Deltan hinnoittelu

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja samarai »

Joo itsellekin tuli sellainen moka, että ostin summa mutikassa nipun liian paksuja paloja, jolla ei sitten ollut muuten käyttöä kuin smirgelin kyljessä niitä ohentamalla. :) Nyt tiedän, että kannattaa ostaa vain lähinnä paloja väliltä 3,00-3.25 tai vieläkin ohempia.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
pressa
Viestit: 10496
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja pressa »

omaani meni palat: 3,85 3,55 3,40 3,67 3,60 3,60 3,45 3,65
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja Stefa »

samarai kirjoitti:Joo itsellekin tuli sellainen moka, että ostin summa mutikassa nipun liian paksuja paloja, jolla ei sitten ollut muuten käyttöä kuin smirgelin kyljessä niitä ohentamalla. :)
Tuota, ei kai samarassa ja 110:ssä ole semmoinen kolikon tapaisilla välipaloilla säädettävät venttiilivälykset? Eli tuo pala olisi nokan ja paininkupin välissä. Jos ne on noita, niin älkää hyvänen aika hätäpäissänne hioko itse niitä. Ei ole ihme jos on kohta nokat sileänä :roll:
Vauhdin tae - alamäki
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Noi säätökolikot sammyssa ja 110 malleissa on hiottava koneellisesti ja ihan magneettipöydällä. Siihen on olemassa omat koneensa. Käsin työstettynä et saa ikinä oiketa välystä ja lopputulos voi olla aika surkea (nokka-akselin vaurio).
Lada rules
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja samarai »

No enhän mä tietenkään niitä paloja nokan puolelta hionu. Ja palat mitattiin tietysti ensin neuvostovalmisteisella mikrometrillä ja paikalleen asennuksen jälkeen välykset välysmitalla. Itse ainakin olen varma omasta työstäni, että homma toimii näinkin - tehkää te miten haluatte. 8) :wink:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
KALERVO 1963
Viestit: 318
Liittynyt: 12.6.2004 14:30
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja KALERVO 1963 »

ff8728 kirjoitti:8 venttiilinen satakymppi hb, kilometrejä muistaakseni n.150000, vuosimalli -01. Nokka-akselista yksi nystyrä melkein hävinnyt, asentaja(ei delta) sanoi että selkeä valmistevika.
Mutta eiköhän venttiilin välys pienene kun nokka akselin "nystyrät" kuluu? eli ei pitäisi naputus ääni koventua?
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

KALERVO 1963 kirjoitti:
ff8728 kirjoitti:8 venttiilinen satakymppi hb, kilometrejä muistaakseni n.150000, vuosimalli -01. Nokka-akselista yksi nystyrä melkein hävinnyt, asentaja(ei delta) sanoi että selkeä valmistevika.
Mutta eiköhän venttiilin välys pienene kun nokka akselin "nystyrät" kuluu? eli ei pitäisi naputus ääni koventua?
?? Vedot alkaa hävitä, jos "nystyrän" ja paininkupin välissä on välystä.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja Stefa »

samarai kirjoitti:No enhän mä tietenkään niitä paloja nokan puolelta hionu. Ja palat mitattiin tietysti ensin neuvostovalmisteisella mikrometrillä ja paikalleen asennuksen jälkeen välykset välysmitalla. Itse ainakin olen varma omasta työstäni, että homma toimii näinkin - tehkää te miten haluatte. 8) :wink:
Ole ihan niin varma kuin vain tahdot, mutta vituiks on mennyt! Niitä ei todellakaan voi hioa itse, vaikkei nokan puolelta hioisikkaan! Se syö sen kupin sitten.
KALERVO 1963 kirjoitti: Mutta eiköhän venttiilin välys pienene kun nokka akselin "nystyrät" kuluu? eli ei pitäisi naputus ääni koventua?
Nokka harvemmin kuluu rampilta, vaan useimmiten kärki katoaa. Toisekseen, jos välys pienenee, niin eihän se naputus kovene vaan venttiili alkaa kantaa. Joka taas polttaa venttiilin.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Stefa kirjoitti:
samarai kirjoitti:No enhän mä tietenkään niitä paloja nokan puolelta hionu. Ja palat mitattiin tietysti ensin neuvostovalmisteisella mikrometrillä ja paikalleen asennuksen jälkeen välykset välysmitalla. Itse ainakin olen varma omasta työstäni, että homma toimii näinkin - tehkää te miten haluatte. 8) :wink:
Ole ihan niin varma kuin vain tahdot, mutta vituiks on mennyt! Niitä ei todellakaan voi hioa itse, vaikkei nokan puolelta hioisikkaan! Se syö sen kupin sitten.
No on niitä hiottu tarkemmistakin vehkeistä mm. 20venttiilisistä moottoripyöristä. Tarkkana vaan pitää olla, jos pala ei ole tasapaksu niin kuormittaa nokkaa epätasaisesti ja se kuluu. Sama kummin päin säätöpala on.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Juu, ihan sama mulle on miten niitä hiotte... Koneistakaa ihmeessä virinokatkin rälläkällä. Toinen temppuhan on ottaa venan päästä pois paininkupin alta. Ja kuppi on sitten hauskan näköinen hetken päästä...
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja samarai »

Stefa kirjoitti:
samarai kirjoitti:No enhän mä tietenkään niitä paloja nokan puolelta hionu. Ja palat mitattiin tietysti ensin neuvostovalmisteisella mikrometrillä ja paikalleen asennuksen jälkeen välykset välysmitalla. Itse ainakin olen varma omasta työstäni, että homma toimii näinkin - tehkää te miten haluatte. 8) :wink:
Ole ihan niin varma kuin vain tahdot, mutta vituiks on mennyt! Niitä ei todellakaan voi hioa itse, vaikkei nokan puolelta hioisikkaan! Se syö sen kupin sitten.
No selittäpä minullekin Stefa miten se sen kupin syö? Alkaa olla jo niin inssijuttuja, että oma ymmärrys ei siihen riitä. Palan sijainti näkyy tässä kuvassa.

Tarkoitus on pitää tota Samaraa vielä vuosia, että katsotaan sitten myöhemmin miten homma on toiminut - nyt on ajettu vasta reilut 2000km venttiiliremontin/säätöjen jälkeen. Itsestä tuntuu siinä on kone ainakin tällä hetkellä elämänsä kunnossa. :)

En mä tätä hiontajuttua tietenkään tehnyt olisi jos ne palat olisi tullut ostettua tarpeeksi ohuita -tottakai kannattaa käyttää valmiita paloja, toi hiontajuttu on työlästä, ne palat on todella kovaa ainetta. Seuraavaan säätöön tiedän nyt tosiaan ostaa niitä 3,00-3,25 paloja, koska niitä kokoja ilmeisesti tullaan tarvitsemaan. Noita alle 3mm:n paloja en tiedä onko niitä myynnissä? - mutta tarvittaessa niitä vaikka sitten hiotaan. 8)

No kertokaapas nyt palstan inssit, miten tosta Briggs Strattonista säädetään oikeaoppisesti venttiilit - siinä kun ei ole sen kummin säätöpaloja kuin säätöruuvejakaan? Sitä keinoa millä itse sen tein, ei uskalla näköjään edes ehdottaa. :twisted: :wink:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
rotsi4

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Isä maksoi venttiilien säädöstä deltaan 40e, pyysi erikseen että käytetään vanhoja paloja. Tiivistettä ei uusittu, oli kuulemma työkaluilla 15 minuutin homma.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja samarai »

Työhön käytettävä aika riippuu tietysti siitä, montako palaa pitää vaihtaa. Mutta vaikka kaikki 8 pitäisi vaihtaa, ei siihen ammattimieheltä työkaluilla/palanipulla juuri puolesta tunnista-tuntiin enempää varmaan mene. :roll:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Stefa kirjoitti:Juu, ihan sama mulle on miten niitä hiotte... Koneistakaa ihmeessä virinokatkin rälläkällä. Toinen temppuhan on ottaa venan päästä pois paininkupin alta. Ja kuppi on sitten hauskan näköinen hetken päästä...
Helpoimmallahan se onnistuu säätöpalaa ohentamalla. Pistähhän vähä teoriaa mikä siinä käsin hiotussa pinnassa on huonompaa ku tehtaassa hiotussa :lol:

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja lada combi »

samarai kirjoitti:miten tosta Briggs Strattonista säädetään oikeaoppisesti venttiilit - siinä kun ei ole sen kummin säätöpaloja kuin säätöruuvejakaan? Sitä keinoa millä itse sen tein, ei uskalla näköjään edes ehdottaa. :twisted: :wink:
Sellainen kuva vois olla :? , että säätö tehdään viilaamalla venttiilinpäätä tai jyrsimällä venttiiliistukkaa, riippuen kumpaan suuntaan on pielessä. Onnistuuhan sen välyksen pienentäminen myös silleen, että vähän Kovapuikolla sipaisee venan päähän ja hioo siitä sopivan välyksen :? :)
Vastaa Viestiin