Jakohihnan vaihto 110
-
Jakohihnan vaihto 110
Minkähän verran olisi sellainen normaali hinta ( ei deltan hinta) 110. 8 venttiilisen jakohihnan ja kiristimen vaihto hommasta osineen? vesipumppua ei tarvinne vaihtaa on ajettu vasta 72000 km.Kuinkahan kauan ammattimieheltä kuluu aikaa kyseisen työ suorittamiseen?.
Re: Jakohihnan vaihto 110
Jos Deltan tarjous minulle kiristinrullineen oli 200€ niin eiköhän lähellä ole tuo hinta.
- larssi21074
Deltan veloitus työstä on ihan kohtuullinen mutta kun kiristin maksaa yli 80€ ja hihna yli 50€ niin.. Kannattaa viedä omat osat ja teettää pelkkä työ!!
Tai sit tekee itse. Tuo on 110:ssä niiiiiin helppo tehdä itsekin.

Tai sit tekee itse. Tuo on 110:ssä niiiiiin helppo tehdä itsekin.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Minä vaihdoin pari kuukautta sitten ensimmäisen kerran elämässäni jakohihnan Lada 111 8-venttiiliseen (vm 2000) 100'000 km kunniaksi. Ostin varaosaliikkeestä Gates-jakohihnan 14.90 €, ja jakohihnan kiristimen 26 €. Sain varaosaliikkeestä ensin Samaran kiristinrullan, jossa oli 20 mm reikä, mutta sain vaihdettua sen oikeanmalliseen, jossa oli 10 mm reikä. Minusta vaihtotyö oli helppo. Käytin vaihtotyöhön viikonlopun, koska minulla ei ollut kiirettä: lauantaina purin, ja sunnuntaina kokosin, yhteensä jotain 4 tuntia, eli todella hitaasti. Tein itselleni jakohihnan kiristinrullan kiristintyökalun, poraamalla kaksi reikää lattarautaan, ja reikiin koneruuvit muttereineen. Sillä sain jakohihnan kiristettyä oikeaan tiukkuuteen.
Tarkistin jakohihnan kireyden 107.000 km kohdalla. Totesin sen oikeaksi. Olin kuitenkin ensiksi kauhuissani, koska jakohihnan kotelossa oli paljon kumipölyä. Totesin sen kuitenkin olevan harmitonta, sillä itse jakohihna oli hyvän näköinen. Ilmeisesti jakohihna oli kulunut vähäsen asettuessaan paremmin rullille.
Tarkistin jakohihnan kireyden 107.000 km kohdalla. Totesin sen oikeaksi. Olin kuitenkin ensiksi kauhuissani, koska jakohihnan kotelossa oli paljon kumipölyä. Totesin sen kuitenkin olevan harmitonta, sillä itse jakohihna oli hyvän näköinen. Ilmeisesti jakohihna oli kulunut vähäsen asettuessaan paremmin rullille.
itse aikoinani teetin työn yleiskorjaamossa. Työ aika 1 tunti, osat oli deltasta.
16 venttiilisessä tuo nokkahihnan suojamuovikoppa menee todella läheltä tuota laturin hihnaa ja saattaa hipoakin sitä, jos koppa kiinnitetään huolimattomasti. Minulla olivat joskus huollossa kiinnittäneet sen huonosti ja hihna oli syönyt jo koppaan uraa jonkin verran, ennenkuin keksin mistä kumin haju on lähtöisin.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Moottoreissa joissa jakohihna pyörittää vesipumppua, kuuluu myös pumppu vaihtaa samalla.KALERVO 1963 kirjoitti:...vesipumppua ei tarvinne vaihtaa on ajettu vasta 72000 km.
Miksi vaihtaa ehjää?Jos joka kerran pitäisi vaihtaa hihnan kanssa,niin olisi varmaan mainittu huolto ohjelmassa.audiq kirjoitti:Moottoreissa joissa jakohihna pyörittää vesipumppua, kuuluu myös pumppu vaihtaa samalla.KALERVO 1963 kirjoitti:...vesipumppua ei tarvinne vaihtaa on ajettu vasta 72000 km.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Jokainen tekee tietysti niinkuin parhaaksi näkee. Itse olen vaihtanut kyllä vesipumpun jakohihnan yhteydessä ihan sen takia, että se on niin helppo silloin samalla vaihtaa eikä se pumppu maksa paljon. Samarassa en kuitenkaan näe sitä vesipumpun vaihtoa hihnan yhteydessä läheskään niin tärkeänä kuin Transitissa. Siinä vesipumpun vaihtamatta jättäminen hihnan vaihdon yhteydessä on kyllä anteeksiantamatonta ja varmasti katuu myöhemmin kun laakeri pamahtaa ajossa, sen kestoikä ei ole kuin n. 80tkm. Ja se hajoaa Transitissa varmasti sen jälkeen.
Samaraan vaihdoin syksyllä vesipumpun venttiiliremontin yhteydessä (n.100tkm), kun en muistanut tuliko se vaihdettua ekassa hihnanvaihdossa (ei ainakaan ollut ylhäällä).

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Kyllä minäkin vaihtaisin vesipumpun samalla, eivät ole kovin arvokkaita. Yleiskorjaamooon vaan, osat vaikka deltasta, tunnin työ joskus oli minulla.
warre 353w sedan,
älkää nyt sotkeko vag-konsernin huolto-ohjeita tähän, ladan huolto-ohjelmassa ei käsketä vaihtamaan vesipumppua. Vesipumppu kannattaa vaihtaa joka toisessa hihnan vaihdossa. Ladassahan ei hihnan katkeaminen aiheuta mitään muuta tuhoa, eli kone on vapaasti pyörivä.audiq kirjoitti:Moottoreissa joissa jakohihna pyörittää vesipumppua, kuuluu myös pumppu vaihtaa samalla.
- Lada-Jussi
nii no olikos samaran 1,3 sellainen mikä ei pyöri vapaasti, mutta mutta, silti Ladan huolto-ohjeisiin ei kuulu vesipumpun vaihto hihnan yhteydessä. Tiedän 110:n jolla on ajettu entisellä vesipumpulla ja jako pysyi kuitenkin kohdallaan (16v), jossain Opelissa on ainakin hihnain kiristys vesipumpulla ja niissä kuulunee kai ihan huolto-ohjelmaan että pumppu vaihdetaan. Samarassa/110:ssä ei tarvitse edes kiristysrullaa välttämättä vaihtaa, jos rulla on vanhempi metallinen, uusi muovirulla pitää vaihtaa aina (ihan Deltassa kerrottua). Itellä ollut vaikka kuinka paljon ajettuja Samaroita ja kaikissa varmaan ihan alkuperäiset vesipumput, että ei täällä kirjoittavilla taida paljon olla luottamusta Ladan osien kestoon, jos niitä pitää säännöllisesti vaihdella. Eikös tulis halvemmaksi vaihtaa koko auto, kun huoltoväli tulee täyteen.

Ladan vesipumpun laskettu käyttöikä on 100tkm ja jakohihnan muistaakseni 80tkm. Tuo tieto oli ainakin Konelan aikaan vielä yleisessä tiedossa.pressa kirjoitti:älkää nyt sotkeko vag-konsernin huolto-ohjeita tähän, ladan huolto-ohjelmassa ei käsketä vaihtamaan vesipumppua. Vesipumppu kannattaa vaihtaa joka toisessa hihnan vaihdossa. Ladassahan ei hihnan katkeaminen aiheuta mitään muuta tuhoa, eli kone on vapaasti pyörivä.audiq kirjoitti:Moottoreissa joissa jakohihna pyörittää vesipumppua, kuuluu myös pumppu vaihtaa samalla.
Ja harvan auton huolto-ohjelmassa sitä käsketäänkään vaihtamaan. Onhan se korjaamolle parempi vaihtaa pumppu eri kerralla.
Esim. Rellulla tekevät usein niin, että laskevat vaihtohinnan pelkälle hihnalle ja sitten soittavat asiakkaalle, että pumppukin pitäisi vaihtaa, kun vuotaa.
Itse olen vesipumpun kestävyyden testannut käytännössä. 1100:n Samaran vesipumppu kesti 100824km ja se kone ei pyöri vapaasti. Jakohihna oli vaihdettu ajallaan.
Voihan se tietysti kestää pidempäänkin, mutta se ei ole mikään itsestään selvyys.
Sitä kutsutaan ennakoivaksi huolloksi. Siinä käytetään ihan tarkoituksella uusia osia ja huolto tehdään määräajoin.Lada-Jussi kirjoitti:...ei täällä kirjoittavilla taida paljon olla luottamusta Ladan osien kestoon, jos niitä pitää säännöllisesti vaihdella. Eikös tulis halvemmaksi vaihtaa koko auto, kun huoltoväli tulee täyteen.
Tällä on tarkoitus minimoida auton korjaustarve ja pitää auto luotettavana.
Varmana ihan vieras juttu Lada-Jussille, mutta jotkut tosiaan huoltavatkin autoja, eivätkä pelkästään korjaa.
- Lada-Jussi
minä huollan vain virallisen huolto-ohjelman mukaan. katsoin juuri vuoden 2000 Samaran huolto-ohjetta ja sen mukaan ainoat huollot mitkä Sedaniin on määräaikaan tekemättä on moottorin ohjainjärjestelmän testaus testerillä (paha tehdä kun ei ole testeriä) sekä huoltokirjan leimaaminen (tosin olen täytellyt omaa huoltomuistiota). Tietysti joitain huollassa havaittuja vikoja ja puutteita on vielä korjaamatta, mutta ne on ollut niin vähäpätöisiä, että en ole pitänyt mitään kiirettä.