Joku boxi

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
viisyliysi

Joku boxi

Viesti Kirjoittaja viisyliysi »

Niin elikkä tutkiskelin Larppani koria(2105) ja muitakin juttuja tässä viikonloppuna ja huomasin, että vänkärin penkin alla oli joku metalli poksi, enkä tiedä mikä se on! Luulisin kuitenkin, että se on penkinlämmittimen joku ohjaus poksi tai jotain ku siitä lähti piuhat penkkeihin! Otin ne lämmitys systeemit pois ja aion tehdä etupenkeistä itse siihen kuppipenkit :P ! Eli onkos se joku lämmittimien poksi?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Se boksi on AFR-boksi, eli axtekkin ohjausboxi. Axtekilla ajavat tietävät paremmin sen sielunelämästä ja tarkoituksesta.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
viisyliysi

Viesti Kirjoittaja viisyliysi »

No lisää tietoo...
Avatar
uZu
Viestit: 192
Liittynyt: 26.9.2003 16:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja uZu »

AFR-poksi. Ohjaa kaasuttimen solenoideja, ja siten säätää seosta. MITÄÄN piuhoja en menisi siitä irroittamaan.
1500S -91 / 740 -87 / Cooper S -05 / Mondeo -99 / 900 -88 / 156 -99 / RX-8 -04
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Se boksi on sellanen ladan musta laatikko. Kukaan ei oikein tiedä mitä se tekee, mitä se on syönyt ja miksi se on. Silti sen tiedetään yleisesti olevan välttämätön kapine katti-ladassa. :-)

Boksilla on jotain tekemistä CE-valon kanssa.

uZu:n kommenttiin yhtyen, en minäkään siitä johtoja katkoisi, sillä ladan tehtaalla tuskin on mitään ylimääräisiä klikkeitä asenneltu.

Pravdassa on kuulemma ollut aikoinaan juttu axtec-kaasarista (ja AFR-boksista??). Olen itse niin nuori jäsen etten ole ko. lehtiä saanut, joten joku vanhempi keholainen voisi sivistää meitä ummikkoja...
viisyliysi

Viesti Kirjoittaja viisyliysi »

No mut jos mä vaihdan siihen kaasuttimen, jossa on käsi säätö ryyppy ja sillei niin enks sillo voi ottaa sen pois?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

No entä katsastus?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jos autosi on katalysaattorimallia,niin miten meinaat saada pakokaasuarvot niin pieniksi,että se menee katsastuksessa läpi?Ei se ainakaan tavallisella kaasarilla onnistu.
viisyliysi

Viesti Kirjoittaja viisyliysi »

En mä sitä tie liikenne käyttöön ole hankkinukkaan vaan semmoiseen omaan rokkiralli menoon...[/b][/code]
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Jos vaihdat siihen kaasarin, et saa sitä päästösäännöksistä läpi. Eiköhän siitä tule samalla muutenkin laiton auto. Mustalla laatikolla SUPO seuraa Ladalla ajavien kommunistien elämää.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

onko kukaan kokeillut mitkä on seuraamukset, jos ajaa vähäpäästöisellä autolla joka onkin luvattomasti muutettu runsas päästöiseksi? Vähäpäästöisestä kun on saanut ton veroedunkin uutena joten se etu voi tulla maksettavaksi viivästysseuraamuksineen koko auton käytön ajalta!!! lisäksi sakot ja mahdollinen linnareissu :wink:
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Minkäslaiset ne muuten mahtaa sitten olla ne kattiautojen päästövaatimukset? Mulla oli meinaan katittomassa DAAZ kaasuttimellisessa Nivassa aika hyvät noi päästöarvot. CO 0,30 (3,50 sallittu), HC 96 (600 sallittu), O2 1,40 (sallittu 5)
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
uZu
Viestit: 192
Liittynyt: 26.9.2003 16:56
Paikkakunta: Tampere

Re: hmm

Viesti Kirjoittaja uZu »

Lada-Jussi kirjoitti:onko kukaan kokeillut mitkä on seuraamukset, jos ajaa vähäpäästöisellä autolla joka onkin luvattomasti muutettu runsas päästöiseksi?
Kuinka toi onnistuu käytännössä? :lol:

Kattiautossa:
Joutokäynti/Kierrokset
CO 0,50/0,30%
HC 100/100ppm
Lambda ?/0,97-1,03
O2 5,00/5,00%
1500S -91 / 740 -87 / Cooper S -05 / Mondeo -99 / 900 -88 / 156 -99 / RX-8 -04
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Hmm, eli se periaatteessa menisi läpi, jos panostaisi tohon säätöön tarpeeksi.

Mutta se pitäisi ilmeisesti uudelleenrekisteröidä? Kaipa nykyään myytäisiin kaasarivehkeitä ilman kattia, jos se olisi mahdollista saada ne päästöistä läpi?

Kiinnostava juttu muuten, mun Axteekkiladaan on katalysaattori yms vehkeet "jälkiasennettu" ainakin kuitin mukaan joka sen kanssa tuli. Rekisteriotteessa lukee että auto on muutoskatsastettukin normaalista kattivehkeeksi. Repikää siitä.

Mua ainaski kiinnostaa mistä on kyse...
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kyllähän noihin päästöihi normaali kaasarilla + katalysaattorilla pääsis helposti. Ensimmäiset katti-Samarat oli vakio Solexilla joka oli säädetty eriarvoihin kuin normaalisti.

Mutta ongelmana olisi kai katin kestävyys, kun normaali kaasuttimessa ei ole seoksen säätö yhtä hieno kuin axtekissa tai puhumattakaan ruiskuissa. Vaikka esim. kylmäkäytössä saattaa käsikäyttöinen ryyppy olla osaavissa käsissä paljon parempi kuin takkuileva automaattinen.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Misha kirjoitti:Kiinnostava juttu muuten, mun Axteekkiladaan on katalysaattori yms vehkeet "jälkiasennettu" ainakin kuitin mukaan joka sen kanssa tuli. Rekisteriotteessa lukee että auto on muutoskatsastettukin normaalista kattivehkeeksi. Repikää siitä.

Mua ainaski kiinnostaa mistä on kyse...
Onko autosi muuttotavarana tuotu tai muuten yksittäisesti maahantuotu versio, venäjällä kun ei paljoa axteekkeja ole käytetty niin suomeen rekisteröitynä se tarvitsee sen.
Vastaa Viestiin