomerkit!. Kiristetään hihna (ei hampaat irvessä).
Tärkeeä huomioida jakomerkit (menee helposti hampaan pieleen/huomaa tyhjäkäynnillä "vaihdezeban vatkatessa") -Nokka-akselin merkki kohdistetaan sellaiseen "peltiliuskan kärkeen". Kampuran merkki kohtisuoraan ylös. (kampuran pyörässä piste-lohkossa pieni pystyviiva). Kannattaa pyörittää konetta käsin pari kierrosta, että merkit ovat varmasti paikallaan.
Tästä kiilahihnapyörän irrotuksesta oli joskus täällä juttua ja väitettiin ettei sitä tarvitse irrottaa- voi olla kaasarimallissa-en tiedä
Tosta en ainakaan itse saanut hihnaa ehjänä pois/paikalleen ilman irrotusta. Tässä on se hammaskehä lisänä kiilahihnapyörän ympärillä!
Samoin väitettiin, että vesipumpun irrotuksessa (hyvä vaihtaa samalla) -ei tarvitse etukumityynyä irrottaa ja konetta tunkata, että vesipumppu lähtee irti osumatta peltiin- tätä en usko vieläkään. Samoinkuin sitä, että hihnanvaihto onnistuu pelkästään yläkautta pyörää ja pohjapeltiä irrottamatta.
Työtä helpottaa mielestäni jonkin verran jos on käytössä rasvamonttu tai nosturi. "Maan päälläkin" se toki onnistuu.
Nämä ohjeet perustuvat noin 2:n vuoden takaisiin muistikuviin (1500i):
Työ on paras aloittaa tunkkaamalla oikea etupyörä ilmaan irroittamalla se ja moottorin pohjapelti tältä puolelta. Tämä jo siksi että sitä kautta näkee alhaalta jakomerkit kunnolla.
Irroitetaan jakopään koppa. Irroitetaan laturin hihna ja kampuran laturin kiilahihnapyörä (vaatii muistaakseni 34mm).
Irroitetaan/löysätään kiristäjä. Vaihdetaan hihna/(kiristäjä) Jakomerkit!. Kiristetään hihna (ei hampaat irvessä).
Tärkeeä huomioida jakomerkit (menee helposti hampaan pieleen/huomaa tyhjäkäynnillä "vaihdezeban vatkatessa") -Nokka-akselin merkki kohdistetaan sellaiseen "peltiliuskan kärkeen". Kampuran merkki kohtisuoraan ylös. (kampuran pyörässä piste-lohkossa pieni pystyviiva). Kannattaa pyörittää konetta käsin pari kierrosta, että merkit ovat varmasti paikallaan.
Tästä kiilahihnapyörän irrotuksesta oli joskus täällä juttua ja väitettiin ettei sitä tarvitse irrottaa- voi olla kaasarimallissa-en tiedä

Samoin väitettiin, että vesipumpun irrotuksessa (hyvä vaihtaa samalla) -ei tarvitse etukumityynyä irrottaa ja konetta tunkata, että vesipumppu lähtee irti osumatta peltiin- tätä en usko vieläkään. Samoinkuin sitä, että hihnanvaihto onnistuu pelkästään yläkautta pyörää ja pohjapeltiä irrottamatta.

Työtä helpottaa mielestäni jonkin verran jos on käytössä rasvamonttu tai nosturi. "Maan päälläkin" se toki onnistuu.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
hihnan kireys erittäin tärkeä että tulee oikeaksi
Oppeleissa pitää jättää yllätävä löysäksi 


Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
ei päde uudempiin ooppeleihin..... jos tuolla ohjeella tekee niin hihna pitää aika mekkalaa joten sen pitää jättää niin löysälle että värisee melkein jakokoppiin kiinnipressa kirjoitti:hihnan kireys pitää olla sellainen että kammen ja nokan välissä olevan hihnan pitää sormivoimalla (20n) taipua 90astetta
tämähän on muuten yleinen nyrkkisääntö kaikille hihnoille

Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
-
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 25.10.2004 20:09
- Paikkakunta: Laitila
Niinpä. Peräkärryistä puhuttiin jossain tuolla sekalaista osiossa..pressa kirjoitti:älä lada110 hermostu
nyt puhuttiin lähinnä autoista niin miksi sitä ooppelia tähän sotket??
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
jaa, toi oli mulle kyllä ihan uutta, että muistakin autoista kuin Ladoista löytyy "säädettävä hihna"?
Olen kyllä muutamaan "länsiautoonkin" niitä vaihtanut, mutta ei ole vielä tullut vasta yhtäkään. Niissä on ollut oma "säätöjousi" sitä varten.
"hihnan pitää sormivoimalla (20n) taipua 90astetta
tämähän on muuten yleinen nyrkkisääntö kaikille hihnoille"
no tällaiset "hifistelyt" kuuluu mielestäni "tippainssien luennolle", millähän tollanenkin "20n" oikein mitataan? Se "20n" pitää olla asentajan "aivoissa" tai ei kannata varmaan alkaa koko hihnaa vaihtamaan.
En ole vielä nähnyt mitään mittaria, jolla noita hihnakireyksiä mitataan vaikka niitä ohjekirjoissa tarjotaan esim. laturinhihnalla. Kyllä ne yleensä maalaisjärjellä kiristetään "sopivaksi".
Diesel Transitin laturin hihna on kuitenkin vedettävä "viulunkieleksi", muuten alkaa kiljuminen, vaikka olisi Bilteman hihnasprayt.

"hihnan pitää sormivoimalla (20n) taipua 90astetta
tämähän on muuten yleinen nyrkkisääntö kaikille hihnoille"
no tällaiset "hifistelyt" kuuluu mielestäni "tippainssien luennolle", millähän tollanenkin "20n" oikein mitataan? Se "20n" pitää olla asentajan "aivoissa" tai ei kannata varmaan alkaa koko hihnaa vaihtamaan.


Diesel Transitin laturin hihna on kuitenkin vedettävä "viulunkieleksi", muuten alkaa kiljuminen, vaikka olisi Bilteman hihnasprayt.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Hermostu????? Ihme kuvitelmiapressa kirjoitti:älä lada110 hermostu
nyt puhuttiin lähinnä autoista niin miksi sitä ooppelia tähän sotket??

Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Re: Samaran nokkahihnan vaihto
Vaihtaa hihnan yläkautta, kun laitatte nokka-akselin merkkiin, ettekä pyöritä sen jälkeen.
Toi punppukin tulee just ja just pois, ilman et tarttee moottorii ruveta irrottaan. Vähän vaik lykkää päästä, jos on ahasta. Kattokaa vaan tarkkaan, mistä pukkaatte, ettei repee mikään. eikä sitä kannata takaisinkaan tunkee väkisin, niinku starttikin menee simmoottis luikertelemalla.
Yleensä vetävät laturin hihnan liian kireelle huollossa. Vesipumppu menis joka kerta, mutta onneksi on eri hihnassa. Laturin takimmaisen laakerin päälle kyllä käy.
Deltaan ei ole syytä mennä, kun hätätilassa. Eivät myyneet mulle vesiprikkaa. Ei kuulemma edes saa. Minä olisin saanut toisesta työkaluvaunusta, mutta eivät antaneet noutaa.
Toi punppukin tulee just ja just pois, ilman et tarttee moottorii ruveta irrottaan. Vähän vaik lykkää päästä, jos on ahasta. Kattokaa vaan tarkkaan, mistä pukkaatte, ettei repee mikään. eikä sitä kannata takaisinkaan tunkee väkisin, niinku starttikin menee simmoottis luikertelemalla.
Yleensä vetävät laturin hihnan liian kireelle huollossa. Vesipumppu menis joka kerta, mutta onneksi on eri hihnassa. Laturin takimmaisen laakerin päälle kyllä käy.
Deltaan ei ole syytä mennä, kun hätätilassa. Eivät myyneet mulle vesiprikkaa. Ei kuulemma edes saa. Minä olisin saanut toisesta työkaluvaunusta, mutta eivät antaneet noutaa.