maalla on helppo olla viisas, kun merellä sattuu vahinko.Nonnis kirjoitti:Parhaiten tietävät aina ne, jotka eivät ole hiacea isommalla ajaneet.
Suolaa, suolaa...
Re: Suolaa, suolaa...
Re: Suolaa, suolaa...
Tervehdykset toivottelen.
Viisaiden ollessa maalla ja kun merellä vahinko sattuu, ovatko silloin vahinkopaikalla viisaiden vastakohdat? Mikä siinä on, kun syyksi sanotaan, että taas yllätti. Eikö miljoonia kilometrejä ajaneilla kuljettajilla ole kokemusta esim. säätilanmuutosten tuomista uhkatekijöistä. Onko autoissa puutteita huolloissa ja korjauksissa, jotka muuttavat ajoneuvon käyttäytymistä ääritilanteissa. Onko aikataulut liian tiukat ja niissä ei ole ns. joustovaraa. Fysiikanlakejahan ei voi ohittaa, sivuuttaa eikä ylittää. Kumpi on tärkeämpää, olla ajoissa perillä, vai olla luomatta uhkatekijöitä liikenteeseen vaarallisissa ajo-olosuhteissa.
Viisaiden ollessa maalla ja kun merellä vahinko sattuu, ovatko silloin vahinkopaikalla viisaiden vastakohdat? Mikä siinä on, kun syyksi sanotaan, että taas yllätti. Eikö miljoonia kilometrejä ajaneilla kuljettajilla ole kokemusta esim. säätilanmuutosten tuomista uhkatekijöistä. Onko autoissa puutteita huolloissa ja korjauksissa, jotka muuttavat ajoneuvon käyttäytymistä ääritilanteissa. Onko aikataulut liian tiukat ja niissä ei ole ns. joustovaraa. Fysiikanlakejahan ei voi ohittaa, sivuuttaa eikä ylittää. Kumpi on tärkeämpää, olla ajoissa perillä, vai olla luomatta uhkatekijöitä liikenteeseen vaarallisissa ajo-olosuhteissa.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Suolaa, suolaa...
No eipä ammattilaisia sää yleensä yllätäkään, vaan eikös ne oo ne helsinkiläiset henkilöautoilijat, joille talvikeli tulee joka vuosi yllätyksenä.
Toki joissain hommissa aikataulujen takia joudutaan menemään riskirajoilla, mutta ei ne aikataulut ole kuljettajien syy. Toinen hoputtava tekijä on perässäroikkuva kilometrien pituinen henkilöautojono, jos yrittää ajaa täysin turvallista nopeutta. Sitten ne ohitse poukkoilevat henkilöautoilijat aiheuttaa vaaratilanteita.
Toki joissain hommissa aikataulujen takia joudutaan menemään riskirajoilla, mutta ei ne aikataulut ole kuljettajien syy. Toinen hoputtava tekijä on perässäroikkuva kilometrien pituinen henkilöautojono, jos yrittää ajaa täysin turvallista nopeutta. Sitten ne ohitse poukkoilevat henkilöautoilijat aiheuttaa vaaratilanteita.
Reippaina käymme rekkain alle 

Re: Suolaa, suolaa...
Jos viittaat tuohon mun "tarinaan", niin ei tuolla välillä 3talven aikana ollut yhdelläkään vakituisella kuskilla tuollaisia vaikeuksia. Oppimiskyvyn puute myös ihmetytti, tönkkönä risteyksen ohi, pakitusta ja 30km:n jälkeen seuraavassa risteyksessä sama homma, uudestaan ja uudestaan...Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Ei kai se ole liikkeelle lähtö se ongelma, mielestäni ongelma on ohjattavuus ja pysähtyminen.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: Suolaa, suolaa...
^Jospa siinä oli joku isäntä/juitsari tms hienompi herra ajamassa 

Reippaina käymme rekkain alle 

Re: Suolaa, suolaa...
Kokemus puhuu puolestaan tuolla tien päällä. Pitäisi vaan malttaa mielensä, meinaan opetella ennakoivan ajon asenne. Tulee noissa risteyksissä lähdettyä usein kuorma-auton eteen, sitten harmittaa kun huomaa kuorma-auton takapuskurissa vauhtia työntämässä. Minä pääsen pian matkavauhtiin, kuormurilla kestää taas entisen vauhdin kelaaminen ikuisuuden.
Minä en kaipaa suolaa tippaakaan tielle, kala ilman suolaa maistuu puulle.
Minä en kaipaa suolaa tippaakaan tielle, kala ilman suolaa maistuu puulle.
warre 353w sedan,
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Suolaa, suolaa...
Vielä kun saisi yritysjohtajat sun muut pamput ymmärtämään moisen kiireettömyyden.Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Ei kai se ole liikkeelle lähtö se ongelma, mielestäni ongelma on ohjattavuus ja pysähtyminen. Raskaalleliikenteelle talvirengaspakko, kuten kevyemmällekin. Nykypäivän pehmeillä seoksilla saadaan varmasti niihinkin sopivat ns. kitkarenkaat. Pitäisi saada sitä turvallisuusasennetta lisättyä, varsinkin ajokelien vaihtuessa nopeassa tahdissa, ettei tarvitsisi otsikoihin kirjoitella talven yllättäneen, liukkauden yllättäneen jne. Tieliikennelaissa on muistaakseni pykälä jossa vaaditaan, että ajoneuvo on hallittava "kaikissa" ennalta varoittamattomissa tilanteissa. Kukapa muu kuin kuljettaja on se joka hallitsee. Mihin meillä on kiire, kun emme kuitenkaan kerkiä joka paikassa käydä, emmekä kaikkea tehdä. Aina, siis aina, suurin osa jää vajaaksi, tai tekemättä, taikka kokematta.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Suolaa, suolaa...
Nykyään lähes kaikilla on aina KIIRE!
Kiire sanaan sisältyy kyllä hosuminen.
Siksi sitä kaikenlaista vahinkoa sattuu, kun on kiire/hosuminen.
-kiireissään käytiin kaupassa
-kiireissään ajoin terminaaliin
-kiireessä en huomannut
-kiireessä jäi ostamatta
-kiireessä unohdin tarkistaa kuorman kiinnityksen
-kiireessä unohdin avaimet, lompakon tai kännykän.
-oli niin kiire, että en kerkinyt sinua katsomaan.
Onko nämä
sinulle tuttuja asioita.?
Kiire sanaan sisältyy kyllä hosuminen.
Siksi sitä kaikenlaista vahinkoa sattuu, kun on kiire/hosuminen.
-kiireissään käytiin kaupassa
-kiireissään ajoin terminaaliin
-kiireessä en huomannut
-kiireessä jäi ostamatta
-kiireessä unohdin tarkistaa kuorman kiinnityksen
-kiireessä unohdin avaimet, lompakon tai kännykän.
-oli niin kiire, että en kerkinyt sinua katsomaan.
Onko nämä
sinulle tuttuja asioita.?
Re: Suolaa, suolaa...
Juu tuo on kyllä totta. Ihan näin traktorin kannalta ku asiaa ajattelee, niin ei kyllä normi renkaille tee mieli lähteä ajelemaan. tuossa pari viikkoa sitten vein peili jäillä yhden viljakuorman, ja ei ollu kaukana etten olisi ollut ojassa. Kun se 6 tonnia lähtee luisumaan vinoa tietä reunaa kohti, niii ei siinä paljoa ole tehtävissä.pressa kirjoitti:maalla on helppo olla viisas, kun merellä sattuu vahinko.Nonnis kirjoitti:Parhaiten tietävät aina ne, jotka eivät ole hiacea isommalla ajaneet.
Mutta itse asiaan. Traktoreihinkin on olemassa parempia renkaita "nappularankeet" jotka pitävät talvella miljoona kertaa paremmin kuin normaalit, mutta maksavat enemmän, ja eivät pelto käytössä ole niin hyvät kuin perinteiset. Joten en rupea talvea varten investoimaan 6000 € pelkkiin renkaisiin, kun talvella tulee ajettua maksimissaan 100 km. Ja siitäkin suurin osa on lumitöitä.
Mielipiteeni on se että suolausta pitäsisi vähentää. Tai sitten määrata kitkarengas pakko ja kieltää nastat yksityis auoista. Kuten kaupungeissa valojen jälkeisissä mäissä huomaa, että nastat on syöneet asfalttiin syvät urat.
Ja vauti se on mikä tappaa ei matka.
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
Re: Suolaa, suolaa...
En ole itsekään mikään suolan ystävä mutta olen silti sitä mieltä, että kyllä se raskas kalusto suolattuilla teillä kulkee mielummin. Enkä missään tapauksessa tarkoita, että kesä tehdään väkisin suolaamalla!dJONY kirjoitti:Mielipiteeni on se että suolausta pitäsisi vähentää. Tai sitten määrata kitkarengas pakko ja kieltää nastat yksityis auoista. Kuten kaupungeissa valojen jälkeisissä mäissä huomaa, että nastat on syöneet asfalttiin syvät urat.
Se 60000 kiloa kyllä lisää pitoa tiettyyn rajaan asti mutta en kyllä itse mielelläni peilijäisille teille sellaisella lähtisi..
Kitkarenkaat ovat ihan jees vaihtoehto mutta nekin tarvitsevat nastojen karhentamia teitä. Jos kaikki kiillottavat pintaa vain kitkoilla, ei homma etene.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Suolaa, suolaa...
ympäristön ja työllisyyden yms kannalta voitaisiin kyllä kyseenalaistaa koko rekkaliikenne, hirveetä saastuttamista ajella kumipyörillä ympäri maata, kama kulkee raiteillakin ja lisääntyneet kuljetukset aiheuttuu osittain siitä että yrityksiä ja laitoksia on hajasijoiteltu, lisääntyneillä kuljetuksilla saadaan säästöjä kun lopetettaan toimipisteitä ja heitetään porukkaa pihalle firmoista. kuljettaminen on halvempaa yrityksille.

- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Re: Suolaa, suolaa...
Kun nyt mennään OT:ta niin lisään tähän, että eilen Kauppalehti uutisoi, että Teijo-Talot Oy:n tuotteet kuljetetaan Virosta Suomeen, kun palkkamenot ovat etelänaapurissa puolet Suomen vastaavasta. Näin ollen talon kuljetuskin lahden takaa kannattaa. Jännä seikka asiassa on, että ko. yritys mainostaa itseään näin: Teijo-Talo - Suomen ainoa valmistalotehdas.Lada-Jussi kirjoitti:ympäristön ja työllisyyden yms kannalta voitaisiin kyllä kyseenalaistaa koko rekkaliikenne, hirveetä saastuttamista ajella kumipyörillä ympäri maata, kama kulkee raiteillakin ja lisääntyneet kuljetukset aiheuttuu osittain siitä että yrityksiä ja laitoksia on hajasijoiteltu, lisääntyneillä kuljetuksilla saadaan säästöjä kun lopetettaan toimipisteitä ja heitetään porukkaa pihalle firmoista. kuljettaminen on halvempaa yrityksille.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 12.6.2004 14:30
- Paikkakunta: Hämeenperä
Re: Suolaa, suolaa...
Onkohan kerholaisissa paljonkin liikennetsijöitä? ei muuten mutta kun taivastellaan renkaiden hintoja eritoten raskaankaluston renkaiden hintoja.
Re: Suolaa, suolaa...
Siis kuten tuossa lukee, jos suolausta ei vähennetä niin sitten kitkarengas pakko YKSITYIS autoilijoille. Eli taksit, poliisit, posti yms. saisivat käyttää nastoja edelleen.Mara kirjoitti:En ole itsekään mikään suolan ystävä mutta olen silti sitä mieltä, että kyllä se raskas kalusto suolattuilla teillä kulkee mielummin. Enkä missään tapauksessa tarkoita, että kesä tehdään väkisin suolaamalla!dJONY kirjoitti:Mielipiteeni on se että suolausta pitäsisi vähentää. Tai sitten määrata kitkarengas pakko ja kieltää nastat yksityis auoista. Kuten kaupungeissa valojen jälkeisissä mäissä huomaa, että nastat on syöneet asfalttiin syvät urat.
Se 60000 kiloa kyllä lisää pitoa tiettyyn rajaan asti mutta en kyllä itse mielelläni peilijäisille teille sellaisella lähtisi..
Kitkarenkaat ovat ihan jees vaihtoehto mutta nekin tarvitsevat nastojen karhentamia teitä. Jos kaikki kiillottavat pintaa vain kitkoilla, ei homma etene.
Ja kyllä kitkoilla pärjää kaikella muulla alustalla hyvin, paitsi peilijää johon sataa vettä. Tosin yksi vaihtoehto vielä olisi se että pitäisi sitten olla mukanan jääketjut, niin ei voisi tulla ongelmia. Ja tuota jäätä nyt ei ainakaan tänä talvene montaa päivää ole ollut.
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
Re: Suolaa, suolaa...
Jussi Jussi, mietis nyt vähän tota raidejuttua tarkemmin. Raideliikenteellä voitaisiin korvata ehkä pieni osa runkolinjoista, ei muuta. Tosin ne junat tuntuu kulkevan huonolla kelillä vielä rekkoja huonommin.
Reippaina käymme rekkain alle 
