Idän Ihme 1 kirjoitti:Turvallisuudesta ei oltu mainittu tekstissä?
Kuka mainitsee tekstiosaa jos puhutaan "TM:n testivoittajasta"? Testivoittaja on testivoittaja, vaikka tekstissä lukisi kissan kokoisin kirjaimin, että tulokset ovat testiryhmän(minkälaisia ihmisiä?) mielipiteitä.
Mobil 1 on mailman paras moottoriöljy, kun se on TM:n testivoittaja. piste.
Jusu kirjoitti:Jos minun autoni veisi noin paljon öljyä kuin tuo AI:n kombi, niin minä en välittäisi vaihtaa niitä enää lainkaan, nehän vaihtuvat tuota tahtia ihan itsekseen. Filtterin voisi sen sijaan vaihtaa vaikka kahden pänisterin välein ettei vallan tukkeudu.
Tuollainen moottori taitaa olla jo sen verran valmista tavaraa, ettei siitä kummemmaksi muutu, vaikka sinne kaataisi kalleinta lejeerinkiä mitä kaupasta saa. Taitaa olla vähintäänkin venttiilinvarrenkumit hajonneet jauhoksi jo aikapäiviä sitten.
Jos auto kuluttaa öljyä, tarkoittaa se yleensä sitä, että myös öljyn joukkoon kerääntyy normaalia enemmän kaikkea törkyä, näin ollen öljyjä pitää vaihtaa normaalia useammin.
Itse vaihdan noin 5-6tkm välein RF 1:set ja vanhassa autossani, joka kulutti öljyä, vaihtoväli oli 3-5tkm ja siinäkin käytin pääasiassa täyssynteettistä (, ei muut pysyneet koneessa).
1.Ladalla voi ajaa munkinpaistöljyllä kun vaihtaa sen riittävän usein
2.TM:n testaajat ovat ostettuja hölmöjä ja muutenkin ne tuijottavat vain kanisterin ulkomuotoon.
3.Kun öljy ei tummu,niin se voitelee hyvin.
4.Uusi Audi kuluttaa sikanä öljyä ja öljynkulutus loppuu kun on ajettu 500 000km.Lada ei kuluta uutena,vaan kulutus lisääntyy 200000km jälkeen niin että jäteöljykin jo menettelee.
Jaska HKI kirjoitti:Lada ei kuluta uutena,vaan kulutus lisääntyy 200000km jälkeen niin että jäteöljykin jo menettelee.
Tuossa -74:ssä mä olenkin käyttänyt lisäyksissä ainoastaan jäteöljyä. Vuonna 2001 mä sen ostin enkä kertaakaan ole öljyjä vaihtanut. Kone onkin vaihtoon menossa, piti vaihtaa jo neljä vuotta sitten...
huoltoasema aikana yksi työkaveri otti talteen käytetyt synteettiset öljyt ja käytti niitä omassa autossaan
jänää että n10tkm ajettu synteetinen pysyi paremmin koneessa kuin halvin halpa-kauppa mineraali ( silloin man-oil oli halvinta öljyä )
Omasta kokemuksesta kertoilen sen verran että ostin -99/-00 talvena vm -95 2105 1500 eli axteekin jolla oli silloin ajettu noin 100 000 km ja mahdollisesti ajettu Teboilin Diamondeilla siihen asti (tarra ovipilarissa)... Meidän perheessä sillä ajettiin sitten 210 000 km asti tuossa kopassa ja nyt tuo kone on nykyisessä kulkineessani eli 2102 ja kilometrejä takana 230 000 (kone).
Öljyinä on käytetty synteettisiä 5W40 ja vaihto kerran vuodessa suodattimen kanssa ja kilometrejä kertynyt tuona aikana vähän vuodesta riippuen 15 000 - 20 000 km. Kone ei edelleenkään syö öljyä ihmeemmin, n 5000 km jälkeen joutuu välillä lisäilemään kun öljystä lisäaineet kulahtaa, muttei se kuitenkaan kamalia litramääriä vie senkään jälkeen
EDIT: Niin ja täällä korvessa kun asutaan niin mikään matka ei ole lyhyt joten sellaisia lyhyitä pyrähdyksiä ei juuri tule ja kone ehtii aina lämmetä kunnolla kun johonkin lähtee...
Itse käytän "silmäterässä" MRF1:ä , mutta todennäköisesti aika sama mitä
laatuöljyjä kukin käyttää, jos kone on kunnossa niin öljyt pysyvät varmaa
nkin koneen "oikealla" puolella ,että makuasia mitä merkkiä haluaa moot-
riin kaataa
mulla oli 2105 venäläinen suodatin joskus 10 vuotta sitten ostin niitä virosta kun orginaalit olivat halvat lisäksi
yksi suodatin oli ihan kuiva kun vaihdoin elikkä öljy ei ollut koskaan kiertnyt siellä
Idän Ihme 1 kirjoitti:Suomesta ostetuilla tarvikesuodattimilla oon hyvin tähän asti pärjäilly.
Jostain syystä en ole oikein lämmennyt noille Ladan orkkissuodattimille vaikka niistä paljon puhutaan, useimmat jo sen verran karkean näköisiä ulkopuoleltakin että pistää miettimään mitä ne on syöny.
Jos sen 7-8€ n. kaksi kertaa vuodessa sijoittaa laatumerkkiin niin ei se mun taloutta kaada. Ainiin mut Ladaan piti ostaa se halvin suodatin, prkle
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Ite oon ostanu traktorin orig suodattimia paikalliselta Essolta merkki New Holland, nummeroo en ulkoo muista mutta voin kattoo... Ovatten vastaavia kuin Fortin OHC koneisiin myydään... Hintaa 5 eur paikkeilla. Noita kait löytyy IKH:n valikoimista, muuten tuolla essolla kaikki suodattimet on M-filtteriä joita en osta...
Ovatten pärjänneet luvattoman huonosti testeissä... Olikoos justiin M filter joka oli se huonompi ja Teho aavistuksen parempi vai toisinpäin... No asiansa toki hoitavat kun usein vaihtaa mutta... Näissä siis suodatusteho ja tukkeutuminen (paperin pinta-ala) huonompia... Näistä vois haulla löytää täältäkin juttua, olen muistaaksenin aiemminkin näistä lässyttäny jonkun öljyjutun yhteydessä...
Näistä New Hollandeista en niin tiedä mutta ovat kuitenkin orggiskamaa ja niissä yleensä nuo ominaisuudet kunnossa ja hintakin on aika sopiva...
Johki kisakoneeseen laittaisin vain Fram/Fiam/Mann filterin suodattimia... Bosch tais olla kans ok... Ja jos testinlehden jaksaa hakea niin TM:n testissä noita joskus siis oli
Kyllä se arpati ihan totta höpisee. Noi suomalaiset suodattimet ovat olleet poikkeuksetta jumbosijoilla testeissä. Itsekkin muutaman niitä lukenut. Varsinkin juuri suodatustehossa on rajuja eroja parempiin merkkeihin verrattuna. Kärkisijoilla on aina ollut laatumerkkejä, Fram, Fiaam, Mann ja muutamia muita.
Ja hintaeroa vain pari hassua €uroa laadukkaampiin...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.