Joku boxi
Joku boxi
Niin elikkä tutkiskelin Larppani koria(2105) ja muitakin juttuja tässä viikonloppuna ja huomasin, että vänkärin penkin alla oli joku metalli poksi, enkä tiedä mikä se on! Luulisin kuitenkin, että se on penkinlämmittimen joku ohjaus poksi tai jotain ku siitä lähti piuhat penkkeihin! Otin ne lämmitys systeemit pois ja aion tehdä etupenkeistä itse siihen kuppipenkit
! Eli onkos se joku lämmittimien poksi?

Se boksi on sellanen ladan musta laatikko. Kukaan ei oikein tiedä mitä se tekee, mitä se on syönyt ja miksi se on. Silti sen tiedetään yleisesti olevan välttämätön kapine katti-ladassa. :-)
Boksilla on jotain tekemistä CE-valon kanssa.
uZu:n kommenttiin yhtyen, en minäkään siitä johtoja katkoisi, sillä ladan tehtaalla tuskin on mitään ylimääräisiä klikkeitä asenneltu.
Pravdassa on kuulemma ollut aikoinaan juttu axtec-kaasarista (ja AFR-boksista??). Olen itse niin nuori jäsen etten ole ko. lehtiä saanut, joten joku vanhempi keholainen voisi sivistää meitä ummikkoja...
Boksilla on jotain tekemistä CE-valon kanssa.
uZu:n kommenttiin yhtyen, en minäkään siitä johtoja katkoisi, sillä ladan tehtaalla tuskin on mitään ylimääräisiä klikkeitä asenneltu.
Pravdassa on kuulemma ollut aikoinaan juttu axtec-kaasarista (ja AFR-boksista??). Olen itse niin nuori jäsen etten ole ko. lehtiä saanut, joten joku vanhempi keholainen voisi sivistää meitä ummikkoja...
No entä katsastus?
Jos autosi on katalysaattorimallia,niin miten meinaat saada pakokaasuarvot niin pieniksi,että se menee katsastuksessa läpi?Ei se ainakaan tavallisella kaasarilla onnistu.
- Lada-Jussi
hmm
onko kukaan kokeillut mitkä on seuraamukset, jos ajaa vähäpäästöisellä autolla joka onkin luvattomasti muutettu runsas päästöiseksi? Vähäpäästöisestä kun on saanut ton veroedunkin uutena joten se etu voi tulla maksettavaksi viivästysseuraamuksineen koko auton käytön ajalta!!! lisäksi sakot ja mahdollinen linnareissu 

- NesteHukka
Re: hmm
Kuinka toi onnistuu käytännössä?Lada-Jussi kirjoitti:onko kukaan kokeillut mitkä on seuraamukset, jos ajaa vähäpäästöisellä autolla joka onkin luvattomasti muutettu runsas päästöiseksi?

Kattiautossa:
Joutokäynti/Kierrokset
CO 0,50/0,30%
HC 100/100ppm
Lambda ?/0,97-1,03
O2 5,00/5,00%
1500S -91 / 740 -87 / Cooper S -05 / Mondeo -99 / 900 -88 / 156 -99 / RX-8 -04
Hmm, eli se periaatteessa menisi läpi, jos panostaisi tohon säätöön tarpeeksi.
Mutta se pitäisi ilmeisesti uudelleenrekisteröidä? Kaipa nykyään myytäisiin kaasarivehkeitä ilman kattia, jos se olisi mahdollista saada ne päästöistä läpi?
Kiinnostava juttu muuten, mun Axteekkiladaan on katalysaattori yms vehkeet "jälkiasennettu" ainakin kuitin mukaan joka sen kanssa tuli. Rekisteriotteessa lukee että auto on muutoskatsastettukin normaalista kattivehkeeksi. Repikää siitä.
Mua ainaski kiinnostaa mistä on kyse...
Mutta se pitäisi ilmeisesti uudelleenrekisteröidä? Kaipa nykyään myytäisiin kaasarivehkeitä ilman kattia, jos se olisi mahdollista saada ne päästöistä läpi?
Kiinnostava juttu muuten, mun Axteekkiladaan on katalysaattori yms vehkeet "jälkiasennettu" ainakin kuitin mukaan joka sen kanssa tuli. Rekisteriotteessa lukee että auto on muutoskatsastettukin normaalista kattivehkeeksi. Repikää siitä.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
- Lada-Jussi
jeps
kyllähän noihin päästöihi normaali kaasarilla + katalysaattorilla pääsis helposti. Ensimmäiset katti-Samarat oli vakio Solexilla joka oli säädetty eriarvoihin kuin normaalisti.
Mutta ongelmana olisi kai katin kestävyys, kun normaali kaasuttimessa ei ole seoksen säätö yhtä hieno kuin axtekissa tai puhumattakaan ruiskuissa. Vaikka esim. kylmäkäytössä saattaa käsikäyttöinen ryyppy olla osaavissa käsissä paljon parempi kuin takkuileva automaattinen.
Mutta ongelmana olisi kai katin kestävyys, kun normaali kaasuttimessa ei ole seoksen säätö yhtä hieno kuin axtekissa tai puhumattakaan ruiskuissa. Vaikka esim. kylmäkäytössä saattaa käsikäyttöinen ryyppy olla osaavissa käsissä paljon parempi kuin takkuileva automaattinen.
- Lada-Jussi
Onko autosi muuttotavarana tuotu tai muuten yksittäisesti maahantuotu versio, venäjällä kun ei paljoa axteekkeja ole käytetty niin suomeen rekisteröitynä se tarvitsee sen.Misha kirjoitti:Kiinnostava juttu muuten, mun Axteekkiladaan on katalysaattori yms vehkeet "jälkiasennettu" ainakin kuitin mukaan joka sen kanssa tuli. Rekisteriotteessa lukee että auto on muutoskatsastettukin normaalista kattivehkeeksi. Repikää siitä.