Lada käyttöautoksi?

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
specialisti

Lada käyttöautoksi?

Viesti Kirjoittaja specialisti »

Tervehdys toverit! :)

Nykyinen Volvo 240 mätänee käsiin, joten aika etsiä "uutta" käyttöautoa. Katseet ovat kääntyneet Ladaan, koska hinnat on varsin kilpailukykyisiä. Joten kysymys kuuluu, mikä Ladan malli sopii parhaiten käyttikseksi? Takapotkut kiinnostaa lähinnä vetotapansa puolesta, mutta onko niissä ruosteongelmia? Monelta suunnalta kuulee Ladojen mädäntyvän nopeahkosti. Liekö pelkkää kateellisten panettelua? :) Miten bensan kulutuspuoli takapotkuissa? Meneekö pienemmällä kun Volvon 240?

Entä tuoreemmat satakympit jne.? Onko mitään ruostesuojausta tehtaan puolesta? Jossain puhuttiin alustan olevan joissain malleissa sinkitty? Onko näissä vuosimalleja joita on syytä välttää? Kulutus näissä ilmeisen pientä. Onko moottori VW konsernin tuotteita, kuten Seat jne.?

Tärkeä asia on myös, että pystyykö tankista lappoamaan bensaa? Mahtuuko n.6mm muoviputki täyttöputkeen? Venäjällä tulee siis tankattua. Varaosia näkyy väki tuovan venäjältä. Onko Viipurissa joku suositeltava Ladaosa pulju?

Tässä ensialkuun. Auttakeehan avutonta! :D
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada käyttöautoksi?

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

specialisti kirjoitti:Monelta suunnalta kuulee Ladojen mädäntyvän nopeahkosti.
Paskapuhetta.

Ruostuu siinä missä muutkin.

Eikös se 240 vie jotain 8-12 litraa?
Samaan luokkaan tai vähän alle pääsee Ladalla. Riippuen kaasarista. Varo huonokuntoisia Axtec kaasareita!
Itse suosittelisin takavetoista käyttöautoksi.
specialisti kirjoitti:Entä tuoreemmat satakympit jne.?
Itse en näillä ajaisi. Kannattaa lukea foorumia, löytyy kokemuksia.
Venäjältä saa osia. Takavetoisen tankista pystyy lappoamaan bensaa ilman mitään ongelmia, siellä on täysin suora yhteys tankkiin ilman
minkäänlaisia kuristimia tai verkkoja.

Toivottavasti auttoi!
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Lada käyttöautoksi?

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Yksilöitä ladat ovat, ei samarakaan huono valinta ole, huonolla tiellä hyvä auto...
warre 353w sedan,
mikko853
Viestit: 2663
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Lada käyttöautoksi?

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

8 takapotkua, 6 samaraa ja 2 110:aa omistaneena suosittelisin Samaraa käyttikseksi. Takapotkut alkavat olla teknisesti jo melko antiikkia ja vaativat hieman harrastemieltä säätöjen ja huoltojen suhteen. 110:ssa jatkuvasti sähkövikoja, surkeat ajovalot ja typerä rakenne, lähtee helposti ruostumaan. 1500i Samara lienee huolettomin kunhan löytää hyväkorisen :)

PS. Oli kyseessä sitten takapotku tai Samara, jätä väliin vm. 91-96 kaasari mallit.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lada käyttöautoksi?

Viesti Kirjoittaja tinuri »

211x sarjassa on myös omasta mielestäni tehottomat ajovalot. Mutta noista sähkövioista en ole ihan samaa mieltä. Isän 2111 ajettu 160 tkm ilman sähköhäröjä. Ainoastaan takaluukun moottori vaihdettiin nyt syksyllä yht äkkisen jumimisen takia. Omassani sähkövikoja ei ole esiintynyt, mutta koputan puuta varuilta.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Lada käyttöautoksi?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

ai että takavetosten ladojen hinnat kilpailukykysiä? kun vakiovarustelistaa ja ominaisuuksia alat vertailee niin ylihintasia paskoja ne on ei siitä mihinkään pääse... :lol:
lada.h.s kirjoitti:Takavetoisen tankista pystyy lappoamaan bensaa ilman mitään ongelmia, siellä on täysin suora yhteys tankkiin ilman
minkäänlaisia kuristimia tai verkkoja.
aa. täähän se onkin se ratkaseva ominaisuus kun toimivaa ja luotettavaa käyttöautoa haetaan...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
specialisti

Re: Lada käyttöautoksi?

Viesti Kirjoittaja specialisti »

No johan tuli vastauksia! :shock: Taitaa olla yhtä montaa mielipidettä, kun on kuskiakin. Ilmeisesti Ladoissa on paljon erilaisia yksilöitä? Mitenkäs nämä uudemmat yksipisteruutat takapotkut? Viekö vähemmän ainetta kun kaasarimallit? 110 malleissa eniten yksilöeroja? 110 tuntuu houkuttelevalta pienen kulutuksen ja alhaisen hankintahinnan kannalta. Mitä paikkoja kannattaa tarkastaa eritoisesti kun lähtee katsomaan takapotkua? Entä 110:iä? Missä sijaitsevat kummankin mallin tyypillisimmät mätäpaikat?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada käyttöautoksi?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kun noin lähellä asut niin voisit tulla testaamaan keskivertoa parempaa takavetoa...saattaa sen jälkeen katseet unohtua noista etuvetorimpuloista. :lol:

Ja näyttää noissa 11x-sarjalaisissakin olevan enemmän tai vähemmän säätöä merkille ominaiseen tapaan. Ja niitä ei autoliikkeetkään huoli vaihdossa. :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Marko
Viestit: 982
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Lada käyttöautoksi?

Viesti Kirjoittaja Marko »

Ei oo mitää merkille ominaisee tapaa ja toiseks niitä on autoliikkeissä.Kannattais jättää ne kokemukset kertomatta,mitä ei ole.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Lada käyttöautoksi?

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Takavetoinen Lada ehdottomasti alle, vanhempi kuin vm 1991, vältä katalysaattori malleja!!

Neukkulainen takavetoinen alle siis, osat erittäin halpoja, joita saa hyvin, helppo korjata, kyllä joku "corolla" ruostuu helpommin, pitää huolta niin pysyy hyvänä, ja yleensähän näitä ei ole todellakaan pidetty hyvin... Ajettu TB moniasteilla jne :lol:

Ja kyllähän on ihan toiminta varmoja, mun mielestä, tottakai jotain vanhaan autoon pitää uusiakkin mahdollisesti joskus

Laita Weber kaasutin ja sytkät kaikki kuntoon, ei vie hirveästi.. Oma 1700cc, 3.9 perä ja 5lovinen loota DGV Weberillä Jokarin ohjeilla matkakulutus lähempänä 7L kuin 8L...
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Lada käyttöautoksi?

Viesti Kirjoittaja manni »

Samara on paras edullinen käyttöauto.

Edullinen ostaa, omistaa ja käyttää. Tekniikka yksinkertaista ja huollettavuus parhaimmillaan jopa takavetoja helpompaa. 1,5-litraisessa on ruiskun kera riittävästi tehoa ja vääntöä keveään autoon kulutuksen pysyessä maltillisena. Yleensä ei ole turhia rikki meneviä sähköherkkuja, kuten sähköikkunoita, keskuslukkoja ym. Ajettavuus pärjää monille modernimmeillekin konstruktioille eikä tarvitse pelätä huonoja kelejä tai huonosti aurattuja teitä.

Jos peltien mätäneminen pelottaa, Eurosamarassa on korin maalikäsittely tehty Uudessakaupungissa ja autossa on useita muitakin parannuksia, jotka ovat käyttöautossa varsin paikallaan (paremmat penkit, hiljaisempi kabiini ym).
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Lada käyttöautoksi?

Viesti Kirjoittaja manni »

specialisti kirjoitti:Entä tuoreemmat satakympit jne.? Onko mitään ruostesuojausta tehtaan puolesta? Jossain puhuttiin alustan olevan joissain malleissa sinkitty? Onko näissä vuosimalleja joita on syytä välttää? Kulutus näissä ilmeisen pientä. Onko moottori VW konsernin tuotteita, kuten Seat jne.?
Koneet ovat AvtoVAZin omia. Samaraa varten kehitettiin uudet moottorit (1,1-, 1,3- ja 1,5-litraiset) ja Porschelta saatiin teknistä apua. Koneet olivat varsin moderneja, kun Samara pääsi tuotantoon 80-luvulla. Samaran koneet (Suomen mallistossa) ovat aina olleet 8-venttiilisiä.

110:n koneet ovat pääosin samaa kauraa kun Samarankin koneet, 1,5-lltraista GM:n ja Boschin ruiskulla, 8- ja 16-venttiilisenä. Uudemmissa malleissa on samasta koneesta 1,6-litrainen muutos Boschin ruiskulla, 8- ja 16-venttiilisenä.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada käyttöautoksi?

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Itsekin suosittelisin takapotkua ennen katalysaattoriaikaa. Muista Ladoista ei sitten olen itsellä kokemuksia. Ruutta takapotku saattaisi varmaan olla myös kohtalaisen hyvä. Kattikaasarit ja 110:t jättäsin rauhaan mutta Samara voisi vielä olla ihan ok sijoitus. Mistään mitään tiedä mutta pistinpä lusikkani tähän(kin) soppaan :)
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Lada käyttöautoksi?

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Ja onhan nyt takavetoisessa tyyliä mitä ei lainkaan löydy väärävetoisista Ladoista 8) :wink:
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lada käyttöautoksi?

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Hmm, takapotku miehet hehkuttaa että parempaa ei oo ja haukkuvat etuvetoa. No, haukkuva koira ei pure :lol:

Tässäkin viestiketjussa tulee hyvin ilmi että jos et tunne, niin HAUKU sitä sen minkä kerkiät. Mutta en ala huudella että mulla on tätä ja tätä. Tai no sanon kuitenkin. Ohjaustehostin. Kiva lisä parkkipaikoilla pyöritellessä, mutta hivenen liian herkkä sitten muutoin.
Vastaa Viestiin