Samaa suuruusluokkaa, voin vielä huomenna valoisassa yrittää tiirailla portterista jos sieltä näkyy jostain tarkemmin. Ehkä se on aika öljyt tarkistaa siitä muutenkin.Jokari kirjoitti:Kuvasta vähän hankala arvioida minkä kokoiset noi letkukarat on...takavedon lämppärin letkut taisi olla noin 16-17 mm sisämitalla.
Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarket
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Toisaalta löysin tiedon että karat on 16 mm eli juuri optimaalisen kokoiset. Jos viitsit katsoa kumminpäin tuo hana sulkeutuu eli meneekö se kiinnipäin kun vipu nousee kohti vaijerikiinnikettä? Meinaan josse on toisinpäin niin turha edes yrittää, menee melkoiseksi kikkailuksi.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Näyttäisi aukeavan vetämällä ja hana on asennettu kennon paluuletkuun. Vaijerin liikematka tuossa on arviolta noin 40mm.
Auki:

Kiinni:

Yritin kuvata varaosanumeronkin, mutta se ei ollut luettavissa missään kuvassa, kun tuo hana on sen verran ahtaasti. Auto on kuitenkin -91 VW Transporter T4, 2.4D. Näkyy olevan orkkishana VW-leimalla, eli todennäköisesti vuotamatta jo 19 vuotta
Auki:

Kiinni:

Yritin kuvata varaosanumeronkin, mutta se ei ollut luettavissa missään kuvassa, kun tuo hana on sen verran ahtaasti. Auto on kuitenkin -91 VW Transporter T4, 2.4D. Näkyy olevan orkkishana VW-leimalla, eli todennäköisesti vuotamatta jo 19 vuotta

Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Tähän lisäyksenä taas yksi jälkituotantohana. Tiimiläinen heitti iskemättömän keraamisen hanan paikoilleen ja päivän päästä vuotaa akselitiivisteiden välistä niin paljon että lattiamatolle on jo tullut roiskeita. Vuoto se on pienikin vuoto eikä varsinkaan tässä paikassa ole kovin mieluisaa.Jokari kirjoitti:Kovat oli puheet näistä venäjän tuontihanoista joskus. "Kestää isältä pojalle", "ikuinen" jne. jne. ja ties mitä fraaseja.
Nyt kun on alkanut näistäkin satamaan soraääniä sieltä täältä ja myös omat kokemukset ja kuulopuheet näitä vahvistaa niin kootaanpä pieni yhteenveto näiden "laadusta"
1 kpl keraaminen, vajaa 3 vuotta = vuotaa solkenaan akselin välistä
1 kpl kuulamalli = 5,5 kk ja jumissa, kuula murentunut ja lastut jumittaneet kuulan
1 kpl kuulamalli = 24h, vuotaa päätylaipan välistä
2 kpl kuulamallisia = kelvottoman jäykkiä jo uutuuttaan, vaijeri ei näitä jaksa liikuttaa -> roskiin suoraan
1 kpl keraaminen, hyvin vähän käytetty = helvetin jäykkä -> roskiin
1 kpl alkuperäinen, n. 17 vuotta, ei vuoda mutta ei mene kiinni enää.
1 kpl, alkuperäinen, n. 11 vuotta, tihkuu aivan aavistuksen verran
1 kpl alkuperäinen, n. 18 vuotta, vuotaa kunnolla
Summa summarum, joissain asioissa orkkis on todellakin paras![]()
![]()
![]()
Summa summarum 2, tälläisissa osissa todella näkee nykyvenäläisten varaosien tason; sitä ei ole. Kiinalaisetkin tekisi parempaa jälkeä.
Siis vajaalla 10 jälkituotantohanalla ei päästä lähellekkään yhden alkuperäisen kestoa...
Jälkituotantohanat =

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Ja kyseessähän on mitä luultavammin tämmöinen kapistus. Vaijerivetoinen, vetämällä auki ja työntämällä kiinni. Monta toyotaa on ollut itsellä ja tutuilla eikä ole yhdessäkään vuotanu. Putkenpäät ~17mm, että kai tuollaisen ladaankin jotenkin rakentaa.Jaska HKI kirjoitti:On se vaan joilekkin autonvalmistajille kaikki niin vaikeaa.Pojan 28 vuotta vanhassa Corollassa lämmityslaitteen hana on rintapellissä.Helppo vaihtaa eikä koskaan vuotanut

Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Juuri tuommoinen härpäke.Monessa autossa ei ole hanaa ollenkaan.Ilmankiertoläpillä ja niiden asennoila hoidetaan koko homma.Kuten minun Audi 80:ssa.
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
mullakin vuoti takavedosta lämppärin hana ja ostin 2kpl uusiakin mutta nekin vuoti kuitenkin, noh putkiliikkeeseen ja ostin normi palloventtiilihanan ja kuparista putket kaveri juotti ja paikalleen ja on ollut vuotamatta 8 vuotta. tosin säätö tehdään hiukan kurottamalla hanskalokeron alle
oishan siihen hanan vivunvarteen voinut sen vaijerin pään kiinnittää mut en siihen ruvennut.

oishan siihen hanan vivunvarteen voinut sen vaijerin pään kiinnittää mut en siihen ruvennut.
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Onko tilanne muuttunut eri hanojen suhteen? Vanhemmissa ketjuissa kehuttiin keraamiset hanat hyviksi, mutta tuoreemmissa ketjuissa sekään ei enää ollut varmaa. Onko siis edelleen arpapeliä se, että mikä hana kestää? Eli mars varaosakauppaan hanaa tilailemaan, ja toivomaan että hyvä sattuu kohdalle. Vai miten se oli?
Pari pisaraa sain eilen sormilleni sieltä hanan suunnalta. Pitää kai vielä tutkia että mistä se tulee.
Pari pisaraa sain eilen sormilleni sieltä hanan suunnalta. Pitää kai vielä tutkia että mistä se tulee.
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
äSSään tuotatin ihan tavallisen Ladan lämppärinhanan Venäjältä. Vielähän tuo on toiminut ihan kuten kuuluukin, kevyesti ja vuotamatta. Ja kuuman
veden tulonkin pystyy katkasemaan. Alkuperäinen hana oli ostohetkellä täysin jumissa kiinni asentoon. Helmen hana on nyt 25vuotta vanha
ja vuosi sitten se lopetti toimintansa, se ei katkaise enää kuuman veden kiertoa. Uusi tavallinen hana on ostettu, keväällä asennan.
Jos Ladan omat hanat eivät oikein taho toimia niin eikö kannattaisi niitten kaikenmaailman patenttien sijaan ostaa vaikka joku Fiatin hana?
Vai ovatko keskenään sopimattomia?
veden tulonkin pystyy katkasemaan. Alkuperäinen hana oli ostohetkellä täysin jumissa kiinni asentoon. Helmen hana on nyt 25vuotta vanha
ja vuosi sitten se lopetti toimintansa, se ei katkaise enää kuuman veden kiertoa. Uusi tavallinen hana on ostettu, keväällä asennan.
Jos Ladan omat hanat eivät oikein taho toimia niin eikö kannattaisi niitten kaikenmaailman patenttien sijaan ostaa vaikka joku Fiatin hana?
Vai ovatko keskenään sopimattomia?
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Kokemuksia takavedon lämppärinhanoista orkkis/aftermarke
Aiemmin topikissa vaihdettu pallomallin hana on kestänyt vuotamatta toistaiseksi, tosin eipä sitä hirveästi ole tullut edes veivattua.
Varalla on vielä yksi uusi alkuperäisen mallinen hana, jota pitää kuulemma erikseen kysyä Venäjältä, muuten tulee käteen joko keraaminen tai pallohana.
Tossa on yksi Lada jossa on paikallaan vuotamaton keraaminen hana, asennettu muistaakseni 2006, mutta kilsoja ei ole tainnut tulla tuona aikana kuin 30 tuhatta. Tämä lähentelee ennätystä tuon tuotteen kestossa.
Mutta uustuotantohanojen suhteen olen samaa mieltä kuin ennenkin; kelvotonta paskaa. Yksi poikkeus ei muuta mielipidettäni.
Varalla on vielä yksi uusi alkuperäisen mallinen hana, jota pitää kuulemma erikseen kysyä Venäjältä, muuten tulee käteen joko keraaminen tai pallohana.
Tossa on yksi Lada jossa on paikallaan vuotamaton keraaminen hana, asennettu muistaakseni 2006, mutta kilsoja ei ole tainnut tulla tuona aikana kuin 30 tuhatta. Tämä lähentelee ennätystä tuon tuotteen kestossa.
Mutta uustuotantohanojen suhteen olen samaa mieltä kuin ennenkin; kelvotonta paskaa. Yksi poikkeus ei muuta mielipidettäni.
Koita arvata mitä osaa mm. Spider-harrastajat on kissojen ja koirien kanssa etsimässä kun tuttu puro virtaa lattialle...lada h.s kirjoitti:Jos Ladan omat hanat eivät oikein taho toimia niin eikö kannattaisi niitten kaikenmaailman patenttien sijaan ostaa vaikka joku Fiatin hana?
Vai ovatko keskenään sopimattomia?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™