Ladan käynnistyvyyden salaisuus?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Ladan käynnistyvyyden salaisuus?

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Te Ladan koneen pohjamutia syväluodanneet, oletteko saaneet selvitettyä, että mikä on Ladan salaisuus sen suhteen, että voipi pamauttaa tulille 30 asteen pakkasesta ilman lohkolämppäriä, ja suhteellisen hyvällä varmuudella?

Onko se matala puristussuhde, ylipäätään matala viritysaste, sopivan tehoinen startti, hyvä puola vai kaasariko? Mikä sen käynnistyvyyden tekee?
Tätä kyselen sen takia, että kun tarkoitus on vähän kutittaa Ladan konetta, niin en haluaisi sen takia joutua käyttämään lohkolämppäriä...
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Salaisuus?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jokaisella polttomoottorilla on vähimmäispyörimisnopeutensa,jolla se käynnistyy.Muistaakseni se on noin yksi kampiakselin kierros sekunnissa.Ladassa on startti 1,3kw,mikä tarkoittaa kahta hevosvoimaa.Tämä tietenkin vaatii akulta puhtia.Viritetty kone on huonompi käynnistymään kovempien puristusten,erilaisten ventiiliajoitusten,kiilloitettujen imukanavien ym. johdosta.En tiedä ovatko venäläiset insinöörit edelleen kehittäneet perinteisen Ladan käynnisrysominaisuuksia Fiatin jälkeen,ovatpa voineet hyvinkin.Perinteisessä koneessa on kampikin apuna koneen norjistamisessa ja käsivivulla varustettu bensapumppu,jolla voi nostaa polttoaineen tason optimaaliseksi kaasarissa.
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Kyllä suuri tekijä on venäläinen kaasari. Tuolla Weberillä saa olla tosi tarkka käynnistyvyyden kanssa, yleensä lähtee vasta toisella tai kolmannella käyntiin ilman tolppaa. Pumppu on sähköinen eli bensanpaine ja -pinta on kohdallaan ennen starttausta. Takakontissa oleva akku vie vähän starttaustehoa mutta sillä ei liene vaikutusta.

Matalat puristukset, iso startti ja loiva nokka. Eiköhän siinä ole syyt.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mites toi kaasutin-Samara sitten? siinä kun on puristussuhde melkosen korkee 9,9 ja se on ihan uskomattoman hyvin kans lähtenyt käyntiin. Mikä tossa Samaran (ja muissakin moderneissa) koneessa mahdollistaa 95 bensan käytön, eikös vielä 70-luvun härveleissä jo lähemmäs 9 puristukset vaatinut jo korkeempaa oktaania toimiakseen? Saadaanko se jo pelkällä kärjettömällä sytytyksellä aikaan?
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Re: hmm

Viesti Kirjoittaja micco »

Lada-Jussi kirjoitti:mites toi kaasutin-Samara sitten? siinä kun on puristussuhde melkosen korkee 9,9 ja se on ihan uskomattoman hyvin kans lähtenyt käyntiin. Mikä tossa Samaran (ja muissakin moderneissa) koneessa mahdollistaa 95 bensan käytön, eikös vielä 70-luvun härveleissä jo lähemmäs 9 puristukset vaatinut jo korkeempaa oktaania toimiakseen? Saadaanko se jo pelkällä kärjettömällä sytytyksellä aikaan?
Paremminhan korkealla puristussuhteella varustettu moottori lähtee käyntiin jos vaan startti jaksaa pyörittää moottoria.
Sitten kun on todella korkea puristussuhde ei tarvita enää edes kipinää että käy :lol:
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Teppo kirjoitti:Kyllä suuri tekijä on venäläinen kaasari. Tuolla Weberillä saa olla tosi tarkka käynnistyvyyden kanssa, yleensä lähtee vasta toisella tai kolmannella käyntiin ilman tolppaa. Pumppu on sähköinen eli bensanpaine ja -pinta on kohdallaan ennen starttausta. Takakontissa oleva akku vie vähän starttaustehoa mutta sillä ei liene vaikutusta.

Matalat puristukset, iso startti ja loiva nokka. Eiköhän siinä ole syyt.
Nokka ei itseasiassa ole mikään loiva. Sehän on jotakin 265 astetta 1600 koneessa.

Tuota kaasaria olen vähän itsekin ajatellut. Ainakin itselläni meni kylmäkäynnistyvyys ruvelle kun aikanaan vaihdoin weberin 1200 ladaan. Tosin epäilin syyksi kyllä enemmänkin kaasarin säätöjä, mutta voi olla hyvinkin mahdollista. Ladan kaasarin toimii ryypyllä hyvin.

Onkohan tuota daazia tehty isommilla kurkuilla/ventureilla mitä 1600 koneessa? Sellaisen kun saisi jostakin...

Tosimies™ tietysti poraa ne venturit isommiksi :lol:
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Igor

Viesti Kirjoittaja Igor »

No ei mun lada ainakaan lähe käymään jos seisoo pari päivää sellasessa 15 asteen pakkasessa...Vaikka akku on uus ja mikään muukaan ei pitäis olla vialla. Ehkä pojat on ottanu liikaa vodkaa kun on kasannu mun ladaani.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Katoppa, ettei sullakin olisi siellä ryypyn mekanismissa jumissa se messingin värinen "iskari".
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Vastaa Viestiin