119/Kalina ohjaus & tehostin

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

pressa kirjoitti:Minä menisin uudelleen aukioloaikana käymään ja pyytäisin sen selityksen koodeihin, siitähän alunperin maksettiinkin...
Pitää olla maanantaina Deltaan uudelleen yhteydessä. Tilanne siis tosiaan oli se, että olin perjantaina klo 16:20 autoa noutamassa, huolto meni kiinni 16:30. Ja tämä toinen huoltoneuvoja ei tilannettani sen kummemmin tuntenut. Huolto oli siis varattu lukkojen vaihdolle ja uusien avainten koodaamiseen ajonestoon. Ohjauksen tutkiminen oli sitten listalla, jos aika riittää.

Sellainen ongelmahan tässä vielä oli, että uusien lukkojen mukana tuli vain ns. vara-avain ja käyttöavaimen metallinen avainosa ilman kaukosäädön ja ajoneston sirun sisältävää päätä. Pitäisi siis saada tuo kaukosäädinosa vielä tilattua, kun muuten ei ole kuin yksi avain, millä auton saa käyntiin ja keskuslukituskaan ei toimi normaalisti. Kalinassa on jostain syystä sellainen ratkaisu, että ovien lukkojen yhtaikainen avaus toimii vain kaukosäätimellä tai sisäpuolelta käsin kuljettajan ovessa olevalla kytkimellä. Avaimella aukeaa pelkkä kuljettajan ovi. Kaikki ovet kyllä menevät keskuslukituksella lukkoon, kun kuljettajan oven lukitsee avaimella, mutta avauspuoli ei toimi. Kyseessä ei ole vika, vaan järjestelmän kuuluukin toimia näin, kuten ohjekirja sanoo:"Kääntämällä avainta kuljettajan oven lukossa myötäpäivää kaikki ovet lukkiutuvat. Kun avainta käänntetään vastapäivään, vain kyseisen oven lukko aukeaa."
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Kyllä rahalle pitää saada täysi vastine, vaikka sen antaja olisikin meidän kaikkien rakastama ja kunnioittama TelttaAuto.
Ilman muuta asia on näin. Ehkä sitten vähän liiankin nöyrästi käyttäydyin itse, kun ihan Forssan Delta-autoon asti ajelin. Soitin siis avainasiassa ensin Hämeenlinnaan, mistä autoni on alun perin ostettukin. Sieltä ilmoittivat, ettei heillä ole varastossa uutta lukkosarjaa, mutta Forssassa on ja kehottivat Forssassa teettämään asennuksenkin, joten näin tulikin toimittua, vaikka onkin paljon pidempi ajomatka kuin Hämeenlinnaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ohjauksen "vastaantappeluun" löytyi yksi selkeäkin syy: rengaspaineet. Olisi näemmä pitäny tarkastaa jo heti autoa ostettaessa, että olivat täysin pielessä. Vasta Deltassa käynnin jälkeen ehdin tarkastaa, ja toisessa eturenkaassa painetta oli 2,5 kiloa ja toisessa vain vähän reilu yksi. Ihme, kun ei päälle päin näyttänyt, että rengas olisi ollut lytyssä - ehkä venäläiset Amtelit ovat niin kovaa seosta, etteivät ihan pienellä litisty. Lisäksi tuli vielä voideltua hammastankoa vähän lisää ATF-öljyllä. Nyt ohjaus alkaa tuntua jo lähes täysin normaalilta, ehkä suurin ongelma on sitten ollut ajon puute.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Kun olin alun perin 119-mallia tarjoamassa vaihdossa 117-malliin, niin vaihdoin siihen huonomman akun. Ennen tätä oli ohjaus taas tökkinyt ikävästi, akun vaihdon jälkeen sitten alkoi taas toimimaan sulavammin. Mitä ilmeisemmin oli ohjaustehostimessa taas jotain vikakoodeja ja akun irroituksella nollaantuivat - saa nähdä, kuinka kauan toimii hyvin.

Nyt kun tuli tämä 117 ostettua, niin on vertailukohde ohjauksen suhteen, ja tässä ei ole semmoista tökkimistä ja "pykäläisyyttä". Toisaalta sama "kumimaisuus" on.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
110 kuski
Viestit: 156
Liittynyt: 25.4.2005 20:58
Paikkakunta: Rauma

Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin

Viesti Kirjoittaja 110 kuski »

Mitenkä nuo vikakoodit luetaan tuosta sähköisestä ohjauksesta??
Ladan omalla testerillä vai valon vilkutuksella??? Onkohan kellään mitään tietoa.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Joku joskus antoi linkin venäjänkieliseen sivuun, jossa lukuohjeet oli, en vain nyt muista, mistä tuo löytyy. Deltassa onnistuu jollain Lada-testerillä, yleinen OBD-testerihän ei noita ohjaustehostimen vikoja kerro ja auto menee hyvin OBD-testistä läpi, vaikka ohjaustehostimella jokin vikakoodi olisikin päällä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
110 kuski
Viestit: 156
Liittynyt: 25.4.2005 20:58
Paikkakunta: Rauma

Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin

Viesti Kirjoittaja 110 kuski »

Nyt tuossa omassakin kalinassa ohjaus tökkii varsinkin kun nopeutta on yli 100km/h ja se on sellainen pykälämäinen.Vähän huonosti selitetty mutta ei voi mitään :)
Täytyy kokeilla tuota hammastangon voitelua jos se auttaisi minunkin tapauksessa.
heikuha

Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin

Viesti Kirjoittaja heikuha »

11186-3450008-00 Varaosanumero tehostimelle. maksaa noin 300€ neukuista ter HH
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

110 kuski kirjoitti:Nyt tuossa omassakin kalinassa ohjaus tökkii varsinkin kun nopeutta on yli 100km/h ja se on sellainen pykälämäinen.Vähän huonosti selitetty mutta ei voi mitään :)
Täytyy kokeilla tuota hammastangon voitelua jos se auttaisi minunkin tapauksessa.
Ei välttämättä tuohon auta, mutta toisaalta niin helppo homma tehdä, ettei siinä paljoa vaivaa ola, vaikka tekisikin. Omat johtopäätökset seuraavia: Kalinassa käytetty kahta erilaista ohjaustehostinta, venäläistä ja korealaista. 117:ssa ilmeisesti on ainakin omassa yksilössä korealainen - ohjaustuntuma on parempi. Venäläisillä foorumeilla nimittäin kehuvat tuota korealaista. 117:ja on purkaamoilla pari kappaletta ja noita ohjaustehostimiakin myytävänä, hinta tosin taisi olla samaa luokkaa kuin uusi Venäjältä. Sitten siitä ei ole varmuutta, ovatko korealainen ja venäläinen tehostin yhteensopivia keskenään, tarkoitan voidaanko toinen ilman ongelmia korvata toisella.

Oman 119:n kanssa olen myös huomannut sellaisen seikan, että kun akkun on ollut irti, niin ohjaustehostimenkin vikakoodit todennäköisesti nollaantuvat ja toimii paremmin. Tuo tökkiminen on ollut taas poissa useamman viikon ajan, kun vaihdoin akun toiseen autoa myydessäni. Lisäksi nämä tuntuvat olevan herkkiä rengaspaine-eroille, eli tökkimistä tulee, jos eturenkaiden paineet eivät ole ihan balanssissa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
110 kuski
Viestit: 156
Liittynyt: 25.4.2005 20:58
Paikkakunta: Rauma

Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin

Viesti Kirjoittaja 110 kuski »

Täytyy tuossa testailla kaikenlaista kun kiireiltä kerkiää ja sitten kertoilla mitä on tapahtunut :D
Niin minäkin olen ymmärtänyt että kahta versiota on olemassa noita tehostimia.
110 kuski
Viestit: 156
Liittynyt: 25.4.2005 20:58
Paikkakunta: Rauma

Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin

Viesti Kirjoittaja 110 kuski »

Taas on kerinnyt miettimään tuota kalinan ohjauksen tökkimistä. Mahtaakohan venäjältä saada erikseen tuota korealaisen valmistajan ohjainboksia? Kun ei viitsisi millään vaihtaa koko ohjain akselia toiseen.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Pitänee kysyä Venäjältä tavaraa tuovilta foorumilaisilta, mitkä mahdollisuudet ovat. Yhdeltä kyselin ojaustehostimesta, mutta sitä ei ollut saatavilla, kun hän ei merkkiliikkeen kanssa asioi, tarvikeliikkeet eivät tuota toimita. Omalla 119:llä on pärjäillyt, tietysti pidemmän päälle ärsyttävä ajaa, kun tökkii, mutta huvittavinta on se, että ongelma on ajoittainen - välillä ohjaus siis toimii suht hyvinkin. 117:n kanssa taas ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia ohjauksen kanssa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
110 kuski
Viestit: 156
Liittynyt: 25.4.2005 20:58
Paikkakunta: Rauma

Re: 119/Kalina ohjaus & tehostin

Viesti Kirjoittaja 110 kuski »

Juu täytyy kysellä miten tuota saa.Tuo meidän kyllä tökkii kun vauhtia on yli 90:iä koko ajan milloin enemmän ja milloin vähemmän.
rasittavaa kyllä kun ajosta tulee seilaavaa kun ei menis metriäkään suoraa :lol: Se korealaisen merkki on vissiin joku mondo? niin olin ymmärtävinäni mutta en ole ihan varma...
Vastaa Viestiin