Jakohihnan vaihto 110

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
KALERVO 1963
Viestit: 318
Liittynyt: 12.6.2004 14:30
Paikkakunta: Hämeenperä

Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja KALERVO 1963 »

Minkähän verran olisi sellainen normaali hinta ( ei deltan hinta) 110. 8 venttiilisen jakohihnan ja kiristimen vaihto hommasta osineen? vesipumppua ei tarvinne vaihtaa on ajettu vasta 72000 km.Kuinkahan kauan ammattimieheltä kuluu aikaa kyseisen työ suorittamiseen?.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jos Deltan tarjous minulle kiristinrullineen oli 200€ niin eiköhän lähellä ole tuo hinta.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Deltan veloitus työstä on ihan kohtuullinen mutta kun kiristin maksaa yli 80€ ja hihna yli 50€ niin.. Kannattaa viedä omat osat ja teettää pelkkä työ!! :D

Tai sit tekee itse. Tuo on 110:ssä niiiiiin helppo tehdä itsekin.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Minä vaihdoin pari kuukautta sitten ensimmäisen kerran elämässäni jakohihnan Lada 111 8-venttiiliseen (vm 2000) 100'000 km kunniaksi. Ostin varaosaliikkeestä Gates-jakohihnan 14.90 €, ja jakohihnan kiristimen 26 €. Sain varaosaliikkeestä ensin Samaran kiristinrullan, jossa oli 20 mm reikä, mutta sain vaihdettua sen oikeanmalliseen, jossa oli 10 mm reikä. Minusta vaihtotyö oli helppo. Käytin vaihtotyöhön viikonlopun, koska minulla ei ollut kiirettä: lauantaina purin, ja sunnuntaina kokosin, yhteensä jotain 4 tuntia, eli todella hitaasti. Tein itselleni jakohihnan kiristinrullan kiristintyökalun, poraamalla kaksi reikää lattarautaan, ja reikiin koneruuvit muttereineen. Sillä sain jakohihnan kiristettyä oikeaan tiukkuuteen.

Tarkistin jakohihnan kireyden 107.000 km kohdalla. Totesin sen oikeaksi. Olin kuitenkin ensiksi kauhuissani, koska jakohihnan kotelossa oli paljon kumipölyä. Totesin sen kuitenkin olevan harmitonta, sillä itse jakohihna oli hyvän näköinen. Ilmeisesti jakohihna oli kulunut vähäsen asettuessaan paremmin rullille.
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja pressa »

itse aikoinani teetin työn yleiskorjaamossa. Työ aika 1 tunti, osat oli deltasta.
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja Sepi »

16 venttiilisessä tuo nokkahihnan suojamuovikoppa menee todella läheltä tuota laturin hihnaa ja saattaa hipoakin sitä, jos koppa kiinnitetään huolimattomasti. Minulla olivat joskus huollossa kiinnittäneet sen huonosti ja hihna oli syönyt jo koppaan uraa jonkin verran, ennenkuin keksin mistä kumin haju on lähtöisin.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja audiq »

KALERVO 1963 kirjoitti:...vesipumppua ei tarvinne vaihtaa on ajettu vasta 72000 km.
Moottoreissa joissa jakohihna pyörittää vesipumppua, kuuluu myös pumppu vaihtaa samalla.
Sepesusi
Viestit: 328
Liittynyt: 14.5.2005 22:16
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja Sepesusi »

audiq kirjoitti:
KALERVO 1963 kirjoitti:...vesipumppua ei tarvinne vaihtaa on ajettu vasta 72000 km.
Moottoreissa joissa jakohihna pyörittää vesipumppua, kuuluu myös pumppu vaihtaa samalla.
Miksi vaihtaa ehjää?Jos joka kerran pitäisi vaihtaa hihnan kanssa,niin olisi varmaan mainittu huolto ohjelmassa.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jokainen tekee tietysti niinkuin parhaaksi näkee. Itse olen vaihtanut kyllä vesipumpun jakohihnan yhteydessä ihan sen takia, että se on niin helppo silloin samalla vaihtaa eikä se pumppu maksa paljon. Samarassa en kuitenkaan näe sitä vesipumpun vaihtoa hihnan yhteydessä läheskään niin tärkeänä kuin Transitissa. Siinä vesipumpun vaihtamatta jättäminen hihnan vaihdon yhteydessä on kyllä anteeksiantamatonta ja varmasti katuu myöhemmin kun laakeri pamahtaa ajossa, sen kestoikä ei ole kuin n. 80tkm. Ja se hajoaa Transitissa varmasti sen jälkeen. :) Samaraan vaihdoin syksyllä vesipumpun venttiiliremontin yhteydessä (n.100tkm), kun en muistanut tuliko se vaihdettua ekassa hihnanvaihdossa (ei ainakaan ollut ylhäällä).
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Kyllä minäkin vaihtaisin vesipumpun samalla, eivät ole kovin arvokkaita. Yleiskorjaamooon vaan, osat vaikka deltasta, tunnin työ joskus oli minulla.
warre 353w sedan,
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja pressa »

audiq kirjoitti:Moottoreissa joissa jakohihna pyörittää vesipumppua, kuuluu myös pumppu vaihtaa samalla.
älkää nyt sotkeko vag-konsernin huolto-ohjeita tähän, ladan huolto-ohjelmassa ei käsketä vaihtamaan vesipumppua. Vesipumppu kannattaa vaihtaa joka toisessa hihnan vaihdossa. Ladassahan ei hihnan katkeaminen aiheuta mitään muuta tuhoa, eli kone on vapaasti pyörivä.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

nii no olikos samaran 1,3 sellainen mikä ei pyöri vapaasti, mutta mutta, silti Ladan huolto-ohjeisiin ei kuulu vesipumpun vaihto hihnan yhteydessä. Tiedän 110:n jolla on ajettu entisellä vesipumpulla ja jako pysyi kuitenkin kohdallaan (16v), jossain Opelissa on ainakin hihnain kiristys vesipumpulla ja niissä kuulunee kai ihan huolto-ohjelmaan että pumppu vaihdetaan. Samarassa/110:ssä ei tarvitse edes kiristysrullaa välttämättä vaihtaa, jos rulla on vanhempi metallinen, uusi muovirulla pitää vaihtaa aina (ihan Deltassa kerrottua). Itellä ollut vaikka kuinka paljon ajettuja Samaroita ja kaikissa varmaan ihan alkuperäiset vesipumput, että ei täällä kirjoittavilla taida paljon olla luottamusta Ladan osien kestoon, jos niitä pitää säännöllisesti vaihdella. Eikös tulis halvemmaksi vaihtaa koko auto, kun huoltoväli tulee täyteen.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja audiq »

pressa kirjoitti:
audiq kirjoitti:Moottoreissa joissa jakohihna pyörittää vesipumppua, kuuluu myös pumppu vaihtaa samalla.
älkää nyt sotkeko vag-konsernin huolto-ohjeita tähän, ladan huolto-ohjelmassa ei käsketä vaihtamaan vesipumppua. Vesipumppu kannattaa vaihtaa joka toisessa hihnan vaihdossa. Ladassahan ei hihnan katkeaminen aiheuta mitään muuta tuhoa, eli kone on vapaasti pyörivä.
Ladan vesipumpun laskettu käyttöikä on 100tkm ja jakohihnan muistaakseni 80tkm. Tuo tieto oli ainakin Konelan aikaan vielä yleisessä tiedossa.
Ja harvan auton huolto-ohjelmassa sitä käsketäänkään vaihtamaan. Onhan se korjaamolle parempi vaihtaa pumppu eri kerralla.
Esim. Rellulla tekevät usein niin, että laskevat vaihtohinnan pelkälle hihnalle ja sitten soittavat asiakkaalle, että pumppukin pitäisi vaihtaa, kun vuotaa.

Itse olen vesipumpun kestävyyden testannut käytännössä. 1100:n Samaran vesipumppu kesti 100824km ja se kone ei pyöri vapaasti. Jakohihna oli vaihdettu ajallaan.
Voihan se tietysti kestää pidempäänkin, mutta se ei ole mikään itsestään selvyys.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja audiq »

Lada-Jussi kirjoitti:...ei täällä kirjoittavilla taida paljon olla luottamusta Ladan osien kestoon, jos niitä pitää säännöllisesti vaihdella. Eikös tulis halvemmaksi vaihtaa koko auto, kun huoltoväli tulee täyteen.
Sitä kutsutaan ennakoivaksi huolloksi. Siinä käytetään ihan tarkoituksella uusia osia ja huolto tehdään määräajoin.
Tällä on tarkoitus minimoida auton korjaustarve ja pitää auto luotettavana.
Varmana ihan vieras juttu Lada-Jussille, mutta jotkut tosiaan huoltavatkin autoja, eivätkä pelkästään korjaa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jakohihnan vaihto 110

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

minä huollan vain virallisen huolto-ohjelman mukaan. katsoin juuri vuoden 2000 Samaran huolto-ohjetta ja sen mukaan ainoat huollot mitkä Sedaniin on määräaikaan tekemättä on moottorin ohjainjärjestelmän testaus testerillä (paha tehdä kun ei ole testeriä) sekä huoltokirjan leimaaminen (tosin olen täytellyt omaa huoltomuistiota). Tietysti joitain huollassa havaittuja vikoja ja puutteita on vielä korjaamatta, mutta ne on ollut niin vähäpätöisiä, että en ole pitänyt mitään kiirettä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin