Liepuska kirjoitti:Myyjä ilmoitti että olis "hiilet loppu" startista. Miten tämä ilmenee? Kun ei startti pyöri, solenoidi äännähti kyllä, eli tuskin on ainakaan virtalukon pohjassa vikaa. Mun mutu-tuntuma olis ettei hiilien kuluneisuus aiheuta ns "jumittumista".
Startti on kuulemma pikkuhiljaa alkanut menemään huonommaksi ja huonommaksi, kunnes sitten lopullisesti lopetti toimintansa, joten mistä tollanen pikkuhiljaa-hiipuminen johtuis?
Mikä on todennäköisin vikatekijä:
a) solenoidi
b) laakerit
c) hiilet
vaikuttais että hiilet loppu, jos se pikkuhiljaa on mennyt heikommaksi. ei kait siinä muuta kuin otat startin irti ja auki niin näkee sen missä kunnossa hiilet on ja ne on helppo vaihtaa.
solenoidin voi jotenkin tarkistaa niin että pistät kynälampun startin napaan 50, siihen mihin se ohkasempi johto menee ja maahan. jos lamppu syttyy kun vääntää avaimen käynnistysasentoon solenoidi on tällöin todennäköisesti sökö (eli virta kulkee akusta virtalukolle ja solenoidille).
tai sitten vaihde vapaalle,virta päälle ja kokeile tökätä ruuvimeisselillä sinne starttin napoihin (jos mahtuu kädet ja meisseli) niin että ne navat yhdistyy suoraan. varo se sätii vähän. en sitten tiedä voiko tosta saada mitään tällejä... näin mä starttasin aikoinaan puolen vuoden ajan mun mossea käyntiin, mutta en kuolemaksenikaan muista missä silloin oli vika, mutta avaimesta se naksu vain ja suoraan startista ruuvarilla lähti käyntiin.
eikös toi silloin ohita tuon virtalukon virrankierron eli vois olla mahdollisesti virtalukossa jotain häikkää. korjatkaa jos olen väärässä. muistin varasta kirjoittelen.
A_A