lukkoperä diy?????

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
afrika
Viestit: 139
Liittynyt: 2.10.2003 20:51
Paikkakunta: K-stad/Malax/Vaasa
Viesti:

lukkoperä diy?????

Viesti Kirjoittaja afrika »

do it yourself.
onnistuuko rakentaa lukkoperä ja miten?? kaikki mahdolliset hitsit, sorvit ja jyrsimet on käytössä ja ladan perä on ylimääräisenä jouten.
tulis ihan normaali talviajokäyttöön, lähinnä tarkoituksena olisi päihittää yksi tietty mäennyppylä, johon toisinaan matka katkeaa :evil:
Avatar
iigorr
Viestit: 553
Liittynyt: 23.8.2004 19:33
Paikkakunta: karjalohja

Viesti Kirjoittaja iigorr »

teet lukon kempin liimalla :D
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Perinteinen ja helpoin on tietysti kemppilukko, eli tasauspyörästön pienet rattaat (4kpl) hitsataan toisiinsa, sekä tasauspyörästön runkoon eli siihen niiden ympärillä olevaan osaan kovaa kiinni. Itse sulattelin jokaisen ratasparin välistä aina hampaat yhteen 250A virralla, sekä lopuksi pari ratasta tuohon runkoon kiinni. Anna mötin välillä jäähtyä ettei laakerit ja stefat mene piloille, älä käytä vettä jäähdytyksessä ettei teräksen lujuus heikkene. Hitsausten jälkeen poista kipinät huolellisesti, myös sieltä hankalasta kolosta jossa se pienempi ratas (jonka akseliin kardaani kiinnitetään) pyörittää tätä tasauspyörästön runkoa. Myös vetareiden reiät ja niissä olevat urat kannattaa tarkistaa ettei jää kipinöitä hankaloittamaan vetarien pujotusta.

Spooli on toinen vaihtoehto, mutta kemppilukko on niin helppo ja äärettömän kestävä oikein tehtynä ettei maksa vaivaa koneistaa spooreja tms. Reilusti virtaa vaan ja tietenkin hyvä puhdistus rasvasta ennen hitsausta että osat tarttuvat kovaa kiinni.

Edit: No niinpä tarkoitinkin :wink:
Viimeksi muokannut destor, 3.1.2006 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

destor kirjoitti:
Spoori on toinen vaihtoehto, mutta kemppilukko on niin helppo ja äärettömän kestävä oikein tehtynä ettei maksa vaivaa koneistaa spooreja tms. Reilusti virtaa vaan ja tietenkin hyvä puhdistus rasvasta ennen hitsausta että osat tarttuvat kovaa kiinni.
Pientä pilkun viilausta :wink: , mutta taidat tarkoittaa spoolia?
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Tässä taidettiin kuitenkin hakea katulaillisia tapoja. Kyllähän kitkalukonkin saa taitava koneistaja tehtyä sorvia ja jyrsintä käyttämällä. Piirrustuksia enkä kovin selvää kuvaa puretusta laitteesta löydä.

edit: löyty jokinnäköisiä kuvia

Lisäksi jonkun verran käytetty lukko tyyppi (ei kovin hyvä muta parempi kuin ei mitään on, niinkin yksinkertainen että isojen tasauspyörien laakerointi on jyrkkä kartio jolloin kun voimaa välittyy enemmän niin ne kiilautuvat jumiin. pahin ongelma edellämainitussa on se että kun kartio kuluu pääsevät rattaat liian syväll jolloin hampaat eivät enää uletu pikkurattaisiin.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
afrika
Viestit: 139
Liittynyt: 2.10.2003 20:51
Paikkakunta: K-stad/Malax/Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja afrika »

Turbiini kirjoitti:Tässä taidettiin kuitenkin hakea katulaillisia tapoja.
juu, nimenomaan laillisia. ns. kemppilukko ei sitten taida olla.?
pitääpä perehtyä asiaan. tack
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Niin no minulla on talveksi tuo kemppiläinen, kun se on melko helppo kuitenkin vaihtaa tarvitaessa pois. Kunnon lukkohan tässä pitäisi kyllä ostaa, 400e on vaan vähän liikaa.
HeNyk

Viesti Kirjoittaja HeNyk »

destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Ja edelliseen kuvaan myynti ilmoitus: http://www.ralli.net/modules.php?name=m ... 5&de=20542

Muuten hyvä, mutta turhan kallis taas. Nyt se 400 tuntuu jo halvalta.
HeNyk

Viesti Kirjoittaja HeNyk »

Palalukko kai olis yks vaihtoehto?ns.laillinen kempin lukko :roll:
Jos joku tietää kyseisestä kapistuksesta enemmän niin kertokoon..
Täällä lisää http://www.nic.fi/~janiv3/palalukko/
Avatar
dadaa
Viestit: 134
Liittynyt: 16.12.2003 12:18

Viesti Kirjoittaja dadaa »

Kemppilukko ollu nyt jo vuoden verran kiinni ja hyvin on paikat kestäny ja ajettavuuskin pysynyt hyvänä!
Kesä aikana ei hirveesti ajo tullut kun mopedilla liikuin.
Ja leimastakin meni läpi niin että heilahti vaikka kaikki väitti että kyllä se sielä huomataan 8)
Tyylillä ei taidolla!
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Ja jarrut on varmasti olleet tasaiset. Toisella puolella ei tarvitse olla edes kenkiä niin pitää.
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Ja jarrut on varmasti olleet tasaiset. Toisella puolella ei tarvitse olla edes kenkiä niin pitää.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Toisessakin ketjussa mainitsemani mattamusta cee-kasetti oli varustettu kempin lukkoperällä ja meni katsastuksessa mukisematta läpi. jarrut eivät muuten olleet aivan tasan :shock:
Liekö sitten toinen pyörä menettänyt hieman pitoa rullalla...
.
sds500

Viesti Kirjoittaja sds500 »

Kannattaa silti muistaa, että vaikka muutoksia ei katsastuksessa huomattaisikaan/ niistä ei huomautettaisikaan, ne eivät muutu laillisiksi. eli jos jotain joskus sattuu ja autossa on esim "kemppilukko"...
Vastaa Viestiin