Jakohihnan vaihto 110

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja audiq »

Lada-Jussi kirjoitti:minä huollan vain virallisen huolto-ohjelman mukaan.
Sillä saa sitten sitä luotettavuutta, mikä Delta-auton huoltamalle autolle on tyypillistä.
Onnea valitsemallesi tielle. :lol:
aksu

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja aksu »

Mulla petti Samarassa viime talvena seisonnassa vesipumppu. Ei ollut oireillut sitä ennen, ainakaan vuotamalla. Eihän tuo nyt kauhea juttu ollut mutta entä jos se laukeaakin ajossa jossain perähikiällä keskellä ei mitään. Tulee eri vaihtoehdot siinä vaiheessa kalliimmaksi kuin tarvikevesipumpun hinta, ei kalliimmassa korjaamossakaan kovin paljon vähemmän rahaa mene jos jättää vaihtamatta. En tiedä oliko alkuperäinen vesipumppu, kilometrejä silloin taisi olla jotain 130 tkm. Olisi tuokin ollut helpompi vaihtaa hihnan vaihdon yhteydessä, silloin oli Motonet 5 kilometrin päässä korjaamosta, seisontapaikka olikin 50 km päässä.
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Lada-Jussi kirjoitti:nii no olikos samaran 1,3 sellainen mikä ei pyöri vapaasti, mutta mutta, silti Ladan huolto-ohjeisiin ei kuulu vesipumpun vaihto hihnan yhteydessä. Tiedän 110:n jolla on ajettu entisellä vesipumpulla ja jako pysyi kuitenkin kohdallaan (16v), jossain Opelissa on ainakin hihnain kiristys vesipumpulla ja niissä kuulunee kai ihan huolto-ohjelmaan että pumppu vaihdetaan. Samarassa/110:ssä ei tarvitse edes kiristysrullaa välttämättä vaihtaa, jos rulla on vanhempi metallinen, uusi muovirulla pitää vaihtaa aina (ihan Deltassa kerrottua). Itellä ollut vaikka kuinka paljon ajettuja Samaroita ja kaikissa varmaan ihan alkuperäiset vesipumput, että ei täällä kirjoittavilla taida paljon olla luottamusta Ladan osien kestoon, jos niitä pitää säännöllisesti vaihdella. Eikös tulis halvemmaksi vaihtaa koko auto, kun huoltoväli tulee täyteen.
-87 mallisessa 1.3 samarassa ei ainakaan tarvinnut kuin heittää uusi
hihna katkenneen tilalle ja matka jatkui.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

audiq kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:minä huollan vain virallisen huolto-ohjelman mukaan.
Sillä saa sitten sitä luotettavuutta, mikä Delta-auton huoltamalle autolle on tyypillistä.
Onnea valitsemallesi tielle. :lol:
niii mut tää on orkkista, jos vaihdetaan huolto-ohjelmaan kuulumattomia osia ennakkoon se ei ole huoltoa vaan ennakkoon korjaamista, joten korjaamista sillä ei vältetä :lol: mut joo ei edes venäläisessä huolto-ohjeessa neuvota vaihtaa sitä pumppua ja niillä on laajemmat noi huolto-ohjelmat.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja audiq »

Lada-Jussi kirjoitti: niii mut tää on orkkista, jos vaihdetaan huolto-ohjelmaan kuulumattomia osia ennakkoon se ei ole huoltoa vaan ennakkoon korjaamista, joten korjaamista sillä ei vältetä :lol: mut joo ei edes venäläisessä huolto-ohjeessa neuvota vaihtaa sitä pumppua ja niillä on laajemmat noi huolto-ohjelmat.
Sitä "ennakkoon korjaamista" kutsutaan kyllä hyvin yleisesti juurikin huolloksi. :lol:
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja samarai »

Se Samaran vesipumppu (ilmeisesti sama 8V/110) ei maksa Motonetissä kuin 22e, joten eihän se suuri uhraus kyllä ole, siksi sen itsekin vaihdoin vaikka vanha tuntui täysin "klapittomalta". Sen kyllä uskon hyvin, että se kestää sen kaksi hihnanvaihtoväliä. Ja ei myöskään varmasti hajoa niin kuin esim. Transitissa, jolloin autolla ei ajeta metriäkään kun se laakeri pamahtaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
aksu

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja aksu »

Tuota Samaraa kyllä pystyi siirtämään, mutta ääni oli karsea eikä sitä oman moottorin voimin kyllä ajettu kovinkaan montaa kymmentä metriä. Nesteetkään eivät luonnollisesti pysyneet sisällä yhtään, tosin eihän sitä heti alettu korjaamaan kun huomattiin että se oli vuotanut. Ei taitaisi maantienopeutta pystyä ajamaan kun hihna on aika löysä ja jos yrittäisikin taitaa pian olla katti entinen, puhumattakaan lämpövaurioista kun veden tilalla on ilmaa. Ja oli sitä tuolla kauempaakin seisontapaikassa hankala korjata, kun ei ollut korjaajan pihalla seisomassa ja hihnankiristinkin paljastui vääräksi malliksi joka sitten vaihdettiin myöhemmin.

Tuohon vesipumppuun on ihan korjaussarjakin, eihän sitä tosiaan kuulu alkuperäisten ohjeiden mukaan vaihtaa, mutta mahtavatko Venäjälläkään sitä käyttää. Motonetistä sitä ei saa.
KALERVO 1963
Viestit: 318
Liittynyt: 12.6.2004 14:30
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja KALERVO 1963 »

On se kumma jos 110 ei vesipumppu kestä jos 100000 km minun entisellä takavetoisella latuskalla on jo ajettu 180000 km eikä ole vieläkään vesipumppua tarvinnut vaihtaa ( 1600 SL) onkohan pumpuissa jotain eroa?.
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Mulla vaihettiin vesipumppu satakymppiin nokka-akseliremontin yhteydessä. Asentaja itse ehdotti, silloin oli kilometrejä 150000. Asentaja vaan sanoi että huonolla tuurilla sinä tuot ladan vesipumpun vaihtoon parin viikon päästä, kun on noita kilometrejä noinkin paljon.
warre 353w sedan,
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja Jokari »

KALERVO 1963 kirjoitti:On se kumma jos 110 ei vesipumppu kestä jos 100000 km minun entisellä takavetoisella latuskalla on jo ajettu 180000 km eikä ole vieläkään vesipumppua tarvinnut vaihtaa ( 1600 SL) onkohan pumpuissa jotain eroa?.
Onhan niissä toki eroja ja paljonhan vaikuttaa myös onko hihnaa pidetty turhan kireällä. Itsellä kesti takavedossa vesipumppu vajaa 170 tkm, sitten oli laakerit aivan väljinä :?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pena
Viestit: 207
Liittynyt: 14.10.2003 8:58
Paikkakunta: Pine Ridge (Mäntyharju); Vantaa

vesipumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja pena »

Tässä ketjussa aloitettiin jakohihnan vaihdosta ja käsiteltiin myös vesipumppua. Tähän tulisi kysymys:

Edessä on piakkoin 110:n (8-venttiiliä, vm. 2002) 120 tkm:n huolto, johon tiettävästi kuuluu myös jakohihnan vaihto. Aion teettää sen luotettavalla korjaamolla, mutta en merkkikorjaamolla.

Kannattaisiko jo kyseisessä vaiheessa ennakoivasti suositella huoltajalle samalla myös vesipumpun vaihtoa ja mahdollisesti hankkia se valmiiksi? Jos näin on, mistä se olisi paras hankkia? Jossakin mainittiin, että tilanteeseen sopisi Samaran vesipumppu. - Vesipumppua ei tiettävästi ole tämän auton elinkaaren aikana vielä vaihdettu,joten sillä on jo ajettu nuo 120 tkm.

Oireileeko vesipumppu yleensä ennen rikkoutumistaan ja miten?
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja audiq »

Bugattin vesipumppuja kannattaa välttää! Niitä tyrkytetään monessa varaosapuljussa.
Moni Bugatti on alkanut ääntämään muutaman tuhannen kilometrin ajolla.
Itsellänikin kävi samoin. Uudesta saakka jokelsi pumppu, vaikka hihna oli oikealla kireydellä.
En tiedä, miten Ladaan saa hyvän vesipumpun ostettua, Audin kohdalla se ainakin pitää hakea merkkiliikkeestä.
Yleisesti kun välttää Italy-osia, ei tule pettymyksiä niin paljoa.


Kannattaa muistaa, että jos vie omat osat korjaamoon, niin korjaamon takuu ei koske noiden osien vaihtoa takuuseen, vaan varaosat myynyt liike on korvausvelvollinen, eli vähintään kuitit kannattaa säilyttää varaosistakin.

Viallinen vesipumppu oireilee vuotamalla tai rohisemalla. Joissakin autoissa pumppu alkaa pitää kylmänä voimakasta vikinää, johtuen siitä, että laakerivälyksen takia juoksupyörä hankaa pumpun takana olevaan metallilevyyn.

Suhteellisen yleisesti parkkipaikoilla kuultava jokellus 1100-1500rpm paikkeilla taas ei yleensä johdu viallisesta pumpusta, vaan liian kireästä hihnasta.
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja pressa »

tarvikeliikkeestä hihna, kiristin ja vesipumppu noin 100e, vaihtoon menee noin 1,5 tuntia. Itse mainaan nyt 120t huollossa vaihtaa myös pumpun (hinta edullinen ja eipä ainakaan sen takia matka keskeydy). Muistini mukaan myös kampiakselin stefan vaihtoa suositellaan, sekään ei maksa montaa euroa.
Joen musikka
Viestit: 2007
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Vaihdatin jakohihnan,kiristimet ja vesipumpun Sortavalassa n.175 tkm kohdalla (16-v).Asentaja piti pumpun vaihtoa turhana toimena.Sanoi hihnan vaativan kiristystä 500 km:n jälkeen.
Tällä puolen rajaa tuntuu olevan kiristystarpeesta monta mielipidettä.Onko boardilla tietoa?Mitä sanotaan merkkihuollossa?Hihnakopan päällä on pieni luukku josta hihna näkyy.Voiko kireyden tarkistaa siitä?
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Jotkut pitaa etta vesipumppu vaihettava 60tkm. mutta itse olen pitanyt 120tkm valia hyvana......paljon on myyntimiesten kikkoja etta jotakin pitaa vaihtaa 1-2 vuoden valein vaikka kestavyys 5 vuotta leikiten paikat kestaa. vaikka ei siita haittaakaan ole vaikka kaikki osat vaihtaa vuoden valein.
Ainiin kirjan mukaan lunkusta voi katsoa kireyden ja onko hihna rasvainen/halkeillut. saadosta en tieda. mutta jos pahalle nayttaa lunkusta katottuna niin kannattaa vaihtoon menna vaikka kilometrit mittarissa nayttaysi mita.
Vastaa Viestiin