Onko öljyissä eroja?
-
- Viestit: 2029
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Onko öljyissä eroja?
Työmaalla olen ainut Ladamies.Sivusta kuulin kun eräs piti viikon VW:ssa halpaöljyjä ja painostuksesta vaihtoi testiarvoiltaan samanlaisiin merkkiöljyihin.Mites on?
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Ei kai Silver tuossa testissä edes ollut?
Eikös se ole mineraalia ja testissähän oli ilmeisesti vain synteettiset.
Toiseksi, Mobil 1 0W40 maksaa alle 40e pönttö, niin hintaeroa ei jää noin paljon.
Aiheen aloittajalle: Ei ole olemassa testiarvoiltaan samanlaisia merkkiöljyjä ja halpisöljyjä.
Jos haluaa hyvää ja halpaa, pitää ostaa kaksi eri purkkia.
Eikös se ole mineraalia ja testissähän oli ilmeisesti vain synteettiset.
Toiseksi, Mobil 1 0W40 maksaa alle 40e pönttö, niin hintaeroa ei jää noin paljon.
Aiheen aloittajalle: Ei ole olemassa testiarvoiltaan samanlaisia merkkiöljyjä ja halpisöljyjä.
Jos haluaa hyvää ja halpaa, pitää ostaa kaksi eri purkkia.
Kyllä kai se öljyn valinta perustuu enempi tunne kuin järki seikkoihin. Jos asiakkaalle isketään kaksi samanlaista lasipurkkia öljyä käteen ja käsketään valita niistä, niin keskimäärin 50% valitsee toisen ja loput toisen. Mutta jos toiseen purkkiin liimataan jonkun tunnetun öljyvalmistajan tarra ja toiseen kyrilisä aakkosia sisältävä lappu, niin 95% valitsee sen "merkkiöljyn", vaikka purkeissa olisi samaa öljyä.
Eripuolilla mailmaa on eri öljyillä erilainen maine, johtuen mainonnasta, ei laadusta. Suomessa esimerkiksi BP:n, Kendalin tai Castrolin "kuraa" ei kukaan autoonsa laita, vaikka osamat laatuluokitukset(API) täyttävää öljyä saisi puolet halvemmalla kuin mobilia. Kun taas jossakin dubaissa voi Mobilin hyllyllä olla aika hiljaista...
,_,/ukka
Eripuolilla mailmaa on eri öljyillä erilainen maine, johtuen mainonnasta, ei laadusta. Suomessa esimerkiksi BP:n, Kendalin tai Castrolin "kuraa" ei kukaan autoonsa laita, vaikka osamat laatuluokitukset(API) täyttävää öljyä saisi puolet halvemmalla kuin mobilia. Kun taas jossakin dubaissa voi Mobilin hyllyllä olla aika hiljaista...
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Ladaan tuli viimeksikin laitettua jotain ihan perusöljyä, jota mätänetistä sai ostettua.
hyvin käy ja kukkuu eikä öljyä juurikaan kulu.
Ainakaan mitään super hyper 0W-40 öljyjä ei varmasti ole järkevää laittaa mihinkään yli rippikouluikäiseen autoon ja ei varsinkaan ladaan
...ne tulee läpi niin että suhisee. Kokemusta on
hyvin käy ja kukkuu eikä öljyä juurikaan kulu.
Ainakaan mitään super hyper 0W-40 öljyjä ei varmasti ole järkevää laittaa mihinkään yli rippikouluikäiseen autoon ja ei varsinkaan ladaan

...ne tulee läpi niin että suhisee. Kokemusta on

1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Jos auton historiaa ei tiedä niin periaatteessa sama mitä koneeseen laittaa,edelliset omistajat ovat tuhonneet sen kuitenkin.Jos männät kääntyilee ja kolisee sylintereissä niin ei se huippuöljykään mittatarkkuuksia poista.
Halpaöljyt perustuvat siihen että ne lisäävät riippuvuutta käyttää näitä sotkuja.Kun kone väljenee edelleen niin edessä on koneremontti.Epäilempä vain että moottorikoneistamot ja varaosakauppiaat on näiden öljybisnesten takana.Onhanse kauppiaalle hullua myydä 50€ öljyä.Mieluummin 5€ öljy,kahvikupin kokoinen öljynsuodatin ja 2000€:n koneremontti.
Halpaöljyt perustuvat siihen että ne lisäävät riippuvuutta käyttää näitä sotkuja.Kun kone väljenee edelleen niin edessä on koneremontti.Epäilempä vain että moottorikoneistamot ja varaosakauppiaat on näiden öljybisnesten takana.Onhanse kauppiaalle hullua myydä 50€ öljyä.Mieluummin 5€ öljy,kahvikupin kokoinen öljynsuodatin ja 2000€:n koneremontti.
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
On öljyissä ja nesteissä eroa.
Vesikin käy joskus voiteluaineesta, laittakaapa sitä koneeseen ja seuraatkaa kuinka kauan kukkuu.
Meikäläinen on Samarassa käyttänyt melkein kaikki öljyt Teboilin Goldia, ei ole kalleinta, mutta ei huonointakaan. 114 tkm ajettu koneella, ja öljynkulutusta ei ole. 12 000 km ajoin edellisen vaihtovälin ja lisätä ei tarvinnut. Ei tarvitse parasta talvikäynnistysominaisuuksia, kun auto on nykyään 80 % pakkaskeleillä tolpassa.
Vesikin käy joskus voiteluaineesta, laittakaapa sitä koneeseen ja seuraatkaa kuinka kauan kukkuu.
Meikäläinen on Samarassa käyttänyt melkein kaikki öljyt Teboilin Goldia, ei ole kalleinta, mutta ei huonointakaan. 114 tkm ajettu koneella, ja öljynkulutusta ei ole. 12 000 km ajoin edellisen vaihtovälin ja lisätä ei tarvinnut. Ei tarvitse parasta talvikäynnistysominaisuuksia, kun auto on nykyään 80 % pakkaskeleillä tolpassa.
Vuosimallin -89 Samarassa 0W40 pysyy siinä missä 5W-50:kin. 509-tuhatta ajetussa Audissani 0W40 pysyy myös ihan samallalailla.Qulle kirjoitti:Ladaan tuli viimeksikin laitettua jotain ihan perusöljyä, jota mätänetistä sai ostettua.
hyvin käy ja kukkuu eikä öljyä juurikaan kulu.
Ainakaan mitään super hyper 0W-40 öljyjä ei varmasti ole järkevää laittaa mihinkään yli rippikouluikäiseen autoon ja ei varsinkaan ladaan
...ne tulee läpi niin että suhisee. Kokemusta on
On outoa, että uskalletaan laittaa 10W-40:stä koneeseen, mutta 0W40 ei, vaikka todennäköisesti 0W-40 pysyisi siellä paremmin, koska on "tasalaatuisempaa".
Tietysti, jos siirrytään jostain mineeraalista synteettiseen, saattaa öljynkulutus hetkeksi nousta, mutta todennäköisesti jo toisella vaihtokerralla kulutus palautuu normaaliksi tai pienenee.
Itse olen käyttänyt vanhemmissa moottoreissa Mobilin (tai TB:een 5W-40:stä) 5W-50:stä ja ainakin niillä kulutus on ollut pienempää kuin "osasynteettisillä" tai mineraaleilla.
Öljyn kuumentaminen kertoo jotain niiden eri ominaisuuksista, kun kaataa synteettistä toiseen peltikippoon ja mineraalia toiseen kippoon ja kuumentaa molempia kaasulla niin kauan, että öljy haihtuu/palaa pois, voi huomata, että öljyissä on tosiaan eroa.
Sitten, kun miettii millä saa ne kiinni palaneet mineraalikököt pois sieltä kipon pohjalta, niin kannattaa kaataa sinne kippoon synteettistä ja taas kuumentaa kunnolla, sillä ne lähtee...

Eroja on, mutta ei niitä voi hinnasta pelkästään päätellä, Vaan siitä API-luokituksesta. Se lukee jokaisen kanisterin kyljessä. Mitä pidemmällä aakkosissa on C(bensiini moottori) tai D(Diesel moottori) kirjainta seuraava kirjain, niin sitä parempaa öljyä. Tuo tieto on paljon tärkeämpi kuin hintalapun numero tai valmistajan logo.
,_,/ukka
,_,/ukka
Autoton on huoleton
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Niinkuin monessa muussakin maassa!,_,/ukka kirjoitti:Kun taas jossakin dubaissa voi Mobilin hyllyllä olla aika hiljaista...
Karkeesti ottaen Suomi on ainoa maa missä Mobililla on tälläinen valta-asema ja ihmiset uskoo sen paremmuuteen ihan silmittömästi.
Jotkut TM:n testithän ei oikeesti kerro mitään, sen lehden puolueettomuus on rapissut jo aikoja sitten.
Jokainen kaataa koneeseensa sitä mitä lystää ja uskoo sen olevan hyvää kun hetken itseään vakuuttelee. Itse luotan öljyihin jonka valmistajalla on "nimeä" ja näyttöä jostain vähän vaativammasta voitelukohteestä kuin pelkästään henkilöautomoottorit.