do it yourself.
onnistuuko rakentaa lukkoperä ja miten?? kaikki mahdolliset hitsit, sorvit ja jyrsimet on käytössä ja ladan perä on ylimääräisenä jouten.
tulis ihan normaali talviajokäyttöön, lähinnä tarkoituksena olisi päihittää yksi tietty mäennyppylä, johon toisinaan matka katkeaa
Perinteinen ja helpoin on tietysti kemppilukko, eli tasauspyörästön pienet rattaat (4kpl) hitsataan toisiinsa, sekä tasauspyörästön runkoon eli siihen niiden ympärillä olevaan osaan kovaa kiinni. Itse sulattelin jokaisen ratasparin välistä aina hampaat yhteen 250A virralla, sekä lopuksi pari ratasta tuohon runkoon kiinni. Anna mötin välillä jäähtyä ettei laakerit ja stefat mene piloille, älä käytä vettä jäähdytyksessä ettei teräksen lujuus heikkene. Hitsausten jälkeen poista kipinät huolellisesti, myös sieltä hankalasta kolosta jossa se pienempi ratas (jonka akseliin kardaani kiinnitetään) pyörittää tätä tasauspyörästön runkoa. Myös vetareiden reiät ja niissä olevat urat kannattaa tarkistaa ettei jää kipinöitä hankaloittamaan vetarien pujotusta.
Spooli on toinen vaihtoehto, mutta kemppilukko on niin helppo ja äärettömän kestävä oikein tehtynä ettei maksa vaivaa koneistaa spooreja tms. Reilusti virtaa vaan ja tietenkin hyvä puhdistus rasvasta ennen hitsausta että osat tarttuvat kovaa kiinni.
Edit: No niinpä tarkoitinkin :wink:
Viimeksi muokannut destor, 3.1.2006 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
destor kirjoitti:
Spoori on toinen vaihtoehto, mutta kemppilukko on niin helppo ja äärettömän kestävä oikein tehtynä ettei maksa vaivaa koneistaa spooreja tms. Reilusti virtaa vaan ja tietenkin hyvä puhdistus rasvasta ennen hitsausta että osat tarttuvat kovaa kiinni.
Pientä pilkun viilausta , mutta taidat tarkoittaa spoolia?
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Tässä taidettiin kuitenkin hakea katulaillisia tapoja. Kyllähän kitkalukonkin saa taitava koneistaja tehtyä sorvia ja jyrsintä käyttämällä. Piirrustuksia enkä kovin selvää kuvaa puretusta laitteesta löydä.
Lisäksi jonkun verran käytetty lukko tyyppi (ei kovin hyvä muta parempi kuin ei mitään on, niinkin yksinkertainen että isojen tasauspyörien laakerointi on jyrkkä kartio jolloin kun voimaa välittyy enemmän niin ne kiilautuvat jumiin. pahin ongelma edellämainitussa on se että kun kartio kuluu pääsevät rattaat liian syväll jolloin hampaat eivät enää uletu pikkurattaisiin.
Niin no minulla on talveksi tuo kemppiläinen, kun se on melko helppo kuitenkin vaihtaa tarvitaessa pois. Kunnon lukkohan tässä pitäisi kyllä ostaa, 400e on vaan vähän liikaa.
Palalukko kai olis yks vaihtoehto?ns.laillinen kempin lukko
Jos joku tietää kyseisestä kapistuksesta enemmän niin kertokoon..
Täällä lisää http://www.nic.fi/~janiv3/palalukko/
Kemppilukko ollu nyt jo vuoden verran kiinni ja hyvin on paikat kestäny ja ajettavuuskin pysynyt hyvänä!
Kesä aikana ei hirveesti ajo tullut kun mopedilla liikuin.
Ja leimastakin meni läpi niin että heilahti vaikka kaikki väitti että kyllä se sielä huomataan
Toisessakin ketjussa mainitsemani mattamusta cee-kasetti oli varustettu kempin lukkoperällä ja meni katsastuksessa mukisematta läpi. jarrut eivät muuten olleet aivan tasan
Liekö sitten toinen pyörä menettänyt hieman pitoa rullalla...
Kannattaa silti muistaa, että vaikka muutoksia ei katsastuksessa huomattaisikaan/ niistä ei huomautettaisikaan, ne eivät muutu laillisiksi. eli jos jotain joskus sattuu ja autossa on esim "kemppilukko"...