E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Sdelano v SSSR kirjoitti: Ensimmäinen korvausvaatimus E10:n aiheuttamista vioista on jo ehditty esittää Suomessakin. Vaatimus vedettiin takaisin, kun ilmeni, ettei korvauksen vaatijan käyttämälle huoltoasemalle ollut vielä toimitettu 95E10:tä.
Totta siitä oli sentään E10:n hinta peritty :wink:
Avensis stw
Ex.21093 -00
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Mulla ei ollut ladaa vuonna 1992, vaikka semmoista olin aina halunnut. Vuonna 1994 armeijassa ladan moottorin ominaisuudet eivät vakuuttaneet. Saattoi olla Axtec. :lol:

Mutta semmoinen kuva on kuitenkin, että kyllä bensat ovat olleet aikamoista kuraa viimeiset vuodet, ellei jopa kymmenet vuodet. Onko noita kuivattavia aineita, sun muita mitä ihmeellisimpiä lisäaineita lisäilty jo siitä lähtien, kun lyijystä luovuttiin? Aika kuluu joidenkin asioiden suhteen niin pirun nopeasti. Milloin on tuskailtu veneen, milloin prätkän moottorin kaasuttimiin kertyvän moskan kanssa. Mikään ei ole niinkuin ennen, enkä taida edes tietää miten asiat olivat ennen. Mutta tieto lisää tuskaa, sen tässä taas kerran saa oppia. :wink:

Sen sain siitä MTBE:stä kaivettua, että juurikin oktaanin korottamiseen sitä on käytetty.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

pressa kirjoitti:Kertoisiko joku mitä ongelmia oli 1992 vuonna ladalla ajellessa?? Ajoiko kukaan nesteen tai shellin bensalla? Silloinhan polttoaineessa oli mtbe-lisäainetta. Muistaako ep mitä se oli ja paljonko sitä oli? Lukekaa sen ajan polttoaine testejä ja teknisiä artikkeleita! Tuulilasin lukiat voivat nopeasti lehdistä tarkistaa seuraavat faktat. MTBE on metanolia!! Ja nesteen ka shellin bensoissa sitä oli 9,8-10% mitattaessa, ilmoitettu vaihteluväli 10-12%. Kertooko ep tai joku muu nyt miksi silloinkin ladat toimi mutta eivät toimisi nyt etanoliseoksella (jossa etanolia huomattavasti vähemmän kuin ennen oli metanolia!).
Asiallista olisi ilmoittaa että kuinka kauan tätä MTBE:tä käytettiin? Edelleenkään tuo etanolin/metanolin mahdollinen haittavaikutus ei kyllä näy yhdessä eikä kahdessakaan tankillisessa.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kyllä etanoli kuivattaa,katsokaapa vanhaa juoppoa.Kävelykin on muuttunut katkokävelyksi kun hermoston synapseista on liuenneet rasvasolut pois.Epäilempä että koko etanolihömpötyksellä ei ole mitään luonnontiellistä perustaa,muka suojelee luontoa?Takana on öljy-yhtiöitten ja verottajan pohjaton ahneus ja ihmisten pelko yliverotettujen maailman vanhimmman autokaluston lopullisesta särkymisestä ja jalkamieheksi joutumisesta.Eräässä Ylen Teemassa olleessa tiededokumentissa todisteltiin että ilmaston lämpeneminen ja kylmeneminen johtuu suurimmaksi osaksi avaruudesta tulevista suihkuvirtauksista joihin ei ole ihmisillä koskaan ole ollut eikä tule olemaan rahtusen vertaa.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Jaska HKI kirjoitti:Epäilempä että koko etanolihömpötyksellä ei ole mitään luonnontiellistä perustaa,muka suojelee luontoa?Takana on öljy-yhtiöitten ja verottajan pohjaton ahneus ja ihmisten pelko yliverotettujen maailman vanhimmman autokaluston lopullisesta särkymisestä ja jalkamieheksi joutumisesta.Eräässä Ylen Teemassa olleessa tiededokumentissa todisteltiin että ilmaston lämpeneminen ja kylmeneminen johtuu suurimmaksi osaksi avaruudesta tulevista suihkuvirtauksista joihin ei ole ihmisillä koskaan ole ollut eikä tule olemaan rahtusen vertaa.
Eihän se etanolin rahtaus toiselta puolen maailmaa taida ihan viisasta olla :roll: Ilmaston lämpeneminen :lol: lähemmäs -30°C pakkasia ennen joulua aatella kuinka kylmää oisi ollut jos ilmasto ei oisi lämmennyt :wink: :lol: Ihan rahastusta, joo onhan tuo nähty...
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

St1:n RE85:n koostumuksesta voinee tehdä karkeita päätelmiä käyttöturvatiedotteesta:

http://st1.fi/pdf/KTT_RE85_fin_16-03-2009.pdf

Hieman jo ehkä vanhentunutta tietoa on täällä:

http://www.e85fuel.de/pdf/CEN%20worksho ... %20E85.pdf

Jos löydän nettiosoitteen, josta tuorein normi on maksutta saatavissa, palaan asiaan.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Normi sallii, että talvikaudella etanolipitoisuus on 70 % (mutta ei alle). Arvelen, että käytännön etanoliosuus on näin talvella 75 %.

Kesällä ollaan sitten noin 85 %:ssa.

Butaani (nestekaasua, joka on liuotettu RE 85:een) on kylmäkäynnistystä varten.

Isobutanoli lienee etanolin denaturointia varten, siltä varalta, että jätkät keksisivät tehdä "telaketjua" (sota-aikainen nimitys etanolibensiinistä erotetulle juomalle).

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Ei nyt millään pahalla mutta tämä loputon keskustelu lantatusta bensasta on ihan turhaa!
Kaikista selvin toimintamalli on OLLA KÄYTTÄMÄTTÄ etanolibensiiniä mikäli sen käytettävyyttä epäilee!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Uitukki kirjoitti:
pressa kirjoitti:Kertoisiko joku mitä ongelmia oli 1992 vuonna ladalla ajellessa?? Ajoiko kukaan nesteen tai shellin bensalla? Silloinhan polttoaineessa oli mtbe-lisäainetta. Muistaako ep mitä se oli ja paljonko sitä oli? Lukekaa sen ajan polttoaine testejä ja teknisiä artikkeleita! Tuulilasin lukiat voivat nopeasti lehdistä tarkistaa seuraavat faktat. MTBE on metanolia!! Ja nesteen ka shellin bensoissa sitä oli 9,8-10% mitattaessa, ilmoitettu vaihteluväli 10-12%. Kertooko ep tai joku muu nyt miksi silloinkin ladat toimi mutta eivät toimisi nyt etanoliseoksella (jossa etanolia huomattavasti vähemmän kuin ennen oli metanolia!).
Asiallista olisi ilmoittaa että kuinka kauan tätä MTBE:tä käytettiin? Edelleenkään tuo etanolin/metanolin mahdollinen haittavaikutus ei kyllä näy yhdessä eikä kahdessakaan tankillisessa.
Tähän minä kaipailen edelleen vastausta että kuinka kauan?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

lada.h.s kirjoitti:Ei nyt millään pahalla mutta tämä loputon keskustelu lantatusta bensasta on ihan turhaa!
Kaikista selvin toimintamalli on OLLA KÄYTTÄMÄTTÄ etanolibensiiniä mikäli sen käytettävyyttä epäilee!
Eikun tämä on mielenkiintoinen aihe. Ja nythän on juuri selvinnyt, että ei ole olemassa muuta kuin etanolibensaa. Järkyttävää. :wink:
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja AI »

lada.h.s kirjoitti:Kaikista selvin toimintamalli on OLLA KÄYTTÄMÄTTÄ etanolibensiiniä mikäli sen käytettävyyttä epäilee!
Ei vaan oikein tästä maasta sellaista saa. 98:ssakin kun sitä voi jopa olla enemmän kuin 95:ssä!
http://www.vihrealanka.fi/uutiset/e10-p ... n-etanolia
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

No sitten on syytä OLLA KÄYTTÄMÄTTÄ korkeaetanolipitoista bensiiniä.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja separi »

pressa kirjoitti:Kertoisiko joku mitä ongelmia oli 1992 vuonna ladalla ajellessa?? Ajoiko kukaan nesteen tai shellin bensalla? Silloinhan polttoaineessa oli mtbe-lisäainetta. Muistaako ep mitä se oli ja paljonko sitä oli? Lukekaa sen ajan polttoaine testejä ja teknisiä artikkeleita! Tuulilasin lukiat voivat nopeasti lehdistä tarkistaa seuraavat faktat. MTBE on metanolia!! Ja nesteen ka shellin bensoissa sitä oli 9,8-10% mitattaessa, ilmoitettu vaihteluväli 10-12%. Kertooko ep tai joku muu nyt miksi silloinkin ladat toimi mutta eivät toimisi nyt etanoliseoksella (jossa etanolia huomattavasti vähemmän kuin ennen oli metanolia!).

MTBE ei ole metanolia, vaan metyylitertiääributyylieetteriä. MTBE:tä tosin valmistetaan metanolista ja metyylipropeenista. Sen tarkoitus bensiinissä on nostaa oktaanilukua ja korvata lyijy.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Semmoista tavaraa kai kuitenkin, että osaa sekin syöpyä maan sisällä olevan säiliön läpi, ja imeytyä pohjavesiin. Ei kuulema välttämättä ole niin kovin myrkyllistä, mutta haisoo ja maistuu. Tuommoista tulosta pikaisella googlauksella löysin päivänä eräänä. :shock:
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Joltain toiselta palstalta luin, että ovat saaneet suurempia polttoaineen kulutuksia aikaan Nesteen bensoilla jo ennen tätä vuoden vaihteessa voimaan tullutta merkintämuutosta. Kun on ajellut muiden ketjujen polttoaineilla, niin kulutukset pienempiä. Arvelivat, että Neste on ollut innokkain etanolin sotkija. Tiiä sitten.
Vastaa Viestiin