samaran hajottaa startteja
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
samaran hajottaa startteja
elikkäs työn puolesta on tullu pienoinen vaiva 1.5 ruisku samarasta, 2 kertaa on vaihdettu uusi startti ja ja taas tänään tuli eli kun kääntää avaimesta kuuluu pelkkää rutinaa. hammas kehä on ehjä ja starttia en ole saanut kertaakaan jäämään päälle vaikka sitä on tunjeja kokeiltu... asiakas väittää että se heittää startin päälle kesken ajon..... virtalukkokaan/pohja eivät ole vielä kovin vanhoja... eli mistä vikaa etsimään?
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Onko hammaskehä sen näköinen että se menee startatessa kunnolla päälle?Sitten tuli mieleen käynnistysrele...
toimiiko solenoidi ja ankkuri normaalisti kun kokeilee sitä irrallaan?Senhän ei pitäisi pitää mitään ääntä jos ankkuri on kärähtänyt..Tai saattaa lyödä solenoidin päälle mutta ei pyöri kuin korkeintaan vapaana hitaasti...
toimiiko solenoidi ja ankkuri normaalisti kun kokeilee sitä irrallaan?Senhän ei pitäisi pitää mitään ääntä jos ankkuri on kärähtänyt..Tai saattaa lyödä solenoidin päälle mutta ei pyöri kuin korkeintaan vapaana hitaasti...
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Terve!
Rintapellissä lienee rele, jota virtalukko ohjaa ja joka kytkee virran solenoidiin.
Ko. rele on hyvä vaihtaa muutaman vuoden välein sen enempiä ihmettelemättä.
Kun rele ikääntyy, alkaa oireilu.
Tämä nyt tietysti tällainen kaukodiagnoosi, joka aina epävarma.
menestystä
SvS
Rintapellissä lienee rele, jota virtalukko ohjaa ja joka kytkee virran solenoidiin.
Ko. rele on hyvä vaihtaa muutaman vuoden välein sen enempiä ihmettelemättä.
Kun rele ikääntyy, alkaa oireilu.
Tämä nyt tietysti tällainen kaukodiagnoosi, joka aina epävarma.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Luultavammin juuri tuo rele tai virtalukonpohja on ongelman aiheuttaja.Itse olen törmännyt työni puolesta takuulaitteisiin joissa on yllättäen bendixlaite rikkoontunut juuri tuosta syystä,ei se kestä pyörittää useita tuhansia rp/m särkymättä..Ja näitä ei ole ihan vähän........110 on vielä samaa ongelmaa mutta ei samassa mittakaavassa kun samarassa.
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Jossain maahantuojan(?)tiedotteessa on maininta diodin lisäämisestä johonkin(?) tämän ongelman poistamiseksi.Koita kysellä jostain tietoa panttaamattomasta merkkilikkeestä tästä asiasta.Startteja särkyi joitain vuosia sitten takuunalaisista Ladoista tämän ongelman takia.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Jos "kevenninreleen" maa (31) otetaan latausvalolle menevästä johdosta (D+) ja väliin asennetaan diodi, ei releen vetäminen käynnissä ole mahdollista, koska silloin releeltä puuttuu moottorin käydessä maa (31).Toveri Sladimir kirjoitti:Jossain maahantuojan(?)tiedotteessa on maininta diodin lisäämisestä johonkin(?) tämän ongelman poistamiseksi.Koita kysellä jostain tietoa panttaamattomasta merkkilikkeestä tästä asiasta.Startteja särkyi joitain vuosia sitten takuunalaisista Ladoista tämän ongelman takia.
Diodilla taas estetään virran väärä kulku, eli laturilta releelle päin.
Tällaisellä kytkennällä ongelmia voi tosin tulla, jos akun varaus alhainen, koska diodin kynnysjännite (n.0.5V) ja latausvalon aiheuttama pieni jännite maajohdossa (laturin sisäisen vastuksen aiheuttama) aiheuttavat sen, että todellinen releelle menevä heräte jää helposti vain 11volttiin, kun huomioidaan maapuolella oleva jännitehäviö.
Jos autossa on muitakin laturin (D+:n) kautta käynnistettäessä maadottuvia laitteita (esim. varoitusvalojen tarkistus), pahentavat ne edellä mainittua ongelmaa/ominaisuutta.
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
nyt vaihdettu viortalukko, startti,rele ja johtoja isonippu.... startaa kyllä mallikaasti mutta ei lähde käyntiin eli ajonesto ei suotu yhteistyö kykysek, virtalukko on täysin saman mallinen kuin edellinekin...... mie rupeen kohta saamaan näppylöitä samaroista
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
En tiedä miten on ajonesto kytketty Samarassa, mutta tarkistaisin ohjainyksikölle menevät virrat 31-/30+/15+ ja sama ajonestolle, jos erillinen komponentti.Team perseauki racing kirjoitti:nyt vaihdettu viortalukko, startti,rele ja johtoja isonippu.... startaa kyllä mallikaasti mutta ei lähde käyntiin eli ajonesto ei suotu yhteistyö kykysek, virtalukko on täysin saman mallinen kuin edellinekin...... mie rupeen kohta saamaan näppylöitä samaroista
Tuo mittaus vaatii jo ehdottomasti kytkentäkaaviot, mutta luulisi sellaisten jostain löytyvän.
Jos se auto tuli sinne ajamalla, niin luulisi, että vika on jossain muualla kuin palaneessa ohjainyksikössa/ajonestossa.
Ilmeisesti foorumilla oli jokin ohitusohje tuolla ajonestolle, vai muistanko väärin.
Ja jos onnistuu helposti, niin kokeilisin vielä vanhalla virtalukonpohjalla, ettei vaan ole kuitenkin erilainen kytkentä.
Pohjaahan ei tarvitse mielestäni muuta kuin liittimestä kytkeä hetkeksi paikolleen ja se on ainakin vanhemmassa nopeasti tehty.
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
rupeais näyttämään pikkuhiljaa että unkarin poikien virtalukko ei ookkaan ihan sovelias tuohon..... omallaan se lähtee käyntiin mutta ajonesto on mykkä. no huomenna tulee(saapa nähdä sen puljun palvelun tuntien) delta autoon orkkis virtalukko. jos ei ajonesto ala tomimaan niin saapahan käyntiin ja on uus virtalukko
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Onko se ajonesto toiminut ennen remonttia, kun ei kuulostaisi järkevälle, että se noin tipahtaa pois pelistä?Team perseauki racing kirjoitti:Omallaan se lähtee käyntiin, mutta ajonesto on mykkä.
Etsisin ne ajonestoa (ohitusta) koskevat kirjoitukset ja lähtisin sitä kautta selvittämään ongelmaa, esim. onko ajonesto ohjelmoitu pois päältä.
Voi tietysti olla, että viallinen ajonesto ei estä autoa käynnistymästä, mutta mielestäni oikein suunniteltu ajonesto estää auton käynnistämisen, vaikka olisi rikki tai jännitteetön.
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
ajonesto toimi ennen remonttia.... alkaa pikkuhiljaa ihmetyttämään, tuon laiteen sielun elämäaudiq kirjoitti:Onko se ajonesto toiminut ennen remonttia, kun ei kuulostaisi järkevälle, että se noin tipahtaa pois pelistä?Team perseauki racing kirjoitti:Omallaan se lähtee käyntiin, mutta ajonesto on mykkä.
Etsisin ne ajonestoa (ohitusta) koskevat kirjoitukset ja lähtisin sitä kautta selvittämään ongelmaa, esim. onko ajonesto ohjelmoitu pois päältä.
Voi tietysti olla, että viallinen ajonesto ei estä autoa käynnistymästä, mutta mielestäni oikein suunniteltu ajonesto estää auton käynnistämisen, vaikka olisi rikki tai jännitteetön.
Viimeksi muokannut Team perseauki racing, 10.8.2006 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...

Kokeilitko etsiä niitä ohitusjuttuja?
EDIT: Tuossa ohje!