Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jokari kirjoitti:
No minä korjasin tuon siihen mitä sun piti sanoman.
Tiimiläinen pistellyt männäkesänä viisarin useampaankin otteeseen pitkien merkkivalon kupuun saakka eikä kuulemma edes tehnyt tiukkaa...
Ei varmasti tiimiläiseltä, mutta puhuttiinkin normaalilla itsesuojeluvaistolla varustetuista ihmisistä.
Orkkis sikäli hyvä korjaus, että vaikka olisi tehtaan pakasta ja Raipossa uudelleen kasattu takatuuppari kyseessä, niin kyllä pitäisi jossain Yllytyshullu-ohjelmassa olla, että menisi toista kertaa edes kokeilemaan moista.
Muistaakseni viime kerralla nostin kaasun 90:n kohdalla ja oli sentään kunnossa oleva alusta kyseessä laadukkailla iskareilla.
Ihan aavistuksen hurjempi ajettava kuin Audi. Mutta kyllä se takatuuppari sitten huonolla tiellä menee hyvin ja sinnehän se on tehtykin. -Ei tarvitse hidastetöyssyihin paljoa himmailla.
Ilmeisesti apinakehän kupeessä on joku krooninen anti-handling-vyöhyke joka aiheuttaa takavetoisten ajokelvottomuuden yli viidenkympin vauhdissa. Tai sitten olet rölli niinkuin minäkin.
Rullailen joka päivä hunttia takavedolla enkä pidä sitä kyllä yhtään minään. En vaikka vertaan mihinkään ajamaani autoon. Tietysti alla ei ole 30-vuotiaita korppuja eikä alustaakaan. Ilmeisesti täällä sitten osataan vaan säätää Ladat ajokelpoisiksi mikä nyt ei yllätä pätkääkään.
Perusteles nyt audiq millälailla takavetoisen ajokelvottomuus yli kahdeksankympin vauhdissa esiintyy ja näkyy, jotta uudet lukijatkin voi näitä surmanloukkuja sitten hyvillä mielin varoa?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Alusta oli varmasti keskivertoa paremmassa kunnossa ja ei mitään korppuja harrasteta täälläkään. Melko uudet renkaat oli silloin alla. Ja tuskin ne Monroen kaasutkaan ainakaan huonontaa ajo-ominaisuuksia. Minusta takatuuppari on vaan kaikin puolin niin väärässä elementissään moottoritiellä ja niissä vauhdeissa muutenkin.
Ensinnäkin ohjaus on melko järkyttävä. Hitaammissa vauhdeissa ihan ok ja leppoinenkin, mutta ei enää moottoritiellä. Eikä se nyt ole kiinni mistään simpukan säädöstä tai muusta vastaavasta. Jo sille rakenteelle ominaista on lievä levottomuus. Ladassa sen rakenteen huonot puolet vielä korostuvat, koska Lada on kevyt auto ja toteutus on tunnetusti melko karkeaa tekoa.
Monessa jenkissä on samanlainen rakenne, mutta ne on johdonmukaisia käyttäytymiseltään. Lada ei sitä ole, vaikka sille tekisi mitä temppuja. Paremman siitä voi saada kuin alkuperäinen, mutta siitä on vielä pitkä matka hyviin ajo-ominaisuuksiin.
Mutta makuasioita. Sinä hehkutat takavetoisten puolesta ja minulle se vetotapa on viimeisenä listalla, kun puhutaan kevyistä henkilöautoissa. Siksi tuskin edes voimme päästä tässä asiassa yhteisymmärrykseen. Mutta ei meidän varmasti tarvitsekaan. Niin kuin sanoin, makuasioita.
^ Tähänkin voidaan todeta että sitten joskus kun olet ajanut Ladalla kaasunilkka koukussa esim. 1000 km niiin v-käyräsi on todella korkealla joten alat kaipaamaan rengasmelua sen korviaraastavan mökän vuosi.
Jokari kirjoitti:Rullailen joka päivä hunttia takavedolla enkä pidä sitä kyllä yhtään minään.
Ei ajo-ominaisuuksien vuoksi tuo ole homma eikä mikään vakio takapotkullakaan mutta se melu. Itsellä se rupeaa ainakin väsyttämään ja puuduttamaan ajaessa.
Nyt kun päästiin puhumaan pitkistä ajomatkoista takapotkuilla niin tekee mieli kertoa eräs reissu. Oli kesä 1994 ja meikäläinen oli 6 vuotias nuorimies. Isän kanssa tehtiin autoreissu Pudasjärvi-Gävle-Sundsvall-Vaasa-Viiala-Pudasjärvi. Pelkästään Pudasjärvi-Gävle väli on 1000 km joten tuosta ajosuoritteesta voisin melkein kaljuuntuvasta päästäni isälle hattua nostaa. Autona kun oli Lada 1200/2101 -82. On monesti käyny mielessä että tuo reissu pitäs joskus itelläki ajaa takapotkulla läpi. Tosin Sundsvall-Vaasa vois olla tuskainen väli kun ei nuo taida sukeltamaan pystyä
Ens keväänä on kyllä tarkotus mennä Gävleen mutta taidan ottaa Saban alle
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Onko se nyt automaattisesti oletuksena että jokapäiväisellä käyttöautolla tahkotaan myötäänsä pitkiä matkoja maantiellä?
Itte väännän jottai viittä-kuuttasataa kilometriä viikossa mutta harvemmin edes kahtakymmentä kilometriä kerrallaan, pääosin paikallisten taajamien väliä 60-80 alueilla, joskus pätkänmatkaa maantiellä.
Ajelin taannoin vuojen verran kaikki ajot 1200 vakioladalla ja pärjäsi sillä niissä nopeuksissa mitä sillä ylipäätään voi saavuttaa. Tuli joskus kokeiltua liki mittarin loppuun ja sittenkin riitti ajokaista.
Välityksiensä tautta maantiellä meno on meluisaa ja epätaloudellista ja kylänpyörityksessä se taas on kankea raktori joten ei passaa olla autosta kovin kranttu jos meinaa takavetoisella ajonsa tahkota. Mutta vie se perille ja tuo vielä takaisinkin eikä tee tiukkaakaan kun pitää sen kunnossa.
Tosin nykyään ne vanhat kunnon ladat alkaa olla jo hinnoissaan, katastamattomista vikapesistäkin pittää maksaa jo satasia, joten ei ne kyllä mielestäni enää ole hinnaltaan kovin kilpailukykyisiä. Taitaa hyvän takavetovolovon kohta saada helpommalla.
Etuvetosista Ladoista en virka mittään kun ei ole kokemusta kun yhestä samarankippanasta eikä se varsin mieleinen ollut.
Meluisampi hieman takavetoinen voi olla hieman, mutta kyllä takavedolla hyvin uskaltaa vaikka 140km/h ajella motarilla ?!? Ihmetyttää suuresti miksi jotkut väittävät tai kyselevät että onjo itsetuhoista ajaa Ladalla + 100km/h... Ja kyllä auton ohjaus on ihan hyvä, ehkä hieman pitää korjailla mutta eipä nukahtele rattiin, eikä minua haittaa jos vähän autoa tarvitsee ohjata.
Vähintään 1500cc, 5vaihteinen, 3,9 perä ja fiksu alusta niin varmasti on hyvä ajella Suomen nopeusrajoituksia ilman paniikkia.
Ja perät ja laatikot eivät hirveästi jollota, mikäli ovat asiallisessa kunnossa
Pari mielenkiintioista ehdokasta olen jo bongannut ja ovat molemmat takapotkuja. Tarkoitus olisi lähiaikoina päästä koeajolle. Toinen on 2105 vm.94 ja toinen 2107i vm.96. Onko tuo 94-malli nyt sillä "pahamaineisella" Axtec kaasarilla? Onko kaasari mahdollista korvata 2107:n ruutalla? Vaatiiko jo paljonkin muutoksia?