2107:n econ-mittarin seurailua...
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos asia olisi noin kuten kuvailit niin moottorin voisi käytännössä sammuttaa matkan ajaksi koska moottorin pyöriessä vapaasti ei se myöskään tuota yhtään tehoa joka veisi autoa eteenpäin. Todellisuudessa kulutuksessahan on kyse enemmänkin moottorin kuormitusasteesta, eli jos moottori on välityksiin, ajonopeuteen ja liikevastuksiin nähden liian tehoton joudutaan ajamaan kyseisellä moottorilla kovalla kuormalla joka vie enemmän polttoainetta. Tällöin on mahdollista että pienemmällä vaihteella on taloudellisempaa ajaa samaa nopeutta mitä suuremmallakin vaihteella, vaikka moottori pyöriikiin nopeammin ja siten kulutus tuntuisi olevan suurempaa.
En tiedä miten ladojen tapauksessa tuon kulutusasian laita on, mutta olisi mukava nähdä joitakin mittauksia jossa olisi ajettu samaa nopeutta samoissa olosuhteissa eri välityksillä, siten että suurempi välitys olisi moottorin tehon kannalta hieman turhan suuri ja sillä jouduttaisiin ajamaan suuremmalla kuormituksella kuin pienemmällä vaihteella.
En tiedä miten ladojen tapauksessa tuon kulutusasian laita on, mutta olisi mukava nähdä joitakin mittauksia jossa olisi ajettu samaa nopeutta samoissa olosuhteissa eri välityksillä, siten että suurempi välitys olisi moottorin tehon kannalta hieman turhan suuri ja sillä jouduttaisiin ajamaan suuremmalla kuormituksella kuin pienemmällä vaihteella.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
toi on se huonompi homma kun ei ole kiekkamittaria, silloin voisi tarkastella tuoltakin kantilta. välityssuhteista voisi tietty laskeskella teoreettisia kierroksia, mutta siinä ei tietysti näy ilmanvastukset yms.Idän Ihme 1 kirjoitti:Ei siihen mittariinkaan kannata sokeasti luottaa..Lada-Jussi kirjoitti:Econ-mittariin ja markonkin esittämään teoriaan vedoten olen edelleen sillä kannalla että vitosella ei paljon kannata ajella!
Ja täytyy olla aika pirun pitkät välitykset et tasasella pitää ajaa 4:sella 90km/h..![]()
Paljonko kone sit kiertää noilla nopeuksilla?

Takatuupparissa 100 km/h mittarissa ja 5. tuvassa on noin 3200 rpm muistaakseni. Jos on nelonen niin pyöritään jossain 3600+ lukemissa ellei vähän enemmänkin. Nämä lukemat kaverin ex-2107 1500:sta...
En minä ainakaan kehtaa ajaa satasta nelosella, kun vitosellakin mökää on ihan kotitarpeiksi, vaikkei niitä kierroksia olekkaan paljoa
En minä ainakaan kehtaa ajaa satasta nelosella, kun vitosellakin mökää on ihan kotitarpeiksi, vaikkei niitä kierroksia olekkaan paljoa

Viimeksi muokannut Jokari, 11.2.2006 23:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo takavedossa olen huomannut tuon, ja sen vääntöhuippu on juuri tuossa 3400 r/min eli noi kierrosluvut on aika sopivat, toisaalta nelonen antaa enemmän pelivaraa jos tulee vaikka äkkinäinen tuulenpuuska tai nyppylä.Jokari_ kirjoitti:Takatuupparissa 100 km/h mittarissa ja 5. tuvassa on noin 3200 rpm muistaakseni. Jos on nelonen niin ollaan pyöritään jossain 3600+ lukemissa ellei vähän enemmänkin.
Samarassa on tilanne hurjempi, kun perä on sama ja jo nelonen on suhteeltaan alle 1, tehoa ja vääntöäkin taitaapi olla vähempi

No ei. Tunteehan sen milloin auto jaksaa vetää ja silloin kun se ei jaksa, niin se vie myös enemmän lörttiä.Idän Ihme 1 kirjoitti:Onkohan se nyt kuitenkaan ihan niin että aina kun ajaa parhaalla vääntöalueella, niin kulutuskin on pienin mahdollinen..................
Tästä nyt on jo ennenkin mukistu ja minä olen edelleen sitä mieltä, ettei viitosvaihdetta turhana pitävät osaa ajaa taloudellisesti kuin korkeintaan teoriassa.
Noilla ekomittareilla taasen ei hevon herttasta persusta tee, joten en ymmärrä miksi tuiki tarpeellinen vaikkakin Ladassa lähinnä viitteellinen öljynpainemittari on moisella turhakkeella korvattu. Kierroslukumittari on heti parempi, voihan siitä tosiaan noita vääntökierroksiakin etsiä mutta enemmän siitä iloa on ripeästi kiihdyttäessä.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
väitättekö että itä-saksalainen autoinsinööri ei tiedä asioista?
Econ mittari kyllä ilmaisee kaasupolkimen painamisen lisäksi, myöskin tuon koneen kuormittumisen matalilla kierroksilla. Ainakin itse olen saanut myös pintakaasulla Econit vaaralliselle alueelle.
teoksessa puhutaan 4-vaihteisista takavetomalleista, eikä kantaa oteta siihen kuinka hyvin koneen suorituskyky riittää minkäkinlaisella ajovastuksella. 5. vaihde lisää voiman tarvetta ottaen huomioon että perävälityskin on tuolloin usein 3,9. nelosvaihteesta taas todetaan sopivan taloudellisiin ajonopeuksiin 50-90/95 km/hautoni on lada, Rabis, Schulze, Spahn /1979 DDR kirjoitti:kuvasta 2-3 imienee ensinnäkin selvästi, että eri vaihteiden käyttöalueet leikkaavat toisensa enemmän tai vähemmän voimakkaasti. Tämä johtuu siitä, että moottori kehittää kulloinkin ajovastusten voittamiseen tarvittavan voiman (tehon), ja nämä vastukset ovat eri ajonopeuksilla erillaiset. Voidaanhan ajaa pienellä vaihteella ja suurella voimalla (mäennousu) tai suurella vaihteella ja pienellä voimalla (tasaisella tiellä). Toisekseen Ladan moottori (samoin kuin muutkin nelitahtimoottorit) toimii taloudellisimmin käyntinopeusalueella, joka on suurimman vääntömomentin kohdalla, siis eri vaihteilla suunnilleen pyörimisnopeuksilla 2000-4000 r/min. nämä pyörimisnopeudet ja samalla moottorista saatava voima määrätään kaasupolkimella ja vaihteen valinnalla. Kulloinkin valitaan ajovaihde, joka katsotaan tarpeelliseksi voitettavien ajovastusten kannalta.
Econ mittari kyllä ilmaisee kaasupolkimen painamisen lisäksi, myöskin tuon koneen kuormittumisen matalilla kierroksilla. Ainakin itse olen saanut myös pintakaasulla Econit vaaralliselle alueelle.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
tosta tulikin mieleen taas yksi syy miksi olla käyttämättä vitosta, loota ei kestä, siksi kai joka paikassa tulee vastaan rikkinäisiä 5-vaihteisia lootia, mutta nelivaihteiset on aina ehjiä 


Yleensä noista 5-vaihteisista on joku muu vaihde hajalla kuin vitonen. Yleesä pienet vaihteet kytkeytyy huonosti tai 3-4 puutttuu/tippuu päältä. Se on kyllä totta että 4-v on pomminvarma, 5-v taas ei...neukkuinsinöörit ei kyllä kunnolla osaa tehdä mtnLada-Jussi kirjoitti:tosta tulikin mieleen taas yksi syy miksi olla käyttämättä vitosta, loota ei kestä, siksi kai joka paikassa tulee vastaan rikkinäisiä 5-vaihteisia lootia, mutta nelivaihteiset on aina ehjiä

Mikähän muuten on perimmäinen syy noiden lootien hajoamiseen...huonot synkrot vai mikä


- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
nii onko tää DDR:n juttu totta vai ei?Lada-Jussi kirjoitti:väitättekö että itä-saksalainen autoinsinööri ei tiedä asioista?
teoksessa puhutaan 4-vaihteisista takavetomalleista, eikä kantaa oteta siihen kuinka hyvin koneen suorituskyky riittää minkäkinlaisella ajovastuksella. 5. vaihde lisää voiman tarvetta ottaen huomioon että perävälityskin on tuolloin usein 3,9. nelosvaihteesta taas todetaan sopivan taloudellisiin ajonopeuksiin 50-90/95 km/hautoni on lada, Rabis, Schulze, Spahn /1979 DDR kirjoitti:kuvasta 2-3 imienee ensinnäkin selvästi, että eri vaihteiden käyttöalueet leikkaavat toisensa enemmän tai vähemmän voimakkaasti. Tämä johtuu siitä, että moottori kehittää kulloinkin ajovastusten voittamiseen tarvittavan voiman (tehon), ja nämä vastukset ovat eri ajonopeuksilla erillaiset. Voidaanhan ajaa pienellä vaihteella ja suurella voimalla (mäennousu) tai suurella vaihteella ja pienellä voimalla (tasaisella tiellä). Toisekseen Ladan moottori (samoin kuin muutkin nelitahtimoottorit) toimii taloudellisimmin käyntinopeusalueella, joka on suurimman vääntömomentin kohdalla, siis eri vaihteilla suunnilleen pyörimisnopeuksilla 2000-4000 r/min. nämä pyörimisnopeudet ja samalla moottorista saatava voima määrätään kaasupolkimella ja vaihteen valinnalla. Kulloinkin valitaan ajovaihde, joka katsotaan tarpeelliseksi voitettavien ajovastusten kannalta.
Econ mittari kyllä ilmaisee kaasupolkimen painamisen lisäksi, myöskin tuon koneen kuormittumisen matalilla kierroksilla. Ainakin itse olen saanut myös pintakaasulla Econit vaaralliselle alueelle.

Luulisin että se on riittämätön voitelu mikä noita laatikoita rikkoo, kun ajetaan isolla vaihteella liian pientä nopeutta. Laakerit sieltä antautuu, sitten taas jos on oikeasti vääntöä koneessa niin alkaa hammaspyörät olla kovilla.
GL-5 luokan öljyissä on liian kova pintapaineenkestolisäaineistus (olipa sana
). Kuitenkin, ne ei voitele kunnolla sellaisessa käytössä missä ei ole niin kovia rasituksia mille nuo öljyt on suunniteltu.
GL-5 luokan öljyissä on liian kova pintapaineenkestolisäaineistus (olipa sana

- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
niin just, tyyliin tää on taloudellista ajaa vitosella -> laatikkoremonttiinkapa kirjoitti:Luulisin että se on riittämätön voitelu mikä noita laatikoita rikkoo, kun ajetaan isolla vaihteella liian pientä nopeutta. Laakerit sieltä antautuu, sitten taas jos on oikeasti vääntöä koneessa niin alkaa hammaspyörät olla kovilla.

