VAZ-21023 1.6 16V - 1983 - Hoponderos - Matkailuauto
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Meinaat ihan todella että tuo kaikkien aikojen suorituskyvyttömin Ladan kone yhdistettynä vitosvaihteeseen tuo autuuden? En halua lytätä mutta toteutus haiskahtaa pahasti. Ja kannattaa ehkä miettiä mistä takavedon kulutus koostuu. Siinä on jotain muutakin kuin moottori itsessään.
Et voi myöskään ajattaa kivikautista moottoria kulutuslukemat silmissä niin laihalla seoksella edes tasakaasulla että siitä olisi merkittävää hyötyä. Siitä on vain haittaa. Nämä vehkeet ei juuri yli lambda 1 taivu nykimättä. Siinä ei auta W, O tai A.
Minkäänlaista yhteyttä kuutiotilavuudella ja kulutuksella ei tunnu olevalla näissä. Sen jo varmaan tiesitkin. Itse höyläisin moottorista männät tasalle ja laittaisin uuden Nivan nokan. Tulisi herkkä, erittäin vääntävä moottori joka veisi takuulla vähemmän bensaa kuin vakio kulkien samalla huomattavasti mukavemmin kuin se umpilaiska hihnakone suuttuvakurkkuisella.
Toteuttajia on monenlaisia mutta minä tekisin näin.
Et voi myöskään ajattaa kivikautista moottoria kulutuslukemat silmissä niin laihalla seoksella edes tasakaasulla että siitä olisi merkittävää hyötyä. Siitä on vain haittaa. Nämä vehkeet ei juuri yli lambda 1 taivu nykimättä. Siinä ei auta W, O tai A.
Minkäänlaista yhteyttä kuutiotilavuudella ja kulutuksella ei tunnu olevalla näissä. Sen jo varmaan tiesitkin. Itse höyläisin moottorista männät tasalle ja laittaisin uuden Nivan nokan. Tulisi herkkä, erittäin vääntävä moottori joka veisi takuulla vähemmän bensaa kuin vakio kulkien samalla huomattavasti mukavemmin kuin se umpilaiska hihnakone suuttuvakurkkuisella.
Toteuttajia on monenlaisia mutta minä tekisin näin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
En mä tiedä, mutta mun mielestä tuo remmikone vaikuttaa juuri kierrosherkimmältä laitokselta (kokemusta kolmesta...) ja juuttuvakurkkuista meinasin siksi laitella kun haluaisin noin yleisesti perehtyä sen toimintaan. Pari semmosta on tossa huollettavana kuitenkin ja jos tulee jotain, niin olis kiva kun osais jotain jo valmiiksi.
Se että takavedon museokoneet ei kulje juuri alle lambda 1,00 on kyllä tuttu tilanne, mutta katsotaan mitä tuleman pitää. Kukaanhan ei kiellä mua myöntämästä tulevaisuudessa, että pieleen meni ja sitten yrittämään uudesta. Aika halpaahan tää touho on näiden vanhojen laitosten kanssa eikä oppirahat oo suuria.
---
No kumminkin aiheutti tämäkin hieman harmaita hiuksia tuossa. Kävi kahdella hyvin ja kahdella huonosti. Huonot pytyt oli 3 ja 4. Vaihtelin siinä koko syttylaitteiston ja mittasin puristuspaineet (oli muuten 12,5 joka pytty) ja ei mitään apua. Lopulta paljastui ladalle niin tyypillinen vika. Jarrutehostin kangasletku halki ja minä kuupa en ollut sitä sitten huomannut
Noh. Nyt kummin käy taas hienosti ja tasaisesti. Ostakaa nyt tuo pata pois! Olis koekäyttömahdollisuuskin vielä!
Se että takavedon museokoneet ei kulje juuri alle lambda 1,00 on kyllä tuttu tilanne, mutta katsotaan mitä tuleman pitää. Kukaanhan ei kiellä mua myöntämästä tulevaisuudessa, että pieleen meni ja sitten yrittämään uudesta. Aika halpaahan tää touho on näiden vanhojen laitosten kanssa eikä oppirahat oo suuria.
---
No kumminkin aiheutti tämäkin hieman harmaita hiuksia tuossa. Kävi kahdella hyvin ja kahdella huonosti. Huonot pytyt oli 3 ja 4. Vaihtelin siinä koko syttylaitteiston ja mittasin puristuspaineet (oli muuten 12,5 joka pytty) ja ei mitään apua. Lopulta paljastui ladalle niin tyypillinen vika. Jarrutehostin kangasletku halki ja minä kuupa en ollut sitä sitten huomannut

21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Päivitellään. Kone meni sitten lopulta kaupaksi ja ihan kohtuu hinnallakin.
Paketti mitä laitettaan 9.-10.6. kiinni on 1,3 remmikone, nivan nokalla. Sytyksi järjestön, bensansyöttöön DGV 32/36. Nelipykäläinen aski ja sen perään 3,9 perä. Tähän päädyttiin sillä pohjalla, että tehdään perustoimiva ratkaisu, kun tällä on tarkoitus lähteä venäjää valloittamaan sitten myöhemmin kesällä.
Paketti mitä laitettaan 9.-10.6. kiinni on 1,3 remmikone, nivan nokalla. Sytyksi järjestön, bensansyöttöön DGV 32/36. Nelipykäläinen aski ja sen perään 3,9 perä. Tähän päädyttiin sillä pohjalla, että tehdään perustoimiva ratkaisu, kun tällä on tarkoitus lähteä venäjää valloittamaan sitten myöhemmin kesällä.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Ja eilen tuli sitten kilvet. Orggistunnarit odotti katsastuskonttorilla melkein 2 vuotta, jotta saatiin siihen pisteeseen että tulee leima. Aika runsaasti piti hitsata, mutta mitään mahdottomia paikkoja ei tarvinnut korjata. Molemmat etuovet olivat kumminkin niin lahjoja, että ne piti vaihtaa. Järjetön homma muuten vaihtaa ovenkahvat!
Alusta oli katsastuskunnossa pl. apparin raidetangonpää, josta oli suojakumi hajalla. Tämä vaihdettiin jo ennen leimaa. Mutta muuten siis 10v heinikossa seisseellä alustalla meni läpi.
Pitää katsoa mihin kehittyy ja sitten vaihdella osia lisää on tarvis.
Vielä pitäisi laittaa paikoilleen sisusta. Tulee musta karvamatto ja eteen suomisoffat. Myös ovipaffit vaihtuvat mustiin. Kun reissuun on nyt aikaa viikko, maalata ei autoa enää ehdi, mutta jossain vaiheessa sekin sitten. Tarkoitus orggissävyllä vetäistä.
Myös W tarvii vielä hieman säätöä, tänään olis tarkoitus istuttaa laajakaista putkeen ja kattoa mitä tulee. Päästöt oli katsastuksessa erittäin hyvät, joten mahdollisesti tk-piiri pelaa, mutta jonkinasteista nykimistä ajossa on huomattavissa. Ehkä esim. ykköskurkulle se 130 suutin on sitten liika pieni. Noh, kohta se nähdään.
Koitan saada pari kuvaa, tässä kun ehdin.
EDIT: Ja kun joku niitä päästöjä nyt kysyy varmasti, niin ne oli CO 2,6 HC 170 O2 0,4
Alusta oli katsastuskunnossa pl. apparin raidetangonpää, josta oli suojakumi hajalla. Tämä vaihdettiin jo ennen leimaa. Mutta muuten siis 10v heinikossa seisseellä alustalla meni läpi.

Vielä pitäisi laittaa paikoilleen sisusta. Tulee musta karvamatto ja eteen suomisoffat. Myös ovipaffit vaihtuvat mustiin. Kun reissuun on nyt aikaa viikko, maalata ei autoa enää ehdi, mutta jossain vaiheessa sekin sitten. Tarkoitus orggissävyllä vetäistä.
Myös W tarvii vielä hieman säätöä, tänään olis tarkoitus istuttaa laajakaista putkeen ja kattoa mitä tulee. Päästöt oli katsastuksessa erittäin hyvät, joten mahdollisesti tk-piiri pelaa, mutta jonkinasteista nykimistä ajossa on huomattavissa. Ehkä esim. ykköskurkulle se 130 suutin on sitten liika pieni. Noh, kohta se nähdään.
Koitan saada pari kuvaa, tässä kun ehdin.
EDIT: Ja kun joku niitä päästöjä nyt kysyy varmasti, niin ne oli CO 2,6 HC 170 O2 0,4
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 21023-01 1500DL '83 Hopomobiili
Venäjän maantietä tuli sitten niitettyä täydellä kuormalla noin 4000km ja suomessa vielä noin 1000km päälle. Sitten kun vielä kaikki siirrot ja koeajot laitetaan lisää, niin noin 7000km tuli yhteensä rallattua. Tänään mennään sitten ansaittuun seisontaan.
Venäjän reissun vaiherikkaisiin korjauksiin kuuluivat ensin Murmansikissa kuskin puolen raidetangon pää, sitten Kemissä kuskinpuolen etupyörän laakeri ja apumiehen yläpallonivel. Petroskoissa laitettiin edellä mainitut yläpallo ja laakeri ristiin ja jotta ei kesken hommat jäisi niin Pietarissa vielä viimeisen reissupäivän aamuna vaihdettiin jakohihna.
Lisäksi kaasari meni kerran tukkoon ja polttoainesuodattimia kului 4 kappaletta. Lisäksi Sortavalassa vielä korjattiin hieman ärtynyt appparin etupenkin selkänojan mekanisimi. 45min hitsaustyö maksoi kaikki 5€ 
Ensi keväänä sitten mahdollisesti Via Balticaa Tsekkiin ja Saksan ja Ruotsin kautta takaisin. Sitä ennen mahdollisesti uusi pakoputki + jouset + iskarit.
Venäjän reissun vaiherikkaisiin korjauksiin kuuluivat ensin Murmansikissa kuskin puolen raidetangon pää, sitten Kemissä kuskinpuolen etupyörän laakeri ja apumiehen yläpallonivel. Petroskoissa laitettiin edellä mainitut yläpallo ja laakeri ristiin ja jotta ei kesken hommat jäisi niin Pietarissa vielä viimeisen reissupäivän aamuna vaihdettiin jakohihna.


Ensi keväänä sitten mahdollisesti Via Balticaa Tsekkiin ja Saksan ja Ruotsin kautta takaisin. Sitä ennen mahdollisesti uusi pakoputki + jouset + iskarit.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 21023-01 1500DL '83 Hopomobiili
195/55R15 renkaat, plaza sport 30mm jouset ja kyb iskarit tulon päällä. Putkeksi orggisvahvuinen rööri yhdellä läpivirtaavalla Simonsilla. Ja maaliskuuhun asti on aikaa rakentaa 

21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 21023-01 1500DL '83 Hopomobiili
Rakentelu on päässyt hyvään vauhtiin. Nyt viikonloppuna ja joulun aikaan on tullut uhrauttua useita päiviä. Pakoputki jää laittamatta, koska putki on erittäin hyvän oloinen ja putken vaihdosta saatava hyöty on tässä projektissa minimaalinen.
Kaikki tämä laitto tähtää siis Maaliskuun reissuun, jolla olisi tarkoitus ajaa reitti Pietarsaari-Pori-Helsinki/Tallinna-Riika-Kaunas-Varsova-Praha-Plzen-Nürburgring-Puttgarden/Rodby-Helsingör/Helsinborg-Tukholma/Turku-Pori-Pietarsaari.
Nyt aikaan saatua:
-"Uusi" kaasari asennettu
-Askareltu ilmanputsari
-Viinakäyttö (E85)
-Jakohihnan kääntö yhdelle hampaalla
-ovikaiuttimet
-Venäjämallin peilit
-SIM lisävalot (sulaa lumipenkat tienvarsilta...)
-öljyt + suodatin
-valokatkaisijan vaihto (hajosi käytössä päivänä eräänä)
Ja vielä tarvisi tehdä ennen maaliskuun über-reissua:
-pyykijän moottorin vaihto
-bensaletkun vaihto tankki-bensalinja
-Jouset
-Iskarit
Huomenna olisi tarkoitus lähteä tällä Laihialta Pietarsaareen töihin, saa nähdä miten sujuu...
Kaikki tämä laitto tähtää siis Maaliskuun reissuun, jolla olisi tarkoitus ajaa reitti Pietarsaari-Pori-Helsinki/Tallinna-Riika-Kaunas-Varsova-Praha-Plzen-Nürburgring-Puttgarden/Rodby-Helsingör/Helsinborg-Tukholma/Turku-Pori-Pietarsaari.
Nyt aikaan saatua:
-"Uusi" kaasari asennettu
-Askareltu ilmanputsari
-Viinakäyttö (E85)
-Jakohihnan kääntö yhdelle hampaalla
-ovikaiuttimet
-Venäjämallin peilit
-SIM lisävalot (sulaa lumipenkat tienvarsilta...)
-öljyt + suodatin
-valokatkaisijan vaihto (hajosi käytössä päivänä eräänä)
Ja vielä tarvisi tehdä ennen maaliskuun über-reissua:
-pyykijän moottorin vaihto
-bensaletkun vaihto tankki-bensalinja
-Jouset
-Iskarit
Huomenna olisi tarkoitus lähteä tällä Laihialta Pietarsaareen töihin, saa nähdä miten sujuu...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 21023-01 1500DL '83 Hopomobiili
Kuinkas toi 1300 toimii tolla 32/36 webrulla? Kuullu vaan että ois vähän iso tämmöseen pikku koneeseen...
Re: 21023-01 1500DL '83 Hopomobiili
Hyvin se toimii kun vain on säädetty oikein. Ei ole ollenkaan liika iso.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 21023-01 1500DL '83 Hopomobiili
Taas on kovat piipussa. Jos vain asiat loksahtaa kohdalleen, niin olisi tarkoitus lähteä Puolan Lodzista hakemaan joulukuun alussa rampautunut käyttis kotiin. Hopolla ei siis ole ajettu viime maaliskuun jälkeen, mutta iloisesti lähti tulille kun palautin paikalleen kesän aikana lainatut osat. Tosin pieni hopoilu tässäkin tuli. Meni kaksi tulpanjohtoa ristiin ja sain käymään tämän kahdella siten, että joka tahdilla ampui aina kaasarista takaisin
Voi olla edes mahdollista?
Tarkoituksena ennen maaliskuun reissua oli sitten tarkoitus korjata viime kevään reissun aikana ilmenneet viat. Uudet jarrulevyt menivät autobahnilla solmuun, joten aloitin remontitskajan juurikin etujarruista. Homma tyssäsi alkuunsa kun toiselta puolelta en saanut liukutappeja pois ja sinne ne sitten jäikin. Satulasta lekalla vanhat sylkät pois ja uudet tilalle. Toisella puolella oli helpompaa ja nyt on uudet hilut, Fedoron palat ja uudet kiekot edessä. Sitten pitäisi vielä askarrella takajarrukengät uudet, uusi pyyhkijän vivusto, pakoputken kannakkeita ja bensakäyttö takaisin. Varmuuden vuoksi meinasin myös laittaa bensapumppuun uudet sisuskalut. Toki murtovarkaiden pienistämä takaikkunakin pitää vaihtaa. Eli hommaa on, mutta perussettiä kumminkin.
Syyskuussa sitten luvattuun maahan...

Tarkoituksena ennen maaliskuun reissua oli sitten tarkoitus korjata viime kevään reissun aikana ilmenneet viat. Uudet jarrulevyt menivät autobahnilla solmuun, joten aloitin remontitskajan juurikin etujarruista. Homma tyssäsi alkuunsa kun toiselta puolelta en saanut liukutappeja pois ja sinne ne sitten jäikin. Satulasta lekalla vanhat sylkät pois ja uudet tilalle. Toisella puolella oli helpompaa ja nyt on uudet hilut, Fedoron palat ja uudet kiekot edessä. Sitten pitäisi vielä askarrella takajarrukengät uudet, uusi pyyhkijän vivusto, pakoputken kannakkeita ja bensakäyttö takaisin. Varmuuden vuoksi meinasin myös laittaa bensapumppuun uudet sisuskalut. Toki murtovarkaiden pienistämä takaikkunakin pitää vaihtaa. Eli hommaa on, mutta perussettiä kumminkin.
Syyskuussa sitten luvattuun maahan...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 21023-01 1500DL '83 Hopomobiili
Tarvitset sitten kitkarenkaat vielä alle jos Via Balticaa lähdet maaliskuussa. Tuli nimittäin äskettäin kerrattua nämä säännöt, kun tarkistin onko mikään muuttunut.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 21023-01 1500DL '83 Hopomobiili
Tämähän oli tiedossa ja asiaa varten on varattu nypityt nastarenkaat joissa reilusti pintaa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 21023-01 1500DL '83 Hopomobiili
Yllä mainitut asiat tehty ja mitään kovin suuria tuskia ei ollut.
Jarrukengät oli esti väärät, mutta sitten Motosta löytyi oikeat. Kun sain uudet kengät paikalle, ei sopineet enää jarruvaijeri tai rummut takaisin paikalleen. Lopulta ahdistuin ottamaan kiskosta joka tulee kengien väliin millin pois molemmista päistä niin sain kaikki sopimaan paikalleen ja käsijarruvaijeriinkin sai ihan lukkomutterinkin paikalleen
Seuraava ongelma oli avata ilmausruuvit takaa kun molemmilta puolilta pullahti vahingossa mäntä ulos. Toinen tuli ihan puhtaasti vahingossa, mutta toinen vähän vähemmän, koska vaihdoin pölytiivisteen. Kumpikin ruuvi oli pahasti jumissa, ei auennut avaimella, mutta ei auennut myöskään lukkopihdeillä. Lopulta keksin, että että 5/16 tuuman hylsy on hieman pienempi kuin 8mm avain ja niin sitten löin sen paikalleen ja sillä sain ruuvit aukeamaan. Ilmaus ei onnistunut vain liruttamalla nestettä ulos vaan piti käskeä kaveri pumppaamaan ja sitten tulikin jhyvät jarrut.
Kuskin puolella oli alkanut taas stefa vuotaa vetarin ulkopäästä ja sai hieman pestä öljyä pois. Nyt paikalleen meni huulellinen stefa, johon laitoin vielä vaseliinia tiivisteeksi. Öljyä oli tullut ulos noin 3dl, kun lisätäytin perän. Myös jarruvaijeri oli ruostunut jumiin, joskin venyttely auttoi sen taas pelaamaan.
Bensapumpun korjaussarjaa en laittanut, kun oli hyvät kalvot edelleen. Mutta pa-suodin vaihtui kun se oli huonon näköinen ja sakkainen. Ilmanputsari oli helppo laittaa nyt paikalleen kun oli muokkauspala jolla saa orggisputsarin weberin päälle nätisti. Syttyennakko säätyi 5 asteeseen viinalla käytetyn 10 sijaan.
Öljynvaihto osoitti taas sen että viinalla kun ajaa niin, öljyt huononee tosi nopeasti. Hirveää kusta oli ja haju aivan karmea. Ehkä joku oli oikeasti pissinyt korkista sisään...
Pissapojan pumppu oli kuollut, mutta sen sai avattua ja sain sen pelamaan ihan putsaamalla. Myös pyyhkijät toimivat nyt moitteetta, joskin moottori ei ole mikään nopea. Aluksi luulin, että se on mutta latausrele oli taas jumittanut ja antoi reippaat voltit ja samalla pyyhkijät pelasivat niin pirun nopeasti. Rele tuli kuntoon kertaalleen ruuvarilla kopauttamalla.
Pakoputken kannake tuli laitettua nyt läpipulteilla kiinni ja nyt se pysyy varmasti, myös takapään koukkuihin askartelin rautalangasta lukot, joten nyt niiden ei enää pitäisi pudota kuopista ajettaessa. Myös putken tiiveys tuli tutkittua ja sain koneen lähes sammumaan kun laitoin putken tukkoon perästä joten väittäisin että siltä osin on putki kunnossa.
Takalasin kanssa oli hieman ongelmia ja lopulta selvisi että se lasi jonka keväällä ostin, oli sitten sedanin lasi eli siltä osin meni pieleen. Lasi sopii paikalleen lähes täydellisesti, mutta hissi kulki lasilla jotenkin kankeasti. Näin sitten tyydyin vain lukitsemaan lasin yläasentoon kunnes siihen keskin jonkin paremman ratkaisun.
Käyttöön tulevista pyöristä yksi oli vuotanut ja siihen asensin koiranpaskapaikan ja se alkoi sillä pitämään. Oli ruuvi mennyt läpi. Nythän siis alle tuli 175/65R14 kokoiset nypity Nokialaiset nastat.
Nyt pitäisi kuitenkin kaiken olla kunnossa ja karavaani starttaa maaliskuun toisella täydellä viikolla kohti Puolaa ja uusia seikkailuja! Sitä ennen kuitenkin pitää vielä seikkailla Mobiliaan ja sitä ennen katsastussedän luokse tuomiolle.
Jarrukengät oli esti väärät, mutta sitten Motosta löytyi oikeat. Kun sain uudet kengät paikalle, ei sopineet enää jarruvaijeri tai rummut takaisin paikalleen. Lopulta ahdistuin ottamaan kiskosta joka tulee kengien väliin millin pois molemmista päistä niin sain kaikki sopimaan paikalleen ja käsijarruvaijeriinkin sai ihan lukkomutterinkin paikalleen

Kuskin puolella oli alkanut taas stefa vuotaa vetarin ulkopäästä ja sai hieman pestä öljyä pois. Nyt paikalleen meni huulellinen stefa, johon laitoin vielä vaseliinia tiivisteeksi. Öljyä oli tullut ulos noin 3dl, kun lisätäytin perän. Myös jarruvaijeri oli ruostunut jumiin, joskin venyttely auttoi sen taas pelaamaan.
Bensapumpun korjaussarjaa en laittanut, kun oli hyvät kalvot edelleen. Mutta pa-suodin vaihtui kun se oli huonon näköinen ja sakkainen. Ilmanputsari oli helppo laittaa nyt paikalleen kun oli muokkauspala jolla saa orggisputsarin weberin päälle nätisti. Syttyennakko säätyi 5 asteeseen viinalla käytetyn 10 sijaan.
Öljynvaihto osoitti taas sen että viinalla kun ajaa niin, öljyt huononee tosi nopeasti. Hirveää kusta oli ja haju aivan karmea. Ehkä joku oli oikeasti pissinyt korkista sisään...
Pissapojan pumppu oli kuollut, mutta sen sai avattua ja sain sen pelamaan ihan putsaamalla. Myös pyyhkijät toimivat nyt moitteetta, joskin moottori ei ole mikään nopea. Aluksi luulin, että se on mutta latausrele oli taas jumittanut ja antoi reippaat voltit ja samalla pyyhkijät pelasivat niin pirun nopeasti. Rele tuli kuntoon kertaalleen ruuvarilla kopauttamalla.
Pakoputken kannake tuli laitettua nyt läpipulteilla kiinni ja nyt se pysyy varmasti, myös takapään koukkuihin askartelin rautalangasta lukot, joten nyt niiden ei enää pitäisi pudota kuopista ajettaessa. Myös putken tiiveys tuli tutkittua ja sain koneen lähes sammumaan kun laitoin putken tukkoon perästä joten väittäisin että siltä osin on putki kunnossa.
Takalasin kanssa oli hieman ongelmia ja lopulta selvisi että se lasi jonka keväällä ostin, oli sitten sedanin lasi eli siltä osin meni pieleen. Lasi sopii paikalleen lähes täydellisesti, mutta hissi kulki lasilla jotenkin kankeasti. Näin sitten tyydyin vain lukitsemaan lasin yläasentoon kunnes siihen keskin jonkin paremman ratkaisun.
Käyttöön tulevista pyöristä yksi oli vuotanut ja siihen asensin koiranpaskapaikan ja se alkoi sillä pitämään. Oli ruuvi mennyt läpi. Nythän siis alle tuli 175/65R14 kokoiset nypity Nokialaiset nastat.
Nyt pitäisi kuitenkin kaiken olla kunnossa ja karavaani starttaa maaliskuun toisella täydellä viikolla kohti Puolaa ja uusia seikkailuja! Sitä ennen kuitenkin pitää vielä seikkailla Mobiliaan ja sitä ennen katsastussedän luokse tuomiolle.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 21023-01 1500DL '83 Hopomobiili
Jos lasi ahdistaa reunoista eli siitä ohjurikiskosta ja lasien välikarmista, niin niitä voi säätää hivene leveämmälle. Muistini mukaan pellissä olevat reiät ovat isommat kuin ruuvi.
Re: 21023-01 1500DL '83 Hopomobiili
Ajahan sitten hiljaa Latviassa Iecavan läpi, itse onnistuin saamaan tässä tammikuussa ylinopeussakot kun en hiljentänyt tarpeeksi napakasti kaupungin kyltille. No, ei onneksi tullut kovin kalliiksi, muutaman kympin köyhtyi, eikä mitään ei jäänyt kirjoihin eikä kansiin. Oli myöhäinen lauantai ilta, sekä Iecavan, että Bauskan kummassakin päässä poliisit kytiksellä.THI-900 kirjoitti: Nyt pitäisi kuitenkin kaiken olla kunnossa ja karavaani starttaa maaliskuun toisella täydellä viikolla kohti Puolaa ja uusia seikkailuja!
Toinen poliiseista oli kyllä hivenen hämillään... "Tuota... sinulla on... venäläinen auto???"
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06