Ladan käynnistyvyyden salaisuus?
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Ladan käynnistyvyyden salaisuus?
Te Ladan koneen pohjamutia syväluodanneet, oletteko saaneet selvitettyä, että mikä on Ladan salaisuus sen suhteen, että voipi pamauttaa tulille 30 asteen pakkasesta ilman lohkolämppäriä, ja suhteellisen hyvällä varmuudella?
Onko se matala puristussuhde, ylipäätään matala viritysaste, sopivan tehoinen startti, hyvä puola vai kaasariko? Mikä sen käynnistyvyyden tekee?
Tätä kyselen sen takia, että kun tarkoitus on vähän kutittaa Ladan konetta, niin en haluaisi sen takia joutua käyttämään lohkolämppäriä...
Onko se matala puristussuhde, ylipäätään matala viritysaste, sopivan tehoinen startti, hyvä puola vai kaasariko? Mikä sen käynnistyvyyden tekee?
Tätä kyselen sen takia, että kun tarkoitus on vähän kutittaa Ladan konetta, niin en haluaisi sen takia joutua käyttämään lohkolämppäriä...
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Salaisuus?
Jokaisella polttomoottorilla on vähimmäispyörimisnopeutensa,jolla se käynnistyy.Muistaakseni se on noin yksi kampiakselin kierros sekunnissa.Ladassa on startti 1,3kw,mikä tarkoittaa kahta hevosvoimaa.Tämä tietenkin vaatii akulta puhtia.Viritetty kone on huonompi käynnistymään kovempien puristusten,erilaisten ventiiliajoitusten,kiilloitettujen imukanavien ym. johdosta.En tiedä ovatko venäläiset insinöörit edelleen kehittäneet perinteisen Ladan käynnisrysominaisuuksia Fiatin jälkeen,ovatpa voineet hyvinkin.Perinteisessä koneessa on kampikin apuna koneen norjistamisessa ja käsivivulla varustettu bensapumppu,jolla voi nostaa polttoaineen tason optimaaliseksi kaasarissa.
Kyllä suuri tekijä on venäläinen kaasari. Tuolla Weberillä saa olla tosi tarkka käynnistyvyyden kanssa, yleensä lähtee vasta toisella tai kolmannella käyntiin ilman tolppaa. Pumppu on sähköinen eli bensanpaine ja -pinta on kohdallaan ennen starttausta. Takakontissa oleva akku vie vähän starttaustehoa mutta sillä ei liene vaikutusta.
Matalat puristukset, iso startti ja loiva nokka. Eiköhän siinä ole syyt.
Matalat puristukset, iso startti ja loiva nokka. Eiköhän siinä ole syyt.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
mites toi kaasutin-Samara sitten? siinä kun on puristussuhde melkosen korkee 9,9 ja se on ihan uskomattoman hyvin kans lähtenyt käyntiin. Mikä tossa Samaran (ja muissakin moderneissa) koneessa mahdollistaa 95 bensan käytön, eikös vielä 70-luvun härveleissä jo lähemmäs 9 puristukset vaatinut jo korkeempaa oktaania toimiakseen? Saadaanko se jo pelkällä kärjettömällä sytytyksellä aikaan?
Re: hmm
Paremminhan korkealla puristussuhteella varustettu moottori lähtee käyntiin jos vaan startti jaksaa pyörittää moottoria.Lada-Jussi kirjoitti:mites toi kaasutin-Samara sitten? siinä kun on puristussuhde melkosen korkee 9,9 ja se on ihan uskomattoman hyvin kans lähtenyt käyntiin. Mikä tossa Samaran (ja muissakin moderneissa) koneessa mahdollistaa 95 bensan käytön, eikös vielä 70-luvun härveleissä jo lähemmäs 9 puristukset vaatinut jo korkeempaa oktaania toimiakseen? Saadaanko se jo pelkällä kärjettömällä sytytyksellä aikaan?
Sitten kun on todella korkea puristussuhde ei tarvita enää edes kipinää että käy

- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Nokka ei itseasiassa ole mikään loiva. Sehän on jotakin 265 astetta 1600 koneessa.Teppo kirjoitti:Kyllä suuri tekijä on venäläinen kaasari. Tuolla Weberillä saa olla tosi tarkka käynnistyvyyden kanssa, yleensä lähtee vasta toisella tai kolmannella käyntiin ilman tolppaa. Pumppu on sähköinen eli bensanpaine ja -pinta on kohdallaan ennen starttausta. Takakontissa oleva akku vie vähän starttaustehoa mutta sillä ei liene vaikutusta.
Matalat puristukset, iso startti ja loiva nokka. Eiköhän siinä ole syyt.
Tuota kaasaria olen vähän itsekin ajatellut. Ainakin itselläni meni kylmäkäynnistyvyys ruvelle kun aikanaan vaihdoin weberin 1200 ladaan. Tosin epäilin syyksi kyllä enemmänkin kaasarin säätöjä, mutta voi olla hyvinkin mahdollista. Ladan kaasarin toimii ryypyllä hyvin.
Onkohan tuota daazia tehty isommilla kurkuilla/ventureilla mitä 1600 koneessa? Sellaisen kun saisi jostakin...
Tosimies™ tietysti poraa ne venturit isommiksi

Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere