1200s Ladan kytkinremppa???

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
JouniS

1200s Ladan kytkinremppa???

Viesti Kirjoittaja JouniS »

Meni ilmeisesti moottorista öljyä kytkimeen, kun laitoin MAX rajaan asti öljyä. On ruvenu nitisee (pientä luistoa) tietyillä kuormituksilla, laskin jo öljypinnan takas siihen mitä se oli kun ostin auton mutta en ole varma onko vahinko peruuttamaton...
Korjausoppaan kytkinvaohto ohjeet on kyllä aika yksityiskohtaiset mutta en ole ikinä vastaavaa tehnyt. Kysymys kuuluu kannattaako ryhtyä? Mitäköhän maksaa teettää kytkinremppa? Pitäiskö lähteä Eestiin teettämään? Entä mitä maksaa osat (levy, painelaakari (rohisee), ja moottorin ja kytkimen välinen stefa)? Maksoin autosta 100€ ja 300€ on menny remppaan kun kaiken on tehny itse, ei viittis hylätä hyvää harrastusobjektia :? Mutta ei oo varaa laittaa isoja rahojakaan enää kii.
Neuvokaa!
kapa

Viesti Kirjoittaja kapa »

Ei tuo öljyn lisäys siihen vaikuta että öljyä pääsee kytkimelle. Siinä max-merkin tuntumassahan se öljytaso kuuluu pitääkin. Kampiakselin takastefan vuoto sen aiheuttaa, tai jos huohotin on tukossa voi kampikammion paine painaa öljyt stefojen läpi. Ja voihan tuo kytkimen oireilu johtua ihan normaalista kytkimen kulumisestakin.

Halvimmalla pääsee jos tekee itse, ei ole paha homma jos on edes jotain kokemusta autojen laitosta. Tietysti monttu tai nosturi helpottaa hommaa kummasti.

Osien hintoja kannattaa katsoa http://www.motonet.fi, tai jos saa Venäjältä hankittua niin saa luultavasti halvemmalla kuin Suomesta.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Jankos

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Eikä tuo öljy, mikä takastefasta vuotaa, yleensä aiheuta kytkimelle mitään kun se vuotaa vauhtipyörän takana ja vauhtipyörä heittää kytkinkopan reunoille. Tietysti jos sitä tulisi sieltä ihan solkenaan olisi eri asia. Mutta yleensä saa tulla aika paljon ennenkuin vaikuttaa.

Olethan tarkistanut että kytkin ei kanna? Eli tarkasta sieltä vaihdelaatikon kuskin puolelta kytkimen vivusta että siellä on välys siihen työsylinterin tappin nähden (liike pitkittäisuunnassa). Lisäksi siellä pitää olla jousi mikä vetää sen kytkinkäpälän sitä työsylinterin tappia vasten. Lisäksi kannattaa tarkastaa että kytkimen pääsylinteri ei ole ruosteessa ja että se palauttaa männän lukkorenkaaseen asti. Tämän tarkistus sen kumin takaa mistä menee kytkinpolkimen tappi läpi. Jos siellä on ruostetta ja näyttää siltä ettei mäntä palaudu kunnolla, niin kumi paikalleen ja sitten öljyä siitä tapinreiästä. Kun siellä on öljyä kannattaa pumppailla poljinta ja lisäillä öljyäkin.
JouniS

Ihmettelin sitä välystä

Juu kiitos, vaikutti vaan tuo öljyhomma olevan niin samaan aikaan kun tuo kytkin ongelma, huohotin ei ole tukossa, putsasin sen 2 viikkoa sitten, mutta siellä laatikon sivussa olevassa kytkin vivussa ei kyllä käsin välystä tunnu. On vedetty aika tiukalle sen säätökin.
Tuo pääsylinteri pitää vielä tarkastaa.
Onneks Hämeenlinnaan kohta tulee tuo Motonetti että on edes vähän lähempänä.
Nosturia, sen kummemmin kun monttuakaan ei ole, sehän tässä on ollu jo pitkään ongelmana. Saan auton turvallisesti n. 40 cm maasta irti, eikä se anna paljon työskentelytilaa...
Miten muuten hoituu tuo kytkinlevyn keskittäminen? Oppaassa sanotaan vaan
että se pitää keskittää? Hommakun on ennemmin tai myöhemmin edessä. Kylläkai se itse pitää tehdä, muuten menee maku harrastukseen
:P
Ertzu

Viesti Kirjoittaja Ertzu »

Helpoiten keskitys käy keskitystapilla, jonka saa esimerkiksi vanhasta ladan vaihdelaatikosta rälläkällä leikkaamalla kytkinakseli irti. Itse tosin olen aina keskittänyt kytkimen paremman työkalun puutteessa 10mm pitkällä hylsyllä ja kerroksella alumiiniteippiä :D Onpa kerran eksynyt joukkoon varta vasten veistetty tappikin. Kun olet vaihtanut kytkimen, jätät kytkinasetelman tarpeeksi löysälle (että kytkinlevy liikkuu) ja räpläät boorit kohdalleen. Tämän jälkeen kiristät asetelman ja homma selvä.
kapa

Viesti Kirjoittaja kapa »

Kyllä tuo 40cm riittää, mulla on jotain 20-30cm luokkaa ajorampit, joitten avulla on useampi kytkinremppa ja laatikon vaihto tullut tehtyä. Mutta aina helpompaa on mitä ylemmäs sen auton saa tai pääsee monttuun sinne alle.

btw. Onko tuo Motonet Hämeenlinnaan varmaa tietoa, mihin päin tulee ja koska :?:
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Stefa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Itse tehnyt tuon kytkimen keskittämisen ihan silmämääräisesti, kun kuitenkin aina kone ollut irti samalla, osunut riittävän lähelle.
Vauhdin tae - alamäki
JouniS

oli sitten se palautusjousi syynä!

Rupes kumminkin vaivaamaan vielä tässä 22 maissa ilalla joten menin pihalle ryömimään, ja ni-in: työsylinterin palautusjousi uupuu, ilmeisesti tippunut. Motonetissä ei ole (ainakaan webissä) joten romikselle huomenna. Toivottavasti ei ole muuta vikaa, kerron kun olen saanut jousen paikoilleen!
Kiitos erittäin hyvistä neuvoista!
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

motonet hämeenlinnaan kuulostaisi hyvältä :D

mutta siis asiaan, eikö takavedon kytkin remppa ole aika professionaal homma. käsitys "jos jonkin verran on auton kanssa jotain tehnyt" on varsin liukuva, itse olen jonkin verran tehnyt, mutta en alkaisi siihen puuhaan. Osaltaa kyllä vaikuttaa noitten nosturien ja montun puute, eli olosuhde haitat, mutta jo pelkästään noi kytkimen ja asetleman keskittämiset ja laatikon irrottamisen hankaluus moottorista sieltä ahtaasta raosta (tarttis erikoistyökaluja) tekee hommasta jo aika työlään. Korjaamon setä hoitaa sen nostureillaan kivuttomasti ja helposti ja ottaa sitten "pikkuisen" rahaa siitä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Stefa

Asetelmahan keskittyy niillä kartiotapeilla, pitää vain muistaa merkata että asetelma tulee samaan asentoon mitä alunperin oli. Pysyy tasapainotus kohdallaan. Jäähdytin pois ja talja tukevaan puun oksaan niin kone nousee nätisti pois, erikoistyökaluja ei tarvita. Vaikka pultit ei parhaalla hollilla olekkaan niin kyllä ne on ihan tavallisella lenkillä lähteneet. Toinen ratkaisu on kipata auto kyljelleen ja ottaa laatikko pois, tuolloin pitää muistaa merkata vielä kardaanin asento.

Omasta mielestä takapotkut helppoja, etuvetojen kanssa menee hermo. Mutta ennenkaikkea, tekemällä oppii!
Vauhdin tae - alamäki
Lada-Jussi

Stefa kirjoitti:Asetelmahan keskittyy niillä kartiotapeilla, pitää vain muistaa merkata että asetelma tulee samaan asentoon mitä alunperin oli. Pysyy tasapainotus kohdallaan. Jäähdytin pois ja talja tukevaan puun oksaan niin kone nousee nätisti pois, erikoistyökaluja ei tarvita. Vaikka pultit ei parhaalla hollilla olekkaan niin kyllä ne on ihan tavallisella lenkillä lähteneet. Toinen ratkaisu on kipata auto kyljelleen ja ottaa laatikko pois, tuolloin pitää muistaa merkata vielä kardaanin asento.

Omasta mielestä takapotkut helppoja, etuvetojen kanssa menee hermo. Mutta ennenkaikkea, tekemällä oppii!
niin joo en olekaan ajatellut koko hommaa noin päin että kone irroitetaan ja sitten vaihdetaan kytkin, olen miettinyt aina niinpäin että loota irroitetaan ja sitten sitä kautta asennellaa kytkin.... ohan koneen irroituksessa enemmän työvaiheita kuin laatikon?

lootan ja koneen toisistaan irrotuksesta... jossain ohjeessa neuvottiin tekemään niin että kone ja loota irroitetaan korista ja nostetaan konetta ja vedetään eteenpäin koko pakettia jolloin pultit tulee esiin (tarvii tietysti irrottaa syyläri edestä).
Toinen: olikohan ihan konelan ohjeessa missä käytettiin tarkoitusta varten suunniteltua erikoistyökalua mikä taittuu sinne ahtaaseen rakoon helposti? pienempi avain sinne mahtuu pujahtamaan aina vähän helpommin, mutta sillä ei saa tarpeeksi voimaa siihen pultin avaamiseen. Yhdestä raadosta irrotin laatikon tuollai kyljelleen kaatamalla, jotenkin mä ne pultit silloin kyllä irti sain, mutta seuraavan raadon kanssa oli ongelmia.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Stefa

Molemminpäin olen noita tehnyt, riippuen mitä muuta tehnyt samalla. Ei se konekkaan paha ole ottaa pois, etenkään jos vain saa sopivan taljan johonkin ylös kiinni. Tullut noita jokunen purettua ihan laatikko paikallaan ja tavallisilla avaimilla purkaen. Ja ihan suoralla lattialla aina. Yhdestä tosin otin koko paketin, laikaten keulaan sopivan kolon jolloin tuli suoraan eteen kaikki. Ei toki ajoautoon suositella :lol: Toisistaan irtoavat näppärästi kun napsii pultit pois ja polkaisee kytkintä.
Vauhdin tae - alamäki
Lada-Jussi

mutta ihan bilteman työkalusatsilla noista ei pärjää eli onnistuminen on aika paljon kaluistakin kiinni. ite yhdessä raadosa toteutin sitten tota nokan rälläköinti tekniikkaa
Stefa

Ei mullakaaa juuri ihmeempiä kun pari kiintoavainsarjaa ja 1/2", 3/8" ja 1/4" -tuumaiset hylsysarjat. Turhaan bilteman työkaluja parjataan, ne on oikeasti jopa ihan hyviä. Ei toki mitään facom-laatua mutta hintaansa nähden hyviä. Jotain noita on enkä mitään ole rikkonut.

Ihan btw niin onko olemassa jotain toimintaohjeita tällaisiin tavallisimpiin remontteihin?
Vauhdin tae - alamäki
Ertzu

Viesti Kirjoittaja Ertzu »

Stefa kirjoitti:Asetelmahan keskittyy niillä kartiotapeilla, pitää vain muistaa merkata että asetelma tulee samaan asentoon mitä alunperin oli. Pysyy tasapainotus kohdallaan. Jäähdytin pois ja talja tukevaan puun oksaan niin kone nousee nätisti pois, erikoistyökaluja ei tarvita. Vaikka pultit ei parhaalla hollilla olekkaan niin kyllä ne on ihan tavallisella lenkillä lähteneet. Toinen ratkaisu on kipata auto kyljelleen ja ottaa laatikko pois, tuolloin pitää muistaa merkata vielä kardaanin asento.

Asetelmahan on siis kuudella pultilla kiinni vauhtipyörässä ja se ei keskittelyjä vaadi. Ainut ovat juuri sen oikea asento tasapainon kannalta, sekä että nuo kartiotapit ovat oikeissa koloissa (ei voi asentaa väärin ilman että asetelma jäisi kantamaan). Jos ei koneen vaihtoa ole tarvittu
samalla, niin aina olen itse vaihtanut kytkimen koneen ollessa paikallaan. Kallistamalla konetta taaksepäin näkee suunniilleen laittaa kytkimen paikalleen. Ja ei tuossa laatikon irroituksessa suurempia erikoistyökaluja tarvita, sopiva hylsysarja ja riittävästi jatkoja +nivel räikkään. Ainoat hankalat irroitettavat ovat laatikon kaksi ylimmäistä pulttia.
Ja Stefan kanssa olen samaa mieltä: Takapotkut ovat helppoja huollettavia, mutta etuvetoisten kytkinrempassa aina nostettava kone pois.
Vastaa Viestiin