Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
1800tc kirjoitti:kysympähän vaan et miks esim.autokorjaamoissa sit ei käytetä ydintäytelankaa.kyl jos sellaisen hitsauksen tekee et sitä voi sanoa hitsakseks ni ydinlangalla voi heittää vesilintua.riippuu tietysti mitä vaatii hitsakselta...
Johtuskohan kuule siitä että 1kg ydintäytelankaa maksaa saman kuin 10kg normaalilankaa,eikä niiden korjaamolla tarvitse useinkaan kannella niitä hitsaus laitteita esim.parkkipaikalle niinkuin meidän "koti"hitsareiden. tuo mulle kunnon ydinlanka kone ja mätä lada niin näytän sulle miten sillä syntyy kunnon saumaa,ei ydinlankakoneen tehot tietenkään samaan riitä kun jonkun useamman tonnin kempin,mutta auton pellit sillä hitsaa aivan yhtä hyvin.
Kieltämättä joskus tulee sellainen tunne, että nuo "oikeat hitsaritkaan" ei aina tiedä mistä puhuu. Ydintäytelanka vehkeet haukutaan, mutta kun kysyy että mitäs olet sellaisella hitsannut niin tulee hiljaista Lisäksi ihan kaikki opit, mitkä paljon kaasumigillä hitsanneelta tulee selkäytimestä, ei sovellu suoraan ydintäytelanka hommiin. Vois ainakin aluksi itsestäkin tuntua ettei hommasta tuu mitään.
Kyllä kokeltu on täyte lankaa ja kokemusta ainakin auton hitsaus töistä kun ammatti on autopelti seppä.mut en silti rupeais hitsaa aiakkaiden autoja täyte langalla.mut koti hitsarille oiva ja halpa konsti varmasti mut sauma ei varmasti ammattitasoista.
Ydintäytelanka on tarkoitettu ainoastaan pieneen korjaushitsaukseen ja sen mekaaniset ominaisuudet ovat huonommat kuin muissa hitsausprosesseissa.Sitä ei tule sekoittaa täytelankahitsaukseen (menetelmänumero 136),jossa lanka on saman näköistä.Täytelankahitsauksessakin käytetään suojakaasua.Hitsaava konepajateollisuus/korjaamot eivät käytä ydintäytelankaa,koska sillä ei ole mitään ominaisuuksia,jotka puoltaisivat sen käyttöä.Langan hinta ja hitsin huono laatu ovat määräävä tekijä.Ydintäytelanka sisältää metalurgisesti erilaisia kaasuja muodostavia aineita,joiden tarkoitus on suojata hitsiä hapettumiselta.Sillä tulee hitsata AINOASTAAN ulkona tai ERITTÄIN hyvin tuuletetussa tilassa,sillä langassa on mm. Bariumia,joka on jo kovanluokan myrkkyä ja sitä todellakin käytetään esim.rotanmyrkkynä.
Itse en ainakaan lähtisi noilla koneilla hitsaamaan mitään isompia projekteja ja kuten aikaisempi kirjoittaja kertoi tulosta tulevan kun jännite on tapissa ja langansyöttö nollassa-tämä varmaan kertoo missä mennään..
Kyllä kai tuolla rotanmyrkkylangallakin voi pieniä korjaushitsauksia tehdä.Olen nähnyt kuinka noita lankoja puolataan isolta kelata pienille ja ei muuta kuin leima kylkeen,mitä tilaaja haluaa.
Useinkin lankaa,konetta ym. haukutaan mutta harvoin vikaa mukamas löytyy kolvin päästä.Halvoissa migeissä (yleisnimitys lankahitsaukseen)ongelmana on se että niissä kaikki ratkaisut on tehty halvimman mukaan.Virtalähde on heikko ja sitä joutuu käyttämään äärirajoilla.Langansyöttö ei ole tako-ohjattu,vaan langansyöttönopeus seuraa kaarijännitettä.Tämän huomaa juuri hitsauksen aloituksessa.Syöttöpyöriä on vain yksi ja vastarulla mankeloi langan soikeaksi.Nyt kun tämä kupruileva lanka yrittää kulkea langanjohtimessa kohti virtasuutinta joka on joko liian kulunut,löysästi kiinni tai muuten päästään nyplääntynyt.Maadoituskenkä on tietenkin sitä mallia,joka lämmetessään löysää puristusvoimaansa.Maadoituskenkä laitetaan jonkun ruosteen päälle.Sitten kun valokaari on syttynyt voi jännitettä yrittää säätää valokaaren pituutta säätämällä koska jänitteen säädössä ei ole muita asentoja kuin minimi ja maksimi.Sitten kun tämä paketti isketään 40m pitkän valoroikan päähän ja yritetään hitsata niin todetaan että onpa huonoa lankaa
itse en osaa hitsata mutta joskus olen puikolla raudanpaloja yhteen liittänyt
huonoin paikka oli kun sähköt tuotiin usean jatkoroikan voimin auton luokse 10a sulakkeella olevasta rasiasta
normaali oloissa ei 10a tuota hitsiä kestä mutta kun välissä oli pitkästi ohutta roikkaa niin sulake kesti
eli jännitehäviöt oli roikissa niin suuret ettei virta hitsille riittänyt
puikkojen vika se silloinkin oli kun ei tahtonut siististi syttyä eikä puikko palaa kuten ilman jatkoroikkia
mutta asiaan palatakseni onko kellään kokemuksia tuosta 189e bilteman täytelankamikistä ja bilteman täytelangasta eli onko kyseinen yhdistelmä aivan toivoton jos meinataan noin aanelosen kokoisia peltipaloja autoon hitsata (pohjaan ja kynnyksiin siten että hitsattava pohja puhdistetaan peltipuhtaaksi )
en ressa löytäny netistä kyseistä konetta mutta tässä pätee taas se sama vanha juttu jotta halpaa ja hyvää ei ole....
voi toki olla jotta toimii hyvinkin pikku näpröössä mutta voi järkikin lähtee!
suosittelen jotta lähtisit ettimään käytettyä laatumerkkiä jostain alan liikkeistä tai keltaasestapörssistä/nettikoneesta.
Kattelin bilteman luettelosta tota konetta, ei vaikuttanut kovin kummoselta mm. virransäätö vain 2-portainen jne. mutta varmasti silläkin auton peltejä tursii kasaan. Ja uudessa laitteessa on tietysti aina takuu..
Olen hitsannut monta autoa katsastukseen ja aina on kelvannut.
Täältäkin löytyy tyytyväisiä asiakkaita joille olen ladaa hitsannut.
Täytyy sanoa että jos väittää kaikkia halpoja lanka koneita paskaksi niin suosittelen niiden kokeilua omani maksoi uutena 120e ja toimii kuin unelma
pressa kirjoitti:
mutta asiaan palatakseni onko kellään kokemuksia tuosta 189e bilteman täytelankamikistä ja bilteman täytelangasta eli onko kyseinen yhdistelmä aivan toivoton jos meinataan noin aanelosen kokoisia peltipaloja autoon hitsata (pohjaan ja kynnyksiin siten että hitsattava pohja puhdistetaan peltipuhtaaksi )
Jos se on samanlainen kuin Motonetin versio niin aivan loistava laite.
En ala kinaamaan näiden huippuhitsareiden kanssa mutta kyllä sillä tulee todella hyvää ja tasaista jälkeä... Onhan se tavallaan kauhen lelun näköinen kun on langansyöttöpuoli periaatteessa jotain muoviseosta ja muutenkin ei kovin häävin näköinen, mutta ko. koneella on kuitenkin jo muutama kerä lankaa hitsattu eikä mitään huonoa sanottavaa ole laitteesta...
Eli jos tulee hommattua joku miggi auton laittoon niin ei ainakaa mun tartte miettiä, millaisen laitteen ostan
Sitten paksummalle aineelle on omat laitteensa... Niin ja plussana voidaan pitää sitä, että kuka tahansa voi ostaa ton laitteen... Eikös esim. pullon osto/vuokraus vaadi tulityökortin (tämä on sitten ihan mutua) ?
^Ei kyllä kukaan kysynyt tulityökorttia pulloa ostaessa. Ois se kyllä ollut.
Pressalle voisin vastata kun kerran noita halpiskoneita ei saa haukkua että kai sitä koneella kun koneella jonkinlaista tulosta saa aikaan, jos ei saumaa niin ainakin roiskeita .
halppis koneita voi arvostella (onhan ladalla ja kalliimmallakin autolla eroa)
mutta yritänkin kysyä onko kellään kokemusta tuosta billikan halppiskoneesta
käyttöä kun olisi pari kertaa vuodessa ja joskus harvemmin niin ei paljon pullon vuokrat kiinnosta
No olen tollasella bilteman halpiskoneella kerran hitsannu ja kyllä sekin ihan välttävä laite auton hitsaukseen on,mutta kannattaa katella sellainen kone missä lankarulla on koneen sivulla pystyssä,eikä koneen päällä makuultaan,tuntuis käytössä toi langan syöttö toimivan paremmin.Ainakin motonetistä sai sellasta konetta jossain vaiheessa hintaan noin 160e.