1200s Ladan kytkinremppa???

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
lada 1200s

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Moottorin nostokorvakkeet on tiellä jos niitä
ylempiä laatikon kiinnityspultteja yrittää avata ylhäältä.
JouniS

Oppaassa on työkalun nro.

Viesti Kirjoittaja JouniS »

Korjausoppaassa mainitaan tohon hommaan ladan oma työkalu ja että se ei ole kallis, tilausnumerokin näytti olevan, se on mulla himassa mutta jos joku sitä kaipaa mä voin laittaa sen numeron myöhemmin.
Palautusjousi maksaa 5€ Delta autossa. Riihimäen romiksella se maksaa 5€ jos sen irroittaa itse... Miten se lafka edes elää? ilmeisesti romuautodirektiivin turvin. Hyvinkäällä on paljon terveempi meininki mutta siellä oli nyt just ainoa lada laitettu kasan päällimmäiseksi, eli jousta ei saa pois. Delta autossa tosi sanottiin että voi sillä ajaa ilman joustakin... En lähteny kumminkaan aamulla ajamaan kun toi kytkin ei ole kunnossa. Lunta oli sen verran että ladan maavara olisi ollut hyödyksi, nyt skodaparan keula viisti lunta.
Stefa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ertzu kirjoitti: Ja Stefan kanssa olen samaa mieltä: Takapotkut ovat helppoja huollettavia, mutta etuvetoisten kytkinrempassa aina nostettava kone pois.
Ei aina, on noitakin vaihdettu laatikon irroittamisella. Mutta joka tapauksessa paljon rasittavampaa puuhaa.
Vauhdin tae - alamäki
LamaAjanElvis

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

mistä se erikoistyökalu tilataan nykyään nykyään jos siinä 30vuotta sitten painetussa korjausoppaassa on se tilausnumero? ois ihan kätsä jos aikoo loppuikänsä ladalla ajaa.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Stefa

En vieläkään ymmärrä mitä erikoistyökaluja muka tarvii :roll:
Vauhdin tae - alamäki
LamaAjanElvis

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

en minäkään tiedä mihinkä pulttiin se erikoiskalu on tarkoitettu kun en ole vielä itse kytkinremppaa takapotkuun tehnyt, mutta esim, teeämmän vai teeällään turbo liitteen ladaan joutuivat jonkun kalun itse tekemään kun eivät jonnekkiin pulttiin millään muulla yltäneet kun vaihtoivat kytkintä... ei mullakaan perus työkalusarjan lisäks muita eväitä taida moiseen remppaan olla...
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Niitä ylempien pulttien nostokorvia voi saada kääntymään kevyellä pajottamisella esim. taltan välityksellä sen verran että saapi lenkin sinne, näin eräs kaveri yhden lootan sai irti. Pitkiä jatkovarsia ja nivelhylsy sitten alapuolelta jos ei muu tepsi. Mitään erikoistyökalua en tuossa keksi kyllä tarvittavan. :?

Jos mun tarvitsisi kotioloissa kytkintä rassata, niin koneen otan ennemmin kuin lootan. Mulla on teline ja siinä ketjutalja, jolla nousee toki vaikka koko auto, mutta loota maahan pudottaminen ja takaisin punnertaminen ei vain ole mun juttu. Lootan tieltä pitäis sitä paitsi irrottaa kartaani ja kepin juuresta kaikki roina (ja mattokin ympäriltä) mutta moottorin irrottamiseksi alla ei tarvi kuin käväistä. :wink:

Minä olen muuten käyttänyt samaa kytkinasetelmaa kahdessa eri moottorissa ja aina summamutikassa mäiskässy paikalleen ja ruuvit suht tasaseen kiinni. Ikinä ei ole mitään epätasapainon merkkejä osoittanut kapine, tai sitten en vain tunnista niitä. :shock:
Samaten kardaanin vaihdoin siten, että irrotin takapään ja kannattimen ja vedin boorista pihalle ja toinen kardaani siihen samaan booriin ihan heittämällä ja hyvin on kohta 18tkm ajettu ilman mitään polemiikkia. :P

Ainoat erikoistyökalut tällä mäelle taitaa olla Ladan työkalupussista löytyneitä vimpaimia kuten se leveä liuskamitta. Edes momenttiavainta en omista, kannenkin kiristin aikoinaan ristikkoavaimella. :wink:
Stefa

Nyt kun mainitsit niin alapuolelta jatkovarsilla nuo on tainnut tulla availtua. Mielestäni käynyt kätevästi. 133:n fiiun startti on sitten muuten aika metka kohde jos joku haluaa kokeilla :wink: Olikohan varttituuman räikkä kolmella nivelellä että taipuu...

Ei nuo epätasapainot ainakaan moottorissa tunnu kovin nopeasti, laakereille vain lisärasitus. Yleensä nuo kaikki pyörivät tasapainotetaan yhtenä klimppinä. Tosin kupla ravisti itsellä aivan tajuttomasti kun vauhtipyörä oli vain sorvattu kevyeksi, sitten katkaisi kampiakselin. Metalli väsyy kun se tärisee riittävästi. Kardaanin kanssa sulla on käynyt säkä, yleensä nuo tosi tarkkoja, ja sen tuntee.

Momenttiavain on hyvä mutta ei välttämätön, jos ei noita enempää tee kuin satunnaisesti. Itselläkin ollut vasta parisen vuotta.
Vauhdin tae - alamäki
arpati

Viesti Kirjoittaja arpati »

Stefa kirjoitti:
Ertzu kirjoitti: Ja Stefan kanssa olen samaa mieltä: Takapotkut ovat helppoja huollettavia, mutta etuvetoisten kytkinrempassa aina nostettava kone pois.
Ei aina, on noitakin vaihdettu laatikon irroittamisella. Mutta joka tapauksessa paljon rasittavampaa puuhaa.
Etuveto obelixeissa onnistuu ilman kumpaakaan em toimenpidettä :wink: Kytkinakseli tulee laatikon päästä ulos ja kopassa on irtoava alapohja 8)
124/2101 practical beauty
Ertzu

Viesti Kirjoittaja Ertzu »

Pakkohan se on sitten uskoa ku noin sanotte. Itse tullut pysyteltyä erossa noista etuvetoisista juuri hirveiden toimenpiteiden takia. Ja totta todellakin, pelkkä lenkkiavain riittää laatikon yläpuolen pulttien irroitukseen, kun vain saa nuo nostokoukut syrjälleen. Muihin avattaviin kohteisiin aimo annos jatkovarsia ja päähän nivel niin avot´ :D
kapa

Viesti Kirjoittaja kapa »

arpati kirjoitti:
Stefa kirjoitti:
Etuveto obelixeissa onnistuu ilman kumpaakaan em toimenpidettä :wink: Kytkinakseli tulee laatikon päästä ulos ja kopassa on irtoava alapohja 8)
Ja Saabeista ainakin 99:ssä sama homma 8)
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
kapa

Viesti Kirjoittaja kapa »

Kyllä Ladan kytkinmenvaihto on helpoimmasta päästä, tai yleensä takavetoisen verrattuna etuvetoon.

Siis jos on kiinnostunut autojen laitosta ja tietää esim. mihin suuntaan pultit ja ruuvit aukeaa jne. eli ei ole tekniikan kanssa ihan peukalo keskellä kämmentä, niin kyllä noita hommia kannattaa itse tehdä. Kun on yhden tehnyt niin seuraava on jo helpompi. Eikä niihin nyt mitään ihmeellisiä nostureita ja paikkoja tarvi, kyllä noita ihan maalattia meiningillä tulee itse tehtyä, ja varmaan suurin osa autoharrastajista.

Esim. juuri Lada kytkimen vaihtoon tarvitsee joitakin avaimia ja perustyökaluja ja pukit että saa autoa jonkun 30-40cm ylös (ajorampit joihin saa etupään ajettua tai pukit joitten varaan auton nostaa, tällöin tarvitsee myös tunkin). Ja tietysti jonkun verran ruista hihassa että saa laatikon väännettyä pois ja paikalleen, tai kaverin auttamaan.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Ertzu kirjoitti:Pakkohan se on sitten uskoa ku noin sanotte. Itse tullut pysyteltyä erossa noista etuvetoisista juuri hirveiden toimenpiteiden takia. Ja totta todellakin, pelkkä lenkkiavain riittää laatikon yläpuolen pulttien irroitukseen, kun vain saa nuo nostokoukut syrjälleen. Muihin avattaviin kohteisiin aimo annos jatkovarsia ja päähän nivel niin avot´ :D
mä taas olen koko ajan kiitellyt tota samaraa sen mahtavan helposta huollettavuudesta, paljon huolto tilaa ei tuollaisia ahtaita rakoja... tosin en ole vielä kertaakaan purkanut konetta tai lootaa irti samarasta, mutta selvästi paremmin osat on esillä kuin takavetosessa Ladassa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
VILEENI

Viesti Kirjoittaja VILEENI »

Nuorena ja huimana tuli irroitettua laatikko altapäin,ja niin,että etupää nostettiin sen verran ilmaan että alle mahtui selällään hivuttautumaan.Kampiakselin stefakin vuosi kytkimen luistamisen lisäksi ja sitähän ei nuori mies älynnyt korjata heti vaan laatikko piti ottaa irti vielä toiseen otteeseen saman päivän aikana.Sitä riemua!Jätä ne nostokorvakkeet sitten suosiolla pois.Ei niitä siellä tarvita.Ja vaihda painelaakeri kans ja se stefa.Eiks jeh?
wilma=lada

Viesti Kirjoittaja wilma=lada »

Ja taunuksen vanhasta vaihdelootan akselista saat keskittämistyökalun mikä sopii ladaan.Ei sitäkään välttämättä tarvitse mutta kun oon joskus yksin vaihtanut kytkintä jonka työvara on ollut toi 30-40cm ja kytkin on makanut tossa rinnanpäällä ja toisella kädellä yrität työntää sitä paikalleen niin se keskityskin helpottaa duunia.Eikös tässä jokunen aika sitten tullu deltasta mainos kytkimen vaihdosta 250€ olikohan siinä tarvikkeet vai pelkkä työ? Jossain nyrkkipajallahan sais varmaan halvemmallakin tosta muutaman tunnin työstä.
Vastaa Viestiin